Německé mzdy? V solidárnější ekonomice bychom se mohli mít lépe i bez nich

Josef Patočka

Výsměch Petru Fialovi za slib dohnání německých mezd ukazuje, jak málo důvěry lidé mají k dominantnímu ekonomickému modelu. Realističtější cesty k prosperující společnosti se přitom nabízejí mimo něj.

Základní potřeby je objektivně výhodnější zajišťovat kolektivně než individuálně v celé řadě oblastí: ve vzdělávání, zdravotnictví, bydlení, energetice nebo dopravě. Foto Renardo la vulpo, WmC

Slib Petra Fialy, že pokud mu voliči dopřejí další čtyři roky premiérování, budou mít konečně mzdy jako v Německu, se právem stal terčem výsměchu. Nejde jen o to, že přichází od předsedy vlády, která ve skutečnosti odpovídá za mimořádný pokles reálných mezd. Nevěřícný smích jako by svědčil také o tom, kolik lidí ztratilo důvěru, že by „dohnání Západu“ v úrovni finančních příjmů bylo vůbec možné.

Jejich nedůvěra je na místě. Česká republika je závislou ekonomikou, jejíž podřízené postavení ve strukturách světového obchodu — zjednodušeně výroba polotovarů pro zahraniční korporace — je naopak jedním ze zdrojů západního nadbytku. Další aspekty české hospodářské situace, jako ve světě unikátní míra zahraničního vlastnictví ve finančním sektoru a s ní spojený odtok kapitálu, činí jakoukoli změnu obtížnou. Tím spíš, že běžné nástroje, jako jsou národní obchodní a průmyslová politika, používané v minulém století ve snahách o překonání podobných struktur závislosti, jsou dnes v Evropské unii nelegální.

Volit „protievropské“ politiky z řad domácí oligarchie přitom zjevně nepomůže: většina z nich beztak chce jen vyjednat pro sebe — po Orbánově vzoru — se západním kapitálem lepší podíl na ziscích z naší levné práce. Nabízejí se nám i jiné možnosti?

Ekonomika versus životní úroveň

Fraška spojená s Fialovou deklarací ambice dohnat mzdově Německo pokračovala, když se na Úřad vlády obrátila odborová centrála ČMKOS s dotazem, co konkrétně má Fiala pro vyhlášený cíl v plánu dělat. Dostalo se jí odpovědi, že vláda čeká zvyšování mezd přímo od odborů a jejich kolektivního vyjednávání s firmami.

Od vlády, která odborům nijak nepomáhá, a často s nimi nechce ani jednat, je to samozřejmě drzost — skrývá se v ní ale zrnko pravdy. Totiž organizování kolektivních akcí a vyjednávání jsou za daných podmínek pro zlepšení situace českých pracujících minimálně stejně zásadní, jako politika. Dohnání německých mezd, nebo alespoň dosažení důstojných mezd, ale i tak zůstane těžko dosažitelným cílem.

Na věc se je ale možné podívat ještě ze zcela jiného pohledu. Růst mezd totiž nemusí být jedinou, ba dokonce snad ani nejvhodnější cestou k lepší životní úrovni. V současné společnosti, kde se ekonomika zjednodušeně ztotožňuje s ekonomikou peněžní, nebo dokonce pouze s kapitalistickým soukromým sektorem, a kde si stále větší díl základních životních potřeb i jiného zboží a služeb pořizujeme na trhu, se může zdát jako samozřejmost, že k vyšší životní úrovni nevede jiná cesta než prostřednictvím zvyšování mezd.

Snadno pak podlehneme dojmu, že řešením je růst hrubého domácího produktu, tedy peněžní ekonomiky jako takové. Do jisté míry tomuto klamu může podlehnout i levice, když si představuje, že mzdy jsou vše, na čem záleží.

Takový pohled má ale řadu nedostatků. V první řadě úzké zaměření na ekonomický růst ignoruje otázku, jak je bohatství v ekonomice distribuováno. Uvedený rozpor dobře vysvítá na povrch v kouzelně nesmyslných formulacích, jakou například nabídl nedávný titulek České televize o dění v Argentině: vláda tam prý „uzdravuje ekonomiku, zároveň ale zhoršuje životní úroveň“. V překladu do zpráv o reálném světě to znamená, že korporacím se daří, ale na úkor lidí. Bohatí bohatnou, ale na úkor všech ostatních.

Nejde ale jen o peníze. Ze zřetele se tu ztrácí také skutečnost, že jakákoli peněžní ekonomika může fungovat výhradně díky práci, která vůbec není finančně ohodnocená, a přitom je základem lidského i veškerého jiného života vůbec.

Na mysli mám nejen pečující práci především žen, ale i životodárné funkce ekosystémů mimo-lidského života. Jak upozorňují ekologické či feministické ekonomky, jako třeba Katherine Gibsonová a Julie Grahamová, ekonomická realita je od podstaty přesně opačná, než jak se běžně prezentuje.

Společnost neprosperuje díky životadárné kapitalistické ekonomice, hnané motivem finančního zisku. Naopak, kapitalistická ekonomika může fungovat výhradně díky společnosti, která obstarává řadu nepostradatelných služeb, jako je například výchova dětí v rodině, zdarma, a také díky přírodě. A v realitě peněžní kapitalistická ekonomika často funguje dokonce na úkor těchto svých životodárných základů.

Za to, že společnost vůbec přežívá navzdory parazitické logice své ekonomiky, vděčí tedy především široké sféře principiálně nekapitalistických aktivit: od domácí péče přes neformální sousedskou výpomoc a aktivitu družstev, spolků a obecně prospěšných organizací až po zdánlivě „neproduktivní“ veřejné služby. Z historického hlediska neformální a autonomní aktivity od vzájemné pomoci po družstevnictví v zajišťování sociální reprodukce — prostšími slovy: „lidské obživy“ — navzdory kapitalistickému vykořisťování převládaly: navazovaly přímo na komunitní ekonomiky založené na občinovém vlastnictví (commons), které kapitalismus v procesu takzvané „primitivní akumulace“, v době předcházející průmyslové revoluci, vyvlastnil a zlikvidoval.

Po první — a především pak po druhé — světové válce je zejména v nejrozvinutějších kapitalistických zemích doplnily a částečně nahradily také struktury sociálního státu. Silným odborům a socialistickým politickým stranám se podařilo systematickou prací změnit poměr sil ve společnosti ve prospěch práce oproti kapitálu.

To jim umožnilo nejen vydobýt si vyšší mzdy, ale také svázat kapitál silnou demokratickou regulací, odebrat mu kontrolu nad finančním systémem a investicemi, a rozvinout silný veřejný sektor, který sahal od zdravotnictví a vzdělávání až po strategická odvětví jako energetika a doprava. To všechno umožnilo přesměrovat významnou část společenské produkce do všeobecně dostupných veřejných služeb, tedy různých forem takzvané „sociální mzdy“.

Demokratizace a kolektivizace výroby a spotřeby veřejných statků a služeb umožnila nejen distribuovat bohatství společnosti rovnoměrněji, ale hlavně jej využívat z hlediska lidského blahobytu mnohem efektivněji a zajistit „více muziky za méně peněz“ — díky úsporám z rozsahu. Tento princip platí v podstatě všude tam, kde je základní potřeby objektivně výhodnější zajišťovat kolektivně, než individuálně: ve vzdělávání, zdravotnictví, bydlení, energetice nebo dopravě.

Výzkumy potvrzují, že právě silné veřejné služby umožňují řadě zemí a regionů dosahovat i dnes vyšší kvality života s menšími finančními příjmy. Vysvětluje to mimo jiné třeba, proč mají evropské sociální státy díky veřejnému zdravotnictví delší dobu dožití s až polovičním HDP na hlavu než Spojené státy, nebo jak jsou i země globálního Jihu jako Kostarika či indická Kérala schopné dosahovat úrovně lidského rozvoje — dlouhověkosti a zdraví, gramotnosti a vzdělání, a naplnění základních ekonomických potřeb — srovnatelné s nejbohatšími státy světa se zlomkem jejich spotřeby.

Fakt, že dostupnost základních životních potřeb mimo trh a relativní rovnost příjmů mají pro kvalitu života větší význam než nominální HDP, je tedy v ekonomickém výzkumu dobře doložen a tvoří jeden z pilířů teoretického řešení problému, jak v jednadvacátém století dosahovat prosperity v ekologických mezích. Cílem rozvoje společnosti v 21. století je z tohoto hlediska nejen spravedlivěji rozdělovat plody produkce, ale také obecně vrátit produkci do rovnováhy se společenskou a ekologickou reprodukcí.

Teoretické řešení ale ještě samo o sobě nedává odpověď na politický problém, jak čelit trendům, které jdou ve většině světové ekonomiky od sedmdesátých let přesně opačným směrem. Základní odpověď nutně musí být politická.

Krize přerozdělování a nová vlna solidarity

Problém konvenčně pojatého rozvoje, založeného na ekonomickém růstu, totiž netkví jen v tom, že obvykle stupňuje sociální nerovnost, a není tak schopen příslib všeobecné prosperity naplnit. Problém spočívá i v tom, že ve jménu tohoto budoucího příslibu sám ničí různé formy společného bohatství a zdroje nekapitalistické prosperity, ať už jde o privatizaci veřejných služeb — třeba brněnských bytů — nebo ničení na trhu nezávislých zdrojů živobytí — jako třeba brněnských zahrádkářských kolonií: to jsou v podstatě dnešní podoby pokračujícího „vyvlastňování občin“.

Ekonomického růstu, tedy maximalizace individuálního bohatství, hromadícího se u stále menšího počtu vlastníků kapitálu na vrcholku společenské pyramidy, se pak zejména v dlouhé krizi kapitalismu od sedmdesátých let dosahuje ve stále větší míře právě privatizací společného bohatství a přerozdělováním zdola nahoru, stejně jako stupňujícím se vykořisťováním levné práce lidí i ekosystémů. Sociální stát a jiné formy společného bohatství jsou nejpozději od sedmdesátých — u nás od devadesátých let — omezovány a privatizovány právě ve jménu ekonomického růstu.

Jakmile je společné bohatství privatizováno, závislost naplňování základních životních potřeb pracujících na trzích je staví do podřízeného postavení vůči kapitálu nejen na trhu práce, ale také jako spotřebitele. Oligopolní struktura ekonomiky, kdy trhy se základními potřebami, jako jsou energie nebo potraviny, ovládá několik korporací, umožňuje kapitálu výdobytky kolektivního vyjednávání z kapes pracujících do značné míry opět vytahat, jak jsme to viděli v posledních letech. Není pak divu, že i pracující organizovaní v odborech svádějí v aktuální krizi především defenzivní boje.

V České republice je exploze nerovnosti v posledních letech zřetelná především v sektoru energetiky. Co bylo pro většinu společnosti obtížným obdobím nebývalého strádání a nejistoty, rovnalo se pro uhlobarony jako Křetínský a Tykač zlatým časům: oba největší čeští fosilní miliardáři na krizi vydělali tak, že své již tak extrémní majetky až zdvojnásobili. Dnes již proslulé „všichni trochu zchudneme“ Petra Fialy jako by nedopatřením potvrzovalo, že oligarchové se mezi „nás všechny“ v žádném myslitelném smyslu dávno nepočítají.

Z této dynamiky společenského a ekologického rozkladu je zjevně mimořádně těžké se vymanit. Postupný úpadek politiky přerozdělování, založeného na ekonomickém růstu, zažívá celý západní svět nejpozději od krize sedmdesátých let a nástupu neoliberalismu, který ziskovost světového ekonomického systému pro vlastníky kapitálu obnovil zmiňovaným přerozdělováním zdola nahoru. S klesající mírou zisku a narůstající mezinárodní konkurencí se pro přerozdělování, založené na růstu, zjevně všude zužuje prostor.

Postupně tak sílí hlasy, které kritizují zúžení levicové politiky na distribuci kapitálem organizované produkce, a volají po návratu ke snahám o demokratičtější kontrolu výroby jako takové. Jedním z plodů tohoto obratu jsou nové diskuze o možnostech a potřebnosti veřejného vlastnictví a demokratické kontroly klíčových veřejných služeb a strategických odvětví.

Sem spadají diskuse o návratu služeb do vlastnictví měst — takzvané remunicipalizaci — nebo o obnově demokratické kontroly nad klíčovými sektory, jako je třeba zmiňovaná energetika. Zde se k argumentaci přidává i potřeba transformace sektoru tváří v tvář klimatické krizi.

Jinou podstatnou oblastí, kde se o možnostech veřejné kontroly diskutuje, je oblast digitálních platforem. Vzhledem k nekontrolovaně narůstající moci „techno-feudálních“ monopolů dospívá řada expertů v této oblasti — jako Jevgenij Morozov — k přesvědčení, že emancipační potenciál digitální technologie by v zásadě šel naplnit jen pod demokratickou kontrolou.

Znovu roste ale také význam více či méně formálních autonomních aktivit vzájemné pomoci. Výsledkem je dnes v celém světě znovu narůstající zájem o družstevnictví a různé další podoby takzvaných solidárních ekonomik, jejichž cílem je různými způsoby vymanit naplňování základních potřeb z kapitalistického trhu.

K těm se počítají různé formy sebe-organizovaných podniků, usilujících spíše o naplňování konkrétních společenských potřeb než o maximalizaci zisku pro soukromé vlastníky na trhu: výrobní, bytová, energetická či spotřební družstva, potravinové spolky a iniciativy komunitou podporovaného zemědělství, komunitní pozemkové spolky a další iniciativy zaměřené na výstavbu dostupného bydlení, nebo i finanční instituce jako družstevní záložny a etické banky.

Klíčovým argumentem pro družstevnictví či jiné moderní podoby „občin“ — oproti veřejnému vlastnictví v rukou státu či obcí — je, že umožňuje kontrolovat ekonomické procesy demokraticky přímo lidem, jichž se nejvíc týkají. Umožňuje tak mimo jiné vyhnout se řadě nedostatků přebyrokratizovaného, etatistického socialismu, jak jej známe z 20. století. Nezávislá aktivita zdola a politická změna shora přitom nemusí být v rozporu, ale naopak ve vzájemné synergii, jak si zanedlouho ukážeme.

Vydaný esej je součástí volného cyklu úvah o současné situaci české společnosti a možných východiscích. Předcházely mu texty o krachu projektu dohnat Západ a o možnostech metody organizování iniciativ zdola v současných českých podmínkách, naváže na něj ještě úvaha o renesanci družstevnictví, kterou vydáme v sobotu 28. prosince 2024.

Diskuse
JP
December 27, 2024 v 12.13
Solidární ekonomika versus výkonná ekonomika

Je jedním z úhelných kamenů levicového chápání světa, že se pospolité, solidární, kolektivistické formy jak produkční, tak ale i veškeré jiné lidské činnosti preferují před takovými, které jsou zaměřeny - a omezeny - na ryze individuální zájem, na výlučně soukromý zisk. Z tohoto pohledu jsou úvahy Josefa Patočky pochopitelné a legitimní.

Ovšem - pokud analýzy tohoto typu mají mít nějaký reálný význam pro stávající svět, tedy jestli by měly být něčím více nežli pouze dalším pokusem současné (světové) levice pofoukat si své rány kterých v poslední době utrží čím dál tím víc - v takovém případě by bylo zapotřebí uvádět na podporu kolektivistických forem hospodaření korektní a reálné argumenty. A v tomto ohledu - to se nedá nic dělat - jsou uváděné argumenty velice problematické. A to nejen v tomto jednom článku, nýbrž ze strany současné levice všeobecně.

J. Patočka tvrdí, že prý "demokratizace a kolektivizace výroby a spotřeby veřejných statků a služeb umožnila nejen distribuovat bohatství společnosti rovnoměrněji, ale hlavně jej využívat z hlediska lidského blahobytu mnohem efektivněji a zajistit „více muziky za méně peněz“ — díky úsporám z rozsahu. Tento princip platí v podstatě všude tam, kde je základní potřeby objektivně výhodnější zajišťovat kolektivně, než individuálně: ve vzdělávání, zdravotnictví, bydlení, energetice nebo dopravě."

Tak především: z tohoto výčtu jako nelegitimní argument je nutno vyjmout všechno, co stát spravuje především z důvodů ryze strategických (tedy bez ohledu na efektivitu či jiné ohledy), jako je například energetika či státní systém vzdělávání.

K ostatnímu pak jednotlivě: státní zdravotnictví? Naprostá většina lékařů s kterými se běžný evropský pacient ve svém životě setká pracuje na soukromé bázi. Naprosto postátněné je pokud je mi známo pouze zdravotnictví v Británii; a to je pověstné svou strašlivou nevýkonností, podfinancováním, extrémně dlouhými čekacími dobami na operaci, které znovu a znovu celou řadu pacientů doslova stojí život.

Doprava? Platí víceméně to samé: železniční doprava je většinou privatizována, nechvalnou výjimkou jsou opět britské státní dráhy. Silniční síť je většinou spravována státem či komunami; ale to je především ze zmíněných strategických důvodů, nikoli z důvodů efektivity. Ale i zde - především při stavbě dálnic - se také čím dál tím více začíná prosazovat soukromý sektor.

Dále. Josef Patočka tvrdí, že současná volnotržní, kapitalistická ekonomika prý prosperuje jenom proto, že fakticky vykořisťuje neplacenou práci, jmenovitě žen v domácnosti, při výchově dětí, atd. Jenže - kdy pak tomu bylo jinak?! Je to prostě holým socioekonomickým faktem, že určité penzum práce ve společnosti bylo vždy takto - zcela přirozeným způsobem - vykonáváno zadarmo. Jak je možno tento fakt náhle použít jako argument proti tržní, soukromovlastnické ekonomice?!... Ani za socialismu tomu nebylo nijak jinak. A kdyby se i nakrásně stalo, že si nyní zavedeme nějaký "lepší socialismus", kde bude tato práce žen v domácnosti finančně honorována - kde pak na to stát vezme peníze?... Nebo jinak řečeno: když stát předisponuje své prostředky na zaplacení těchto - o sobě přirozených - činností: komu jinému pak tyto peníze sebere? Důchodcům? Nemocným? Předisponuje je ze subvencování veřejné dopravy?... Zdá se, že v táboře levice pořád ještě přežívá představa, že stát může tisknout - a rozdělovat - peníze zcela podle své libosti, zcela bez ohledu na to zda jsou či nejsou podloženy nějakými reálnými ekonomickými hodnotami.

S tím souvisí další tvrzení uvedené v článku: že od sedmdesátých let minulého století přišla vlna "neoliberalismu", s jejím privatizováním, s jejím odbouráváním sociálního státu, s jejím omezováním veřejného sektoru ve prospěch sektoru privátního.

Ano, to všechno je sice pravda; jenže druhá stránka věci leží v tom, že současná levice dodnes nemá odvahu si přiznat, že tento nástup neoliberalismu naprosto nebyl nějakou nahodilou záležitostí, nýbrž že byl zcela zákonitou reakcí na to, že poválečný štědrý sociální stát už prostě nebyl finančně udržitelný.

Ve svém článku "Krize levice, nebo neoliberalismu?" v posledním vydání magazínu Listy jeho autorka Alena Wagnerová výslovně vytýká tehdejším sociálně demokratickým lídrům Blairovi a Schröderovi, že i oni se nechali zapřáhnout do zájmů tohoto "neoliberalismu". A přitom si vůbec nepokládá otázku, jaké to vlastně mělo důvody, že i sociální respektive sociálně demokratičtí politikové nakonec nahlédli nutnost tohoto ekonomického obratu. Tohoto odvratu od tradičních socialistických principů. Snad z pouhého plezíru? Jenže - proč pak nebyli v tomto svém úsilí zastaveni, odstaveni svými vlastními stranami? Natolik mocní tito partajní lídři přece jenom nejsou, aby mohli něco prosazovat proti kolektivní vůli své strany. Jenže - ten fakt že dosavadní štědrý sociální stát je už nadále finančně neudržitelný byl natolik zjevný a nepřehlédnutelný, že i v těchto stranách (nebo přinejmenším v jejich řídícím stranickém aparátu) došlo ke všeobecnému posunu "doprava".

Josef Patočka dále předhazuje tomuto "neoliberalismu", že v jeho důsledku dochází ke stále větší, nerovnoměrné a nespravedlivé distribuci společenského bohatství směrem odzdola vzhůru. To je bezpochyby fakt; ovšem i zde jsou použité argumenty nemálo pochybné. Především je velmi nekorektní pro toto srovnání užívat údaje způsobené externími krizovými faktory jako byla epidemie covidu, nebo současná válka na Ukrajině.

A za druhé a především: ano, tržní, soukromovlastnická, kapitalistická ekonomika bez jakýchkoli pochyb plodí ekonomickou, finanční, a tedy do nemalé míry i sociální nerovnost; nerovnost která je velmi často nespravedlivá, tedy není způsobena rozdílem výkonu, nýbrž pouze privilegovaným postavením v produkčním procesu. A v každém případě je tato dramatická nerovnost nemorální, a - jak věděl už Aristoteles - závažným způsobem narušuje homogenitu společnosti, a ve svém důsledku může vést až k násilným otřesům, tedy revolucím.

To všechno je tedy pravda; ale to všechno nemění nic na holém faktu, že je to právě tato tržně-kapitalistická ekonomika, která stále ještě dokáže produkovat nejvyšší míru společenského bohatství. Které zdaleka nepřináší - v rozporu s trvalými tvrzeními levice - prospěch pouze těm bohatým. V daném ohledu naprosto postačí porovnat si životní úroveň běžného českého spotřebitele v době socialismu s dobou dnešní.

Právě tohle je ten základní moment, jehož doznání se levice vyhýbá jako čert kříži. Místo toho se tato levice snaží úporně a křečovitě shromáždit alespoň nějaké příklady toho, že i kolektivně provozovaná produkce může být provozována efektivně, a třeba dokonce i efektivněji nežli ekonomika soukromovlastnická.

Dozajista, je to možné - produkční činnost lidstva je velice rozmanitá a mnohotvárná, a při troše úsilí je vždy možné nalézt n ě j a k é případy a příklady toho, že ten či onen model ekonomiky tu či onde dosáhl lepších výsledků nežli model volnotržně-soukromovlastnický. Ale nedá se nic dělat, ať si před tím současná levice zakrývá oči jak chce, je holým faktem, že z globálního hlediska - budiž to řečeno ještě jednou - je tržní, kapitalistická, soukromovlastnická ekonomika tím nejefektivnějším modelem společenské produkce, ve srovnání se všemi modely jinými.

To pak ovšem zároveň znamená i toto: jakýkoli (globální) přechod na kolektivistické, pospolité, solidární formy produkce by nevyhnutelně znamenal citelné snížení celospolečenské produkce. A tedy - citelný pokles obecné životní úrovně. Je to v zásadě naprosto logické: pospolitá, solidární ekonomika ze své nejvlastnější podsady musí brát sociální ohledy na své zaměstnance; a právě proto z nich nikdy nemůže doslova vyždímat takový výkon, jako - ze své podstaty asociální - ekonomika volnotržní, soukromovlastnická.

---------------------------------------

Tímto způsobem by bylo možno pokračovat ještě dlouhou dobu, vyvracet jeden (pseudo)argument za druhým. Ale to už by bylo pouze mařením času, vraťme se k samotnému jádru věci. Aby nedošlo k omylu: účelem této kritiky naprosto nebylo jakýmkoli způsobem obhajovat, či dokonce adorovat systém kapitalismu, respektive - principiálně egoistický - model soukromého vlastnictví. Je naprosto nepochybné, že tento model je

- sociálně nespravedlivý

- ekologicky neudržitelný

- celkově ahumánní v tom smyslu, že veškerý potenciální (kulturní, duševní, duchovní) horizont lidské činnosti redukuje na pouhou ordinérní maximalizaci zisku.

Je nepochybné, že lidstvo (nejen jeho levicově smýšlející část) musí vynaložit veškeré úsilí na to, aby tento systém dokázalo nahradit nějakým jiným, progresivnějším, humánnějším, sociálně spravedlivějším. Ovšem - na této cestě nikterak nepomůže, když si současná levice bude stále nalhávat, že k potřebné změně naprosto postačí nějak rozšířit veřejný sektor, respektive znovu obnovit štědrý sociální stát poválečné éry.

Naprosto klíčovým problémem zde zůstává to, co bylo jmenováno výše: jakýkoli jiný sociokonomický model prakticky nevyhnutelně povede ke snížení společenské (materiální) produkce. To z čistě humánního hlediska naprosto nemusí být na závadu; naopak, zásadní odvrat od přebujelého konzumu současné hedonistické společnosti musí být jedním ze základních předpokladů této společenské proměny.

Zcela klíčový úkol na této cestě (a tedy ten na který by veškerou svou energii měla soustředit i současná levice) je tento:

- jakým způsobem dosáhnout, vytvořit celospolečenský konsens, že jsou vyšší hodnoty nežli pouze materiální konzum; že je tedy možno akceptovat (do jisté míry) zmenšenou materiální produkci, aniž by se přitom ztratil pocit životního smyslu

- jaký vytvořit ekonomický model, který by eliminoval negativní vlivy kapitalistického způsobu produkce, a přitom by alespoň v zásadní míře (to jest: bez drastického propadu) uchoval jeho produkční efektivitu.

To jsou tedy dva zcela klíčové úkoly, respektive problémy které stojí před současným lidstvem. Ovšem - dnešní levice na tyto otázky nejen že nepřináší žádné odpovědi; ale co hůře, ona se těmito otázkami vůbec nijak závažně nezabývá. A místo toho se neustále utápí v iluzích, že postačí jakýmsi voluntaristickým aktem odstranit "neoliberalismus", a opět si začít užívat blaženého života ve štědrém sociálním státě.