Světová válka o pomníky, slova a obrazy a globální kolonialismus
Filip OutrataPo celém světě se odstraňují pomníky a sochy spojené tak či onak s kolonialismem, rasismem a imperialismem a diskutuje se o literárních a vizuálních dílech. Jejich osudy ukazují mnohé o dnešním světě a jeho globální provázanosti.
Stržení pomníku je veřejná akce, je to symbolický akt, který mnohdy má význam osvobození od utlačovatelské moci. Nelze ale zapomínat, že stejně symbolickou veřejnou akcí je i samo jeho vztyčení, postavení pomníku či monumentu; to zase vyjadřuje upevnění určitého mocenského pořádku a dává mu punc legitimity, stvrzené tím, že pomník symbolicky obsazuje a ovládá část veřejného prostoru.
Je velmi zajímavé sledovat, co se v souvislosti s protesty hnutí Black Lives Matter děje v mnoha zemích světa, jak se protesty vyjadřují právě na symbolické rovině, jak se vztahují k veřejnému prostoru. I jen stručný přehled některých případů odstraňování soch a pomníků po světě ukáže, jak komplexní a globální dnes problém rasismu, imperialismu a kolonialismu. Podívejme se tedy na některé aktuální příběhy stržených soch a pomníků. A nejde jen o pomníky a sochy.
Otrokáři, králové a temná konfederační minulost
V některých případech se zdá být záležitost jednoznačná. Socha obchodníka s otroky Edwarda Colstona v anglickém Bristolu byla protestujícími svržena a poté vhozena do řeky Avon. Bristolský přímo zvolený starosta Marvin Rees, který má jamajské kořeny, označil svržení sochy za akt „historické poezie“, ačkoli coby zástupce zákonné moci nemohl přímo pochválit akt vandalismu.
Colstonova socha poputuje do muzea a takový osud zřejmě čeká většinu soch a pomníků odstraňovaných po celém světě. Sochu obchodníka s otroky vytvořil irský sochař a malíř John Cassidy v 90. letech 19. století. Pro svou historickou a uměleckou hodnotu se těšila památkové ochraně, to jí ovšem setrvání ve veřejném prostoru nezajistilo.
Belgický král Leopold II. má na svědomí jednu z nejkrvavějších genocid v lidských dějinách https://www.bbc.com/news/world-europe-53017188, přesto jeho pomníky v belgických městech donedávna hrdě stály, snad především jako připomínky někdejších koloniálních ambicí malé země, která sama na vlastní kůži zažila, jaké to je být něčí kolonií. Nyní už král Leopold v Bruselu ani Antverpách na veřejném prostranství není, obě sochy byly krátce po sobě odstraněny.
Seznam stržených, odstraněných nebo poškozených soch a pomníků především na jihu Spojených států se stále rozrůstá. Převažují v něm sochy a pomníky nějak spojené s jižanskou Konfederací, hned za nimi následují pomníky Kryštofa Kolumba. V Bostonu a v minnesotském St. Paul přišel janovský mořeplavec nejprve o hlavu, poté byl odstraněn i zbytek sochy.
Ale netýká se to jen jihu Spojených států. V pensylvánské Filadelfii byla odstraněna socha tamního starosty Franka Rizza (1920-1991), který byl v době své aktivní policejní a poté politické kariéry na konci 60. let a v letech 70. odpůrcem rasové desegregace. Zajímavé a svým způsobem typické je, že Rizzo byl původně členem Demokratické strany, v roce 1986 ale přešel k republikánům.
Nový Zéland: neoslavovat násilné uloupení země
Na Novém Zélandu, konkrétně na Severním ostrově, byla odstraněna socha britského kapitána Johna Hamiltona ve stejnojmenném městě. Odstranění sochy požadovali místní Maorové (iwi), konkrétně jejich místní zastřešující organizace Waikato-Tanui. Ta požaduje kromě odstranění sochy, které místní starostka nechala promptně provést přes noc, také přejmenování města Hamilton na Kirikiriroa („dlouhý pás štěrku“, odkaz k břehům místní řeky Waikato).
Kapitán Hamilton se podílel na krvavých bojích s Maory v 19. století. Z pohledu původních obyvatel souostroví to bezesporu není žádný hrdina, ale krvavý dobyvatel a vrah. Zajímavé je, že socha kapitána Hamiltona není, jak by se mohlo zdát, nějakým starobylým památníkem, ale byla osazena teprve v roce 2013. Pokud jde o změnu jména města, tu zvažoval už v roce 2018 předchozí starosta.
Pomníky a názvy ulic spojené s britskými důstojníky jsou pro mnohé místní obyvatele připomínkou „raupatu“ (zabrání, uloupení jejich území) a jsou jako takové problematické všechny. Spor se vede mimo jiné také o sochu slavného britského mořeplavce a objevitele Jamese Cooka ve městě Gisborne, která byla vztyčena na posvátné hoře Titirangi.
Na Novinkách má dnes hezký sloupek k problematice Thomas Kulidakis.
Musím, žel, dát nemálo za pravdu těm, kteří varovali před svého druhu znesvépravňováním občanů. Nikdy nebylo tak reálné jako dnes, v době nadbytku informací i pornografie, že budou tabuizovány obsahy a znemožňována rozhodnutí, která byla dosud zcela v kompetenci jednotlivých lidí.
Ničivého spotřebitelství se to ovšem, žel, netýká. Není dnes překvapivé, že cokoli přijde, není to, co přijít mělo.
Pane Horáku, musím se přiznat, že ani po několikerém přečtení jsem nepochopil, co jste měl na mysli vzhledem k tématu článku. O jakých rozhodnutích jste psal, jaké obsahy jsou podle Vás tabuizovány? jak jsou podle Vás občané znesvéprávňováni?
Napadá mě, pane Outrato, že význam zašifrovaného vyjádření by mohl být upozorněním na okolnost, že opět nastává doba, kdy je nutno svá veřejná vyjádření šifrovat.
podobně jako Thomas Kulidakis si myslím, že na veřejných prostranstvích mohou stát sochy či pomníky historicky významných, již nežijících osobností, nebo osob, které byly v minulosti za významné považovány. Nelze trvat na morální neposkvrněnosti, ani na aktuální politické prokádrovanosti zpodobených lidí.
Osobnosti jako byl třeba Napoleon (nebo náš Žižka) budou vždy a právem vnímány kontroverzně. Jejich sochy nebudou zajisté stavěny kdekoli, pro ničení a odstraňování však proto zralé nejsou. (Mariánský sloup na pražském Staroměstském náměstí samozřejmě také neměl být stržen, jinou otázkou je ovšem místo umístění jeho repliky.)
Pro srovnání, zasvěcení křesťanských kostelů je také respektováno a podobně i sochy světců, byť o jejich osobnostech, ba i existenci mohou být pochyby. Chce někdo nové patrocinium třeba pro pražský kostel sv. Jindřicha a Kunhuty nebo odstranění sochy sv. Ignáce z průčelí jemu zasvěceného chrámu?
Do veřejného prostoru podle mne patří i nekorektní sdělení z minulosti. Vždyť minulost taková byla. Na katedrále nejen ve Štrasburku jsou tedy v pořádku personifikovaná Synagoga se zavázanýma očima a zlomeným kopím i pošetilé panny vedle ctnostných. Ukřižovaný na Karlově mostě v Praze je zase autenticky doprovázen hebrejským nápisem, byť jej písma znalí Židé ovšem mohou vnímat jako posměšný. Naznačená pluralita je pro společnost přínosná a důležitá. Totalita, ať křesťanská, židovská, nebo komunistická víc než nežádoucí a totéž platí i o jen potenciální hegemonii ze strany politické korektnosti současné provenience. Rovněž starší literaturu, pominu-li pár spisků, které byly odsouzeny v souvislosti s genocidou za 2. světové války, máme nechat vyprávět o minulosti, již netřeba vymiškovávat, ani vylepšovat.
O jakých rozhodnutích jsem psal, jaké obsahy jsou podle mne tabuizovány? Jak jsou podle mne občané znesvéprávňováni? V první řadě tím, že je považováno za nesprávné, aby se ve veřejném prostoru setkávali s odkazy na jinou (bývalou) realitu (zatímco třeba s pornografií je "no problem"). Přitom nikdo nemůže pochopitelně vědět, jak budou jednou budoucí o naší době smýšlet.
Skutečností je, že právo a ještě více média pracují na praktické rekodifikaci toho, co je (bez)trestné, (ne)přijatelné a (ne)žádoucí. Rovněž míra, v jaké je lidem to či ono postupně zapovídáno nebo doporučováno, je někdy těžko slučitelná s autonomií dospělého člověka. Příznačně se to netýká ziskuchtivého chování, které je - v součtu - z hlediska zachování nejvyšších hodnot světa skutečným zlem.
Kdyby si ale pro něj chtěla přijet vlakem, MOHLA by sedět v kupé vyhrazeném jen pro dámy.
Kdyby se jí ale chtělo na záchod, mohla by jít na ten, co je vyhrazený pro nevyhraněné gendery.
Děkuji za obšírné vysvětlení, teď už je mi smysl jasný. Také jsem příznivcem plurality pohledů včetně těch mnohdy vnímaných jako nekorektní.
Ale má to svá úskalí. Například tam, kde je dominující dobyvatelskou kulturou oslavován někdo, kdo má na svědomí téměř kompletní genocidu nebo zotročení určité skupiny obyvatel, pak to prostě nemůže být vnímáno jako nějaká přijatelná pluralitní nekorektnost...
Ještě slovo k tomu přirovnání k pornografii. Chápu, že to někoho pobuřuje, ale je třeba si uvědomit, že pornografie skoro nikdy nevstupuje do veřejného prostoru, na rozdíl právě od pomníků. Jde tedy vlastně o zcela jiné téma a jiný typ problému.
Díky za připomenutí toho paradoxu se segregovanou dopravou. Ono je celé to téma velmi složité, například i dílo, které zcela objektivně bylo svým zaměřením antirasistické, může obsahovat právě ten typ předsudků, který popisujete - prostě je to v něm jaksi implicitně obsaženo. Teď mám na mysli Chaloupku strýčky Toma, o které je také řeč v tom velmi zajímavém eseji Hany Ulmanové.
S tím Huckleberry Finnem mě to hluboce zasáhlo.
Tu knihu jsem v dětství miloval a četl ji možná dvacetkrát. Jednak je neuvěřitelně dobře napsaná, přísahal bych, že jsem tam s Huckem byl, ne že jsem něco četl. A vzpomínám si, jak mě jako dítě udivovalo a rozčilovalo, že je Finn jen kvůli své kůži něco méně. Vždyť to byl úplně normální kluk...
Zároveň jsem i jako dítě vnímal, jak Twain dobový rasismus nelíčí jako všemi schvalovaný monolit. Postavy jeho románu se k tomu staví rozrůzněně, nejde nevidět, že bez podpory mocných by rasismus možná neměl tak silnou pozici.
Zkrátka považuji tenhle Twainův román za jeden z největších amerických románů a to co provedlo nakladatelství Nový Jih za zločin na kulturním dědictví nevídané ceny.
Zato, že nejsem rasista, možná vděčím právě téhle knize...
Pokračování posléze.