Rozjímání pod sloupem
Filip OutrataMariánský sloup na Staroměstském náměstí asi těžko někdy bude symbolem smíření, spíš mementem toho, jak je skutečné usmíření vzácné a náročné. Čeho všeho bude svědkyní jemná dívka na jeho vrcholku?
Sedím na lavičce u Husova pomníku na Staroměstském náměstí, stále ještě podivně prázdném, nebo asi spíš stále ještě příjemně nepřeplněném lidmi, a dívám se na něj. Líbí se mi, nebo nelíbí? Vstřebávám proud vizuálních vjemů, barvu kamene, lom hran a hru vertikály a horizontál na pozadí fasád domů. Je zataženo, tmavě šedé mraky se kupí nad střechami. Ale zatím neprší.
Přijel jsem, abych na sobě provedl malý experiment. Už před několika lety jsem při jednom z kol nekonečných a stále se vracejících diskusí o pražském Mariánském sloupu zjistil, že na věc nemám žádný názor. Nebo přesněji: žádný silný, vyhraněný názor, za který bych se chtěl bít, který bych měl potřebu sdělovat druhým a přesvědčovat je o něm.
Napsal jsem v tomto nevyhraněném a smířlivém duchu článek; teď se dívám, bylo to před sedmi lety. Psal jsem tehdy o tom, že smíření nemůže být lacinou smířlivostí, že je třeba unést různé a mnohdy si navzájem odporující pohledy na minulost. A také jsem napsal, že bych všem protivníkům znovupostavení sloupu doporučoval najít si jiný, smysluplnější cíl svého svatého rozhořčení.
Jak nad tím dnes přemýšlím, postoupil bych ve své smířlivosti ještě o krok dál a protivníkům sloupu bych nic takového nedoporučoval. Vím totiž, že mnozí z nich, třeba Ivan Štampach, jsou rozhořčeni nad mnoha jinými nespravedlnostmi. Uvědomil jsem si, že si vážím stejně tak úsilí těch, kdo sloup prosazovali a teď se z něj radují, jako těch, kteří argumentovali proti němu a teď jsou zklamaní, naštvaní, rozhořčení.
Možná tak pražský Mariánský sloup spíš než symbolem smíření bude mementem jednoho podivně ba směšně koncipovaného projektu rekatolizace země české........bych se rád nemýlil.
Ano, pane Petrasku, také se obávám, že rekatolizovat země české se už bohužel nepodaří ani těm jezovitům:-)
závěr pana Outraty
"Samotná postava Marie nahoře na sloupu je jemná, jakoby unikala před vším, co se děje dole pod ní.....Krása je v každém případě svobodná, nelze ji nikomu vnutit, dává se sama. Dívám se na dívku osamělou na vrcholku kamenného sloupu a cítím klidnou radost".....
napomáhá zapomenout popř. i statečně se postavit opojné vůni trdel masově konzumovaných protagonisty turistického průmyslu.