Nejsou-li lidská práva pro uprchlíky, nebudou brzy ani pro nás
Petr PospíchalKrutě nelidské zacházení Polska s uprchlíky a povznesené porušování evropského i mezinárodního práva je největším a nejnebezpečnějším ohrožením skutečných základních hodnot naší civilizace za velmi dlouhou dobu.
Migrace opět začíná být citlivým a zlovolně komentovaným tématem, a to nejen v české předvolební kampani. V ní by někteří kandidáti rádi potápěli lodě, jiní by migranty stříleli na hranicích.
Ani ostatní o uprchlících nemluví s porozuměním. Některým k tomu chybí dostatek lidskosti, jiní nemají dost představivosti a někteří strádají chybějící odvahou mluvit i o nepopulárních tématech otevřeně a s pevným hodnotovým zakotvením.
Příchod uprchlíků pozemní cestou do Evropy v posledních letech nikdy neustal, jen byl překryt jinými tématy, možná i úlevou, že počty uprchlíků zdaleka nedosahují těch z doby před šesti lety. V posledních týdnech se ale migrace jako velké evropské téma do médií vrací. Tentokrát přes hranici mezi Běloruskem a Polskem, v trochu menší míře i na hranicích Běloruska s Lotyšskem a Litvou.
Nejen mstivý plán běloruské junty
Migrační tlak z Běloruska je považován za mstivý plán běloruské státní junty. Je to ale trochu složitější — Bělorusko se stalo součástí migrační trasy především v důsledku uzavření jižní hranice Maďarska plotem. Přes Rumunsko a Ukrajinu tam přicházejí velké počty běženců, hledajících jiné možnosti než značně ztíženou, ačkoliv stále překvapivě rozsáhle využívanou cestu přes Maďarsko.
Současným tamním podmínkám umí lépe vzdorovat migrace využívající různé, většinou dost podezřelé prostředníky. Méně zajištění jednotlivci i skupiny tak Maďarsko spíše obcházejí a přicházejí ve značných počtech i do Běloruska.
Tam se také setkávají uprchlíci z velmi nesourodé skupiny zemí, jako je například Kongo, Afghánistán a v poslední době také vzrůstající počet lidí z Jemenu. K nim se ale — už v rámci akce organizované běloruským politickým režimem — přidávají zejména uprchlíci z Iráku, z velké části přivážení letecky z Bagdádu. Tato migrační cesta je v iráckém tisku inzerována způsobem obvyklým v organizované turistice.
Odhaduje se, že od počátku letošního léta přiletělo těchto migračních turistů z Iráku do Minsku okolo desíti tisíc. V Bělorusku mají předplacený solidní servis — několikadenní pobyt v hlavním městě, odvoz k hranici a pomoc s jejím překročením. To ale zdaleka neznamená, že všichni iráčtí uprchlíci v Bělorusku patří mezi tyto lákané uprchlické turisty.
Není tak překvapivé, že se hraničící státy Evropské unie rozhodly této organizované uprchlické turistice postavit, dokonce na počátku s podporou Evropské komise. Litva a Lotyšsko se velmi záhy dostaly do obtížně řešitelné situace, podpůrné kapacity pro řešení migrace se v těchto malých státech velice brzy vyčerpaly.
Kapacity Polska jsou ale mnohonásobně vyšší, také proto, že Polsko je už více než dvě desetiletí cílem či stanicí migrace ze států bývalého Sovětského svazu. Vzniklá situace je pro ně objektivně obtížná. To ale neopravňuje žádný postup překračující rámec mezinárodního práva.
Způsob, jakým na prudký vývoj situace na hranicích s Běloruskem reagovalo Polsko, znamená daleko rozsáhlejší porušování mezinárodního práva i evropské legislativy, než jaké se dělo a nadále děje v obou mnohem menších pobaltských státech. Nedlouho předtím, než se o situaci na bělorusko-polské hranici začalo mluvit, vyšší stovky uprchlíků bez zájmu polských institucí přešly přes celou zemi do Německa.
Další přinejmenším stovky uprchlíků Polsko přijalo v souladu s mezinárodními závazky k běžné proceduře v rámci řízení o udělení mezinárodní ochrany nebo azylu. Odhady jsou velmi hrubé, chybí k nim jakékoliv oficiální údaje.
Počátkem srpna však Polsko náhle svůj přístup k migrantům z běloruského území změnilo. Namísto tichého propouštění uprchlíků k další cestě začalo vytlačovat migranty zpět za hraniční čáru, a to nejen přímo v prostoru hranice, ale také ze vzdáleností i několika desítek kilometrů ve vnitrozemí.
Polsko začalo masivně porušovat mezinárodní právo...
Představitelé vlády s podporou spřízněných médií započali kampaň, která začala uprchlíky znelidšťovat a vytvářet tak u obyvatelstva silný pocit ohrožení. Následovala politická rozhodnutí, která stojí výrazně mimo civilizační zvyklosti a samozřejmě i mimo mezinárodní právo.
Vytlačování uprchlíků zpět za hraniční čáru, podle mezinárodních dohod zakázané, se stalo každodenní rutinou. Situace na hranicích začala vyvolávat pozornost médií, a to jak těch, která si chtěla proti uprchlíkům přisadit, tak i takových, která události poměřovala lidskými právy náležejícími všem lidem bez rozdílu, tedy i uprchlíkům.
Překročení státních hranic mimo hraniční přechody na vnějších hranicích Evropské unie je v řadě zemí přestupkem, není-li následováno žádostí o azyl osob nebo o mezinárodní ochranu. Trestem ale rozhodně nemůže být vracení zpět s následným blokováním přístupu do země.
Vracet uprchlíky je možné jen do bezpečné země, ale i to se musí dít administrativně podchyceným způsobem a rozhodně ne nějakým přepadáváním lidí za tmy a jejich proháněním příhraničním terénem. Přístup k právní pomoci, k lékařské péči a samozřejmě především k jídlu a pití je nezrušitelným minimem za jakýchkoliv okolností, které ještě mohou snést měřítka kladená na kulturně podmíněnou civilizaci. Také je zřejmé, že Bělorusko nelze považovat za bezpečnou zemi, a to nejen pro uprchlíky, ale bohužel ani pro vlastní občany.
Je třeba připomenout, že v řízení o přiznání mezinárodní ochrany nebo udělení azylu nemůže být brán zřetel na způsob, jakým se žadatel do země dostal. Polská pohraniční stráž se také pokoušela hlásat, že podat žádost o azyl lze jen na řádných hraničních přechodech. To je samozřejmě naprosto absurdní, ve velké většině případů by to možnost ucházet se o mezinárodní ochranu či azyl zcela vylučovalo.
...a ignoruje rozhodnutí evropských institucí
Evropská komise ještě v srpnu propásla vhodnou chvíli k ohrazení se proti mimoprávním, nepřiměřeně agresivním, a nakonec i nelidským způsobům zacházení s uprchlíky. Bylo to v případě zadržování skupiny až dvaatřiceti afghánských uprchlíků vytlačených polskými pohraničníky zpět na hraniční čáru. Pozdější snahy odsoudit takové počínání pohraničníků tak už nemohly být dostatečně věrohodné a na Polsko proto nutně nevyvíjely žádný tlak.
Muži, ženy i děti tam byli, a pravděpodobně dosud jsou, zadržováni bez přístupu k jídlu, pití, teplému oblečení, lékařskému ošetření i právní pomoci. Právě tento případ ukázal, jak snadné je ohrozit zažité a samozřejmé právní a civilizační normy. A vyvolal velkou pozornost — jedna část polských médií včetně vládních, která jsou formálně veřejnoprávní, povzbuzovala polskou státní moc k tvrdšímu postupu vůči uprchlíkům, k vyhladovění uprchlíků a k zastrašování všech, kteří se jim snažili pomoci či je alespoň podporovali.
Řešení je, pane Pospíchale, úplně jednoduché: Když to může dělat Lukašenko, proč by to nemohla dělat EU sama? EU měla už dávno zřídit vlastní letecký most pro migraci z Afriky a Blízkého východu.
Jestliže to nedělá, je fakticky sama odpovědná za všechny ty utonulé ve Středozemním moři, za lidi trpící v libyjských „detenčních“ centrech, na polsko-běloruských hranicích i v řeckých táborech. Migranty lze přece letecky dopravovat přímo tam, kam chtějí, a ne je vystavovat zbytečnému utrpení na cestě.
Jak pokrytecky se pak musí jevit takováto kritika nevhodného přístupu k migraci, když nakonec celý ten problém bylo možno už dávno vyřešit jednoduchým a nanejvýš humánním způsobem.
Hm, tak doufám, že až některé např. české nízkopříjmové důchodce (nebo zvětšující se počet těch, kteří na důchod ani nedosáhnou) po několika letech vlády pravice napadne utíkat do Německa, tak se také bude důsledně dbát na jejich práva.
Obávám se, že liberální pravice a liberální levice se nyní už moc lišit nebude, což může být pak pro voliče problém. Zásadnější rozdíl než tento „rozdíl“ výše zmíněný bych viděl mezi „liberály“ a konzervativci (respektive mezi „liberály“ a liberály skutečnými).
Pokud ten stále větší kontrast budeme zakrývat, budou se možná ve společnosti stavět mosty - ty „letecké“. Každý si pak odletí tam, kam se předtím vydal jeho svobodný rozum... (Ano, tam.)
Myslel jsem to trochu jinak, ale vy samozřejmě víte vždy nejlépe jak jsme to já a někteří další diskutující vlastně mysleli, a proto nemá smysl to vysvětlovat.
Možná by bylo vůbec nejlepší, kdybych na každou vaši připomínku odpovídal slovy: "Ja, mein führer!" :-)
Ano, pane Kolaříku.
Cílem diskusí v Deníku Referendum je poskytnout platformu pro věcnou, slušnou a racionální výměnu názorů. Diskusní fórum nemá sloužit ke vzájemnému urážení a pomlouvání spoludiskutujících. Pokud k tomu ale nějakým nedopatřením zcela výjimečně i zde na tomto seriózním serveru dojde, původce slovního útoku se vždy omluví a požádá o odpuštění. Vládne tu proto mezi diskutujícími velmi příjemná a přátelská atmosféra, kterou nijak nenarušují ani pestré a velmi rozmanité názory diskutujících.
chovat se jako fašoun (jako vy) je dovoleno, ale dělat si z toho legraci nikoli. Ale příspěvky za mé originální socialistické příspěvky zde v diskuzi doufám z bohatého Německa platíte?
Jo a pane Kolaříku, až mě někdo z redakce zablokuje, tak mu prosím vyřiďte, aby smazal všechny mé příspěvky. Ono totiž, když někdo reaguje na něčí slovní průjem, tak často podobně, tak aby mi to tady nedělalo ostudu.
Nevím, jestli Vám dobře rozumím, pane Kolaříku. Vaše slova o „kvalitním článku“ tedy znamenají, že podle Vašeho mínění by EU měla akceptovat tuto Lukašenkovu metodu a ustoupit jeho nátlaku?
Proč by se ale potom ti migranti měli přepravovat oklikou přes Bělorusko, proč vlastně nezřídit přímý letecký most z Afriky a Blízkého východu do EU, proč vystavovat migranty zbytečnému utrpení na polsko-běloruských hranicích a nepřepravovat je tou nejkratší cestou přímo tam, kam chtějí?
Jak dlouho si, pane Kolaříku, myslíte, že by takový letecký most pro migraci fungoval, než by v parlamentech států EU zvítězili extremisté, vypukly násilnosti v ulicích, nebo rovnou občanská válka?
Že jste, pane Kolaříku, ochoten souhlasit s absurditou v podobě leteckého mostu pro migraci z Afriky do Evropy mě nepřekvapuje.
Aby „právo na migraci“ (které ale ničí právo na azyl) dávalo z pozice svých zastánců nějaký smysl, je samozřejmě třeba souhlasit s nesmyslem leteckého mostu pro migraci do Evropy.
-------------------------
Trolling je, pane Kolaříku, „zbraň“ proti dialogu - jde o snahu přeměnit věcnou diskusi v nenávistnou hádku. Sám tedy zvažte, kdo je zde obvykle tím člověkem, který mění věcnou diskusi v nenávistnou hádku plnou osobních útoků.
vaše tvrzení, že vidíte rozpor mezi projektem leteckého mostu a právem na azyl.
Ale vy to nemyslíte vážně, že?
Přece byste nemohl očekávat, že EU sem bude přepravovat Afričany jen proto, že to chtějí, protože by se jim tu líbilo.
Proč bych to, paní Zemanová, neměl očekávat?
Tady se píše, že by to bylo dobré:
https://denikreferendum.cz/clanek/20932-vedci-doporucuji-otevrit-hranice