Listopad 1989 jako inspirace příští revoluce
Jakub PatočkaListopad 1989 byl revolucí, která měla skvělé aspirace, bohužel se je z velké části nepodařilo naplnit. Zkoumejme proč a berme ji jako zdroj inspirace i poznatků, které uplatním v revoluci příští, až přijde její čas.
Těžko se přít o tom, že na čtvrtstoletí vývoje po listopadu nemůžeme pohlížet s hrdostí. Po pětadvaceti letech dost dobře nelze tvrdit, že ještě pokračuje transformace, za neduhy dneška už nelze věrohodně svádět vinu na „komunisty“. Vznikla nová kvalita a pohled na ni budí víc odporu než zalíbení.
Poprvé od počátku dvacátého století jsme my Češi prožili souvislých pětadvacet let v svobodném, samosprávném státě, bez vážného otřesu, bez války, bez okupace. O to chmurnější je na výsledky pohled.
Pokud však jde o sám listopad 1989, mýlili se jak ti, kdož tvrdili, že není co slavit, tak i ti, kteří se domnívali, že jeho ideál střeží máváním červenou kartou Miloši Zemanovi. Kdo listopad 1989 ve vnímavém věku zažil, pamatuje si jej především jako vzácný čas soudržnosti, sounáležitosti, laskavosti, milého humoru, který snad ve všech lidech vyplavoval na povrch jejich dobré stránky.
Revoluční Havlův slogan Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí se tehdy nepokládal za klišé, byť v dnešní zcyničtělé době se mu zleva zprava posmívají lidé s frivolním vztahem k oběma: k pravdě i k lásce. Tehdejší snad v něčem naivní, ale čarovnou atmosféru křehké krásy kouzelně vystihl Karel Plíhal v písni Podivná kometa, včetně moudré skepse předjímající budoucí deziluzi. I to je detail stojící za připomínku: hudebním žánrem sametové revoluce byl folk.
Utkvěly mi také proudy lidí, které se v pondělí 20. listopadu valily na brněnské náměstí Svobody, ačkoli si ještě nikdo nemohl být jist, zda policie nezasáhne jako proti studentům na Národní. Tahle nejsilnější stránka listopadu 1989 by se neměla zapomenout: vědomí, že když se lidé dobré vůle spojí a ruku v ruce se za něco nasadí, mohou uspět.
Věděli jsme, co chceme
Listopad v českých zemích revolucí opravdu byl a jeho královskou myšlenkou, základním tíhnutím snad všech, kteří se jí účastnili, bylo vytvořit společnost ve všech ohledech svobodnou, demokratickou, pluralitní. S obnovou tržních vztahů v ekonomice se počítalo jako se samozřejmostí, ale za samozřejmost se nepokládal všeobecný primát vlastnictví soukromého. Bralo se za jasné, že sociální vymoženosti zůstanou nedotčeny, snad jen tam, kde je svírala tuhá byrokracie, se měly naplnit živým obsahem.
Není pravda, že jsme nevěděli, co chceme. Pokud čteme program Občanského fóra z 26. listopadu 1989, případně o rok starší manifest Hnutí za občanskou svobodu Demokracii pro všechny, setkáme se s politickými představami, které imponují podnes, jsou stručné a jasné. Jednoduše řečeno: šlo o to navázat na československou humanitně-demokratickou tradici, uzpůsobit ji nové éře a dále ji v ní rozvinout.
Vezměme si třeba tuto pasáž z provolání studentů k dělníkům a rolníkům z 19. listopadu 1989:
"Myslíme:
- na dělníky a dělnice pracující v podmínkách urážejících lidskou důstojnost v textilkách, konzervárnách, slévárnách, dolech a jinde,
- na mladé rodiny bez bytů,
- na důchodce a všechny sociálně slabé a potřebné,
- na špínu korupce a stínové ekonomiky, které se dnes už nedokáže nikdo a žádná oblast národního života vyhnout,
- na nezasloužená privilegia mocných,
- na hanebný stav našeho školství, zdravotní péče a životního prostředí."
To, co jsme tehdy chtěli, ostatně formuloval ve svém novoročním projevu roku 1990 prezident Václav Havel: „...Za svůj třetí úkol považuji podporu toho, co vede k lepšímu postavení dětí, starých lidí, žen, těžce pracujících, příslušníků národnostních menšin a vůbec všech občanů, kteří jsou na tom z jakýchkoli důvodů hůře než ostatní. Žádné potraviny či nemocnice nesmí být výsadou mocných, ale nabízeny těm, kteří je nejvíc potřebují.“
A dále: „Možná se ptáte, o jaké republice sním. Odpovím vám: o republice samostatné, svobodné, demokratické, o republice hospodářsky prosperující a zároveň sociálně spravedlivé, zkrátka o republice lidské, která slouží člověku, a proto má naději, že člověk poslouží jí. O republice všestranně vzdělaných lidí, protože bez nich nelze řešit žádný z našich problémů. Lidských, ekologických, ekonomických, sociálních i politických.“
Zásadní otázka zní: proč se to nepodařilo?
Asi nejpozoruhodnější úvahu reflektující listopadovou revoluci roku 1989 napsal Martin Šimečka pro slovenský webový projekt N. Jmenuje se Intelektuáli neprevzali zodpovednosť, tak musel niekto iný. V silném textu, koncipovaném jako omluva dnešní mladé generaci, se autor sice soustředí na slovenské reálie, ale jeho poselství je stejně dobře použitelné i pro české poměry, jistě i proto, že mezi vůdci revoluce v českých zemích zatím nenalezneme nikoho, kdo by se k takto poctivé reflexi propracoval.
Šimečka vypočítává tři příčiny, proč si revoluci nechal původní okruh jejích vůdců z řad intelektuálů vzít tak snadno z rukou: pro své odmítání politiky, pro své odmítání levice a pro svou fascinaci ekonomy. Odtud můžeme vyjít, o jeho analýze diskutovat a případně ji v něčem korigovat či doplnit. Každopádně Šimečkovi patří obdiv, jeho text imponuje smělostí a pokorou.
Odpor k politice
Václav Havel se dnes čím dál tím více ocitá v pochybné pozici: je buď nekriticky vynášen do oblak, často pro své nejspornější kroky, anebo nekriticky zatracován, a to začasté kvůli činům, s nimiž má pramálo společného, anebo se jich vůbec nedopustil. Je to vpravdě havlovský paradox: sám byl totiž člověkem, který vyznával kritické a nekonformní myšlení a jehož nejoceňovanější předností byla schopnost smiřovat zdánlivě neslučitelné postoje.
Havlova pozice revolučního vůdce byla logickým vyústěním jeho působení v disentu. Pokud dnes například kolegové Fiala a Rychetský v Alarmu tvrdí, že Havel musel být veřejnosti jako prezidentský kandidát nějak „vnucen“ proti její vůli, dopouštějí se stejné manipulace se skutečností, proti níž jindy — často velmi pronikavě — argumentují.
Představa, že by snad měl či mohl být hlavou československé demokratické opozice Alexandr Dubček je stejně senzační jako pošetilá, a chystáme-li se vzápětí Václava Havla pro některé kroky kritizovat, musíme ho zde vzít v ochranu před iluzemi o politice méně realistickými, než byly ty, jež se promítly do nejkrkolomnějších z jeho kroků.
Václav Havel se do role vůdce listopadové revoluce neobsadil sám, ani do ní nemusel být nikým vnucován. Ocitl se v ní díky ústřední úloze, kterou sehrával jako hlava opozice proti Husákovu režimu.
V temném a bezvýchodně vyhlížejícím roce 1975 napsal Husákovi dodnes podmanivý dopis. Patřil k první trojici mluvčích Charty 77. V ní dokázal po celou dobu slaďovat tak protichůdné osobnosti jako Petr Uhl a Václav Benda. Podepsal manifest Sto let českého socialismu. Byl editorem programu Demokracie pro všechny.
Jeho tehdejší politické myšlení bylo nekonformní a silné. Udržoval živý kontakt s nejpronikavějšími podněty tehdejšího evropského politického myšlení. V čase, kdy to nebylo vůbec samozřejmé, kladl důraz na ekologická témata. Jeho esej Moc bezmocných čtou různí aktivisté po celém světě s obdivem dodnes.
Dubček naproti tomu celou normalizaci strávil v ústraní. Byl sice milým, sympatickým symbolem roku 1968, ale přepisy jeho tehdejších rozhovorů s Brežněvem jej usvědčují ze strašlivé slabosti a nekompetence. Stejně tak jako kapitulantský podpis pod moskevskými protokoly.
A fakt, že podepsal zákony umožňující střelbu do lidí, provolávajících jeho jméno, patří k nejkrutějším paradoxům našich moderních dějin. To samo, pomineme-li dvacet let následného mlčení, muselo Dubčeka ze všech úvah vůdců československé revoluce roku 1989 zákonitě vyřazovat. Dubček mezi ně nepatřil jinak než jako užitečný symbol roku 1968.
Ústřední omyl Václava Havla nespočívá ani v tom, co se mu často přičítá jako naivní příchylnost k „nepolitické politice“. Jednak Havlova zdrženlivost vůči neduhům stranicko-politického provozu byla zčásti oprávněná, jednak tímto citátem Masaryka nechtěl říct nic jiného než sám zakladatel československé státnosti: že každodenní účast občanů na veřejném dění je v každé zdravé demokracii pro její kvalitu podstatnější než provoz politických stran.
Že si to jeho různí následovníci přebrali jinak — a promítá se to do odporu k politickým stranám, všeobecně rozšířeného mezi intelektuály a aktivisty podnes — je druhá věc. Havel jistě mohl pro „obranu stranické politiky“ udělat víc zejména v době, kdy viděl, jak se k moci uvnitř Občanského fóra dere družina kolem Václava Klause. Ale její špatný stav mu přímo, na rozdíl od Zemana a Klause, za vinu klást nelze.
Faktem je, že Václav Havel a lidé kolem něj příliš dlouho prožívali listopadovou revoluci více jako děj kulturní, nežli politický. Například chtěli Franka Zappu, který kdysi označil politiku za zábavní oddělení vojensko-průmyslového komplexu, učinit svým zahraničněpolitickým poradcem. Rozmluvil jim to až Bushův ministr zahraničních věcí James Baker. V okmažiku, kdy se od Havla čekal po nástupu na Hrad programatický projev, rozpovídal se o tom, jak budou vypadat nové uniformy hradní stráže.
Základní Havlův omyl, kterého se v revoluční době dopustil, spočíval ovšem ještě jinde a těsně souvisí s druhým motivem, jemuž Martin Šimečka přičítá, proč se listopadová revoluce tak nepěkně zvrtla. Je jím odpor k levici.
Na to jsme doplatili jednak proto, že nikde jinde než na levici se u nás lidé s kloudnou představu o tom, co obnáší praktická politika na nejvyšší úrovni, nevyskytovali. A jednak proto, že česká humanitně-demokratická tradice je prostě levicová ze své prapůvodní podstaty.
Chtěl bych se poněkud blíže zastavit u té centrální otázky: jestli v roce 1989 bylo možno jinak, jestli tu existovala reálná alternativa. Můj názor na věc jsem už nedávno vyjádřil v rámci jedné diskuse na dané téma, mohu zde jen opakovat: jakkoli si člověk tehdy mohl přát jinak, nějaký zásadně jiný vývoj (právě s využitím jedinečné domácí tradice slavného roku osmašedesátého) - reálně zřejmě žádná jiná alternativa, nežli restaurace kapitalismu, nebyla.
Jediné o čem by bylo možno uvažovat by byla konkrétní forma toho restaurovaného kapitalismu, jestli se mělo jednat více o "čistý" kapitalismus reaganovsko-thatcherovského typu, anebo dejme tomu o onen u levice stále natolik oblíbený kapitalismus typu skandinávského. (Nemohu osobně posoudit reálný charakter tohoto skandinávského "sociálního státu", nikdy jsem tam osobně nebyl - ale podle dostupných informací by opravdu nebylo záhodno dělat si o něm příliš velké iluze.)
Ale v té porevoluční - a postkomunistické - době asi opravdu ani pro tento umírněný kapitalismus skandinávského typu neexistovaly reálné podmínky. To že se prosadilo klausovské křídlo ekonomů asi nebyla jenom náhoda: byli to prostě oni, kdo dokázali předložit koncept toho nejrychlejšího návratu ke kapitalismu. Přičemž, o "kapitalismu" tehdy ovšem nebyla řeč, vše se schovávalo za eufemismem "svobodného trhu", národ toužil po té hojnosti konzumního zboží kterou znal ze svých turistických výjezdů na Západ, a - nedělejme si iluze - právě toto byl jedním z hlavních motorů celé revoluce.
A - v tomto ohledu bych přece jenom autorovi protiřečil - navzdory mezi levicí stále přetrvávajícímu tvrzení o "zpackané privatizaci" je objektivním faktem, že ekonomická transformace v tehdejším Československu byla ve srovnání se všemi ostatními postkomunistickými zeměmi zdaleka nejúspěšnější. Z čistě ekonomického hlediska, tedy pokud cílem nebylo nic jiného nežli obnovit tržní způsob ekonomiky se soukromým vlastnictvím, Klaus a jeho parta v žádném případě neodvedli špatnou práci. Samozřejmě že se stalo to či ono, co je jim možno vytýkat - ale při natolik obrovské přeměně celého ekonomického systému bylo něco takového nevyhnutelné, a budiž ještě jednou zdůrazněno, všude jinde (s výjimkou východního Německa, které bylo pod kuratelou Německa západního) bylo ještě daleko hůře.
"Osmašedesátničtí" ekonomové sotva mohli nabídnout nějaký podobným způsobem přesvědčivý model transformace; už proto, že jakékoli sociální ohledy by za daných okolností opravdu působily daleko spíše jako brzda.
Zcela jinak ovšem vypadá celá záležitost, když se na ni podíváme z perspektivního, a především z morálního hlediska. Tady nelze nežli přisvědčit autorovi: ano, onen proslulý "útěk před právníky" a všechny podobné akty, to všechno bylo bezpochyby kořenem té morální devastace české politiky, ekonomiky i celé společnosti, která se pak v plné míře ukázala v následujících létech a desetiletích.
V onom zmíněném diskusním příspěvku jsem napsal: restaurace kapitalismu v té reálné situaci neměla zřejmě alternativu. To jediné, o co bylo možno se pokusit, bylo to, aby to ti fundamentalističtí zastánci ryzího kapitalismu neměli tak jednoduché; aby tu od samotného počátku revolučního převratu byla přítomna myšlenka, že veškeré materiální bohatství není člověku k ničemu, nemá-li zároveň svůj nejen sociální, ale především autenticky humánní rozměr.
Jenže, k nastolení takovéto mravní ideje by zde musel být přítomen někdo, kdo by ji dokázal - oproti všeobecnému trendu - prosadit. Snad (snad!!) by to mohl dokázat někdo takový, kdo by měl sílu osobnosti T.G. Masaryka, s jeho bezpodmínečnou odvahou postavit se v zájmu pravdy a humanity třeba i proti všem. Takovouto osobností však v žádném případě nebyl V. Havel: on sice snil o jakémsi humánním světě za podmínek tržní ekonomiky, ale jeho boj - pokud se v tomto směru vůbec kdy reálně o nějaký pokusil - byl jenom bojem rytíře smutné postavy proti větrným mlýnům.
- Bylo by ostatně v této souvislosti nemálo zajímavé vědět, jak by si v dané situaci počínal právě někdo takový jako Masaryk. Ten by byl vyznavači "čistého trhu bez přívlastků" Klausovi dozajista mnohem silnějším protivníkem nežli osobně nejistý a nerozhodný Havel; ale je otázkou, jestli by i taková osobnost jako Masaryk dokázal něco podstatného změnit.
Mnohdy totiž ta proslulá Marxova "ekonomická základna" opravdu převálcuje i ty nejušlechtilejší ideje, i s jejich nositeli.
Nemyslím si (na rozdíl od pana Poláčka), že Klausův postup byl jediný možný nebo dokonce nevyhnutelný. Rozhodně však byl vzhledem k neznalosti všech o pravdě na Západě, k hladu po západním zboží, ke zbrklému nadšení pro návrat do Evropy (za nějž se nechalo ukrýt všechno), nejvíce však vzhledem k počínající globalizaci a dominanci ekonomického liberalismu všude na Západě, nejsnáze realizovatelný.
Na nastolení podstatně spravedlivějšího uspořádání společnosti po příští revoluci bych však nevěřil. Pokud se my lidé nevzdáme způsobu chování a jednání, jejichž cílem má být blaho vlastní, resp. svých nejbližších, nic se změnit nemůže. Za takových podmínek vždy vytvoříme jen a jen svět, v němž jedni žijí na úkor druhých.
Dobře bude až tehdy, až každému z nás - nebo alespoň rozhodující části společnosti - půjde o dobro druhých více, než o dobro vlastní. Nic nesvědčí o tom, že k takovému stavu ducha bychom dnes byli blíže než v listopadu 1989, v únoru 1948, v květnu 1945 či v říjnu 1918. Po každé z těchto „revolucí“ byl totiž nastolen stav, kdy jedni byli nekriticky vynášeni a druzí zatracováni. Pokaždé se budoval stát pro někoho a proti někomu. A takto se to znovu a znovu opakovalo. Musíme uskutečnit onu „revoluci“ hlav a především srdcí, po níž volal Václav Havel. Až pak může mít to další smysl.
Jiří Vyleťal
příkladně, že restaurace kapitalismu proběhla a doposud dobíhá v situaci dlouhodobě uměle udržovaného bezprávního stavu - ač natolik slabomyslná česká inteligence a její potenciál státotvornosti nebyla a není.
a nevyhnutelné -
jakou je implantace aktuální podoby kapitalismu neoliberálních etiky.
Je trochu zavádějící, nad stříbropěnnou zde a zítra očekávat konec kapitalismu a nastolení třetí/jiné cesty.
Extra okrajový politický vliv zelených leccos naznačuje.
Ta Klausova cesta - v tomto bych se shodoval s panem Vyleťalem - byla k danému cíli prostě ta cesta nejpřímější, a tedy nejjednodušší. A proto se prosadila.
A stejně tak jsem stejného názoru s panem Vyleťalem, že nějaké zásadní alternativy ke kapitalistickému systému nelze docílit, pokud se nezmění základní priority (a tedy motivy jednání) samotného člověka. Tedy naprosté většiny společnosti. A právě tohle je ten problém ze všech největší.
Je samozřejmě možno zkonstruovat takové či onaké e k o n o m i c k é modely, které by případně mohly představovat alternativu k ekonomice kapitalistické; ale změnit člověka, kdo t o h l e dokáže?!...
Nicméně bych poněkud oponoval panu Petraskovi: ano, nastolení či dosažení oné legendární "třetí cesty" mezi dehumanizovaným kapitalismem a totalitarizovaným socialismem nelze očekávat "zde a zítra"; nicméně, tuto cestu je zapotřebí začít hledat už d n e s a třeba právě tady, abychom se na ni - třeba pozítří - mohli konečně vydat.
------------------------------------------
A ostatně se domnívám, že pro tentokrát to dokonale vystihla paní Hájková, vlastně vyloženě geniální zkratkou: lidé nechtěli kapitalismus, ale chtěli Západ. To, že ten "zlatý Západ" nakonec přece jenom není ničím jiným nežli docela obyčejným kapitalismem, jim začalo docházet až tehdy, když metody jeho fungování začali pociťovat na své vlastní kůži.
S tím Západem - na Západě byla demokracie a tržní ekonomika. Demokracie ovšem není totožná s kapitalismem. Existuje řada modelů demokracie - kapitalismu v a-sociální podobě nejlépe vyhovuje neoliberální - Klausova. Klaus k nám zaváděl neoliberalismus mnohem dříve, než se o něm začalo mluvit jako o dominantní a zároveň krizové podobě liberální demokracie v poslední dekádě.
A v tom, co se odehrává nyní a co autor nazývá bouřlivým pohybem nalevo, příliš nadějných znamení na změnu poměrů nevidím. Spíš jde o posun k autoritářské levici v alianci s ultrakozervativní pravicí a více či méně otevřenými neofašisty. Jestli nastane nějaká příští revoluce, obávám se, že demokratická nebude.
Ovšem tato poznamenávání je podobného druhu, jako že: kdyby se dějinám pro-revolucionářů nedostávalo, museli by si je skeptici nejspíše vymyslet ;-)
[Ačkoli tím posledním slovem si vlasně nejsem vůbec jist...]
A pochopitelně většina přepokládá, že je nutné vyměnit politiky, a lid nechat na pokoji.
Nejhorší ovšem je, že bychom pro novou společnost opravdu potřebovali nejen nové politiky, ale i nový lid. Samozřejmě, že nepřichází v úvahu lid vyměnit en bloc za nějaký fyzicky jiný (to nejde). Ovšem ani nelze ten starý lid natrvalo změnit během několika málo revolučních dní. Na zázraky určitě nevěřím.
Ale stejně potřebujeme nový lid...
To jste už zapomněla?
To, co lidé chtěli někdy na přelomu 1989/1990, je úplně bezvýznamné, čili jak říkají právníci "irelevantní" - když v dalších měsících ten kapitalismus chtěli a to efektivně mnoho ...
Kdykoli slyším to pitomé vzdychání, jak lidé nechtěli kapitalismus a jak jim zřejmě byl nějak vnucen proti jejich vůli, dostávám vztek - namlouváte si prostě něco, co není pravda ...
Jestli jste si všiml, tak já ale nevzdychám nad hodným lidem, který byl podveden zlými politiky.
Prostě jenom sním o nějakém jiném lidu...
Mám zkrátka daleko k realismu...
Asi z téhož důvodu jako mu tleskali studenti VŠB, když jim vykládal o zrušení školného:
Každý z nich se domníval, že jeho OSOBNĚ se to nebude týkat.
Chceme-li změnit svět, musíme změnit lidi. Musíme něco udělat především s jejich „srdeční nedostatečností“.
Pokud je to vůbec možné...
Tohle je myšlenka, kterou jen velice málokdo má vůbec odvahu vyslovit. Především s současné době, s její zabsolutizovanou ideologií demokracie, kdy onen takzvaný "lid" je vydáván v podstatě za ztělesnění dřívějších božstev, za nezpochybnitelnou mravní autoritu a tedy i za nezpochybnitelného suveréna. Tak jako svého času byl nezpochybnitelným suverénem jeden panovník, tak teď je stejně tak nekriticky adorovaným vládcem tento - taktéž jediný - lid.
Proč vlastně? Proč má být tento takzvaný "lid" (čili sumarizovaný počet průměrného návštěvníka hostinského zařízení čtvrté kategorie) kompetentnějším správcem země nežli jednotlivý panovník?
Tím nemá být řečeno, že ten jednotlivec je nutně lepším nežli ona velká masa - jde o to, poukázat na celý ten nesmysl, kdy veškerá pozornost se fokusuje na pouze k v a n t i t a t i v n í faktory, a zcela stranou zůstávají ohledy kvalitativní.
Jak svého času zcela správně poukázal už Aristoteles, dobrým vládcem státu může být i jednotlivec - pokud je skutečně plně zavázán vysokým mravním hodnotám.
To je skutečně rozhodující jsou tyto hodnoty, tato schopnost a připravenost vést řádný a kultivovaný život. Jakákoli změna státu a společenského zřízení k lepšímu je podmíněna právě ochotou společnosti samotné (to jest naprosté většiny tohoto "lidu") k této vnitřní proměně.
Lid samozřejmě není možno "vyměnit". Ale lid je nutno změnit. Nebo přesněji řečeno, ten lid se musí dokázat proměnit sám.
V okamžiku samotného převratu pravděpodobně skutečně ještě převažovala myšlenka uchovat ze socialismu alespoň jeho sociální komponentu, jenom ji doplnit o demokratické instituce a výkonnou ekonomiku.
Ovšem, právě skupině kolem Klause se velice rychle podařilo veřejné mínění překlopit do té polohy, že jenom a jedině kapitalismus je tou správnou cestou. Myšlenky socialismu a solidarity, ještě nedávno živé, se vytratily až neuvěřitelně rychle, pod tlakem tržního hospodářství a s ním spojeného individualismu.
Takže, jediná správná odpověď na otázku, jestli lid chtěl či nechtěl kapitalismus, by asi zněla: chtěl i nechtěl, nacházel se v jakémsi podivném rozpolcení mysli, vlastně ho původně nechtěl, ale velice rychle se jím nechal mravně zkorumpovat.
Nevědomost omlouvat je možné, ale zůstane poznatek, že vše zametené pod koberec jednou s tím kobercem pohne.........nechal jsem se poučit.
"…že moment revoluce je vzácným údobím, kdy se stanovují systémové parametry na dlouhou dobu dopředu. V krátkém čase se zásadně mění principiální věci, s nimiž pak lze zase po dlouhou dobu hýbat už jen pomalu a málo." - Pokud to vezmeme jako axióm, nebylo by snad vhodné ještě uvážit, zda si neponechat určité hodnoty Listopadu, na nichž, jakkoliv se to snad zdá pouze formální, naše aktuální společnost stojí? Jaké by asi hodnoty, jež by vzešli z revoluce teď?
Ono ale s těmi axiómaty ve společenských vědách je to vůbec trochu problematické a např. frase "Pokud žijeme v příčinách vzniku komunismu, pak se přímo nabízí dovodit, že nemohou trvat věčně, že pohyb spěje k dalšímu dějinnému zvratu, který současné pořádky v reakci na jejich fatální nedostatky nahradí…" dost zavání tím, co je (např.) na marxismu nejpseudovědečtějším, totiž formováním historických "zákonů", jako by šlo o zákony přírodní. Měli bychom ale úplně resignovat na hledání jakýchkoliv "pravidel" či "zákonitostí" a držet humanitní vědy jako přísně popisné? Myslím, že ne - tedy pokud si uvědomíme ten rozdíl oproti přírodním zákonům, totiž, že, co se týče společnosti, nejsou "pravidla" 'vždy-' a 'vše-'platné, a musí se k nim tedy přistupovat spíše jako k určitým "principům" či "modům", podle kterých se dějiny často mohou, ale někdy také nemusí odehrávat (asi jako když člověk se sadistickými sklony může, ale také nemusí ony sklony vybíjet na nevinných obětech, a nelze ho tudíž např. "preventivně" zavřít). To ostatně není nijak v rozporu s v článku citovaným "lidovým" varováním před nepoučením se z historie (Jakub Patočka tu možná záměrně opomíjí tu hezkou ironii, že výrok je často připisován Sartreovi, který sám měl s 'poučením z historie' opakovaně docela problém…). Jako jedno z takových dobrých 'poučení' bych viděl i výše citovanou větu o revolučním vytvářením principů pro následující éru, přinejmenším stejně důležitá se mi ale zdá myšlenka (jejímž autorem je Michel Foucault) že totiž právě proto, že revoluce vytváří nové paradigma, nejsme nikdy schopni předvídat, jaké to paradigma bude, neboť dokud ona revoluce neproběhne, jsme stále v zajetí paradigmatu 'před-revolučního', a nedokážeme si tudíž vůbec představit, jaké problémy budou řešit lidé v paradigmatu novém. Musím říct, že toto poučení pro mě, na rozdíl od Foucaulta, vždy bylo (v kombinaci s vědomím neplatnosti marxistické víry v zákonitě vždy positivní vliv revolucí na směřování dějin) spíš varováním - jak jsem ostatně vyjádřil už výše formou sugestivní otázky. Daleko raději bych si vybral v článku taktéž zaznivší motto "Drobná práce zlepšující veřejné poměry, anebo třeba jen zpomalující destrukci, má ale vždy cenu i sama o sobě."
Závěrem bych ještě rád upozornil na, zdá se mi, vnitřně rozpornou 'zásadu budoucím revolucionářům' č. 6. "Ekonomiku podřídit službě společnosti", kde se píše "demokracie nemůže být podřízena tržním vztahům" a zároveň "[k]apitalismus jako politický systém musí skončit". Pokud má skutečně demokracie stát nade vším (což je souhlasu-hodné), pak nelze a priori vyloučit žádný "politický systém" (pokud by nebyl s demokracií v přímém rozporu) a už vůbec ne žádný systém ekonomický, nýbrž právě musí se nechat na svobodné volbě hlasujících, který ze systémů bude zastáván, a mezi těmito systémy musí být ponechána znatelná pluralita.
Na to mi myslím (zákonitě - :) ) někdo namítne, že kapitalism v přímém rozporu s demokracií je. Já na to potom odpovím, že snad pokud ho onen dotyčný bere jako "politický systém", ale v tom případě mi musí vysvětlit, co to znamená (ho tak brát), protože dokud je v moci voličů vybrat si systém jiný (např. socialistický), je kapitalism systémem "ekonomickým" a ne "politickým". Pokud by mi poté tento člověk namítl, že kapitalism je politickým systémem proto, že za pomoci úplatků a lobbingu umožňuje výrazný podíl na politické moci lidem zdánlivě apolitickým, namítnu v odpověď, že to se ale přeci děje i v "nekapitalistických" systémech.
Pískot na Zemana připoměl házení vajec po Paroubkovi před 5 lety,ale něco se přece jen od té doby změnilo.Antikomunismus už nezabírá a proti vládě protestovat nemohou,když tam sedí Babiš.Pravičáci potřebují nepřítele,před kterým budou varovat a strašit,je to jejich strategie,to jim vyhrává volby už přes 20 let,nic jiného neumí.Padlo to na Zemana,teď už klid mít nebude.On je ale v jiné situaci než Paroubek,nemusí dělat nic.
Nejsme normálním státem a s Německem to srovnávat nejde,tam volí prezidenta parlament.
Studenty rozezlilo,když prezident řekl,že v listopadu 89 nebyl žádný masakr.Podle slovníku jsou masakrem hromady mrtvol,potoky krve.Nazývat věci pravým jménem,tak je to prosté.
Zemanovo křupanství,je další klacek jeho kritiků.Hovory z Lán 2.listopadu je to nejlepší,co jsem v poslední době slyšel.Po Klausovi je Zeman značná úleva
Jaký je tedy skutečně vztah kapitalismu a demokracie? Je možno kapitalismus označit za "nedemokratický", když si ho "demokraticky" zvolí lid, nebo přinejmenším jeho většina?
V prvé řadě se tu ukazuje, jak velice mlhavý a nejednoznačný je pojem "demokracie". V podstatě to není žádné velké překvapení, demokracie je dominantní ideologií současné doby, a jako každá ideologie má tu vlastnost, že ji lze účelově ohýbat tím či oním směrem, podle toho jak se to právě hodí. Nebo, poněkud neutrálněji formulováno, s jakými vlastními představami o "správném" stavu věcí ji právě ten či onen spojuje.
V daném případě tedy proti sobě stojí dvě zásadně rozdílná pojetí demokracie:
1. demokracie je vláda lidu (většiny), a co tento lid rozhodne, je v zásadě v pořádku, a není v žádném případě legitimní to nějakým způsobem zpochybňovat
2. demokracie je to, co objektivně s l o u ž í z á j m ů m lidu (a nikoli zájmům oligarchických či jinak zvýhodněných skupin). V daném případě tedy rozhodujícím faktorem není holá k v a n t i t a odevzdaných hlasů, nýbrž reálná k v a l i t a daného systému respektive přijatých rozhodnutí.
Jak řečeno, jedná se o velice složité téma, a nechci ho tu dopodrobna rozvádět. Ke konkrétnímu případu nástupu kapitalismu v postkomunistických zemích však může být konstatováno tolik: tamějšího lidu se nikdo nikdy nezeptal, chtějí-li kapitalismus. Kapitalismus tam prostě vtrhl. Prosadil se čistě svou ekonomickou silou.
Po ztroskotání (pseudo)socialistických režimů bylo všem jasné, že dosavadní plánované hospodářství je naprosto neživotaschopné. Kapitalismus byl jedinou reálnou alternativou. V prvních převratových momentech se ještě mohla vytyčovat hesla o "pluralitě majetkových forem" - jenže za prvé kapitalismus sám se na nějakou "pluralitu" neptal a neohlížel, prostě prosadil ty formy které jsou mu vlastní, z jeho hlediska nejúčelnější a nejefektivnější.
A za druhé, toto heslo o "pluralitě majetkových forem" jenom odráží starou iluzi (či spíše nepochopení) části levice, jako by pluralita majetkových forem znamenala nějakou reálnou alternativu ke kapitalismu.
Pokud ekonomika jako taková funguje na principech volného trhu, všeobecné konkurence a zisku, pak se v š e c h n y ekonomické subjekty musejí chovat podle zákonů kapitalismu, nechtějí-li ekonomicky ztroskotat.
Takže, ještě k tomu tématu "demokracie kontra kapitalismus": kapitalismus je asi tak stejně demokratický či nedemokratický jako rozhodování trosečníků na voru uprostřed rozbouřeného moře, jestli mají na tom voru zůstat anebo raději naskákat do vody s nadějí, že třeba někde proti proudu doplavou k lepšímu plavidlu.
Kapitalismus je prostě realitou současné doby; a jakákoli demokracie je mu víceméně lhostejná. O nějakém "svobodném a demokratickém" rozhodování mezi kapitalismem a něčím jiným bude možno hovořit až tehdy, až tady nějaká reálná a funkční alternativa k němu bude k dispozici.
Důležitá je otázka proč podléhame ideologiím. Proč se nás, společnosti, zmocní ideologie na několik desetiletí? Nacionalismus a nacismus, komunismus, neoliberalismus? Proč vystřízlivíme teprve až když v ideologickém omámení napácháme, nebo připustíme napáchat nepravosti a zločiny a spousty škod?
Dovolil bych si doporučit odpovědi, které před několika dny nabídl papa František evropskému parlamentu (25.11.2014)
(podotýkám, že František si je vědom, že také náboženské doktriny a instituce se mohou ideologizovat - "démonizovat", jak říkal Paul Tillich.)