Když na sochách záleží více než na životech

Ladislav Nový

Říkáte: „Pokud bychom měli strhnout monument kohokoliv, kdo má nějaký škraloup, museli bychom strhnout monumenty všech.“? Pokud tím střežíte zjednodušující pohled na historii, nedivte se, začne-li se ozývat odpověď: „Tak ať!“

Sochu Kryštofa Kolumba odstraní i město Columbus v Ohiu. Foto WOSU Public Media

Protesty proti policejní brutalitě ve Spojených státech celosvětově nasvítily problém rasismu, jeho historii i jeho dnešní podoby. Spolu s nimi se vzedmula i obrazoborecká vlna útočící na sochy postav, které se nějak na dějinách rasistické a koloniální exploatace podílely.

Krom obchodníka s otroky Edwarda Colstona, u jehož sochy střemhlavý pád těžko překvapí, se útočilo třeba i na Kolumba. U nás je vnímán veskrze jen jako objevitel Ameriky, vysmíván snad pro svůj omyl v identifikování „objevené“ pevniny. Okolnosti, s nimiž si ho mnozí, zejména ve Spojených státech, spojují, tedy zejména jeho role při vyhlazování a zotročování původního obyvatelstva, jsou zde natolik neznámé, že nás může nenávist ke Kolumbovi udivovat.

Stejně tak zde mohlo být překvapením, že londýnská socha Winstona Churchilla a její kopie na pražském Žižkově byly opatřeny nápisem „Byl rasista“. Většinový obraz Churchilla v českých zemích jej vykresluje v roli válečného hrdiny bojujícího proti fašismu na evropském kontinentě. Takový obraz nemá reálnou alternativu, nemyslím tudíž, že musí být křečovitě hájen.

×