Rozhovor s Jaroslavem Šabatou: Vznik kapitalismu u nás nebyl samozřejmostí
Jakub PatočkaJeden z hlavních představitelů demokratického proudu roku 1968, který byl alternativou k tehdejším reformním komunistům, objasňuje, proč myšlenky jednoho z nejinspirativnějších českých politických hnutí neuspěly ani po roce 1989.
Může být politické snažení roku 1968 pokládáno za alternativu vůči současné politice české vlády?
V intencích a v myšlení určitě ano, i když institucionální rámce a praktické stránky by musely být samozřejmě jiné. Šlo tehdy ale o proměnu pseudosociálního státu ve stát sociální a demokratický. Směřovalo se ke vzniku sociálního státu úplně nového typu. Možnosti, které rok 1968 otevřel, se znaly ještě v roce 1989 a mohlo se směřovat úplně jinam, směrem, který by byl býval perspektivnější, než je ten, který se nakonec prosadil.
Platí to i v oblasti ekonomické politiky?
Určitě. Jistě by nebylo možné navazovat beze zbytku na Šika, ale na jeho východiscích se dalo stavět lépe než na doktríně, se kterou přišel Klaus. Je znovu třeba prostudovat svědectví Zdislava Šulce Vize a skutečnost české transformace, které vydal v roce 2002 a na které nedávno dokonce s respektem upozornil v Lidových novinách i Petr Zídek, který je jinak ryzím odpůrcem tohoto myšlení. Šulc byl jedním z klíčových mužů týmu Františka Vlasáka, místopředsedy pro ekonomické otázky v Pithartově vládě, který připravoval ekonomickou reformu s nepochybně realističtějším obsahem, než byla ta Klausova.
Byla to silná skupina ekonomů, v níž kromě Vlasáka hráli roli i další skvělí, dnes polozapomenutí ekonomové jako Kadlec, Valeš, Turek a právě Šulc. Ti všichni patřili k Šikovým spolupracovníkům, ale na rozdíl od něj po roce 1968 neodešli do exilu. Myšlení této skupiny bylo hrubě potlačeno tím, že česká vláda nenašla způsob, jak se prosadit proti vládě federální a skupině, kterou dal dohromady Klaus.
A to by bylo to lepší řešení.
O to horší by se jistě postarala reaganovsko-thatcherovská kontrarevoluce - nebyl by Klaus, byl by někdo jiný - i strana socialistického typu by jistě vygenerovala nějakého toho Rogera Douglase jako v původně silně sociálním Novém Zélandě.
Koneckonců, je to trochu mesiášské ale proč ne?
Když jsou Češi schopni se stoletým předstihem dát světu lutherovského Jana Křtitele (husitství) a dokonce těch sto let vydržet se zvláštní církví v rámci nejliberálnějšího království dvojího lidu na světě (jinak platilo Ženeva nebo Řím - všude stejný diktát, jen pod různou vlajkou), tak proč by nevyzkoušeli něco nového i ve století 20. ?
Uvidíme - třeba se v tom étosu 68 někdy poznáme, pokud se ovšem dožijeme pokusu naostro až bude stará část civilizace u zdi a ani panstvo už nebude moci volit z variant
Když se ptáte na moje přání, nikoli na to, o čem jsem přesvědčen, že by nastalo, tak já bych "byl rád" kdyby kapitalismem rok 1968
NESKONČIL.
Nejsem přívržencem kapitalismu a jednak si přeji a jednak si myslím, že i nakonec dojde ve společnosti k SYSTÉMOVÉ změně ...
ČSSD ani KSČM (SDS) dnes programaticky tápou a nabídka přihlásit se k odkazu demokratického disentu, samosprávnému (či demokratickému) socialismu může z tohoto tápání vést.
Na deset patnáct let staré obecně programatické i ekonomické koncepty (Turek, Vlasák, Šulc) ještě lze kontinuálně navázat.
Navázat?
To tedy nevím jak a v čem - určitá cesta byla zvolena, pokud jde o transformaci
... a dokončena, takže toto je za námi ....
Ona snad ta skupina okolo tehdejší české vlády měla takové body, které lze dnes vytyčit jako cíl alternativního směřování politického subjektu ?
U Miloše Picka aspoň vím, že vytyčuje jako cíl skandinávský model s robustními veřejnými rozpočty generující a rozšířeně reprodukující znalostní ekonomiku...
Pokud jde o samosprávu, tak ucelená koncepce je u tandemu Heller-Neužil a u asi ve světě nejznámějšího českého ekonoma Vaneka.
Ale programové body ... ?