Sloup hanby, ponížení a obav z budoucnosti
Richard F. VlasákMariánský sloup je symbolem vítězství sklonů k autoritářství nad ideou ekumenismu, rovnoprávnosti a svobodného občanství.
Narodil jsem se v Praze, na Vinohradech. Své rodné město miluji a tuze mne trápí, když mu někdo ubližuje — nevkusnými obchody s tretkami a sovětskými čepicemi, kapsářstvím nebo podvodným taxikářstvím. Tolik bych si přál, aby nikdo tohle smetí vymetl a „stoly směnárníku“ zporážel, a jak Kristus z chrámu je vyhnal.
Měl jsem naději, že nová koalice bude onou silou. Ovšem, zatímco inovace a obnova města váznou anebo jsou předmětem častých svárů, vystavěla si současná radnice pomník kovu trvalejší — na betonovém podstavci, bez ohledu na Staroměstské náměstí, znovu trčí Sloup mariánský. A to se po nás chce, abychom Piráty, STAN či pana Čižinského volili jako alternativu ke starým pořádkům - Kolibříkům a cukrárně u Myšáka? Když k vekslákům a mafii přibyla cudná barokní Maruška — Matrioška na sloupu?
Jak tento sloup zduřelého ega sochaře Váni číst? Nechám historii stranou, nic nakonec nepomohlo, že se proti sloupu postavily autority z řad památkářů i kunsthistoriků. Lhář na stolci pražských arcibiskupů, neobměkčil Ekumenickou radu církví, aby pod nátlakem začala tvrdit, že jde o sloup smíření.
Bude a je to Dukův sloup. Zatímco kardinál Beran provázel národ z komunistického vězení nebo římského exilu a profesor Vladimír Boublík nebo Karel Skalický hledali cestu smíření, nynější pán paláce na Hradčanech přijel ve zlatém kočáře a rozsévá zlobu, nechává kázat pomatence Piťhu a předčítat Ovčáčka z bible.
Ekumena utrpěla v době, kdy národ potřebuje provázení, diakonickou pomoc a vzdělávání v křesťanských ctnostech. Duka je takový Zeman po katolicku, své dobré činy a utrpení ve vězení proměnil v zášť vůči dnešnímu světu, jeho potřebám, nerozumí mu a bojí se ho. Nevydává se jako papež František do „lazaretu — světa“, utíká do paláce.
Psal jsem tu o hanbě a ponížení, teď dojde na obavy. Před pár dny jsme ve sněmovně byli svědky volby nové Rady České televize, byla zvolena kamarádka pana Ovčáčka a nominantka pana arcibiskupa, jistá paní Lipovská.
Čí hlasy jí volily a jak to souvisí se sloupem na „Staromáku“? A není sloup, podobně jako před tři sta lety, symbolem nastupující nové autoritativní vlády? A nebude římskokatolická církev opět oporou režimu, který po občanech — ovečkách (tady se hodí každý Ovčáček) — bude chtít poslušnost, plnění roboty v moderní podobě práce v prekarizovaných podmínkách — a v neděli šupky, dupky před katolickou Českou televizi?
Před pár lety, možná před rokem jsme si přečetli rozhovor s Petrem Kellnerem, pamatujete si? Zbohatlík Kellner nám vysvětlil, že chce návrat tradičních pořádků a Lenka Zlámalová před ním padla k nohám, plodíc nesmysly o ctnostných podnikatelích.
Podívejme se na dnešní mediální krytí instalace napodobeniny sloupu — všechna média Bakalova holdingu stojí v pozoru a přinášejí nám přímý přenos — Aktuálně, HN i DVTV se předhánějí, aby nám vysvětlili, že proti sloupu jsou jen komunisti a blázni. Reportéři České televize se postavili na tutéž stranu. Teoložka Hana Tonzarová (Církev československá husitská) mluvila o tom, jak její rozhovor byl špatně sestříhán.
Ostatně Česká televize, jak se jí jinak zastávám, krotne, když uzří biskupský šarlat — slovo bohoslužby je Světlanou Witowskou dlouhodobě a po vzoru Andreje Babiše zaměňováno za slovo mše; kdykoliv se mluví o církvích, pletou si zde správný plurál za singulár a s pravidelností jsme informování, co jak dělala římskokatolická církev za koronakrize, ostatní jsou běžně pomíjeny (čestnou výjimkou je pořad 168 hodin).
Sečteno a podtrženo: čeští oligarchové potřebují konzervativní hodnoty, aby bránili inovacím v hospodářství, pokroku v sociálních a ekologických otázkách, svobodě myšlení — a je jedno, jestli jde o Kellnerem pasenou část ODS, Trikolóru, rusko-čínské konsorcium na Hradě či Bakalovu TOP 09 a část STAN, anebo Babišem vlastněné ANO.
Oligarchové nepotřebují svobodné a sebevědomé občany republiky, ale loutky, které za malý peníz udělají všechno. Autoritativní a totalitární systémy nejdřív budují symboly, aby ovládli hlupáky, protože před symboly se klečí a nerozumuje. Je nyní na českých katolících, jestli chtějí být součástí takto špinavé hry. Jak jich mnoho znám, věřím, že ne...
Franto Sauere, kde jsi...?
Mě by třeba zajímalo o čem se tak mluví v těchto dnech v žižkovských hospodách.
"František Sauer se před smrtí vyzpovídal a byl zaopatřen svátostmi. Je tedy u Pána."
Zatímco jistý P. K., informatik z Mnichova, má nepochybně k Pánovi přímou linku, takže je o tom dozajista zcela přesně informován.
Nicméně jestli to P. K. nebo kdokoli jiný nepochopil, tak to vysvětlím po lopatě: Můj původní dotaz směřoval k tomu, zda v r. 2020 někdo najde odvahu Frantu Sauera (toho z roku 1918, aby bylo zcela jasno) napodobit...
"Nicméně jestli to kdokoli nepochopil, tak to vysvětlím po lopatě: Můj dotaz směřoval k tomu, zda v r. 2020 někdo najde odvahu napodobit..."
Říkáte "napodobit", pane Kalousi? Což tedy zapálit ještě nějaká ta auta, vyrabovat pár obchodů a tak něco? Prostě občanský aktivismus, rovnoprávnost...
Ivan Štampach tady
připomíná, že současní papaláši na pražském magistrátu se de facto vrátili k záměru protektorátních úřadů, které chtěly sloup obnovit ihned po konečném vítězství tisícileté říše...
Šafr je srandovní:
"Ale k většině Pražanů mluví Panna Maria jako kulturní fenomén s pozitivním obsahem."
On se většiny Pražanů ptal? A má tu většinu dobře spočítanou?
Z dnešní diskuse v Britských listech tady:
https://www.blisty.cz/art/100100-navrh-jana-hrebejka.html#comments
"Tvůrci" mariánského sloupu by si měli zjistit, co motivovalo svého času některé zuřivé komunisty ke stavění Stalinových pomníků. Já vidím podobnost. Blbec chce mít víru vytesanou v kameni...
:-D