Chvála trosek mariánského sloupu
Roman ŠolcStržení mariánského sloupu bylo aktem vyjadřujícím emanciapaci Československa od katolické církve podpírající habsburské impérium. V tom mají trosky hodnotu větší nežli napodobenina sloupu. Slouží a nadále budou sloužit jako memento.
Českými médii opět prošla otázka vztyčení napodobeniny strženého mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze. Zasloužili se o to mimo jiné lidovecký politik, pražský zastupitel a bývalý radní Jan Wolf (známý též svými vystoupeními proti vyvěšení duhové vlajky na budově pražského magistrátu), jemuž se podařilo prosadit souhlas se vztyčením do usnesení pražského zastupitelstva, či v poněkud bulvárnější podobě kardinál Dominik Duka svým rozhořčeným odchodem z diskuse na toto téma s bývalým předsedou Ekumenické rady církví Pavlem Černým v Českém rozhlasu.
Pro úplnost připomeňme, že původní mariánský sloup byl vztyčen roku 1650 coby děkovné gesto za ubránění Prahy před útoky švédských vojsk v závěru třicetileté války a stržen v listopadu roku 1918 davem lidí, kteří jej vnímali jako symbol habsburské monarchie a jí protežovaného katolictví. Akademický sochař Petr Váňa vytvořil napodobeninu sloupu a o její instalaci se již delší dobu vedou spory, do nichž se na obou stranách vedle historiků, kunsthistoriků a architektů zapojují i politici, funkcionáři rozličných křesťanských církví či občanští aktivisté.
Zastánci vztyčení sloupu často argumentují dezinterpretací jeho významu v roce 1918 a myšlenkou nápravy původního stavu náměstí (včetně interakce mariánského sloupu s pomníkem Mistra Jana Husa). Námitky odpůrců sahají od architektonických a urbanistických přes umělecké — jedná se o napodobeninu, nikoli rekonstrukci původního díla — až po výhrady, že si významný bod ve veřejném prostoru zabírá „svým“ sloupem jen jedna z křesťanských církví — římskokatolická. V diskusi ale většinou absentuje aspekt potenciálně kladného významu trosek padlého mariánského sloupu pro naši současnou společnost.
Katolické dvacáté století
Nemá příliš smysl přít se dnes o to, zda vztyčení sloupu souviselo „pouze“ se Švédy, anebo zda šlo primárně o významný symbol podporující rekatolizaci českých zemí. Ono se mohlo „spojit příjemné s užitečným“, jak se říká…
Důležitější je, že asociace mariánského sloupu s mocí habsburské říše nebyla v roce 1918 nijak neopodstatněná. Dům Habsburků byl ortodoxně katolický, císař vládl po většinu dějin „z Boží milosti“ a byl ochranitelem římskokatolické církve a jejích zájmů.
Katolické náboženství, byť už ne jediné povolené, bylo stále privilegované, vliv církevních funkcionářů byl nemalý a sepjetí s trůnem taktéž. Přičtěme k tomu hromadění majetku, tradicionalismus a nacionální aspekty. Celkový obraz, který získáme — nikoli nepodobný dobovým karikaturám — je jistě přepjatý a nevhodně zobecňující, ovšem založený na pravdivém základu.
Pokud bychom vnímali stržení sloupu skutečně jen jako stržení sloupu per se, těžko je schvalovat. Ovšem vezmeme-li v potaz, co se v něm mohlo symbolizovat pro tehdejšího člověka, lze chování lidí v roce 1918 chápat.
Běh dějin samozřejmě pádem sloupu neskončil a přišla první republika. Tu ovšem katolíci — či alespoň jejich významní představitelé — nikdy nepřijali za svou. Nový stát odvrhl koncepci monarchie v čele s pomazanou hlavou panovníka, ustavil se jako republika, a navíc vyznával řadu pro katolickou církev z času Habsburků problematických věcí — například demokracii, náboženskou svobodu a rovnost vyznání, sekularismus, práva žen, pozemkovou reformu, a zejména morální liberalismus.
Je to škoda, protože katolická církev prodělala v minulém století pozitivní vývoj, zejména v 60. letech, kdy se na 2. vatikánském koncilu přihlásila k myšlenkám demokracie, lidských práv, ke světu vědy, kultury i moderního světa, kardinál Beran litoval kruté mučednícké smrti Jana Husa. Na tento pozitivní vývoj navázali katoličtí intelektuálové a disidenti, kteří se nejen angažovali v Chartě 77, ale také se aktivně podíleli na ekumenické spolupráci. Pozitivní vývoj pokračoval i v 90. letech, kdy sice nedošlo k anulování procesu s Janem Husem, ale byl uznán za upřímného věřícího a reformátora církve, také na různých úrovních pokračovala ekumenická spolupráce.
V poslední době jsme svědky mimoběžného vývoje, kdy v reformním, sociálním a ekumenickém směru pokračuje současný papež František a u nás skupinky katolíků okolo Tomáše Halíka či okolo sociálních otázek, ale kardinál Duka, hnutí D.O.S.T. a podobní se vrací k protireformačnímu, triumfalistickému, ultrakonzervativnímu a netolerantnímu katolictví pobělohorskému. A symbolem tohoto neblahého vývoje se stává nově vztyčovaná kopie na Staroměstském náměstí.
Edit:
Plastová verze by mohla uspokojit oba tábory: nabízela by možnost každoročního slavnostního kácení sloupu a opětovného vztyčování hned následující den, spojeného s žehnáním kardinála Duky. Kromě toho by mohla být na kolečkách, aby uvolnila prostor pro stánky s trdelníky v předvánočním a velikonočním jarmarku.
Jinak se obávám, že se podařilo zažehnout další válku o veřejný prostor. Ani nechci slyšet ten křik, až bude mít socha na vrcholu sloupu posprejovaný obličej a na patě budou vulgární nápisy a piktogramy.
Pokud by někdo na takový projekt vypsal sbírku, docela určitě bych také svou troškou přispěl.