A zase sloup

Ivan Štampach

Vedení Prahy odmítlo obnovu pomníku na Staroměstském náměstí. Jeho stavba i jeho zboření jsou podle Ivana Štampacha politickými akty. Více jeho „sloupek o sloupu“.

Viceprimátor Matěj Stropnický začerstva oznámil, že Rada hlavního města Prahy odmítla obnovení památníku na Staroměstském náměstí, který byl stržen v prvních dnech svobodného státu, 3. listopadu 1918.

Hlavní aktér diskutované minulé události František Sauer se dovolával (nevíme, zda právem nebo neprávem) přání vedoucích politiků vznikajícího státu, národního socialisty Václava Klofáče a národního demokrata Karla Kramáře. Akt byl koordinován s táborem lidu, který týž den na Bílé hoře organizovali sociální demokraté a národní socialisté u příležitosti blízkého výročí bitvy, v níž bylo poraženo vojsko českých stavů a byla tak násilně nastolena moc, která záhy omezila práva stavů a relativní svobodu vyznání nedávno zaručenou Majestátem Rudolfa II., moc, která postupně vedla i k (nakonec neúspěšnému) potlačení české národní identity.

Pomník stál na náměstí od r. 1652. Po skončení Třicetileté války jej nechal vztyčit císař Ferdinand III. na poděkování za údajné osvobození Prahy od nepřátel, čímž bylo míněno švédské vojsko, které ke konci války dobývalo Prahu. Kdo byl obránce a kdo uchvatitel, není tak jasné. Je známa korespondence a snad i osobní jednání Jana Ámose Komenského se švédským kancléřem Axelem Oxenstiernou, při kterém mělo právě jít o zásah Švédů v Praze ve prospěch Čechů a proti Habsburkům.

Je zřejmé, že násilná rekatolizace v polovině 17. století už přinesla plody a že obyvatelé Prahy si už politickou nadvládu Vídně a náboženskou nadvládu Říma natolik zvnitřnili, že možná chápali Švédy jako nepřátele a zapojili se do obrany města na straně tehdejší říšské branné moci. Jisté však je, že takto nekolaborovali všichni. Komenský v té době působil ve Švédsku na školském reformním projektu, napsal tam část své Obecné nápravy věcí lidských. Po porážce Švédu i Čechů se pak učitel národů usídlil blíže vlasti a napsal spis nostalgický, však neopouštějící naději, Kšaft umírající matky Jednoty bratrské.

Pravidla lidového hněvu

×
Diskuse
JP
May 25, 2015 v 12.51
Věcná poznámka k těm Švédům před Prahou: v pozdní fázi třicetileté války se už v podstatě vůbec nejednalo o nějaké ideové záležitosti, nýbrž o čirou kořist. Pražané tedy měli velice dobré důvody, své město proti těmto nájezdníkům bránit; o čemž svědčí ostatně vyrabování Pražského hradu, jehož obránci naprosto selhali.

Ostatně, tito takzvaní "Švédové" byli pravými národnostními Švédy jenom v relativně nepatrné menšině; v převažující míře se jednalo o soldatesku naverbovanou z celé Evropy. Nejhorší pověst z nich měli Balkánci, Srbové.

-----------------------------

Co se toho Mariánského sloupu týče, pak je skutečně možno zaujmout pozici, že tato záležitost byla jeho svržením uzavřena; ale stejně tak je možno zaujmout postoj zcela opačný, že je nejvyšší čas tuto historickou nespravedlnost konečně napravit.

Pochybnosti o znovuobnovení Mariánského sloupu je možno mít spíše z ryze estetického hlediska: podle všeho se jedná o zcela typický barokní, svými formami přebujelý až kýčovitý artefakt, bez kterého se pražské Staroměstské náměstí opravdu může velmi dobře obejít.
MP
May 25, 2015 v 22.15
Pochybnosti
V roce 1915 mohly být dva památníky dobrý nápad. V sedmdesátých letech dvacátého století představoval podstavec Šalounova sousoší milou klidovou oázu, kde člověk seděl a užíval si nepřeplněný prostor náměstí.
Dneska je pomník ohraničený, roztrhává prostor a spolu s boudama trhovců a zahrádkami restaurací přispívá k pocitu přecpaného skladu nábytku. Místo aby se obnovil dostatečný komunikační prostor náměstí, postavíme v místech, kudy se dneska většinu roku musíte prodrat davem turistů další monstrum -- protože tam stálo v době, kdy tamtudy denně prošlo padesát lidí, tři koně a v průměru jeden konšel za dva dny.

Nevadí mi, když v obnovení té stavby někdo vidí historický revanš a ani pochybnosti o umělecké kvalitě, ale nešlo by to postavit někde, kde to nebude překážet? Třeba doprostřed té proluky po novorenesančním křídle rozstřílené Němci za povstání. Se sv. Mikulášem by to mohlo docela štymovat.
MF
May 26, 2015 v 11.47
Dobré řešení
Dobrým řešením by bylo někam přestěhovat to monstrum s Husem.
JP
May 26, 2015 v 12.01
Pane Profante, vyslovil jste myšlenku kterou už sám dlouho mám. A to i přesně z těch samých důvodů: nadále "ucpávat" Staroměstské náměstí další sochou, to by opravdu nebyl smysluplný nápad. A když už ten katolický tábor bezpodmínečně tento pomník chce obnovit, pak skutečně ten prostor za radnicí by se k tomu jevil jako zcela optimální.
PM
May 26, 2015 v 16.50
Kam s novými, potřebnými stánky
Odbyt trdel vykazuje strmou křivku a i v jiných segmentech je trh nedostatečně sycen.
Skulpturální doklady nejen pražské i jakékoli spirituality si tržiště nezaslouží a možná i nežádá......bych mínil.
IH
May 26, 2015 v 22.53
Povídání o sloupu
Stoupenci obnovení mariánské statue na Staroměstském náměstí patří samozřejmě především ke konzervativním katolíkům. Je mezi nimi ovšem také množství zastánců obnovy, tj. dostavby náměstí do podoby, jaké mělo před sto, ba i více lety. Máme tu tedy co do činění s celkem bežnou symbiózou konzervatismu a liberalismu. Plán na obnovu sloupu, poté Krocínovy kašny a radničního křídla (příp. Krennova domu), který prosazoval primátor Svoboda, se až tak neliší od realizovaného záměru nástavby radnice na náměstí Malostranském nebo od snah stavět při náměstí Václavském.
Podívejme se však na problém blíže. Je opravdu potřebné, aby právě na Staroměstském náměstí byla obnovena dualita základních ideových proudů naší minulosti? Praha je, jak se všeobecně uznává, v řadě aspektů výjimečné město, kterému nechybí památky téměř z žádné doby a téměř žádného druhu. Přestože zde nestojí statue srovnatelná monumentalitou třeba s olomockým morovým sloupem, je zde mariánský sloup na Hradčanském náměstí se sochařským dílem F. M. Brokofa. V zásadě podobného architektonického typu jsou i díla na náměstí Maltézském a v horní části náměstí Malostranského (se sv. Václavem a sv. Janem Křtitelem). Na samém Staroměstském náměstí nechybí velmi výmluvná přítomnost Panny Marie v podobě zlacené sochy reliefního typu na průčelí týnského kostela (mariánského zasvěcení). Toto památné zpodobení se dostalo na své místo ještě o 3 roky dříve než byl vztyčen mariánský sloup s Bendlovou sochou. Stalo se tak přičiněním studentů, kteří vylezli do oné výše a shodili symbol kalicha, který tam byl umístěn. Panna Maria průčelí chrámu už neopustila. Na rozdíl od kalichu, jenž se už znovu neobjevil nejen v prostoru samého náměstí.
Významným českým panovníkem byl Jiří z Poděbrad. Měřeno dnešním pohledem byl ovšem možná poněkud blízek kultu osobnosti. Jeho socha byla totiž taktéž na fasádě zmíněného chrámu nad Staroměstským náměstím a zřejmě se jeho zpodobení objevilo i na Karlově mostě. Dnes však král Jiří sochu v Praze nemá. Je po něm pojmenováno jen náměstí na Žižkově a ve vestibulu metra tu je pouhý sádrový reliéf královy hlavy. Mohli bychom žádat zbudování Jiříkovy sochy zde nebo v historických městech Prahy. Kopie sochy z Poděbrad by mohla být podobným krokem, jen jiného symbolického obsahu, jako mariánský sloup v nedávno prosazované poloze. Nesmělo by se ovšem trvat na nepříhodném místě.
Sochy byly nejen v Praze mnohokrát přemisťovány. Ne vždy k horšímu. Např. jiná známá socha J. J. Bendla, pomník sv. Václava byl v době končícího impéria nahrazen na Václavském náměstí výše stojícím (myšleno místně) sousoším Myslbekovým. Barokní pomník byl časem přemístěn na Vyšehrad do Štencových sadů. Dnes už stojí i tam jen kopie. Ryze teoreticky si můžeme představit návrat sochy na Václavské náměstí. Podobně si však můžeme představit i obnovu mariánského sloupu třeba na Mariánském náměstí (zde by ji měl primátor nebo primátorka na očích). Na takovém řešení není opravdu nic pohoršlivého. Právě tak na stávajícím rozdělení, že na Staroměstském náměstí je Husovo sousoší a na Hradčanském, maximálně důstojném, zdejší původní mariánský sloup. Replika mariánského sloupu na tak exponovaném a notoricky známém místě, jako je Staroměstské náměstí, by byla problematická z památkového hlediska (jež na rozdíl od hledisek jiných požívá zákonné ochrany), zároveň by šlo spolu s navazujícími realizacemi o vlivný a nešťastný precedens.
Motivem postavení kopie statue na Staroměstském náměstí by nemělo být odčinění křivdy, která se jejím stržením katolíkům, příp. uměleckému dílu stala. Zvláště je to jasné v situaci, kdy pravice prosadila restituce církevního majetku v té nejvelkorysejší podobě. Konec konců se zdá, že katolická církev vědomě nedávno propásla šanci žádat vypořádání v podstatě symbolické.
JK
May 26, 2015 v 23.40
Dovolím si přidat ještě jeden nevýznamný odstín do diskuse :
K historii a kultuře patří výstavba pomníků, a patří tam i jejich ničení (jako součást historického kontextu). Proč v dnešní době obnovovat pomník z dob před čtyřmi staletími (se všemi jeho výše zmíněnými politickými souvislostmi)? Neříkáme tím jen, že naše doba nemá hrdiny hodné výstavby pomníku?
Replika mariánského sloupu by v kontextu dnešní doby byla jen kulisou, neprožívaným ornamentem, překážející veteší. Možná by si jako taková zasloužila být konstruována z papundeklu, oblepeného pískovými zrny v pryskyřici. Aneb co bychom neudělali pro turisty - dodám s jízlivým úsměškem.
MF
May 27, 2015 v 15.42
Proč nezničit pomník Husa?
Proč nezničit pomník Husa? Trapná, lživá legenda, k ničemu dobrá.
Zase bychom nějak obohatili české dějiny. Intelektuálové by o tom pak mohli dlouho mudrovat , liberálové se snažit o jeho znovu postavení a estéti říkat, že jeho replika bude dílo neumělecké. A atheisté, že by mohl omezot turistický ruch na náměstí.