Jak jsme strhli Mariánský sloup na Staroměstském náměstí

František Sauer

Společnost pro obnovu Mariánského sloupu se ve středu neúspěšně pokusila zahájit jeho opětovnou výstavbu na Staroměstském náměstí. Při této příležitosti vydáváme líčení Františka Sauera, jak byl pod jeho vedením v roce 1918 stržen.

Byl pěkný podzimní den, slunce se vesele smálo, když Habán ve tři hodiny odpoledne sám procházel se volně po Staroměstském náměstí. Přišel dříve, aby ještě naposledy uvážil, jak nejbezpečněji možno kamenný Mariánský sloup strhnouti, a proto nenápadně jako venkovan prohlížel si důkladně všechny podrobnosti. Měřil zkoumavě výšku, věděl bezpečně, kam sloup dopadne na dlažbu. Pak zapálil si klidně cigaretu a pozoroval lid, který také prohlížel sloup a jiné staré památky. Zjistil, že jsou to jen venkované, že není mezi nimi detektivů. Včera to již vědělo více lidí, nebylo by tedy divu, kdyby sloup byl hlídán.

Tu však přicházel Hybeš s Honzou Kolářem. Pozdravili se.

„Co je nového?“ ptá se Habán.

„Šímová je mrtvá, zemřela právě na ulici. Včera, pamatuješ, jsme s ní ještě mluvili. Byla asi raněna mrtvicí.“

„Tušil jsem to, má aspoň, chudák, pokoj. Kdo vám to řekl?“

„Náhodou jsme se tady s Honzou k tomu nachomejtli, když ji v Hybernské ulici nakládali již do košatinky, poznali jsme ji, to víš, známá… Neruda přivede partu a Vich taky. Mluvil jsem s ním.“

„Dobrá, hoši. Kdyby se přes všecku naši opatrnost stalo, že by se socha Panny Marie přece jen roztřískala, soudruzi, ta svatozář s těma hvězdičkama je moje.“

„Co s tím, prosím tě, Franto, budeš dělat?“

„Jednu tu hvězdičku dám Šímové do hrobu, proč, na to se mě neptejte, a ostatní si ponechám na památku.“

„Dej pokoj, Franto, ty a památky, hehehe…“ směje se Kolář, „jak budeš potřebovat prachy, tak to střelíš — znám tě.“

„Koukej, Lojzo, tamhle se valí parta, vede ji Neruda, skoč k nim a řekni, ať se trochu rozdělí na menší skupiny a Neruda ať přijde ke mně.“

„Voni jdou jako na tábor, štěstí, že s sebou nepřitáhli policii,“ zlobí se Kolář.

Přesně ve čtyři hodiny přijeli hasiči s vozem. Zedníček přišel k Habánovi dohovořiti se.

„Počkáme ještě, než přijedou soudruzi a bratři z Bílé Hory,“ oznamoval Habán, „utvoří se kolem sloupu kruh, aby se nepřihodilo neštěstí.“

Nepozoroval dosud nikde nic podezřelého, ačkoli malých skupin po náměstí bylo plno a stále jich přibývalo. Tu přicházel Vich s lidmi z Kapslovny, tam zase bratři Maršákové přivedli celý sbor zpěváků ze Žižkova i s kapelníkem Kuderou, jako by dnes běželo o nějaký zpěvácký koncert. Habán, Zedníček a Neruda běhali a dávali lidem ve skupinách různé pokyny, když tu přiběhl posel a oznamoval, že průvod z Bílé Hory se již blíží. Habán pokynul Zedníčkovi, který okamžitě dal rozkaz hasičům, aby nástroje z vozů byly k sloupu vyneseny.

První po žebříku na sloup vylezl Habán, aby lano kolem sloupu sám ovázal. Ukázalo se, že Zedníček přivezl žebřík příliš krátký, takže nebylo možno provaz uvázati v patřičné výši. Habán zuřil, nadával Zedníčkovi jako špaček.

×
Diskuse
FT
June 1, 2019 v 10.24
Dobrý text, pro mládež jistě vhodný :)
"Jo, pánové, vy jste jen Národní výbor, to my jsme trochu víc, my jsme národ, ..." :-))
June 1, 2019 v 12.55
Tuhle jsem psala v jiné diskusi, jak jsou naivní anarchisté, kteří se domnívají, že Bůh může být svržen.
JK
June 1, 2019 v 17.28
Evě Hájkové
Ale no tak... Tihle konkrétní anarchisté v r. 1918 přece usilovali o svržení konkrétního symbolu. Snad zrovna Vám není nutno vysvětlovat, co tenhle symbol tehdy pro většinu Čechů (jistě i spousty těch věřících) představoval.

Koneckonců skutečný anarchista nikomu jeho víru nebere. Což mě vede k myšlence, že bych se Vás měl spíš zeptat, co si vlastně pod pojmem "anarchista" představujete...
June 1, 2019 v 18.14
Já jim to nevytýkám. Jen si tak spojuji různé asociace, které se mi vynořují v hlavě.
Co si představuji pod tím pojmem?
Ve slovníku cizích slov píšou, že anarchismus je hnutí, ideologie prosazující volnější společenský (státní) řád, organizaci, pravidla. Na Wikipedii tvrdí, že anarchismus je politická ideologie usilující o vytvoření společnosti bez sociální, ekonomické a politické hierarchie a jiných forem nadvlády člověka nad člověkem. Já s tím nemám problém. Společnost bez hierarchie byla vždycky mým snem. Jenom bychom se snad mohli lišit v tom, jak k ní dospět (tedy jakým způsobem "usilovat"). Kdysi jsem neměla problém s anarchisty spolupracovat. Možná bych se sama mohla považovat také za anarchistku, když se to vezme kolem a kolem. Ovšem dnes už leda za křesťanskou anarchistku. Bourání sloupu bych se nezúčastnila. Nicméně podle mých poznatků se anarchismus v průběhu historie vyvíjel a možná pořád ještě vyvíjí. Bourání možná není nutné. Jsem spíš pro stavění něčeho společného než pro bourání.
VP
Přečtěte si (1 Samuelova 8), jak Bůh varuje Izrael, co všechno bude muset podstupovat, když bude mít nad sebou krále.