Vzkaz z Charlie Hebdo: láska přemůže nenávist
Jakub PatočkaCo se stalo v redakci pařížského satirického časopisu Charlie Hebdo, je strašné. Má-li tragická smrt našich kolegů nějak změnit Evropu, snažme se, nechť je to k lepšímu.
Jen letmá prohlídka obrázků publikovaných ve francouzském satirickém časopise Charlie Hebdo napoví, že je fenoménem, který si v českém kontextu snad ani nedokážeme představit. Je radikálnější, drzejší, svatokrádežnější, smělejší než nejodvážnější letáky českých anarchistů. Mnohá francouzská média hlavního proudu ho dlouhodobě kritizovala, napomínala, sám byl dokonce v minulosti trestán za podněcování nenávisti, když ve svém odporu k autoritářským sklonům všech náboženství a církevních institucí zašel podle francouzských úřadů přespříliš daleko.
Redaktoři byli dlouhodobě terčem výhružek. Jejich bezpečnost střežila, leč bohužel neustřežila, policie. Francie se kvůli některým jejich obrázkům obávala o bezpečnost svých zastupitelských úřadů.
Nic z toho ale není důležité tváří v tvář břichabol vyvolávajícímu masakru, který jeho redakci postihl. Že se s novinářskou prací obětí nemůžeme zplna ztotožnit? Že v různých jejich výkonech nacházíme projev velmi špatného vkusu? To je dokonce dobře, protože nám to umožňuje o to přesvědčivěji zcela rezolutně odmítnout jakékoli debaty vedené v duchu, „jestli oni si o to náhodou tak trochu nekoledovali“.
Kdo takovou myšlenku byť jen naznačí, zaplétá se do logiky, která je ve společnosti, jež si zakládá na svobodě a demokracii, zhola nepřijatelná. Svobodná, demokratická společnost samozřejmě neumožňuje všechno, neumožňuje dokonce ani všechno publikovat. Debaty o mezích možného či přijatelného jsou legitimní součástí jejího provozu.
Jenomže jen stínem úvahy o tom, že si někdo projevem krajní drzosti, anebo dokonce velmi špatného vkusu, „koleduje“ o to být nějakým fanatikem rozstřílen na redakční poradě, se její autor řadí k jeho potenciálním komplicům, myslí jak Talibán nebo inkvizice, nikoli jako občan svobodné společnosti. Kdo chce žít ve svobodě, musí se řídit úslovím: přej a bude ti přáno.
Určitá zkouška i pro nás to ale samozřejmě je. Jen si představme, že by u nás vycházely noviny systematicky, až konceptuálně, testující svobodu slova vulgárním zesměšňováním pochybných autorit.
Jeden týden by tak na obálce vyšel arcibiskup Duka souložící s Václavem Klausem, jindy třeba Andrej Babiš se Sabinou Slonkovou, pak pro změnu zase Miloš Zeman s hlavou zasunutou v řitním otvoru ruského medvěda v objetí s Václavem Havlem s hlavou zasunutou v totožném místě orla bělohlavého; to vše v liché týdny prokládané nahými proroky Muhamady, jednou by se třeba líbal s nějakým rabínem, jindy pro změnu s co nejspořeji oděnou panenkou Marií. Noviny pojaté jako konceptuální test mezí svobody slova formou permanentního surového zesměšňování nejsvětějších autorit: šlo by to u nás?
Noviny jako test mezí svobody slova: když redakci Charlie Hebdo někdo vypálil kvůli způsobu, jímž zobrazovali proroka Muhamada, vyšel s touto obálkou: Láska přemůže nenávist. Repro DR
Na spontánních projevech solidarity Francouzů se zmasakrovanými redaktory satirického týdeníku je krásné právě to, že ač mnozí jistě chovají k různým jeho dílkům značné rezervy, pokládají za součást bohatství své společnosti, že v ní instituce takové druhu může působit. Zopakujme si to ještě jednou: Francouzi právě oplakávají své anarchisty, své nejvíce prostořeké krajně levicové humoristy. O potřebě bránit svobodu projevu by tu dnes raději neměl mluvit nikdo, kdo jí nepřeje v podobné míře u nás.
Kromě úvah o tom, že si za to „tak trochu mohou sami“, nyní nesmíme dopustit ještě jednu věc: paušální odsudky islámu či muslimů. Když před pár lety v reakci na některé ze svatokrádežných zobrazení proroka Mohamada redakci Charlie Hebdo někdo vypálil, vydali na obálce dalšího čísla obrázek vášnivě se líbajícího karikaturisty a muslima doprovázený nápisem: Láska přemůže nenávist.
Snad je to opravdu tak. Po té, co před pár dny islamofóbní extremisté vypálili ve Švédsku mešitu, oblepili ji Švédové srdíčky a nápisy: Muslimové, máme vás rádi. Přesně tohle žádá Charlie Hebdo od nás.
Je jasné, že islám se musí vypořádat s příliš doslovnými, k fanatismu vedoucími interpretacemi svých posvátných textů, potřebuje překonat všechny rozmanité tendence, jež jsou dnes jeho součástí a jež povzbuzují surovost, sklony k násilí, útisk žen. A jistě přijde čas prodebatovat, zda znevažování všeho, co všechna možná různá náboženství pokládají za posvátná, šíření tolerance spíše pomáhá, anebo škodí, a zdali má mít nějaké demokratickou společností vyjednané meze.
Vězme ale, že největším spojencem náboženských fanatiků mezi námi jsou naši vlastní fanatici, kteří hážou bez jakýchkoli cavyků po způsobu nacistů všechny muslimy do jednoho pytle a sami se snaží mobilizovat ze zištných důvodů ve společnosti nenávist, tak jako Tomio Okamura či J. X. Doležal.
Rovněž tito muži se dopouštějí výroků, které svobodná společnost z dobrých důvod nepokládá za přijatelné, a snad by zasluhovaly soudní přezkum. Právě ajatolláh Okamura a mulla Doležal jsou lidmi, kteří zde ve veřejném prostoru projevují myšlení nejbližší tomu, s nímž se lze setkat mezi různými náboženskými fanatiky.
Muslimy tu zatím chvála bohu žádné takto zaslepené nemáme. Ba právě naopak kontrast islamofóbních výroků se smířlivými, pokornými a od vrahů se plně distancujícími projevy soustrasti, které přicházejí od muslimských autorit z celého světa i od těch českých, snad ani nemohl být větší.
Svět už tak funguje: pokud lidem, muslimům, židům, křesťanům nabídneme přátelství a lásku, můžeme předpokládat, že sami budeme přátelstvím a láskou zahrnuti. Budeme-li je častovat nenávistí a zlobou, právě ony patrně určí podobu naší každodennosti. Jistě, věci jsou složitější, stávají se neštěstí, lze nalézt výjimky. Ale základní princip je takový. Aspoň kolegové v Charlie Hebdo si to mysleli.
Nestihl je trest spravedlivý, ani trest zasloužený, ani trest oprávněný. Doplatili na to, co podněcovali.
Přejme si, aby jim milostivý Bůh odpustil.
A ještě něco: nepleťme si svobodu se svévolí. Má-li svoboda jedněch být zároveň šlapáním po lidské důstojnosti druhých, pak nic dobrého nečekejme.
Jiří Vyleťal
Proč na jedné straně chceme, aby se muslimové zdrželi pomsty a aby se islamofobové zdrželi islamofobie, ale na druhé straně bereme jako normální, že novináři nejsou schopni zdržet se sarkastických kreseb? Přes to zkrátka nejede vlak. Proč zrovna ironie a sarkasmus patří k našim západním civilzačním hodnotám?
Mimochodem, vždycky když slyším o "našich hodnotách", tak je mi většinou do smíchu. Pokud mi není do pláče.
Například vtipy o ženách. Jsme na ně zvyklí, ale je tu nemalá množina těch, které to uráží a setkali (nebo spíš setkaly) se s horším zacházením, než jsou jen vtipy. Podobně je tomu u muslimů.
Na druhou stranu nemám na tohle recept. Je řešením cenzura tisku? Nebo se nad to nějak povznést a prostě ten časopis nekupovat, doufat, že zkrachuje? Nebo uspořádat mírumilovný statisícový protest?
Jistěže není řešením cenzura, paní Recmanová, tu rozhodně nesmíme zavádět. Ale ani žádné protesty nic nezmohou.
Těžko říct, co pomůže... Jedině snad jít do svého nitra a přemýšlet o tom. A říkat si „co sám nerad nečiň jiným...“ Já vím, že je to docela problém, protože co jeden rád, to druhý nerad.
A ten úryvek navíc upomíná na Havlíčka, který byl, jak známo, satirikem par excellence. Ten si taky si utahoval z církve a z náboženství. Jenomže on si tím vlastně utahoval z vrchnosti, z církve, co byla oporou trůnu a oltáře, která měla v té době nezměrnou světskou moc a bylo záhodno ji té moci trochu zbavit. Neměl v úmyslu jen tak provokovat nějaké své spoluobčany, naprosto bezvýznamné.
Společnost takovéto názorové svobody většinově neschopná, si atestuje neschopnost žít možnosti, které demokratický režim nabízí..............prohlašuji závazně.
My nebereme nic vážně. Předháníme se v tom, kdo dokáže víc shodit nějakou autoritu. Nemáme úctu k ničemu a tak ji sami k sobě ztrácíme také. Je to taková snaha o švejkovství, ale velmi mizerná. Zatímco Švejk dokázal svým postupem vygradovat blbství svých nadřízených a tím jej jasně prokázat, my umíme ty nahoře, nebo ty jinak uvažující, jen často sprostě urážet, přičemž se neumíme skrýt tou bezbrannou maskou prosté naivity.
Ta zeď zde je a bude, dokud k sobě obě strany nepřistoupí se skutečným respektem. Bude to ale těžké, protože tento systém vyrábí losery jak na běžícím pásu a stále více. V tomto je nepřekonatelně efektivní. A protože v něm vládne Bílý muž, nebude většina loserů bílých. Oni tedy nebudou respektovat nás a my je.
V každém případě se věci daly pohybu. Na obou stranách. Bílí Evropané ztratí pocit jistoty, klidu a míru a oni získají mučedníky, vzor, ke ktrému mohou vzhlížet. Jak z toho ven, to bych rád věděl.
Muslimové po celém světě: nic proti vám nemám a vážím si Vás stejně jako stoupence jiných náboženství.
A když už toho nedbá, může si za to sám. Nakonec už náš národní pěvec ho varoval:
"Bodne-li Tě epigramská střela,/vlož na ránu --prostředek máš jistý --/chumáč vlasů z epigramisty."
Ale máte pravdu, jsou výroky, které v člověku způsobují svojí ohavností odpor, který testuje jeho schopnost zvládnout agresivitu. Pro mě to je ten páně Vyléťalův.
ideologie zjednodušuje.
Umění karikatury a ideologie se nacházejí nejen v recipročním, ale i nepřátelském vztahu.
Karikaturista neospravedlňuje společenský systém, karikaturista vnímá vždy jeho stálou nedokonalost, je někým, kdo předkládá i postoje pro které není ve společnosti místa.
Opravdový umělec-karikaturista předkládá to, co ještě nebylo a poutavě prokresluje názorovou rozpornost.
A za to si zasluhuje (a v demokratickém režimu i sklízí) vděk těch, kteří usilují o politická řešení na základě co nejširšího konsensu.
Charlie Hebdo nejsou noviny...........bych dodal.
Byly to alespoň (s)prosté vraždy – nikoli zakončení mučení......řekla bych.
Pánové z uvedeného magazínu nakládali s tím druhým. Dovoluji si citovat část z vyjádření Vatikánu k této události. Nemyslím si, že Vatikán a papež by měli zájem cokoliv zkreslovat. (Celý text najdete na www.rediovaticana.cz).
„Satirický týdeník “Charlie Hebdo” byl dlouhodobě znám svými novinářskými provokacemi, které opakovaně vyvolávaly vlny protestů. A to nejenom z muslimské strany. Svatý stolec reagoval na karikatury proroka Mohammeda, zveřejněné v září 2012, prohlášením svého tiskového mluvčího. “Hluboká úcta k víře, posvátným textům, významným postavám a symbolům různých náboženství je zásadním předpokladem pokojného soužití mezi národy”, prohlásil tehdy O. Federico Lombardi a dodal: “Satirický týdeník neospravedlnitelně a necitlivě provokuje a uráží muslimské věřící.” Deník Svatého stolce L´Osservatore Romano v této souvislosti psal o “přilévání oleje do ohně” (Benzina sul fuoco, 19.9.2012).
Redakce satirického týdeníku nicméně nezměnila svůj kurs, ale vzala si naopak na mušku tentokrát katolickou církev. V závěru roku 2012 časopis podpořil prezidenta Hollanda v jeho kampani za legalizaci takzvaného manželství pro všechny, která postavila soužití osob téhož pohlaví na stejnou rovinu s manželstvím, zaručila jim právo adoptovat děti a vymazala z úředních formulářů pojmy matka a otec. Proti návrhu zákona vystoupil předseda Francouzské biskupské konference, kard. André Vingt-Trois. Právě jméno pařížského arcibiskupa využívá silně blasfemická karikatura Nejsvětější Trojice s titulkem: Vingt-Trois má tři tatínky (s narážkou na číslovky obsažené v kardinálově příjmení). Svatý stolec se proti této karikatuře neohradil, avšak kupříkladu italští katolíci posbírali v krátké době tisíce podpisů na protestní petici.“
Pokládat chování tohoto časopisu za jakýsi test demokracie, či za nějakou vyšší kvalitu komunikace, je opravdu značné blouznění postrádající schopnost rozlišení dobra od zla.
Že došlo k takovéto tragedii je samozřejmě po všech stránkách nepřijatelné. Je to ale také důkaz dávné pravdy, že zlo budí zase jenom zlo. Že kdo seje vítr, sklízí bouři. Že ten, kdo zlo zasévá, je na stejné lodi s tím, kdo zlo koná.
Pokud budeme vidět vinu jen a jen na straně teroristů a počínání pánů z redakce dotčeného časopisu budeme chválit a obhajovat jako svobodné počínání svobodných bytostí, budeme jen přilévat do ohně, který si nevybírá mezi těmi, které nakonec stráví.
S přáním všeho dobrého, Váš Jiří Vyleťal
"Mnohým lidem....to přijde podvratné. Ale proč je to podvratné? Ne! Snažil jsem se mu oponovat. Pak mi pověděl, že tímto způsobem by mohl podkopat naše standardní pojetí slušnosti. Ale já jsem mu řekl: OK, ale o co jde? Mohu sám sebe nechutně nafilmovat, jak kadím. Pak by lidé říkali, že je to podvratné. "Pan Žižek začal problematizovat pojetí nechutnosti!". Ale proč bych to měl problematizovat? Některé věci jsou prostě nechutné!................Možná tohle je jedno z řešení, se kterým si pohrávám: levice BY SE MĚLA vzdát myšlenky, která říká, že musíme být podvratní a zajít za hranice DOBRA A ZLA..."
Ale proč by vlastně levice měla nějaké nechutnosti podporovat, případně proč by sama měla být nechutná, že?
Předválečná Československá republika přece také měla cenzuru. Jejím hlavním smyslem bylo dbát na dodržování slušnosti v médiích. Protože tehdy společnost byla ještě slušná a měla dosti přesné povědomí o tom, co to slušnost je a co je již za její hranicí.
Dnešní stav "vše je dovoleno" jen ukazuje na morální rozvrat Západu. Proto může onen německý vrchní muslim mluvit o "intlektuálním vyrovnání", protože ví, že morálně rozvrácený, změkčilý Západ kulturní boj s islámem prohraje.
Je to naše kultura postavená na víře, že svoboda jednotlivce může končit až tam, kde začíná svoboda druhého. Sud uznal, že Hebdo tuto hranici nepřekročil.
Fundamentalističtí idioti vraždí po celém světě. Připomeňme, že násilí mezi protestantskými a katolickými křesťany v Irsku stálo život přes tři tisíce lidí.
Ani vraždění karikaturistů není pro křesťany neznámé. Za všechny si můžeme připomenout pokus o atentát na Larry Flynta za to, že ve svém časopise zesměšnil protestantského křesťanského fanatika Jerryho Falwella.
A nejen zde - příkladem je i recenze/recepce posledního románu Houellebecquea v Literárkách, ve kterém naznačuje možné perspektivy radikalizace náboženského vlivu.
I ta se stále otáčí, jak pod splavem kavárny nad stříbropěnnou .....bych si pomyslel.
Levice byla kdysi proslulá tím, že chtěla "dát věci tam, kde mají být", na rozdíl od od konzervativců, kteří chtěli "dát věci tam, kde byly". Píše o tom Čapek v Matce. On sám zřejmě chtěl "nechat věci tam, kde jsou". Jenže skutečnost není statická. Skutečnost se tvoří stále znovu a znovu. A já si dovoluji se svým slovem (čili nenásilně) na jejím tvoření spolupodílet. Jako se jiní na jejím tvoření podílejí obrazem.
Ale na druhou stranu, už jsem slyšel o takových absurditách, že jsem pochopil, že některé lidi urazí taky všechno, a všechno jim připadá nechutné. Můj jmenovec se smál u Života Braina. Já taky. Možná, že pochopil, co některé jedince na něm urazilo, ačkoli jeho samotného nikoli. Možná že ne. Já to nepochopil každopádně. A přesto klem toho byl skandál.
Nebo z úplně jiného soudku, jeden člen Beatles řekl, že je slavnější než Ježíš. To nebyla pravda, a projevil se jako nafoukaný blb. Ale nechápu, proč to někoho pobouřilo a požadoval omluvu.
Nečiň jiným, co sám nemáš rád. Jistě. Ale pochybuji, že by skutečnému humoristovi vadilo, kdyby mu bylo vráceno stejnou mincí. A pokud bychom to nahradili tím, že nečiň jinému, co on nemá rád, tak bychom nečinili nikdy nic, rozhodně ne ve větším měřítku. Protože vždycky se najde někdo, kdo něco nemá rád.
Autor se tu totiž musel pustit do řešení problému, který je vlastně ve své podstatě neřešitelný.
Konfrontován s pohledem na dílo vraždících fanatiků, skutečně nemohl jinak, nežli obhajovat svobodu slova a svobodu projevu, jakožto pevný základ právě proti fanatismu a fundamentalismu jakéhokoli druhu.
Ale v rámci této obrany těchto základních hodnot liberálního Západu pak nemohl jinak, nežli obhajovat i PAhodnoty právě tohoto liberálního Západu - pahodnoty, které nejsou žádným způsobem obhajitelné a tolerovatelné.
Autor se odvolává na obranu "svobody a demokracie" - jenže, právě v tom vězí ten zcela zásadní problém. Jestliže takováto svoboda a demokracie ze sebe plodí takové odporné nechutnosti, jaké zřejmě na běžícím pásu produkoval onen "satirický" časopis - pak se zcela evidentně jedná o f a l e š n o u svobodu, a falešně pojímanou demokracii.
Svoboda, skutečná a pravá lidská svoboda, ta opravdu nesestává v tom, urážet cítění ostatních, ani v tom, lidskou kulturu snižovat na úroveň poživačného vláčení se v exkrementech a jiných nechutnostech. Pokud by skutečně tato "svoboda a demokracie" měly mít takový charakter, jaký jim vtiskla ona teroristickým aktem postižená tiskovina, pak by opravdu bylo nutno vyslovit závažné pochybnosti o tom, do jaké míry takováto svoboda a demokracie stojí za to, být chráněny.
Nemohu proto nakonec jinak, nežli připojit svůj hlas k postoji pana Vyleťala a paní Hájkové; a pro tentokrát dokonce téměř bezvýhradně souhlasím i s myšlenkami pana Ševčíka, který si - budiž mu za to vysloveno uznání - dal tu práci s tím, analyzovat společenské a geopolitické příčiny, které pak víceméně nevyhnutelně vedou i k takovýmto drastickým důsledkům.
Krátce řečeno: jestliže přece jenom chceme nějakým způsobem zvládnout to, co jsem označil za "neřešitelný problém", pak je to možné v zásadě jenom jediným způsobem: ve jménu základních liberálních hodnot (Západu) odsoudit a zavrhnout onen šílený počin muslimských fanatiků; ale z á r o v e ň zpochybnit ty samé liberální, či spíše liberalistické hodnoty téhož Západu, pokud ty se necítí být povinovány nadřazeným hodnotám civilizovanosti, kultivovanosti a slušnosti.
Hodnoty liberalismu a hodnoty civilizace prostě nejsou za všech okolností ty samé.
Mně připadá nevkusné vyjádření pana Vyleťala. Ale samozřejmě bych nechtěl aby byl jakkoliv omezován v tom, takto se projevovat. Kdyby byl kvůli svým názorům zavražděn, jistě bych v době, kdy by ještě nebyl ani pohřben, nepřipomínal to, že se také někdy projevoval brutálně necitlivým způsobem.
Ta vyjádření papežského stolce jsou z dřívější doby. Papež František, pokud vím, pouze vyjádřil soustrast rodinám obětí a hrůzu nad silou lidské nenávisti. Oběti nekritizoval, modlil se za ně.
Pan Vyleťal není Charlie, k tomu ho nikdo nemůže nutit, ale měl by se chovat slušně, jako na pohřbu člověka, kterého neměl rád.
A to i pomocí takových exklusivních forem sdělení - pane Poláčku -, které umění nevnímaví považují za projev, který civilizační proces zpochybňuje. Za projev, který necítí být povinován nadřazeným hodnotám civilizovanosti, kultivovanosti a slušnosti.
Suverénní občan se jakémukoliv způsobu poznání nerad vyhýbá.............bych namítl.
vytýkáte mi neslušné chování a nenávist, která dle Vašeho názoru zvítězila v mém srdci.
Mohl byste, prosím, být konkrétní a uvést, které věty z mých komentářů Vás k takovému odsudku vedou?
S přáním všeho dobrého, Jiří Vyleťal
Znásilnili ji? Neměla nosit minisukně.
Neboť každý takovýto projev je zároveň určité "Setzen" (musím teď použít originální termín Hegela, vhodnější mně nenapadá) - je to tedy postulování určitého způsobu jednání do veřejného prostoru jako p l a t n é h o, tedy jako legitimního a žádoucího. A každým takovýmto aktem se celé lidské společenství posouvá buďto vzhůru, k vyšším, kultivovanějším rovinám existence - anebo naopak dolů, směrem k žumpě.
Mimochodem, jeden z těch kreslířů se ještě před nějakým časem vyjádřil, že pro něj neexistuje jiné omezení nežli takové, které stanoví zákon.
Ano, to je přesně ono. Takovíto lidé neznají vůbec žádných kulturních a mravních zábran, nežli těch, ke kterému jsou donuceni holým tlakem zákona a jeho sankcí.
Je znám slavný výrok antického myslitele Seneky: "Co nezakazuje zákon, to zakazují dobré mravy."
Ano, ti kreslíři z onoho časopisu snad nepřestupovali psaný zákon; ale znovu a znovu svým dílem ničili a špinili všechno, co by ve společnosti mohlo zakládat vládu dobrých mravů.
Taky mě překvapuje, jak se někdo řídí přesně jenom podle psaných zákonů.
Jedno její praktické využití:
Internet je zaplaven diskuzemi, kde si aktéři vyřizují svá vnitřní pnutí pomocí vzájemných invektiv, které už nemají nic společného s původním tématem. Pokusme se alespoň DR zachovat jako prostor pro možná někdy ostré nebo i emotivní, ale přeci jenom věcné argumenty. Než na někoho začneme dštít oheň, vybojujme nejprve zápas s vlastními pocity zlosti a nevraživosti.
Autorovi se v něm podařilo to, co neuměla moje chudokrevná glosa o „politiky oceňovaných vraždách za ideál“ ze soboty 10.Ledna 2015.
Jenže oproti občanům despoticky strukturovaných společností, neseme - my pseudodemokraté - spoluzodpovědnost za všechny formy suicidy ze zoufalství......... bych panu I. Davidovi přitakal.
Zajimavy podnet k diskuzi od p. Semina.
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/politika/1434-hon-na-teroristy-klame-telem.htm
Nicméně, stále je ještě velký - a v jistém smyslu zcela zásadní - rozdíl mezi tím, když se alespoň p ř i h l á s í m e k principu, že tyto "dobré mravy" mají být základní normou a cílem našeho jednání a chování - jak individuálního, tak i celospolečenského. Anebo jestli za svůj přijmeme princip - lacině a povrchně chápaného - liberalismu, že nejvyšší hodnotou je prostě to, když si může každý dělat co se mu zlíbí, bez ohledu na všechno ostatní. Takovéto druhé pojetí není skutečná svoboda, to je prostě zpovykanost.
Anebo, dovolím si tu parafrázovat jeden slavný výrok Jana Wericha: Boj proti lidské přízemnosti a obhroublosti nikdy nemůžeme definitivně vyhrát. Ale nikdy tento boj nesmíme vzdát!
Tím nemá být řečeno, že by západní svět a jmenovitě Francie neměly vyjádřit svůj jasný odpor vůči natolik barbarskému činu fanatických teroristů; ale na straně druhé je pravdou i to, že tyto veřejné manifestace působí přece jenom poněkud uměle, a v určitých souvislostech i dosti nepřípadně.
Asi každý z nás má v sobě kousek anděla, ale i kus ďábla; a proti tomu druhému - a jeho svádění - by opravdu každý měl vybojovat svůj vnitřní boj...
Zavřel lidi do nějaké chladící místnosti, vypnul chlazení a světla. Ti tam přečkali do policejního zásahu. Rozvíjí to obsah této novinářské zprávy - http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/358408-trilety-hoch-prezil-utok-v-obchode-v-lednici-zamestnanec-ukryty-v-tiskarne-posilal-sms-policii.html Schovaných lidí bylo celkem pět.
Jednou z možností svobodných projevů otevřené společnosti je umění (i umění karikatury ) a jeho ošidná schopnost zaobírat se pokusy o vhled do zákrut lidského vědomí na cestě k podvědomí.
Zdejší konflikt, který vychází ze střetu pozic "tragická smrt našich kolegů" versus "spravedlivý trest zlu a nenávisti" je dokumentem rozdílnosti vnímání významu umění mezi ateisty a věřícími na trnité cestě za konsensem.
Ač to vypadá jako boj na hrobech uchazečů o demokracii.......dodal bych tak trochu nadsazeně.