Pomníky a kolektivní vina
Filip OutrataAktuální vlně bourání pomníků padlo za oběť i několik osobností, které se ničeho špatného nedopustily. Podle Filipa Outraty se je třeba mít na pozoru před uplatňováním kolektivní viny a dané incidenty využít ke zvýšení zájmu o minulost.
Pohled na bustu Miguela de Cervantes v sanfranciském Golden Gate Park, kterou 20. června poničili protestující, je velice sugestivní. Ze spisovatelových očí, zasazených v ostře řezané tváři, vytéká červená barva jako krev. Na podstavec sochy červenou barvou nastříkali „bastard“, na záda klečících postav rytíře truchlivé postavy a Sancha Panzy, kteří vzhlížejí ke svému duchovnímu otci, zase stylizované terče.
"Jakmile se násilí rozpoutá, je těžké nebo dokonce nemožné zabránit tomu, aby se jeho obětí stali i nevinní."
To nevadí, pane Outrato, jde přece o dobrou věc a když se kácí les, musí holt lítat i ty třísky, jak víme my starší.
Mimochodem ... nevíte, co znamená slovo lůza? Kdysi před lety ho prý použil kardinál Duka - to se proti tomu tehdy dost protestovalo, pak to slovo zase používaly liberální elity - to se prý protestovat zas nesmělo (když se tedy člověk chtěl zařadit mezi slušné lidi - ne ovšem mezi ty v těch modrých tričkách), no a jak je to s tou "lůzou" v současnosti, to nemám nejmenšího tušení.
Za režimu pod taktovkou komunistické strany mi nevadila řekněme platová nivelizace v podnicích, zato věci jako kádrování významných osobností minulosti ano. Ačkoli v 80. letech ideologický dozor již polevoval, přece žádný umělec nemohl vyjít jen tak mezi lidi bez ručitele v podobě prudce inteligentního soudruha. Ani mrtví velikáni typu Dostojevského nebo Kafky se bez průkazu způsobilosti neobešli. Konstatování v doslovu, že nějaký autor "nepochopil VŘSR" mohlo nakonec být knize při prodeji na prospěch.
Absenci naznačené praxe, považující kulturní lidi za "malé děti", jsem měl za mimořádně působivý doklad převahy Západu. Byť jsem věděl, že i jejím rubem je tamní lenost a pohodlnost čtenářské obce.
Jsem si samozřejmě vědom, že byli spisovatelé, kteří se jako občané, příp. funkcionáři nezachovali (řečeno eufemismem) dobře. Nejen v Německu či Rusku (zde ovšem jiní než bývávalo u nás konstatováno). Také třeba Céline ve Francii či Hamsun v Norsku. Na rozdíl od Brasillacha, který byl ještě za války popraven, zvítězil v případě obou zmíněných rozumný umírněný přístup.
Dnes, po tolika letech, bychom neměli na oba uvedené i další spisovatele hledět stále převážně jediným prizmatem. Pomníky samozřejmě mít nemusí, byť v jejich rodných městech (Courbevoie a Lom) si je dovedu dobře představit. Bodejť ne, když mi nevadí ani Zápotocký v Zákolanech.
Jsem přesvědčený, že správným řešením tu je pluralismus. Evropská unie naštěstí Paříži Napoleona nebere a Madridu nevnucuje. Žižku pak připomíná mohyla (mj.) na Žižkově poli, nikoli v Brodě, dnes Havlíčkově (byť zde slepý vojevůdce vraždit nechtěl).
Považoval jsem kdysi za typicky americké, že na jednom břehu Potomacu se tyčí socha prezidenta Granta a na druhém stojí generál Lee. Asi jsem se mýlil. Aspoň že na Karlově mostě nejen že zůstává Jan Nepomucký, ale na mostecké věži stále sedí, stále sedí Václav IV. (pravda v mladické podobě).