Chvála trosek mariánského sloupu

Roman Šolc

Stržení mariánského sloupu bylo aktem vyjadřujícím emanciapaci Československa od katolické církve podpírající habsburské impérium. V tom mají trosky hodnotu větší nežli napodobenina sloupu. Slouží a nadále budou sloužit jako memento.

Českými médii opět prošla otázka vztyčení napodobeniny strženého mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze. Zasloužili se o to mimo jiné lidovecký politik, pražský zastupitel a bývalý radní Jan Wolf (známý též svými vystoupeními proti vyvěšení duhové vlajky na budově pražského magistrátu), jemuž se podařilo prosadit souhlas se vztyčením do usnesení pražského zastupitelstva, či v poněkud bulvárnější podobě kardinál Dominik Duka svým rozhořčeným odchodem z diskuse na toto téma s bývalým předsedou Ekumenické rady církví Pavlem Černým v Českém rozhlasu.

Pro úplnost připomeňme, že původní mariánský sloup byl vztyčen roku 1650 coby děkovné gesto za ubránění Prahy před útoky švédských vojsk v závěru třicetileté války a stržen v listopadu roku 1918 davem lidí, kteří jej vnímali jako symbol habsburské monarchie a jí protežovaného katolictví. Akademický sochař Petr Váňa vytvořil napodobeninu sloupu a o její instalaci se již delší dobu vedou spory, do nichž se na obou stranách vedle historiků, kunsthistoriků a architektů zapojují i politici, funkcionáři rozličných křesťanských církví či občanští aktivisté.

Podle mnohých sloup smybolizuje éru habsburského útisku. Repro DR

Zastánci vztyčení sloupu často argumentují dezinterpretací jeho významu v roce 1918 a myšlenkou nápravy původního stavu náměstí (včetně interakce mariánského sloupu s pomníkem Mistra Jana Husa). Námitky odpůrců sahají od architektonických a urbanistických přes umělecké — jedná se o napodobeninu, nikoli rekonstrukci původního díla — až po výhrady, že si významný bod ve veřejném prostoru zabírá „svým“ sloupem jen jedna z křesťanských církví — římskokatolická. V diskusi ale většinou absentuje aspekt potenciálně kladného významu trosek padlého mariánského sloupu pro naši současnou společnost.

Katolické dvacáté století

Nemá příliš smysl přít se dnes o to, zda vztyčení sloupu souviselo „pouze“ se Švédy, anebo zda šlo primárně o významný symbol podporující rekatolizaci českých zemí. Ono se mohlo „spojit příjemné s užitečným“, jak se říká…

Důležitější je, že asociace mariánského sloupu s mocí habsburské říše nebyla v roce 1918 nijak neopodstatněná. Dům Habsburků byl ortodoxně katolický, císař vládl po většinu dějin „z Boží milosti“ a byl ochranitelem římskokatolické církve a jejích zájmů.

Katolické náboženství, byť už ne jediné povolené, bylo stále privilegované, vliv církevních funkcionářů byl nemalý a sepjetí s trůnem taktéž. Přičtěme k tomu hromadění majetku, tradicionalismus a nacionální aspekty. Celkový obraz, který získáme — nikoli nepodobný dobovým karikaturám — je jistě přepjatý a nevhodně zobecňující, ovšem založený na pravdivém základu.

Pokud bychom vnímali stržení sloupu skutečně jen jako stržení sloupu per se, těžko je schvalovat. Ovšem vezmeme-li v potaz, co se v něm mohlo symbolizovat pro tehdejšího člověka, lze chování lidí v roce 1918 chápat.

Běh dějin samozřejmě pádem sloupu neskončil a přišla první republika. Tu ovšem katolíci — či alespoň jejich významní představitelé — nikdy nepřijali za svou. Nový stát odvrhl koncepci monarchie v čele s pomazanou hlavou panovníka, ustavil se jako republika, a navíc vyznával řadu pro katolickou církev z času Habsburků problematických věcí — například demokracii, náboženskou svobodu a rovnost vyznání, sekularismus, práva žen, pozemkovou reformu, a zejména morální liberalismus.

×
Diskuse
February 19, 2020 v 10.32
Postmoderní Panna Maria pobělohorská
Postmoderní proto, že to bude kopie zbavená kacířů, kteří na původním sloupu byli a po nichž Panna Maria šlapala. Sloup byl stržen z toho důvodu, že katolická církev byla vnímána jako opora habsburské monarchie. Karel Havlíček říkal a Masaryk opakoval, že církevní absolutismus je poduškou absolutismu habsburského.

Je to škoda, protože katolická církev prodělala v minulém století pozitivní vývoj, zejména v 60. letech, kdy se na 2. vatikánském koncilu přihlásila k myšlenkám demokracie, lidských práv, ke světu vědy, kultury i moderního světa, kardinál Beran litoval kruté mučednícké smrti Jana Husa. Na tento pozitivní vývoj navázali katoličtí intelektuálové a disidenti, kteří se nejen angažovali v Chartě 77, ale také se aktivně podíleli na ekumenické spolupráci. Pozitivní vývoj pokračoval i v 90. letech, kdy sice nedošlo k anulování procesu s Janem Husem, ale byl uznán za upřímného věřícího a reformátora církve, také na různých úrovních pokračovala ekumenická spolupráce.

V poslední době jsme svědky mimoběžného vývoje, kdy v reformním, sociálním a ekumenickém směru pokračuje současný papež František a u nás skupinky katolíků okolo Tomáše Halíka či okolo sociálních otázek, ale kardinál Duka, hnutí D.O.S.T. a podobní se vrací k protireformačnímu, triumfalistickému, ultrakonzervativnímu a netolerantnímu katolictví pobělohorskému. A symbolem tohoto neblahého vývoje se stává nově vztyčovaná kopie na Staroměstském náměstí.
JK
February 19, 2020 v 14.46
Martinu Šimsovi
Zapomněl jste napsat, že část vysokého katolického kléru, za kterou tyto ultrakonzervativní skupiny dělají špinavou mediální práci, má mocenské ambice, a to mnohem dalekosáhlejší, než by odpovídalo její skutečné podpoře ve společnosti. Proč tomu tak je, to si zaslouží podrobnější rozbor. Jestliže však obecně platí, že velké peníze jsou zdrojem moci, dostaneme se znovu k církevním restitucím...
HZ
Škoda, že někoho /třeba Davida Černého/ nenapadlo nabídnout Pražanům místo té Váňovy napodobeniny svoji verzi z růžového plastu a s ní mnoho aktuálnějších interpretací sloupu než je katolický triumfalismus.
Edit:
Plastová verze by mohla uspokojit oba tábory: nabízela by možnost každoročního slavnostního kácení sloupu a opětovného vztyčování hned následující den, spojeného s žehnáním kardinála Duky. Kromě toho by mohla být na kolečkách, aby uvolnila prostor pro stánky s trdelníky v předvánočním a velikonočním jarmarku.
MP
February 20, 2020 v 9.00
Heleně Zemanové
Důležitá by byla volba materiálu. Aby to bylo lehké, rozpadlo se to na takových šest, sedm bloků a ty pěkně vysoko poskakovaly po dlažbě.

Jinak se obávám, že se podařilo zažehnout další válku o veřejný prostor. Ani nechci slyšet ten křik, až bude mít socha na vrcholu sloupu posprejovaný obličej a na patě budou vulgární nápisy a piktogramy.
JP
February 20, 2020 v 15.08
Růžový mariánský sloup na kolečkách - tak to by opravdu nebyl marný nápad, paní Zemanová... ;-)

Pokud by někdo na takový projekt vypsal sbírku, docela určitě bych také svou troškou přispěl.