Pražská kavárna
Jiří GuthPražská kavárna má schopnost, zájem a možnost šířit své názory skoro na vše. Na rozdíl, dejme tomu, od lesníků a železničářů. Těch je mnohem víc, jsou mezi nimi i velmi bystří a uvážliví lidé, ale holt nevysedávají v pražských kavárnách.
V nedávné glose jsem se zde vymezil vůči tzv. pražské kavárně („není mým životním a společenským prostředím“). Co to vlastně je?
Označuji tak převažující naladění „velkoměstských“ liberálních, vzdělaných, kulturně orientovaných lidí se zájmem o věci veřejné, obvykle dobře situovaných, aspoň relativně.
Velkoměstských, protože kromě Prahy to do určité míry existuje i v Brně. Tam ale není tak bezprostřední kontakt s celostátní „ústřední“ politikou, sdělovacími prostředky a kulturou.
Převažující formou veřejné angažovanosti jsou petice a psaní blogů a komentářů, spíše výjimkou naopak politická zastupitelská funkce.
Ti dobří lidé jsou často světlezelení, typicky v duchu LOHAS respektive BoBos.
- „LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability, životní styly pro zdraví a udržitelnost) je demograficky specifický segment trhu vztažený k dlouhodobě udržitelné existenci a „zeleným“ iniciativám a je tvořený především vyšší a dobře vzdělanou částí společnosti. LOHAS trh je nejen velký svým finančním objemem, ale především tím, že zahrnuje skupiny spotřebitelů s nejvyššími příjmy a výdaji.“ (opsal jsem z www.bio-info.cz respektive z časopisu Moderní obchod z ledna 2010)
- „BoBos - jde o zkratku slov bourgeois bohéme, buržoazní bohém. Lidé, vyznávající tento styl života jsou v podstatě potomky generací hippies a juppies. Zatímco ti první vyznávali pouze bohémství a ti druzí pouze luxus, bobos v sobě sloučili oba styly." (opsáno z novinek.cz)
Je mezi nimi nápadně (ve srovnání s populací jako celkem) málo voličů extrémních stran, méně voličů velkých stran (ČSSD, ODS), jsou lehce doprava a jsou nápadně přelétaví — mnohem víc než ve zbytku populace volili postupně ODA, US-DEU, SZ, TOP 09, VV… a zatím si nejsem jistý, koho vlastně volili letos. Uvítám návrhy zde v diskusi.
Převažující naladění je to, co si myslí, ech, přesněji, co obvykle veřejně hlásá většina osazenstva té kavárny. Pražská kavárna má mimochodem schopnost, zájem a možnost šířit své názory skoro na vše. Na rozdíl, dejme tomu, od lesníků a železničářů. Těch je mnohem víc, jsou mezi nimi i velmi bystří a uvážliví lidé, ale holt nevysedávají v pražských kavárnách.
Joj, nechtěl jsem nikoho urazit tím „vysedáváním“. A rovnou říkám, že docela rád vysedávám v kavárnách (už i v Borovanech jednu máme!). Jenže ono pro „venkovského intelektuála“ je psaní komentářů trochu luxus. Kolem domu, zahrady nebo komunity má hodně co dělat. V průměru, řekl bych, víc než ve velkoměstě. Venkovský (maloměstský) intelektuál? Jistě, například Olga Černá. Nebo třeba moje ambice, musím přiznat.
Intelekt (polemizuji na dálku s Erikem Taberym) ba ani intelektuálno opravdu není soustředěné jen ve velkoměstských kavárnách. „Na oblasti“ nejsme lepší ani horší, jsme trochu - znatelně — jiní. No a samozřejmě naprostá většina intošů, co jsou tam i onde, normálně pracuje, mnohdy dost těžce (za označením pražská kavárna se prý skrývá nařčení, že ne, ale to je podle mě poněkud paranoidní).
Ještě k velkoměstskosti: česká menší města, to jsou prostě jiné světy. Vydalo by to na přednášku ze sociální geografie. Zkusím v rychlosti několik bodů, typických pro velkoměstskou kavárnu: 1) je sebevědomá — myslí si, zčásti odůvodněně, že na ní záleží, protože ovlivňuje celostátní (!) politiky a sdělovací prostředky. To my „v regionech“ si myslíme jen velmi, velmi výjimečně.
2) má rozhled, ohromné množství impulsů. To internet nemůže reálně nahradit, ty spousty seminářů a přednášek špičkových tu- i cizozemských osobností z různých oborů (a různých názorů).
3) Je velká. Většina lidí má nějak omezenou sociální kapacitu a jen ve velkých městech je těch kavárníků tolik, že ji mohou (si vzájemně) zabrat. V Praze jsou jich (nízké) tisíce, v Brně stovky, v krajských městech vyšší desítky a v například Třeboni ne víc než tucet (ve dvou partách, z nichž jedna chodí do kostela a druhá ne). Na menších městech se proto kavárníci mnohem víc stýkají se zbytkem světa.
4) je prostě bohatší, takže má jiné starosti. Krom jiného je „specializovanější“ — víc vydělává a víc služeb (sociálních, dopravních — respektive ty ani tolik nepotřebuje, řemeslnických…) si kupuje.
Pro oživení uvedu několik komentovaných příkladů z DR: „Přestože má pražská kavárna pro Alexandra Vondru pochopení, nemůže zastřít fakt, že Vondra selhal jako manažer…“ (Lukáš Jelínek, 10. 2. 2011)
Ano, pražská kavárna si vysoce cení disidentství; víc než řídicích a administrativních schopností. Ty jsou šedé, každodenní, úřednické.
„Písničkáře Tomáše Kluse považují hlubokomyslní odborníci z pražské kavárny za povrchního, neupřímného, a navíc podle nich není žádný velký zpěvák.“ (Lukáš Jelínek, 26. 4. 2012)
Ve srovnání s Brelem, Vysockým, Baezovou, Mertou, Hutkou, Dusilovou a podobně to hodnocení asi platí. V nabídce trhosvinenského kulturního domu nebo otrokovské Besedy se ale Tomáš Klus vyjímá velmi dobře.
„Jaké poměry, takové i veřejné postavy. Soudce Šott se přes noc stal hrdinou pražské kavárny.“ (Jan Šícha, 19. 4. 2012)
Mimo pražskou kavárnu se nejspíš otevřenost soudních jednání tolik necení. Kromě jiného proto, že nemáme čas to sledovat.
Nadpoloviční část svého života jsem prožil v Praze, několik let v Českých Budějovicích, několik na polosamotě (6-12 obyvatel) na Kaplicku a několik v Borovanech (4 000 obyvatel) a v Otrokovicích (18 000). Mluvím nejen podle znalostí a úsudku, ale i ze zkušenosti.
Pražská kavárna, když si chce udělat jogurt nebo upéci chleba, tak si pozve norskou umělkyni a kultivátorku (tak se označuje sama; na střídačku s Norskem žije v Haslemere jižně od Londýna), aby uspořádala v centru DOX umělecko-ekologický workshop, kde účastníci společně sestavují myšlenkovou mapu kolem pojmu „kvašení“. Jo a pak o tom napíše do Literárek! Číslo 4/2013, strany 14-15.
Zato my vesničtí intelektuálové, pokud už to nemáme odkoukané od (pra-)rodičů, tak poprosíme souseda o kulturu či kvásek, zeptáme se ho na radu nebo mrkneme na internet a pustíme se do pokusů a omylů.
Věrka Nováková dobře vystihla podstatný aspekt: "ke kterému se navíc nikdo dobrovolně nehlásí." Ano, nehlásí, protože se ten termín používá jako nadávka, a to je hlavní problém, protože se z něj pak vytrácí analytická rovina - to, co může být na podobné klasifikaci zajímavé.
Pokud se můj veřejně prezentovaný názor označí jako pražskokavárenský, ztrácí se pak moje argumenty ve prospěch toho názoru. Konkrétně: nepodpořím-li v prezidentské volbě Miloše Zemana s poukazem na to, že je nevypočitatelný a že jeho prezidentování nepřinese nic dobrého české levici (potažmo celé společnosti), je strašně snadné říct: "To je pohled pražské kavárny". Proto si myslím, že i když se jistě dají najít shodné rysy českých městských elit, nenapomůže označení Pražská kavárna kvalitní diskuzi ani v nejmenším.
Ostatně vyrostla jsem v bytě, kde to vypadalo podobně jako teď u nás doma. Byla to jen předchůdkyně dnešní pražské kavárny? Můj muž totiž vyrostl na sídlišti v Duchcově a pamatuje si, že žili také tak. Zřejmě tedy v duchcovské kavárně :)
Trochu podobná situace: smířil jsem se s tím, že výraz ekologie se začal používat vedle vědního oboru i pro životní prostředí a jeho ochranu. Není to přesné a z jistého hlediska to diskusi nepomohlo, ale uznávám, že přinejmenším je slovo ekologický o něco libozvučnější než "environmentální".
To mě ještě z pražské kavárny nevylučuje. Jako největší problém kategorie pražská kavárna vnímám degradaci některých problémů na *pseudoproblémy* tím, že se označí za problémy pražské kavárny. Typicky třeba důstojné podmínky pro porod v porodnici, ale třeba i segreagace romských dětí na úrovni základního školství. Tebe sice z tohoto nepodezírám, ale v praxi to tak mnohdy funguje. Tato témata zavání totiž lidskoprávnictvím a řeší to jen ti pseudohumanisti z Prahy. Opakovaná zkušenost.
Metonymie je "asociace podle soumeznosti" - nejvíc kaváren je v Praze, v Praze je hodně lidí, kteří mají vysokokoškolské vzdělání, mají nadprůměrné příjmy, volí Topku, někteří se setkávají v kavárnách atd. No ale kolik těch vlastností člověk musí mít, aby patřil do pražské kavárny?Básnický obraz se hodí k vyjadřování pocitů, ne k analýze.
Kam třeba patří poslední osoba, se kterou jsem se sešel v kávárně (dokonce přímo Mlýnské)? Vysokoškolské vzdělání má, příjmy podprůměrné, volila ČSSD, chleba nepeče, názory na ekologii má středního až tmavšího odstínu zelené, pop žádného druhu neposlouchá.
O některých těch zevšeobecněních Jiřího Gutha pochybuji, že platí i jenom statisticky. Jsou třeba Pražáci, kteří chodí do kaváren, opravdu více politicky přelétaví než lidé jinde? To přece člověk nepozná podle svých kamarádů, na to by musel být statistický výzkum.
Argumentace o přirozeném spojenectví ČSSD a pana prezidenta je ale objektivní pravdou, která ospravedlňuje úsilí pana Škromacha a pana Haška převzít moc v této straně třeba i revolučními prostředky, vykonat spravedlivou pomstu na hnusných zrádcích z prezidentské volby z roku 2003 a začít realizovat prezidentovy geniální myšlenky, jako např. ustavit prezidentský systém, změnit poměrný volební systém ve většinový, postavit kanál Dunaj-Odra–Labe, anebo prolomit těžební limity na severu Čech. (Samozřejmě, uvádím pouze skromný výčet z nekonečného seznamu geniálních záměrů pana prezidenta.)
Toto svaté úsilí prezidenta a jeho sociálnědemokratických apoštolů pana Haška a pana Škromacha dospět do původního přirozeného stavu „ČSSD = Zeman“, ve kterém se budou nejen členové ČSSD ale všichni občané této země těšit z opravdové svobody, však soustavně sabotuje zrádcovská sociálnědemokratická frakce „pražské kavárny“ za pomocí schwarzenbergovsko-kalouskovské a sudeťácké pravice, jak jsem toho právě svědky. V čele sociálnědemokratické „pražské kavárny“ stojí Jiří Dienstbier, který se stále nedokáže vypořádat s drtivou prohrou v prezidentské volbě, kdy dostal pouhých 16% hlasů. Fujtajbl!
Borůvkobraní, Ovčácké slavnosti, kláštěr-zámek, bazén ve škole...
Když sleduji noviny nebo televizi (obojí vytvářené převážně novináři z Prahy), připadá mi, že vycházejí z úplně jiného světa, než jaký vidím kolem sebe. A taky že ano. Počínaje tím, od kolika do kolika hodin se v Praze pracuje, přes nesouměřitelnost v infrastruktuře, propastný rozdíl v příjmech pracujících, až po volební výsledek, který se ani trochu nepodobá zbytku republiky. Není proto divu, že lidé žijící v takto odlišných podmínkách kladou důraz na úplně jiná témata, než lidé z regionů. A jejich hlas je, ač se jedná o početně velmi slabou menšinu, veřejně slyšet daleko nejsilněji. Nemůže být i tento rozpor jedním z důvodů frustrace, která se tak zřetelně projevila ve výsledku voleb?
Až bude Jiří Guth zakládat nějakou „venkovskou kavárnu“, jež se bude pokoušet zvrátit stávající hrubý nepoměr, hlásím se. :)
Býval jsem kdysi kavárenským povalečem, nádherná a smysluplná záležitost, báječně komplementární k činnostem jako je studium a psaní, které musí člověk provozovat osaměle. Musí se ovšem provozovat v kavárnách, tedy v místech, kde je doma smířlivá hašteřivost, neuctivé poklepávání každé modly, zda nezní dutě či nadutě -- a pošilhávání každé pravdě pod sukni (má sice krátké nohy, ale přece jen je rodu ženského -- ano, politická korektnost v kavárnách doma nebývala).
Pražská intelektuálská kavárna v textech Lukáše Jelínka a v ústech politiků, kteří si při odchodu z rautu či golfu nazouvají holinky od hnoje jako symbol zemité lidovosti zatímco snaživě vydávají svůj polovzdělanecký mindrák (v Adornově smyslu slova) za boj proti prázdnému intelektualismu -- to není nic než fráze; nepřemýšlivá a grafomanská u Jelínka, podlá a špinavá u těch politiků. Jiří Guthe, přenechte jim ji, nesnažte se z ni dělat pseudosociologickou kategorii; nemyslím, že by to byla galéra, na kterou byste patřil.
Jinak ducha "pražské kavárny" najdete dnes v Praze mnohem spíše v čajovnách a pár klubech, pak už jen několik zasutých míst.
http://www.citybee.cz/gastro/:/vizitky/4985-kavarna-mlynska/detail
Jiří Paroubek ještě jako ministr pro místní rozvoj navrhoval (asi novomanželskou?) půjčku na byt 300 tisíc. Nějaká ekonomka (možná Markéta Šichtařová? nevím) ten návrh v celostátních novinách kritizovala - prý si za to člověk stejně byt nepořídí. Zrovna ten den jdu po Vimperku a co vidím: inzerát na byt za 300 tisíc.
* Danieli (bývalo ve SZ zvykem si "defaultně" tykat, pokud to někomu nevadilo) , jistěže je to (i) karikatura, k tomu se rozhodně hlásím. Ale tu norskou kultivátorku s myšlenkovou mapou kvašení (a článkem v LtN) jsem si fakt nevymyslel, podle mě je to skvost. Když už chceš v nepřesné analogii charakterizovat typického obyvatele Sudet (já bych si na to netroufl), tak k tomu mohu poznamenat, že za hodně dobrý obraz vesnice v Sudetech v 90. letech 20.st. považuji Slámovy Divoké včely.
* Víš, na vsi či malém městě máme také nemocné děti, rodinné dluhy, rozbité pračky a tak. Ale k tomu ještě navíc ty domy, zahrady a silnější sousedské vazby.
* Příklad s bytem za 300 000 Kč je výborný; děkuji za ilustraci.
* Za aktuelní doplňky a trefné postřehy nejen o Slávii děkuji také M. Profantovi.
* Vzpomínkový optimismus jistě může v mém textu také hrát svou roli. Pocházím z Vinohrad, dalo by se říci.
* Zdravím Martina Truhelku. Z prvního čtvrtstoletí svého života jsem vlastně v součtu několik let prožil na chalupě (dříve to byl spíš letní byt) na Benešovsku.
* Necítím se být tím, kdo "téma otevřel". Ze souvisejících textů doporučuji jak rozvernější sloupek Zuzany Válkové, tak přesnější a vážnější komentář Honzy Černého.
* Z pasáže o politických stranách si v zájmu preciznosti můžete odmyslet véčka a naopak doplňuji, že "mnohem víc než ostatní Pražané volí KDU-ČSL".
Nesdílím Taberyho heroismus tvrdě pracujících yuppies a rozhodně nevím, proč by se člověk po dvanácti hodinách práce nemohl a neměl uvelibit v kavárně, ale právě tak si nemyslím, že by ten rozkolísaný pracovní rytmus "měšťáků" nějak ohrožoval civilizační vymoženost osmihodinové pracovní doby.
Já si myslím, že ohrožuje. Vědci, lékaři, žurnalist atp. neměli osmihodinovou pracovní dobu nikdy a nikdy ji mít nebudou. Ovšem taková povolání jsou volbou.
Dnes jsou k práci deset a více hodin denně nuceni i lidé, pro které to volbou není, přistupují na to proto aby vůbec nějakou práci sehnali.
Heyrovský od svých vědců čekal, že do práce v neděli přijdou aspoň dopoledne. V naší době má tenhle přístup kdejaký manažer prodeje a čeká skoro stejné nasazení od lidí, kteří se v práci nerealizují tak jako on a mají nějaký normální mimopracovní život.
Osmihodinová pracovní doba ohrožena je a její obrana není a nebude jednoduchá. Mimochodem jedním z důležitých nástrojů obrany je právě pečlivé vydělení těch profesí, kde nedává smysl.
A teď mi tady vyčítá nějakou povýšenost. Ach jo. Četl vůbec tu pasáž, kde obdivuji sebevědomí, rozhled atd. pražské kavárny?
Já tu rád uvedu příklad, jak moc pražskou kavárnu potřebujeme: kdybychom kvůli průserům s nezaměstnaností a pod. nechávali stranou třeba důstojné podmínky pro porod v porodnici nebo segregaci romských dětí na úrovni základního školství (jako tom výše psala Saša Uhlová), bylo by to podle mě zlé, žilo by se v ČR hůř. V celé ČR, nejen v Praze :-).
a básnický obraz, jak už jsem marně vysvětloval, analyzovat není co.
Pokud se tím termínem ironizují a sebeironizují osoby, proč ne, ale ono se to opravdu používá k znevažování intelektuálně presentovaných závažných témat s představou, že to vymýšlejí lidé, kteří jsou ve vatě a nemají roupama co dělat, což je víceméně pomluva.
Nevěřím tomu, že by Erik Tabery na svém facebooku tvrdil, že intelekt je jen v pražské kavárně, z toho co pan Guth cituje, to nevyplývá. Ale já na facebook nechodím.
Samozřejmě lidé, kteří jsou vzdělaní, komunikují mezi sebou, domlouvají se atd. "vytvářejí intelektuální okruhy a ideové proudy, které mají vliv". Také ti lidé často žijí velkoměstech. Pokud by ty okruhy a proudy u nás někdo chtěl analyzovat ve vší vážnosti, asi by nevycházel z unaveného klišé "pražská kavárna".
Zajímavé ovšem je, že za kavárenské intelektály jsou označováni především příslušníci těchto povolání.
Zatímco Vy to zřejmě čtete jako spojité sousloví. A nejspíš nejste sám. Nenapadla mě taková možnost, i když je samozřejmě legitimní.
Já to tedy od počátku chápu přeneseně - že ten pojem odkazuje na odlišnost pražského světa od mimopražského, která znesnadňuje vzájemné porozumění.
Wikipedie: "Praha také vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s výjimečně vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. Podle statistik Eurostatu je šestým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 172 % průměru celé EU (HDP na obyvatele ČR dosahuje pouze 80 %)."
Zdejší diskusní příspěvky mnoha "pražských kavárníků" od pana Taberyho po pana Profanta přesně formou odpovídají tomu, jak se po dlouhá léta Praze vyplácí sebestřednost a odpor proti "Venkovu" zabalovat do intelektuálních slov vyjadřujících to, jak my to v Praze víme nejlépe...
Pražští intelektuálové jako Jiří Guth se na nezkažený venkov, kde je život skutečnější než v dusném ovzduší pražských salonů a kaváren, uchylovali již od doby Boženy Němcové.
Saša Uhlová má větší smysl pro humor než já, to ano. Možná si to, co píše, přečtěte ještě jednou.
"Na churavá města pošlem letce/na místo desinfekce plomby"
Rozhodně jsem neměl Saśu U. či Markétu H. za - řečeno s Komenským - protivnou stranu. Jen jsem řekl, že to vzaly moudřeji, vy říkáte, že Saša U. má větší smysl pro humor, což je podle mého názoru prakticky totéž.
Jinak jistě, úkolem pražské kavárny vždycky mimo jiné bylo, aby měly toho času vesničtí intelektuálové společná témata k hovoru vážnému i jinému.
1) Norská kultivátorka: zaprvé, jestli šlo o vystoupení v DOXu, tak to bylo (i pro účastníky) spíš "umění" než "život", ne? Zadruhé, můj příklad se štamgasty ze sudetského nonstopu je zcela reálný. V dané vesnici tímhle způsobem ZCELA JISTĚ žije (percentuálně vzato) mnohem vyšší počet obyvatel, než kolik Pražanů (nebo i pražských kavárenských povalečů) sjíždí norské kultivátorky. A přesto to o dané vesnici nic moc nevypovídá - stejně jako tvoje norská kultivátorka nic moc nevypovídá o Praze.
2) Podle mě fakt nemá moc smysl se dohadovat, jestli mají lidé víc životních starostí a míň volného času na vesnici (jak tvrdíš v článku) nebo ve městě. Ani moje vlastní zkušenost (z města i z vesnice), ani (promiň) nic z toho, co jsi napsal, na to nedává nějakou všeobecně platnou odpověď.
3) Opakuji, že jsem VELMI skeptický k tomu, používat stereotypy a karikatury jako nástroje poznání. Naopak věcné a konkrétní příklady toho, jak se "pohled z Prahy" míjí se životem ve zbytku Česka, mě vždycky velice zajímají.
4) A ještě drobná osobní zkušenost: když jsem ještě měl čas pravidelně někde vysedávat (tedy tak před deseti dvanácti lety), tak mnohem spíš v pražských ČAJOVNÁCH než kavárnách. V okruhu mých přátel to bylo podobné. Nevím, nakolik jsme byli typičtí. Ale přítomnost čajovny na menším městě mi vždycky přišla jako znak jisté "kulturní gentrifikace". Nevím ale, jestli je to oprávněný pocit, nebo nějaký můj kulturní stereotyp. :)
Znám dost lidí odtržených od marasmu, ale vesměs bych je nenazval elitou.
Danieli, já nevím, jestli jsi Divoké včely viděl. Odkazem na ně víceméně potvrzuji, co píšeš o typickém obyvateli sudetských vesnic :-).
Já jsem nechtěl stavět údajné životní starosti proti volnému času, jak naznačuješ. Ve "vlastnoruční" péči o dům a zahradu se to spojuje - a to i s radostmi, s potěšením z výsledku. Jen si myslím, že náplň volného času je na vesnici mnohem víc určena bezprostředním okolím a méně nejrůznějšími módními trendy a také třeba globálními problémy. Musíme proto mj. dávat pozor na hrozbu omezenosti a uzavřenosti. S internetem je to naštěstí snazší než dřív.
A pro jistotu ještě jednou: ten text není sociologická studie, ale zhruba řečeno něčím jako fejetonem (arci ne žánrově čistým a nejspíš ne zrovna povedeným). Pojem pražská kavárna už dávno existuje a koluje a já se tady jen vyoutoval, jak mu rozumím; je to hned na začátku: převažující naladění velkoměstských liberálních, vzdělaných, kulturně orientovaných lidí se zájmem o věci veřejné, obvykle dobře situovaných, aspoň relativně.
Možná, že tyto elity (raději v uvozovkách? nevím) nejsou na Prahu nijak fatálně vázány, ale rozhodně se tam soustřeďují.
Zajímavé je, že v následných diskusích se prakticky vůbec nerozebírá jeden z mála skutečně "kritických šlehů", který tam mám - vadí mi nízká přímá veřejná angažovanost těch lidí, tedy jejich účast na kandidátkách potažmo v různých zastupitelstvech. V protikladu k tomu, jak rádi a ostentativně demonstrují své názory a účastní se různých forem nátlaku na (zvolené) politiky. Je mi proto sympatické od "notorické petentky" Olgy Sommerové, že do zastupitelstva městské části Praha 7 kandidovala, ale přiznejme si, že o její činnosti tam je slyšet pramálo a ona sama to ani neuvádí na svých webových stránkách. Trochu podobně mladí antikomunisté v Č.Budějovicích, kteří rádi demonstrují a happeningují, odmítli pracovat ve zvláštním kontrolním orgánu krajského zastupitelstva, který by sledoval školskou politiku v gesci radní z KSČM. Šimon Heller je přitom velkým oblíbencem ne-li pražské kavárny, tak Respektu určitě.
Tzv. průzkumy nemají v tomto případě absolutně žádnou výpovědní hodnotu -- leda se dá s velkou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že volič SPOZ z pražské kavárny je hodně vzácné zvíře, podobně Úsvitu. ANO a komunisté byli zřejmě mírně podreprezentativní. Ale to se všechno dalo odhadnout i bez práce s údaji z těch šetření. nedal bych ruku do ohně za hodně výraznou podporu TOP 09 v této skupině.
Erik Tabery má v jednom pravdu, v té imaginární pražské kavárně potkáte častěji aktivistu ProAltu (resp. podobných iniciativ) než čtenáře Respektu. Tedy cum grano salis, osobně mám podezření, že kdyby Respekt nečetli levicoví návštěvníci intelektuální kavárny, aby měli na co nadávat, dávno by zkrachoval.
K těm elitám: Jak kdysi napsal Pavel Eisner, francouzsky créme de la créme, dělá se z toho, co seberete z povrchu mléka, tedy česky se má slout "sebranka". Ale i když byste se pokusil ten pojem číst hodně popisně, nevýhoda toho slova spočívá v tom, že se typický příslušník elity rozpadá mezi Dalíka a Jana Kellera.
A mimochodem, Praha je bohatý region plný chudých lidí -- a žije se těm chudým v Praze hodně draho. Kdybych měl takhle usuzovat podle podle jednoho ukazatele, žije lidem na Severní Moravě skvěle, protože se tam za posledních deset let postavilo nejvíc vil za více než padesát milionů.
Pozn. Abych nebyl zase osočen z pražské sebestřednosti, Magister Kelly byla veřejná místnost nevalné pověsti -- myslím, že už neexistuje, ale mohu se mýlit --, ve které se scházela skupinka kolem poradců pana premiéra, později prezidenta Klause. Aktivní v mediích s identtifikací "my od Magistra Kellyho".
Praha má třistakrát víc obyvatel než Borovany, ale nemá třistakrát víc zastupitelů, proto se daleko menší procento Pražáků angažuje v těch zastupitelstvech. V celostátní politice se Pražáci angažují nadprůměrně.
Z tohoto a dalších důvodů mi pro sociální metavrstvu "pražská hospodokavárna" vyhovuje diagnóza zakladatele českého vnitřního lékařství Josefa Thomayera, totiž dementia mesobohemica.
Jeho Pražané mu porozuměli a z vděčnosti po něm pojmenovali nemocnici.
Dejte dosavadní diskusní příspěvky na dvě hromádky: Souhlasné (pochvalné) a nesouhlasné (kritické). A pak v každé spočtěte autory pražské a mimopražské. Graf se čtyřmi sloupečky. A nebo římský čtverec. Pamatujte ale na základní poučku: Každá korelace se skládá ze dvou regresí. Jeví se mi tedy, že o korelaci nejde, průkazná je zde, zdá se, jen jedna regrese: Mimopražští vidí "pražskou kavárnu", tedy vnímají, že do ní nepatří, Pražané žádnou nevidí a také vnímají, že do ní (do toho termínu) nepatří.
Všem Pražanům, co pražskou kavárnu nevidí a ona tudíž neexistuje a oni do ní nepatří, doporučuji základní kurs statistiky, a v něm testování hypotéz. Když se výběrové soubory (na dané hladině významnosti) statisticky liší, znamená to na oné hladině významnosti (například 95%, 99%...) že nejde o výběry z téhož základního souboru (což umožňuje zamítnout s příslušnou pravděpodobností nulovou hypotézu). To vůbec nemusí znamenat, že rozložení výběrových souborů se nepřekrývá. Samozřejmě, že částečně ano. Jen jejich charakteristiky (střední hodnota a rozptyl, kupříkladu) se liší dost na to, aby s danou pravděpodobností nepocházely ty výběry z téhož základního souboru. Ergo jde o dva základní soubory a má tudíž smysl je zkoumat a odděleně popisovat jejich vlastnosti a chování...
z hlediska statistického má Vaše úvaha pár nedostatků , ale ty pominu a přijmu Váš závěr, že pražská kavárna je něco, co vidí (myslí si, že existuje) mimopražští. To ale neznamená, že existuje.
Z pojmu nelze usuzovat na existenci, na to poukázal již Kant ve svém vyvrácení ontologického důkazu boží existence. Ten důkaz praví, že bůh existuje, protože naprosto dokonalou bytost si může myslet bytost nedokonalá (člověk). K dokonalosti patří existence a tudíž Bůh existuje. Kant ale poukazuje na, že existence není atribut. Vyvrátit toto vyvrácení ontologického důkazu zkoušel kdekdo, včetně Wittgensteina a nikdo neuspěl.
Já myslím, že pražská kavárna existuje, ale není v Praze. Je například v Borovanech a ve Zlíně.
Je to ovšem jev empirický, vzdorující definicím. Ale je možné jej dobře popsat na základě pozorování. Jednou z takových empirických charakteristik je častý postoj, prezentovaný v internetových diskusích: "Inteligentní, prozíravý, celoživotně se vzdělávající horník se nemusí obávat o obživu ani po uzavření dolu Paskov."
Jenomže právě tahle věta nejde přivlastnit "pražské intelektuální kavárně", jak tuto již neexistující entitu zobrazuje Guthův článek a následná diskuse. Není v ní ta správná sebestřednost.
"Paskov, kde to je?", "Nebudou mít co jíst? A víte, co já měsíčně zaplatím svému obezitologovi?", "Paskov? No jo, důl, kolem toho je rozruch jen protože žijeme v patriarchální společnosti. Koho zajímá situace ve feminizovaných odvětvích?" -- to by tak odpovídalo zločinnosti výše popsané zločinnosti pražské kavárny. Jsou to blbství, která jsou salonfähig, Ale ta podučitelská fráze neoliberálně přeškoleného politruka je beznadějně nekavárenská.
Když byl i v DR špiněn pan Siostrzonek a dokonce i Jan Keller, tak se jich "Pražská kavárna " nezastala. A co se týče segregace romských dětí v ZŠ, není problémem přijetí tohoto faktu. Problém je způsob "řešení-neřešení" preferovaný "Pražskou kavárnou". Když jsem si dovolil upozornit, že k diskusi o počtu diskriminovaných romských dětí potřebujem tvrdá statistická data , byl jsem obviněn z rasismu a neonacismu. Teprve, když jen o pár týdnů později s tímtéž názorem vyrukovali romští aktivisté a p. Šimůnková, stal se akceptovatelným pro "Pražskou kavárnu". To je pro mne vnímání "Pražské kavárny" z venku. Omluvy jsem jsem se samozřejmě od žádného z "kavárníků"nedočkal.
Anebo upozorňovat na to, že se se Sašou Uhlovou hodně zásadně neshodnu na tom, jak řešit vyloučení romských dětí z hlavního proudu vzdělávání, A tudíž by podle Vaší logiky mohl být příslušníkem "pražské kavárny" jen jeden z nás.
I když, abych to zkomplikoval, jako odpovědný úředník MŠMT jsem čtyři roky trval na tom, že příliš vysoký podíl romských dětí ve "zvláštních školách" je prokázán zcela spolehlivě. A že řeči o tvrdých statistických datech -- která v této oblasti prostě nemohou být získána -- nejsou než alibi pro neřešení problému. A jestli si nějaký romský aktivista myslí něco jiného, to už je na něm.
Pana Kubičku bych poprosil, jestli zná celkový počet zastupitelů v Praze (pokud ji srovnáním s Borovany bere jako obec, tak ZHMP plus zastupitele všech městských částí). Jasně, že ani já nečekám, že jich bude 300x víc než v Borovanech, ale zajímá mě to prostě.
Jinak k tomu mám dvě metodické poznámky: psal jsem jen o příslušnících pražské kavárny, ne o Pražanech jako takových. Hlavně jsem ale srovnával uvnitř této skupiny kvalitativně různé formy veřejné angažovanosti, a sice petice a psaní blogů a komentářů s prací v zastupitelstvech. Já tam nepoměr vidím a myslím si (asi by to šlo i vyzkoumat, ale na to nemám čas, tedy peníze), že na menších městech a na venkově jdou ty formy víc ruku v ruce.
Na každý pád věta, kterou tolik obdivujete, pane Profante, není autentická. Shrnul jsem do ní ale postoj, který byl na internetových diskusích v aktuální situaci nečekaně častý a podle dikce a schopnosti užívat diakritiku ho připisuji vzdělanější části lidstva. A opakoval se v ní kupodivu podobný argumentační modus, jaký zazněl i zde, totiž že: My v Praze to také nemáme lehké, dřeme jako koně, nemyslete...
Nevím, kdo z přítomných by tak hloupý názor podepsal, pane Kubičko, až tak to zde neznám. Ale ptáte-li se, řekl bych, že v okruhu Respektu by se našlo pár autorů, kteří hodnotí pana Bakalu jako čímana kluka, který postupuje, jak mu neoliberalismus káže. A jestli by měli havíři proti někomu obrátit sbíječky, je to spíš neobratný privatizační administrátor Sobotka (eh pardon, už je po volbách a Sobotka je vlastně toho času in).
A pane Profante, jestli mně mnohdy splývají rozdíly, vyznačte mi hranice, prosím. Jaký je rozdíl mezi inteligentním, prozíravým a celoživotně se vzdělávajícím čiperou, který se včas vyučil za vzdělance, migroval do pražské openspace a promlouvá k národu v diskusích a blozích, a mezi uznalým a kritickým autorem z okruhu DR? Kudy vede ta mez, je stejná jako mezi Babišovým iDNES a Bakalovým Aktuálně.cz? Nebo jako mezi Drtinovou a Moravcem? Poučte mě. Já to neumím rozeznat.
Zato mezi přezíravou a blahosklonnou Prahou a zbytkem republiky je ta hranice tak jasná, že ji nevnímá pouhá desetina obyvatel tohoto státu. A to je statisticky nevýznamná část veřejnosti:-)
Jiří Kubička: Děkuji Vám za ponaučení. Zajisté se nyní shodujeme v tom, že nevíme (nemůžeme usuzovat, viz má první věta v předchozím příspěvku) na existenci jevu. Jedině pojmu. A ten můžeme zkoumat, podobně jako theo-logové Boha, který je ovšem nevyzpytatelný, což si dovolím přeložit jako ne(pro)zkoumatelný. Tedy lépe je zkoumati pražskou kavárnu, nežli Boha. Souhlasíte s tímto postulátem?
Například současný primátor - vzdělání má nepochybně dobré, úplně chudý asi také nebude.Když je primátor, tak se asi o věci veřené zajímá. Čili první tři Vaše kritéria příslušnosti k PK splňuje. Je ale kulturně orientovaný? To je Vaše čtvrté kriterium a já nevím, jak to posuzujete.
A co se té přezíravé a blahosklonné Prahy týče -- to město, ve kterém jsem se narodil a po půlstoletí známosti jsem do něj ještě stále zamilován, není blahosklonné, přezíravé možná ano.
Ale hranice se zbytkem republiky? Kolem Prahy je val středočeských paneláků naležato -- proti těm mám téměř stejné předsudky jako Vy proti Praze -- a maloměstská zbohatlická honorace s její zlatou mládeží,od Chebu po Frýdek; pokud už bych měl někam lokalizovat tu Vaší větu o Paskovu, tak mnohem spíš tam, než do Prahy. Ovšem máte pravdu, tahle maloměstská honorace se s Vámi shodne, když půjde o to nadávat na pražáky, bude s Vámi ochotně tvořit těch statisticky významných děvět desetin populace; a taky by se shodla, kdybyste s nimi chtěl nadávat na cikány nebo rákosníky.
Vysoká struktrální nezaměstnanost v Praze opravdu není a tak nám v té atmosféře existencálního ohrožení, která je například v některých moravských městech, kde to trochu znám, nemusí věřit, že to jsme schopni sdílet.
Ovšem právě zacházení s těmito informacemi, způsob, jak je jimi zaplněn veřejný komunikační prostor, jak jsou selektovány, rozděleny a opět složeny ve významuplný celek, nač je kladen důraz a co naopak je pominuto, toto je zcela pražské, podřízeno vidění světa, diktovanému pražskou životní zkušeností, kontaktem s centrálními institucemi státní správy, celostátními médii, kulturními statky, nejvýznamnějšími akademickými pracovišti, rozhodujícími finančními šíbry. Je snad toto vidění světa přesnější nebo v nějakém způsobu lepší? Těžko říct.
Připomenu jeden statistický fakt. V Praze žije, nebo živí se (krátce prožívá pražskou životní zkušenost) přibližně 15% obyvatel tohoto státu. Naproti tomu o něco vyšší část obyvatelstva, asi 18%, bydlí v necelých 5000 obcích s počtem obyvatel nižším, než je jeden tisíc. Je snad pražská životní zkušenost v nějakém smyslu "správnější", nežli životní zkušenost kterékoli osoby z oněch osmnácti procent? A je-li, pak v jakém smyslu a jak správnější?
A nepotvrdí-li se větší míra "správnosti" v Praze, proč je veřejný komunikační prostor zcela podřízen právě pražskému a žádnému jinému paradigmatu?
A tohleto já, s odpuštěním, nazývám pražskou (hospodo)kavárnou.
Proč si myslíte, že má prodavačka z Nuslí anebo popelář z Kobylis lepší přístup k informacím než Vy? Proč myslíte, že mám větší možnost kontaktu s rozhodujícími finančními šíbry a vstupu do medií než brňák Petr Fiala, budějovičák Zimola anebo Honza Keller? Jenomže pokud by Vám mělo vyjít těch přibližně 15%, muselo by to tak být.
Potřebujete si na někoho zanadávat, fajn, vybral jste si pražany, fajn, jsme zvyklí, ale nezkoušejte svůj resentiment racionálně odůvodnit a neházejte s čísly. Ty jsou proti Vám.
Je příliš zaujata sama sebou - ne že by neměla informace o stavu země, ale mnohé problémy mimopražské se jí zdají příliš „přízemní“, nehodné intelektuálské diskuze
Vždyť koho by měla zajímat v Praze nezaměstnanost (5%), když jde o kvalitu demokracie
To jen omezenci považují problém nezaměstnanosti (v některých obcích i 60%) za důležitý
A nejen to …
„Mimopražská kavárna“ (internetová?) by bodla
"jako odpovědný úředník MŠMT jsem čtyři roky trval na tom, že příliš vysoký podíl romských dětí ve "zvláštních školách" je prokázán zcela spolehlivě. "
Inu jeden vysoký úředník ministerstva obrany USA tvrdil, že Irák vlastní zbraně hromadného ničení. Dodnes se nenašly a jeho tvrzení stálo život už takřka milion lidí. To zakládá mou skepsi k tvrzení vysokých úředníků nejsou-li podloženy daty. Paní Šimůnková a členové sdružení Romea snad nejsou jen nějací aktivisté. Tedy když se to některým kavárníkům hodí jsou a když se to nehodí nejsou. Měli by jste se u jednoho stolku v kavárně domluvit , protože pak nás vidláky matete. Hezký den.
a) V mém světě se obyčejní vidláci a řadoví občané nevyskytují. Ze stejného důvodu, proč v něm není to, co Vy nazýváte " pražská hospodokavárna". Obojí považuji za hodně ubohý projev předsudečného myšlení. A pokud se vidlákem cítíte být a berete toto mé přesvědčení jak přezíravost vůči Vám, omlouvám se. Jsem ochoten přistoupit na to, že Vás budu považovat za prvního mně známého reprezentanta té zvláštní živočišné formy.
b) Nepřekvapila mě Vaše informovanost, ale neinformovaná drzost. Protože jste si někoho zaškatulkoval, je jisté, že něco musel udělat. Volit Schwanzenberka -- dobře, s takovým omylem nemám zase tak velký problém, ale co když příště podle stejné logiky přijdete na to, že jsem pedofil. a abych Vás neuvedl v omyl, z věty: "Nevolil jsem Schwanzenberka" nevyplývá nutně tvrzení "Volil jsem Zemana". Volil jsem Dienstbiera a v druhém kole jsem mu zůstal věrný.
c) Nebojte, neodejdu z kavárny, když do ní přijde Saša Uhlová, zůstanu s ní ve stené, už proto ne, že ji nepoznám. Nicméně děkuji za váš souhlas, že smím. Ale jestliže tvrdíte, že určitý postoj charakterizuje určitou množinu lidí, řekl bych, že by ho měli zastávat všichni příslušníci té množiny.
d) Co se týče vysokých úředníků ministerstev, shodneme se, úřad není patent na rozum. Ale o to v případě těch romských dětí nejde. Jde o to, že pro úřad, v tomto případě MŠMT, je pochopitelně mnohem výhodnější problém bagatelizovat, takže pokud ho přizná i úřednický šiml, pak už to bývá problém jako Brno.
b) To je ta naše vidlácká logika. Jsou-li možnosti A nebo B a někdo napíše, že nezvolil A , předpokládáme, že volil B. Pokud nenapíše přímo, že nevolil vůbec. Tak jako já. Mimochodem jako přesvědčený heterosexuál jsem si začal s Táňou Fišerovou a zůstal jsem ji věrný. Nebojte se ty co volili Schwanzeberga s pedofilie nepodezírám. Trošku z gerontofilie, ale opravdu jen trošku.
c)Já bych také neodešel, kdybych Sašu Uhlovou poznal. Je ve věku mých dětí a je mi celkem sympatická i když mi někdy pije krev, ale to ty moje děti taky. Určité postoje charakterizují některé skupiny, ale to samozřejmě neznamená, že se shodují na sto procent. A pak vždycky se najdou přeběhlíci, jidášové, renegáti, zrádci, oportunisté a abychom nezapomněli na pana prezidenta i debilové a idioti. Takový je život.
d) Nejsme ve sporu, problém to je. Spor je ve způsobu řešení problému.
Máš určitě pravdu, že "pražská kavárna" víc podléhá módám. Ale zase: co přesně je pošetilá móda; co je výstřední a inspirativní kreativní počin; a co zárodek nového pozitivního životního stylu - to se, myslím, nedá vždycky poznat na první pohled.
A určitě máš taky pravdu, že mnozí rádi diskutují, ale neradi se angažují. Osobně jsem přesvědčen (je to takové moje - a nejen moje - "ceterum autem"), že dokud se výrazně víc lidí nebude angažovat v demokratických politických stranách, tak se nic moc k lepšímu nezmění.
Ale hlavně: z toho, jak živou diskusi jsi vyvolal, je vidět, že jsi trefil hřebík na hlavičku. Doufám, že diskuse bude pokračovat!
"Vite, co si Prazaci mysli o Brnacich?"
"???"
´Vubec nic."
Jenom nezapomínejte, jak to s námi, kavárníky, je. Jsme jedna ruka se soudci, zvláště těmi zkorumpovanými.
Janovi Konvalinkovi:
A co jsou to ty Brňáci z toho vtipu?
A jinak mě debata docela pobavila, zejména pak diskuze o tom, jak chci řešit vyloučení romských dětí z hlavního proudu vzdělávání, a jak se mnou nikdo v tomto ohledu nesouhlasí. Strašně by mě zajímalo, co koho tak popudilo, když jsem o tom nikdy pořádně nic nenapsala.
Asi bych měl být štamgastem nějaké kavárny, kde se o takových věcech mluví. Ale já do kaváren chodím zřídka a jen zcela výjmečně tam mluvím s někým jiným, než s tím, s kým jsem tam přišel.
Ta domněnka, že se příslušníci pražské kavárny za své kavárenství stydí, mi nepřipadá věrohodná. Kdybych byl štamgastem kavárny, kde se mluví o intelktuálních tématech, tak bych na to byl hrdý, ale bohužel takovým kavárnikem nejsem.
„Napětí mezi regiony a centrem je univerzálním jevem v celé Evropě, mnoho stran se trhá podél tohoto švu.“
„Ve významné části médií převládá vůle k převedení politických konfliktů na "velký kýč" boje dobra se zlem, zlodějů s pravými politiky a zrádců s hrdiny.“
Tyto jevy se podle mě v pojmu „pražská kavárna“ odrážejí.
Jak kavárně doporučuje V.B. " konečně bychom si měli uvědomit, že si společnost osvojila postmoderní paradigma a tudíž je na čase se naučit s nimi zacházet - tj. jim čelit".