Velký tanec, okouzlení a touha C. S. Lewise
Filip OutrataKniha religionisty Pavla Hoška o motivu tance v díle autora Letopisů Narnie přináší víc než pouze hluboký a zasvěcený ponor do Lewisova myšlení. Vyzývá k putování za samotnými základy křesťanské spirituality a teologie.
Blíží se konec roku a to je v posledních letech čas, kdy se na televizních obrazovkách pro mnohé stává rituálem sledování české verze původně britské taneční show Star Dance aneb když hvězdy tančí. Tančení se v této výpravné, nazdobené podobě stává něčím exkluzivním, vyhrazeným známým tvářím populární kultury a jejich partnerkám a partnerům z řad špičkových profesionálních tanečníků.
Vlastně je to výstižné vyjádření toho, jaký význam má tanec v rámci dnešní moderní evropské společnosti. Je zčásti profesionální sportovní disciplínou mezi jinými, zčásti jedním z mnoha způsobů trávení volného času. Také je z větší části redukovaný na tančení v páru. Takovéto pojetí tance je ovšem většině jiných kultur zcela neznámé.
Moderátor oblíbené taneční show Marek Eben v jedné z předchozích řad s pobavením citoval moralizující odsudek taneční zábavy z pera jistého křesťanského kazatele minulých staletí. Jako by se tanec ve své redukované podobě a náboženství podobně redukované na moralistní kazatelství nevyhnutelně míjely. Je ovšem nutné dodat, že v letošní, již jedenácté řadě účinkuje, a dosti zdatně, i husitská farářka Martina Viktorie Kopecká.
Pro C. S. Lewise, britského (původem severoirského) spisovatele a nesmírně vlivného náboženského myslitele, byl tanec něčím zcela jiným. Jak ve své nové knize, další z řady portrétů spřízněných autorů a jejich duchovního světa, ukazuje religionista a teolog Pavel Hošek, Lewisovi nebyl tanec ničím jiným než mnohostrannou metaforou toho nejhlubšího základu, nejvlastnějšího smyslu celé skutečnosti.
Knížka s názvem Ve víru velkého tance je v pořadí už čtvrtým pokusem Pavla Hoška o knižní zpracování Lewisova duchovního odkazu. Už to samo o sobě svědčí o trvalé fascinaci dílem tohoto autora, o určitém vnitřním propojení. Také díky tomuto propojení nakonec Hošek vystopoval a identifikoval motiv tance jako ten zcela klíčový pro Lewisovo myšlení. A nejen Lewisovo, kniha obsahuje zajímavé texty jiných autorů, které všechny spojuje právě fascinace symbolikou tance.