Volby živě: levicová většina nevznikne

Redakce DR

Po sečtení hlasů v první polovině okrsků se zdá, že Česká republika miří k nepřehledné povolební situaci. Většina levice nebude možná, většina pravice nebude možná bez Úsvitu Tomia Okamury. Vznikne tedy zřejmě vláda přes politický střed.

21:00 Závěrečné shrnutí: Volby končí neúspěchem levice.

ČSSD získala ještě méně mandátů než v roce 2010. Fakt, že strany napravo od středu mohou opět sestavit většinovou koalici, je po sedmi letech zkušeností společnosti s pravicovými vládami vlastně takřka nepochopitelný. ČSSD musí příčiny nezdaru vyhodnotit a vyvodit z nich závěry: je evidentní, že ji oslaboval Hrad a jeho spojenci ve straně.

Volby jsou rovněž neúspěchem zavedených stran: ODS stojí nad propastí, TOP 09 podstatně oslabila. Jen KSČM zůstala na svém, naopak jako jediná z parlamentních stran mírně posílila.

Volby jsou úplným debaklem Zemanovců a Klausem podporovaného projektu Hlavu vzhůru.

Strana zelených, Piráti a Změna získaly dohromady šest procent hlasů.

Do Sněmovny pronikl obskurní spolek Okamurových nacionalisticky laděných populistů.

Do Sněmovny se vrací KDU-ČSL. Ona spolu s ANO je největším vítězem voleb. Dvě základní varianty povolebních koalic počítají s účastí obou těchto subjektů.

Vládnout bude buďto koalice pravicová: ANO, TOP 09, ODS, KDU-ČSL, anebo koalice levostředová ČSSD, ANO, KDU-ČSL. Příštím premiérem pravděpodobně bude buďto Bohuslav Sobotka, nebo Andrej Babiš.

Náš živý přenos tím pro dnešek končí. V následujících dnech přineseme k výsledku voleb i k oběma pravděpodobným koalicím další komentáře i analýzy.

20:55 Definitivní rozdělení mandátů.

ČSSD: 50

ANO: 47

KSČM: 33

TOP 09: 26

ODS: 16

Úsvit: 14

KDU-ČSL: 14

Pravděpodobné většiny jsou dvě:

ČSSD, ANO, KDU-ČSL: 111 mandátů

ANO, TOP 09, ODS, KDU-ČSL: 103 mandátů

20:20  Základní přehled pravděpodobných poslanců zvolených čistě díky preferenčním hlasům:

Do Sněmovny díky preferencím opět míří několik desítek osobností: Do Sněmovny se vrací Ludvík Hovorka, mandát udrží sociální demokraté Jan Chvojka, Pavel Antonín či Jiří Koskuba: oběma tak jako celé řadě dalších nových vykroužkovaných poslanců pomohl i titul MUDr.

Ve Sněmovně naopak díky preferencím pro jiné kandidáty některé osobnosti skončí, mimo jiné sociální demokratky Bohdalová a Orgoníková. Nedostane se ani pověřený předseda ODS Kuba. Stanislav Devátý je skokanem roku, ve Zlínském kraji předskákal na kandidátce ODS z posledního místa na první, ale ani to mu nepomůže: ODS zde nezíská mandát.

Obecně platí, že kroužkování mělo mnohem větší vliv ve středních a malých krajích. V přehledu jsou pouze kandidáti, kterým kroužky pomohly z nevolitelné pozice na volitelnou, nejsou tedy zahrnuti kandidáti, kteří sice získali více než 5 % preferencí, ale stejně by byli zvoleni na pořadí; takových je přibližně polovina členů budoucí Sněmovny.

Praha:

ČSSD: Koskuba z 12. na 2.

KDU: Čižinský z 6. na 2.

ODS: Marek Benda na 4.

Střední Čechy:

ODS: Kupka ze 7. na 3., ale zřejmě jen dva mandáty.

Jižní Čechy:

ČSSD: Jandák z 3. na 2., Mládek z 4 na 3.

TOP 09: Gregora ze 4. na 3.

ODS: Zahradník z 11. místa na první, Kuba o 20 hlasů udržel 2. místo, ale možná bude mít ODS je jeden mandát.

KDU: Heller z 3. na 2.

KSČM: Nohavová z 3. na 2.

Plzeňský kraj:

TOP 09: Lobkowicz z 2. na 1., Čížek z 5. na 3.

ODS: Vilímec z 3 na 2.

ANO: Vít Bárta drží mandát, má víc kroužků než tři za ním, kteří také překročili pět procent.

Karlovy Vary:

TOP 09: Chlad z 3. na 1.

ANO: Soukupovi z 3. místa chyběly tři hlasy na 1., je na 2.

KSČM: Borka z 2. na 1.

Ústecký kraj:

ČSSD: Benešová z 5. na 1.

ANO: Vozka z 4. na 2.

ODS: Chlupáč z 6. na 2.

KSČM: Šenfeld z 6. na 2.

Liberecký kraj:

ČSSD: Pleticha z 3. na 2.

ANO: Pastuchová z 3 na 2., Rejmont ze 4. na 3.

KSČM: Nedvědová z 12. na 2.

ODS: Němeček ze 4. na 1., Weberová z posledního na 2.

Královehradecký:

ČSSD: Birke z 4 na 1., Böhnisch udržel 2., Štěpán ze 17. na 3.

ODS: Adamec z 9. na 1.

Pardubický:

ČSSD: Havíř z 5. na 1., Chvojka z 6. na 2.

ANO: Kasal z 3. na 1.

KSČM: Snopek ze 4. na 2.

TOP 09: Skalický z 2. na 1.

KDU: Šotola 3. na 2.

Vysočina:

ČSSD: Antonín z 11. na druhé

KDU: Kaňkovský z 3 na 1.

KSČM: Zahradníček z 6. na 2.

Jižní Morava:

TOP 09: Putnová z 2. na 1. a Válek z 4. na 3.

ODS: Výmolová z 4. na 3.

KDU: Uhlík z 3. na 2., Peša z 5. na 4.

KSČM: Bebarová z 5. na 1., Pojezný udržel 4.

Olomouc:

ODS: Sokol z 3. na 2.

KDU: John z 4. na 2.

ANO: Brázdil z 10. na první

Zlín:

KDU: Hovorka z 3. na 2.

TOP 09: Zicha z 3. na 2., Mergenthalová z 4. na 3.

ODS: Devátý z posledního na 1.

Moravskoslezský:

TOP 09: Pavera z 4. na 1., Bubeníková si udržela 2., Mrázek ze 7. na 3.

ODS: Wenigerová z 3. na 2.

KDU: Kudela ze 4. na 2.

20:10 Celkové výsledky voleb:

ČSSD -- 1 016 829 hlasů (20,45 %)

ANO -- 927 240 (18,65 %)

KSČM -- 741 044 (14,91 %)

TOP 09 -- 596 357 (11,99 %)

ODS -- 384 174 (7,72 %)

Úsvit -- 342 339 (6,88 %)

KDU-ČSL -- 336 970 (6,78 %)

20:05 Pavel Šaradín počtvrté:

Mnozí se vyjadřují v tom smyslu, že piráti a zelení měli jít do voleb spolu. Jistě si o tom přečteme zasvěcené analýzy, ale nakonec je možná lepší, když v této nestabiln sněmovně nebudou. Bude tak dost času se na případnou spolupráci připravit a otestovat ji už v komunálních volbách.

Odpovědnost bude mít zejména Strana zelených, která nakonec skončila jako nejsilnější mimoparlamentní strana. Tristně však dopadla Změna, se slabým výsledkem skončila i v Libereckém kraji. Patrně by její předvolební spolupráce se zelenými nebyla žádným přínosem.

20:00 Hovořili jsme s politoložkou Vladimírou Dvořákovou. Podle ní je největším překvapením voleb nízký zisk sociální demokracie. „Malé či nízké vítězství ČSSD považují za problém. Ukazuje se, že nejen ODS, ale i ČSSD je v krizi. K jejímu úspěchu neúspěchu nepochybně přispělo jednání Miloše Zemana a jemu nakloněných lidí ve straně,“ tvrdí Dvořáková.

Haškovo křídlo mohlo podle jejího mínění svým bezvýhradným příklonem k Zemanovi vystrašit středové voliče, bez nichž ČSSD nemůže atakovat zisk okolo třiceti procent hlasů. „Ostatně i výsledek SPOZ ukazuje, že tu voliči mají tendenci vyvažovat. Částečně by se vlastně výsledek ČSSD dal interpretovat tak, že voliči sociální demokraty vytrestali za přílišnou poddajnost politice Miloše Zemana,“ uvedla Dvořáková pro Deník Referendum.

Podle ní je pravděpodobné, že vznikne nějaká forma spolupráce sociálních demokratů s lidovci a hnutím ANO. „ODS musí do opozice. Pokud ve straně nedojde ke spuštění očistných mechanismů, nemusí pro příště do Sněmovny vůbec proniknout,“ uzavřela Dvořáková.

19:35 třetí glosa politologa Pavla Šaradína:

Výzkumné agentury deklarovaly většinou vysokou volební účast. Ta byla nakonec druhá nejnižší, pokud jde o sněmovní volby. Nezájem více než čtyřiceti procent voličů ukazuje na rozčarování z politiky. Není to dobrá zpráva. Regionální rozdíly byly značné. V Praze, tedy regionu s nejvyšší životní úrovní, činila účast 64 procent, naopak v Moravskoslezském kraji 55 procent a Karlovarském kraji pouze 51 procent. Třinácti procentní rozdíl mezi Prahou a Karlovarskem jsme zaznamenali již před třemi lety.

19:25 předseda ČSSD Bohuslav Sobotka k výsledku voleb:

Vážíme si toho, že jsme v obtížné situaci dostali více než milion hlasů od občanů České republiky. Sociální demokracie kandidovala do sněmovny proto, aby prosadila pozitivní změnu a sestavila příští vládu. ČSSD je připravena zahájit jednání se všemi politickými stranami, které se dostaly do Poslanecké sněmovny. Nebudeme vyjednávat s ODS a TOP 09. S ostatními stranami bychom si rádi porovnali volební priority tak, aby mohla vzniknout stabilní vláda. S TOP 09 a ODS budeme jednat jen o uspořádání vedení Poslanecké sněmovny.

19:10 Stanovisko Výkonného výboru ÚV KSČM k výsledku voleb do Poslanecké sněmovny PS PČR:

Výkonný výbor ÚV KSČM děkuje jménem strany všem voličům, kteří ji volili v předčasných volbách do PS PČR. KSČM dostala v těchto volbách o více než 100 tisíc hlasů navíc oproti předchozím volbám do PS PČR v roce 2010. Takto vyslovenou důvěru bereme velmi vážně.

Je zřejmé, že levicoví voliči, kteří chtěli dosáhnout zásadní změny, volili ve větší míře KSČM.

KSČM je nyní připravena jednat se všemi stranami zvolenými do Poslanecké sněmovny o změně způsobu a obsahu vládnutí. Tento záměr prezentovaly před volbami všechny subjekty, nyní se uvidí, zda nešlo v některých případech, jako dříve, jen o plané předvolební sliby.

Základními východisky pro povolební vyjednávání jsou pro KSČM její programové priority. Jde především o opatření k nastartování ekonomického růstu a snižování nezaměstnanosti, zavedení daňové progrese, o prosazení zákona o majetkových přiznáních a zákona o obecném referendu, o zrušení zákona o tzv. církevních restitucích a druhého pilíře důchodového systému.

19:05 Ve štábu TOP 09 žádné velké veselí narozdíl od minulých voleb nepropuká. Na závěr celé akce v sídle TOP 09 dorazil i Petr Gazdík, předseda Starostů a nezávislých. Projevil lítost nad nadcházející politickou situací, kterou považuje za nestabilní. Naopak se vyjádřil o paktu TOP 09 a Starostů a nezávislých jako o symbolu stability.

Po tiskové konferenci se hlavní představitelé TOP 09 rozběhli pryč z Michnova paláce, žádné šampaňské se tentokrát nenalévá, zásoby jídla se tenčí. Všechno napovídá tomu, že snad představitelé TOP 09 dvanáctiprocentní výsledek očekávali.

18:45 Glosa Jaroslava Bicana:

Do hlavního sálu volebního štábu hnutí ANO před chvílí přinesli další dávku jídla. Stoly se pod ním jen prohýbají. Ještě víc je tady ale bílého a červeného vína, aby ne. ANO, může slavit. Ale slaví se zde opravdu? Atmosféra tu není špatná, ale žádné bujaré oslavy zde zatím nepropukly. Spíš se zdá, jako by výsledek přes 18 % hnutí samo překvapil. Z některých členů hnutí je cítit, že by byli rádi, kdyby ANO bylo v opozici, protože na vládnutí ještě není připravené, tento výsledek, je ale tak dobrý, že se vyhnout vládě nebude jen tak. Možná se tu slavit ještě začne, přeci jen jiní členové hnutí si hlavu s tím, zda účast ve vládě hnutí ustojí, nelámou.

18:30 Analytická poznámka Vratislava Dostála:

Přestože se preference sociálních demokratů pohybovaly ještě na začátku letošního roku okolo čtyřiceti procent hlasů, ve volbách se nakonec museli smířit se ziskem necelých jedenadvaceti procenta hlasů. Je pozoruhodné, že v posledních dvou sněmovních volbách ČSSD nedokázala profitovat z toho, že do nich vstupovala jako opoziční strana.

Již v roce 2010 byly volby pro ČSSD zklamání, ty letošní nelze s ohledem na neoblíbenost Nečasovy vlády hodnotit jinak. Faktem ale je, že sociální demokraté neztratili na úkor TOP 09 či občanských demokratů. Jejich výsledek ovlivnil spíše vzestup nových subjektů.

Buď jak buď, před třemi a půl roky volilo ČSSD přes 1155 000 voličů. Letos pouhých 1016 000. ČSSD tak ztratila okolo sto třiceti tisíc voličů. Kromě komunistů přitom ztratily všechny parlamentní strany. KSČM volilo v roce 2010 necelých 590 tisíc voličů. Letos jim svůj hlas dalo přes 740 tisíc voličů, tedy o 150 tisíc více.

Všechny ostatní strany zaznamenaly propad. TOP 09 volilo v roce 2010 přes 873 tisíc voličů, letos jim svůj hlas dalo 595 tisíc voličů. Pobyt ve vládě tak Kalouskovu stranu připravil o necelých 280 tisíc voličů.

Ještě hůře dopadla ODS. Zatímco před třemi a půl lety ji svůj hlas dalo 1057 000 voličů, letos občanským demokratům důvěřovalo pouhých 384 tisíc lidí. Občanští demokraté tak přišli o 673 tisíc voličů. Jinak řečeno se od nich odvrátily necelé dvě třetiny voličů z roku 2010.

Naopak lidovci si oproti roku 2010 polepšili o 100 tisíc hlasů. Oproti roku 2006 je ale volilo o 50 tisíc voličů méně. Zajímavé je si připomenout zisk ODS a ČSSD v roce 2006. Celkem je tehdy volilo 3620 000 voličů. Letos tyto dvě tradiční strany české politiky získaly v součtu jen 1400 000 voličů. Za sedm let tak přišly dohromady 2220 000 voličů.

Z výsledků letošních voleb je patrné, ke komu se voliči většinově přiklonili. Hnutí ANO Andreje Babiše volilo přes 926 tisíc voličů. Hnutí Úsvit pak volilo více než 342 tisíc voličů.

18:05 Jaroslav Bican hovořil s Martinem Komárkem.

Podle něj je v tuto chvíli možné si představit vládu levého i pravého středu s účastí ANO. „Večer zasedne výbor ANO, kde se o tom budeme bavit," uvedl bývalý komentátor Mf Dnes. Pokud by podle bylo výsledkem ANO zisk kolem deseti procent, upřednostňovalby pobyt v opozici. Zároveň si ale již před volbami dokázal představit supervýsledek, při kterém by ANO šlo do vlády. A právě takového výsledku ve volbách hnutí Andreje Babiše nejspíš dosáhlo.

17:50 Patrik Eichler opět ze štábu lidovců:

Tisková konference předsednictva KDU-ČSL byla sérií poděkování. Předseda strany Pavel Bělobrádek před sebe klade jako výzvu, že došlo k poklesu voličské podpory v moravských krajích, a naopak ke zlepšení v Čechách. Stranu chce Bělobrádek profilovat i nadále jako silnou středovou alternativu. KDU-ČSL má v těchto volbách se ziskem něco přes 330 tisíc hlasů o sto tisíc hlasů více než v roce 2010, ale o více než padesát tisíc méně než v roce 2006, kdy do Sněmovny naposledy prošla.

17:43 Z voleb může vzejít relativně dobrá vláda. Komentář šéfredaktora DR Jakuba Patočky k výsledkům voleb, jak se nyní jeví.

17:40 Patrik Eichler ze štábu KDU-ČSL:

První místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka je potěšen volebním výsledkem své strany. Před třemi lety by ho podle něj nikdo neočekával. Jednoduše koalici podle Jurečky sestavit nepůjde. Bude podle něj záležet na ČSSD, s čím přijde na koaliční vyjednávání. Zda bude usilovat o koalici nebo třeba jen o podporu pro menšinovou vládu. Za chvíli by měla začít tisková konference Předsednictva strany.

17:30 Tereza Šimůnková hovořila s předsedou Pirátů Ivanem Bartošem:

Pirátská strana a její příznivci čekali na volební výsledky stylově na palubě pražského parníku. Je 96,09 procent hlasů sečteno, Piráti podle nich získali 2,63 procent. Předseda Ivan Bartoš ještě odpoledne odhadoval zisk tří procent a  „s optimismem na pět“.

Jste zklamaný?

Osobně cítím zklamání, ale můj předchozí odhad způsobil také fakt, že žiju v určitém sociálním prostředí a z jeho specifického feedbacku bylo těžké odhadnout celostátní výsledek. Na druhou stranu mě potěšilo, že mně i mým kolegům se během včerejška i dneška ozývali lidé, že nás volili.

Kdo vám sebral výsledek, byly to další malé strany?

Výsledek nám sebralo Hnutí ANO, které do něj také zainventovalo 50 milionů. Je vidět, že v České republice se lidé i přes zkušenosti stále nechají opít koblihou. Bárta je přitom proti Babišovi čudlíček.

Pro mě je nejdůležitější sdělení těchto voleb informace, která vyplynula z výzkumu pro Českou televizi, a sice, že 100 procent lidí, kteří volili Pirátskou stranu v minulých volbách, se rozhodli je v těchto volbách volit zase. Nikoho jsme nezklamali, od minula jsme získali třikrát více voličů a jako neparlamentní strana politiku rozhodně ovlivňujeme.

Poškodila vás neúčast v předvolebních debatách?

Česká televize je zaplacené médium. Politici navzdory zákonu využívají veřejnoprávní televizi ke svým vlastním cílům. ČT má tolik prostředků a kanálů, že mohla dát šanci všem, mohla například uspořádat paralelní debaty na svých jiných stanicích, například s krajskými lídry.

Dnes ráno byla na ČT grafická pozvánka na večerní debatu s vítězi, přičemž zvolená loga jasně ukazovala, které strany to budou. Bylo osm ráno a volební místnosti byly otevřené do dvou odpoledne. Buď mají v ČT velice amatérské grafické oddělení, nebo…

V každém případě se cítíme poškozeni a v rámci několika dní to začneme řešit, možná i soudně, a nedivil bych se, kdyby ostatní malé poškozené strany postupovaly stejně.

17:20: Jedna malá velká radost v pošmourném dni: Ludvík Hovorka míří zpět do Sněmovny. Gratulujeme!

17:15 Pavel Šaradín a jeho druhá glosa:

Výsledky ukazují, že nová vláda bude „programová". Pakliže ji utvoří pouze ČSSD, případní partneři budou požadovat prosazování vlastních principiálních témat. Mohly by tak být prosazeny i základní protikorupční zákony, zákon o státní službě atd.

17:10 Petr Pávek referuje o náladě ve štábu TOP 09:

Miroslav Kalousek (první místopředseda TOP 09) nehodnotí výsledek jako překvapivý. Řekl, že strana TOP 09 umí hrát i v oslabení a je připravena hájit zájmy práv jejích voličů. „Ve volbách zvítězily komunistické, socialistické a populistické strany," uvedl. TOP 09 oproti nim hájí konzervativní hodnoty. Na kritiku předvolební kampaně TOP 09, odvětil: „Udělali jsme, co jsme mohli."

17:05 Patrik Eichler ze štábu KDU-ČSL:

Pavel Bělobrádek děkuje spolupracovníkům, rodině a Pánu Bohu za pomoc v kampani a za návrat strany do Sněmovny. Oficiální potvrzení volebního úspěchu přivítali přítomní potleskem i výkřiky Bravo! Povolební situací se bude dnes od šest hodin zabývat Celostátní výbor KDU-ČSL. Bělorádek na volební výsledek reaguje zdrženlivě — chce se spíše nechat oslovit ke spolupráci, a ne ji sám nabízet.

Bělobrádek se vymezil proti Úsvitu a KSČM. Povolebními prioritami podle něj jsou zákon o státní službě, snížení daňového zatížení manželů a funkčnost státu.

17:00 Podle našich propočtů to zatím vypadá, že ČSSD získá 52 mandátů. Druhé hnutí ANO bude disponovat  47 mandáty, třetí komunisté 39. Čtvrtá skončí TOP 09 se ziskem 28 mandátů. Úsvit bude mít v dolní komoře 13 zástupců, KDU-ČSL 11 a ODS 10.

Levice tak bude mít pouhých 91 mandátů a pokud by se zbylých pět stran bylo schopno dohodnout, vznikla by tu vláda pravice, jejíž součástí by byl i Úsvit a ANO Andreje Babiše. ANO, TOP, ODS a KDU-ČSL mají zatím 96 mandátů. Mohly by tedy případně vládnout s tichou podporu hnutí Úsvit

Pravděpodobnější je ale vznik koalice ČSSD, ANO a lidovců. Tato koalice by disponovala 110 mandáty.

16:55 „Pokud nám jde o ANO jako dlouhodobý projekt, je lepší, aby toto hnutí bylo v opozici,“ uvedl pro Deník Referendum Jiří Zlatuška. Při takto vysokém výsledku to může být obtížné, ale přesto by podle něj pro ANO bylo lepší být v opozici a příští volby vyhrát. „Být ve vládě hnutí uškodí,“ tvrdí Zlatuška. Na otázku, zda takto vysoký výsledek ANO nezavazuje přijmout odpovědnost a jít do vlády, odpověděl, že ostatní strany před volbami prohlašovaly, že do koalice s ANO jít nechtějí, takže je to teď jejich odpovědnost.

16:40 Sečteno 90 % okrsků. Volby vyhraje ČSSD, nyní to vypadá na zisk pouhých 21 % hlasů. Druhé je hnutí Andreje Babiše se ziskem 18,72 % hlasů. Třetí komunisty volilo 15,38 % voličů. Čtvrtá TOP 09 má podporu 11,19 % voličů. Pátá je zatím ODS, volilo ji 7,43 % voličů. Šesté hnutí Úsvit má podporu 7,11 % voličů. Do sněmovny se vrátí lidovci, nyní mají podporu 6,85 % voličů.

16:35 Jaromír Drábek (exministr práce a sociálních věcí za TOP 09) nehodnotí výsledek TOP 09 ani jako vítězství, ani jako prohru. Na otázku, zda výsledek neodráží fakt, že předvolební kampaň TOP 09 byla příliš obecná a nepředstavovala dostatečně program strany, odpověděl, že si myslí, že v předvolební kampani byl dostatečně akcentován program TOP 09, například bod společného důchodového pojištění manželů.

Za hlavní důvod neúspěchu TOP 09 považuje to, že se voliči odvrátili od TOP 09 k novějším stranám.

16:15 První poznámka Damiána Holečka ze štábu ČSSD: Vůbec se tu neslaví, spíš naopak, všichni přemýšlejí, s kým by ČSSD mohla do koalice. Ve štábu prakticky nikdo není, jako by někde jednalo grémium.

16:13 Chce Andrej Babiš další volby? Andrej Babiš v rozhovoru pro ČT24 vyloučil, že ANO vstoupí do vlády. Zároveň vyloučil, že by jeho hnutí podpořilo vládu, ve které by byla ODS a TOP 09. „Jsou to korupční strany,“ uvedl Babiš. Zároveň ale tvrdí, že si neumí představit byť nepřímou podporu vlády ČSSD třebas s KDU-ČSL. Sociální demokraté podle něj chtějí zvyšovat daně, což je pro něj nepřijatelné.

Pokud by hodlal na všem trvat, jediným východiskem by byly nové volby.

16:10 Glosa politologa Pavla Šaradína: Doposud sečtené okrsky naznačují obrovský úspěch hnutí ANO 2011. Zdá se, že vítězem je nové hnutí“ vůči „staré politice“. Voliči zůstali doma, což oslabuje zejména sociální demokracii. Volby ukazují drtivou prohru pravice, přičemž alternativa neexistuje.

16:05 Jiří Pehe pro DR: nejpravděpodobnější je vznik koalice ČSSD, ANO, KDU

Podle politologa Jiřího Pehe se rozplynul sen o vzniku levicové vlády. I v teoretickém případě, že by ČSSD a KSČM disponovaly po volbách většinou, byl by vznik jednobarevné vlády ČSSD s podporou komunistů příliš riskantní a nestabilní variantou.

„Proto se mi nyní zdá nejpravděpodobnější vznik koalice sociálních demokratů, hnutí ANO Andreje Babiše a lidovců,“ uvedl Pehe v rozhovoru pro Deník Referendum. Na otázku, zda vylučuje vznik koalice ANO, TOP 09, KDU-ČSL, ODS a Úsvitu, odvětil, že by se jednalo o mimořádně nestabilní slepenec, který by nepřinesl stabilní vládnutí.

Na výsledku ČSSD se podle politologa podepsalo jednání Miloše Zemana a především podvratné chování Michala Haška vůči své vlastní straně. Pehe nicméně nevylučuje, že se Hašek stane premiérem.

16:00. Pět a půl procenta pro Stranu zelených, Piráty a Změnu. Dohromady.

Bohužel předpověď Deníku Referendum dosavadní sčítání hlasů naplňuje do puntíku. Straně zelených budou zřejmě ke třem procentům chybět právě hlasy odevzdané pro Změnu, s níž se nedokála dohodnout. Tři procenta jsou hranicí, nad níž strany dostávají pravidelný příspěvek od státu. Jedná se o několik milionů ročně. Opravdu se vedení SZ stále ještě jeví jakýkoli nárok Změny, byť třeba na poloviční podíl ze státního příspěvku, stále ještě jako nepřijatelný?

15:55 Soňa Marková (KSČM) pro DR: „Z prvních výsledků jsem zklamaná, že se voliči nechali koupit. Andrej Babiš, tak jako nabízí svoje kuřata, uzeniny a koblihy, nabízel i svůj podnikatelský projekt. Jeho kampaň byla taková, že se člověk skoro bál otevřít doma ledničku, aby tam na něj nevybafl Babiš.  Myslela jsem ale, že se voliči na potřetí poučí a nebudou hlasovat pro takovýto typ strany. Atmosféra v poslanecké sněmovně byla minulé volební období otřesná právě kvůli Věcem veřejný a TOP 09, které fungují na stejném principu jako hnutí ANO. Ti lidé nerespektovali žádná pravidla, ani pravidla slušnosti."

Se stínovou ministryní KSČM mluvila ve volebním štábu této strany Saša Uhlová.

15:45 Jaroslav Bican mluvil s Jiřím Zlatuškou (ANO). V příští vládě podle něj ANO nebude. Podle něj se tak stane až za čtyři roky, neboť v té době už ANO bude stabilizovaný projekt, kterému nebude hrozit rozpad. Současné výsledky Zlatuška nechtěl příliš komentovat, když se ale k Andreji Babišovi přidával, tak s dvouciferným výsledkem nepočítal.

15:35 Petr Pávek ze štábu TOP 09:

Miroslav Kalousek (místopředseda TOP 09) k předběžným výsledkům kulantně uvedl, že za volební úspěch považuje každý hlas, který TOP 09 dostane a který podle něj symbolizuje souhlas s politikou, kterou TOP 09 prosazuje.

Tomáš Hudeček (primátor Prahy za TOP 09) uvedl, že výsledek TOP 09 v Praze, který v současné chvíli vypadá na 23 %, hodnotí jako solidní. Nižší volební účast přisuzuje prodlouženému víkendu.

Obecná nálada ve volebním štábu TOP 09 se dá hodnotit spíše neutrálně. Na základě diskuze s řadovými členy pozoruji hlavně víru v to, že výsledek TOP 09 bude o mnoho lepší v okrscích velkých měst, které ještě nejsou sečteny.

15:30 Analytická poznámka Petra Pospíchala:

Pokud se součet mandátů na základě volebních výsledků pro ČSSD a KSČM dostane nakonec přes 100, budou všichni postaveni před dilema, se kterým se zatím nepočítalo. Příští vláda by tak rozhodně nemohla být menšinová s podporou KSČM, ale jedině jako standardní vláda koaliční, ve které, podle poměru výsledku, bude ČSSD mít jen o málo víc míst než její koaliční partner. Chuť nebo nechuť, ať už z kterékoliv strany, na tom nic nezmění.

Další variantou by mohla být koalice ČSSD s hnutím Andreje Babiše, ale z hlediska tradičního vnímání politiky by to byla koalice velmi problematická, protože sestavovat vládu s partnerem, který se může začít rozpadat během následující měsíců, by bylo příliš riskantní.

Další dopočítávání hlasů ale může ukázat, že jsme na úplně špatné stopě a že všechno bude ještě úplně jinak.

15:25 Marta Semelová (KSČM) pro DR: „Dělali jsme kontatní kampaň a je pravda, že lidé jsou strašně naštvaní a znechucení, možná jsou rezignovaní a proto nechodí volit..." Za úspěch bude lídryně KSČM v Praze považovat jakýkoli výsledek, který jejich podporu navýší do té míry, aby mohli prosazovat program.

15:20 Výsledky ještě zdeformuje Praha: jediný obvod, v němž se tradičně volí výrazně jinak než ve zbytku republiky.  Zatímco v republice je sečteno přes 20 % okrsků, v Praze jen dvě. Srovnání přináší následujcí přehled:

                   ČR        Praha

ČSSD --   22 %     14 %

KSČM --  17 %       9 %

ANO --     19 %     18 %

TOP09 --  9 %      23 %

Úsvit --      8 %       3 %

KDU --       7 %       5 %

ODS --       7 %     11 %   

15:15 Zpracováno přes 15 % okrsků. Vede stále ČSSD (21,95 %), druhé už je ale ANO se ziskem 18,65 % hlasů. Třetí komunisty volilo zatím 17,53 % voličů. Ostatní strany mají pod deset procent hlasů. Čtvrtou TOP 09 volilo 9,25 % voličů, pátý je Úsvit (7,67 %), šestí lidovci (6,86 %) a sedmá ODS se ziskem 6,50 % hlasů. Účast v těchto okrscích je 57,73 %.

15:08 Mířeme k patu? Analytická poznámka Jakuba Patočky: Pokud by se nezměnily výsledky, které máme po první hodině sčítání,  složení sněmovny by zřejmě vyústilo v pat.

ČSSD a KSČM by těsně nedosáhly na většinu.

ANO, ODS, TOP 09, KDU budou v součtu ještě o něco slabší.

A situaci bude blokovat nevyzpytatelný Úsvit Tomia Okamury.

Možné rýsující se většiny:

  • ČSSD, ANO, KDU
  • ČSSD, ANO, TOP 09
  • ČSSD, TOP 09, ODS, KDU
  • ČSSD, KSČM, KDU
  • ANO, TOP 09, ODS, KDU, Úsvit

15:03

15:02 V Královéhradeckém a Ústeckém kraji vede po sečtení deseti, resp. šesti procent hnutí ANO Andreje Babiše. V Jihomoravském kraji má Michal Hašek 20 procent preferenčních hlasů a Bohuslav Sobotka 16 procent.

15:00 Zpracováno přes pět procent okrsků. Volilo v nich 68 254 voličů. Výsledky se moc nemění:

ČSSD -- 21,97 %

KSČM -- 18,02 %

ANO -- 18,01 %

TOP 09 -- 8,87

KDU-ČSL -- 7,97 %

Úsvit -- 7,62 %

ODS -- 6,28

14:55 Komunisté jsou zatím spokojeni.

Saša Uhlová hovořila s místopředsedou KSČM Jiřím Dolejšem. Za úspěch by považoval, pokud by komunisté získali čtrnáct procent. „Podíváme-li se na naše výsledky v polsedních dvaceti letech, byl by zisk více než čtrnácti procent nejlepším výsledkem hned za volbami v roce 2002,“ uvedl Dolejš pro Deník Referendum.

14:50 Zpracováno 268 okrsků, tj. 1,80 %.

Stále vede ČSSD. Volilo ji 21,55 % voličů. Druzí jsou komunisté se ziskem 17,35 %. Těsně za KSČM je zatím hnutí ANO se ziskem 17, 13 ˇ% hlasů. Čtvrtá je TOP 09 s 9,67 % hlasů. Pátá KDU-ČSL, volilo ji 8,79 % voličů. Šestý pořád Úsvit se ziskem 7,71 % hlasů a sedmá ODS, tu volilo jen 6,95 % voličů.

Mimochodem, Piráty volilo zatím 2,57 % voličů, zelené 2,09 a SPOZ jen 1,58 % voličů.

14:40 Do Sněmovny zatím míří sedm stran.

Zpracováno 125 okrsků (0,84 %). Pořadí v nich je následující:

ČSSD — 22,10 %

KSČM — 17,80 %

ANO — 15,85 %

TOP 09 — 10,37 %

KDU-ČSL — 8,68 %

Úsvit — 7,54 %

ODS — 6,44 %

14:35 Zpracováno pětadvacet okrsků (0,17 %). Vede ČSSD se ziskem 23,34 % hlasů. Druhé je zatím ANO Andreje Babiše, volilo ho 16, 59 % voličů. Třetí komunisty mají zatím 14,78 % hlasů. Čtvrtí jsou lidovci (12,37 %), pátá TOP 09 (10,46 %). Těsně nad pěti procenty je šestá ODS. Volilo ji zatím 6,03 % voličů. Účast v těchto pětadvaceti okrscích přesáhla 66 %.

14:30 Lidovci berou výsledky z prvního okrsku s humorem:

„Máte jistotu, že v tomto sále se budou volební výsledky od uzavření volebních místností jen zhoršovat,“ říká jeden z lidoveckých politiků. Výsledek 51,78 % z prvního sečteného volebního obvodu, obce Nelepeč-Žernůvka nedaleko Tišnova sál ovšem přivítal smíchem a potleskem, píše Patrik Eichler.

14:27 První zpracovaným okrskem se stala obec v okrese Brno-venkov Nelepeč -Žernůvka. Z šestapadesáti platných hlasů v něm získala nejvíc hlasů KDU-ČSL. Volilo ji devětadvacet voličů. Druhá skončila TOP 09 s devíti hlasy. Třetí Úsvit Tomia Okanuty s třemi hlasy, ČSSD dostala hlasy dva.

14:25 Glosa Petra Dimuna, ještě předvolební: Babiš nad volbami

Ať již Andrej Babiš skončí ve volbách jako Frank Stronach, anebo uspěje jako Věci veřejné či TOP09 ve volbách 2010, již dnes je zřejmé, že výrazně změnil a bude výrazně měnit a ovlivňovat českou politiku.

Už jen to, jak vstoupil do volební kampaně, jak profesionálně postavil kampaň hnutí ANO, která naprosto cynicky měla zadání a lá slogan Vladimíra Železného „Když to lidi chtějí, tak mi jim to dáme" („Umíme dělat párek kde je 93 % masa, ale i párek kde je 60, 30 % masa a lidi, to byste byl překvapenej, to kupujou!"), aniž by na tento podstatný rys jeho "politického podnikání" byl kdokoliv schopen hlasitě upozornit, je silným vzkazem o stavu veřejného prostoru. Další takovou „zprávou" je stav české politické elity, která nepochopila výsledky voleb 2010 a přes všechny deklarace o "jiné politice" a reflexi výsledků voleb jela vesele dál podle not doby, kdy zde bylo stabilní stranické prostředí, jen okrajově narušované politickými, nikoliv primárně antipolitickými alternativami.

Je to o tom, o čem už dlouhou dobu píše Bohumil Pečinka, totiž že v české politice začaly nejpozději od roku 2009 převažovat odstředivé síly nad těmi dostředivými a nikdo se moc nestaral o kultivaci těch dostředivých, natož o jejich vzedmutí. ANO nejsou Věci veřejné.

Je těžké si představit, že někdo z těch tzv. osobností ANO - jakkoliv zatím politicky rozdílných názorů - podepsalo smlouvu s druhým nejbohatším obyvatelem České republiky, aby s ním měsíce sdílelo jeho pohádku o čistém podnikání, bez klientelismu, pohádku o komunistickém disidentovi, za jehož angažmá pro normalizační režim může obětavá maminka, po volbách prozře a během volebního období Babiše opustí.

To nejsou žádné nevyzrálé osobnosti typu Kočí či Andrýsová. Každý jeden z nich během kampaně totiž prokázal, že není hrdina. Že, jak to Babiš popsal několikrát ve vztahu ke své komunistické minulosti: on nebyl za komunismu žádným hrdinou, on byl součástí té většiny, která se chtěla mít dobře, chtěla mít dobrou práci a cestovat.

Babiš je navíc, decentně řečeno, velmi dominantní osoba, disponující prostředky "pozitivní" i "negativní motivace" v podobě možnosti zaměstnání, poradenských smluv či možnosti ovlivňovat obraz o událostech skrze svá média. A nejen skrze svá - již dnes uplatňuje svůj nepřímý vliv na novináře v ostatních médiích, stižených ekonomickou krizí, kteří nevědí, zda zítra k němu nepůjdou žádat o práci, či zda nebude Babiš pozítří jejich majitelem.

Andrej Babiš disponuje kontakty léta budovanými do bezpečnostních složek státu, do policie i justice a bude pro mnohé ještě překvapením, kolik protikorupčních hrdinů je součástí jeho "přátelských sítí", chcete-li sítí klientelistických. Ať již tedy dnes Andrej Babiš uspěje, či vyhoří, bude zde a bude chtít splnit si svůj cíl: řídit tuto zemi. To musí mít na paměti ať ten, kdo bude ve vládě i ten, kdo jí bude systémovou opozicí.

14:20 Patrik Eichler ze štábu KDU-ČSL:

Volební studio KDU-ČSL je v tanečním sále pražského sídla strany — paláce Charitas. Ve dvě hodiny je zde několik desítek lidí, řada novinářů, mladých podporovatelů a členů strany. Ze známých tváří mj. generální sekretář KDU-ČSL Pavel Hořava, lídr pražské kandidátky Daniel Herman, exministr Pavel Svoboda nebo expremiér a bývalý předseda Senátu Petr Pithart.

Přítomní vesměs odmítají tipovat výsledek. V roce 2010 strana se ziskem 229 717 hlasů a 4,49 %. ze Sněmovny vypadla. Musela výrazně zredukovat své odborné zázemí i strukturu místních sekretariátů. V mezičase strana výrazně omladila své vedení. I v čele většiny kandidátek stojí v těchto volbách lidé, kteří nikdy v minulosti v celostátní politice nepůsobili.

Kampaň postavenou na hesle Dáme zemi do pořádku zpestřil třeba rapový klip Mladých lidovců. Za zmínku stojí rozsáhlá prezentace KDU-ČSL na billboardech a dalších reklamních poutačích.

Během závěrečné tiskové konference lidovci odkazovali na své pevné programové ukotvení v Evropské lidové straně a tedy svou čitelnost. Tím se vymezili např. vůči hnutí ANO a dalším novým formacím. Na kampaň lidovci podle vlastních slov vydali cirka 30 milionů korun. KDU-ČSL předem vyloučila podporu vládě jakkoli stavějící na podpoře KSČM, nevyloučili naopak spolupráci s ANO Andreje Babiše.

14:15 Čekání na první výsledky si můžete ukrátit četbou našich předvolebních analýz a komentářů.

Postřehy z jednotlivých štábů budou posílat mimo jiné tito naši spolupracovníci:

  • Petr Pávek TOP 09
  • Jaroslav Bican ANO
  • Saša Uhlová KSČM
  • Damian Holeček ČSSD
  • Patrik EIchler KDU
  • Tereza Šimůnková Piráti

14:00 Právě se uzavřely volební místnosti. Skončily tak historicky druhé předčasné sněmovní volby v novodobé historii České republiky. Jejich favoritem jsou sociální demokraté. V pátek se voleb zúčastnila přibližně pětina voličů.

V sobotu je podle reportérů ČT24 účast výrazně nižší. Server Týden.cz uvedl, že dopoledne byla volební účast na většině míst České republiky okolo padesáti procent, někde prý dokonce výrazně nižší. Připomeňme, že nejnižší volební účast v polistopadových volbách byla v roce 2002. K volbám tehdy přišlo jen 58 % voličů.

Většina stranických lídrů, prezident Miloš Zeman, jeho předchůdce Václav Klaus či předseda vlády v demisi Jiří Rusnok odvolili již v pátek. „Jsem přesvědčen o tom, že po sedmi letech vlády pravice potřebuje naše země změnu a tu právě představuje sociální demokracie. Rád bych požádal voliče, aby netříštili hlasy mezi příliš velké množství stran. A chtěl bych je požádat, aby dali svůj hlas sociální demokracii,“ uvedl předseda sociálních demokratů Bohuslav Sobotka poté, co vyšel z volební místnosti.

Zdůraznil přitom, že Česká republika potřebuje stabilní a silnou vládu, která bude sociálně citlivá. „Usilujeme o tak silný mandát, aby nám umožnil sestavit vládu. Přál bych si, abychom získali třetinu hlasů a aby volební účast byla větší než při prezidentské volbě,“ dodal lídr jednoznačného favorita voleb, který volil ve Slavkově u Brna.

Voliči mimo jiné rozhodnou o poměru sil napravo od středu stranického spektra. Podle předvolebních preferencí se zdá být pravděpodobné, že uspěje Andrej Babiš se svým hnutím ANO. Propad naopak čeká nejspíš dlouholetou dominantní sílu české pravice, tj. ODS.

„Tato země je ve stadiu, kdy potřebuje zásadní změnu. Máme tady milion lidí na pokraji chudoby, milion lidí postižených a 500 tisíc, 700 tisíc lidí nezaměstnaných. Skutečně je tady potřeba zásadní změna v řízení státu a možná perspektivně i systému,“ řekl novinářům zakladatel a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

„My jsme mnohokrát zdůrazňovali, že tyto volby pokládáme za nejdůležitější od roku 1989, že rozhodnou o tom, jestli budeme pokračovat ve svobodném demokratickém vývoji, nebo zda se vydáme jinou cestou. Tyto volby určí to, zda budeme mít plnohodnotnou demokracii i po víkendu,“ uvedl pro ČTK první místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek.

Občanští demokraté se obávají, že po volbách vznikne vláda, na níž se budou podílet antisystémové strany. „Prvním nebezpečím je velké vítězství levice, tedy ČSSD a KSČM, a riziko vidím i v hnutí ANO, které může být poměrně destrukční,“ uvedl pro deník Právo úřadující předseda ODS Martin Kuba.

Lídr Zemanovců ve Zlínském kraji Vratislav Mynář pak pro server iDnes.cz uvedl, že očekává zisk sedmi až osmi procent. SPOZ nejspíš volil také prezident Miloš Zeman. Sice to v pátek nepotvrdil, avšak v minulosti o svých preferencích hovořil opakovaně. Co Zeman naopak před novináři prozradil, byl postup, který zvolí po volbách při vyjednávání o nové vládě.

„Nejdřív musí proběhnout ustavující schůze Sněmovny, tam se volí předseda, což někdy trvá dosti dlouho, a teprve potom začínají jednání o vládě, protože vláda má dostat do třiceti dnů důvěru, a není-li Sněmovna akceschopná, to znamená, nemá-li zvoleného svého předsedu, tak ani nemůže z tohoto hlediska zasedat a důvěru projednávat," uvedl prezident.

„Pokud by se ukázalo, že koalice je obtížně sestavitelná, tak se vzhledem k tomu, že jmenuji premiéra i vládu, pokusím vítězi voleb pomoci,“ dodal Zeman. „Jsem celoživotní optimista, takže očekávám, že si zvolíme parlament, který bude pracovitý, poctivý, a pokud možno, stabilní a od něj se odvine stejná vláda," řekl pak novinářům premiér Jiří Rusnok.

Naopak podle bývalého prezidenta Václava Klause nemůžou volby dopadnout dobře. „Já mám pocit, že nemohou dopadnout moc dobře a jsem z toho smutný. Mám pocit, že česká pravice, jakkoliv definovaná a reprezentovaná, nedopadne dobře. A velmi se obávám toho, co po těch volbách vznikne," uvedl Klaus pro ČTK.

Klaus tvrdí, že potřebuje prohrát především ODS. Podle jeho mínění by neměla dopadnout tak, aby ji výsledek umožnil pokračovat ve stejných kolejích jako dosud. „To, že jsem řekl, že v tom dnešním seskupení, složení a postojích ODS nevolím, tak to neznamená, protože to je chtě nechtě moje dítě, že bych se radoval, kdyby dopadla nějak moc špatně. Ale mám pocit, že nedopadne dobře,“ uvedl Klaus.

    Diskuse
    tak tohle vypadá na koalici středu ČSSD + ANO + KDU-ČSL.
    October 26, 2013 v 16.38
    Je načase poblahopřát pravici k vítězství.
    Na rozdíl od dobře honorovaných politologů není toto vítězství pro mě překvapivé. Levice nedokázala zúžitkovat obrovskou šanci, kterou tu měla po pádu Nečase. Posunutý termín voleb - to byla jedna z velkých chyb. Mezitím se pravice vzkřísila a přetransformovala se do nových uskupení. Levice ten čas věnovala boji se Zemanem. Zbytečně hloupým a jí nesmírně škodlivým. Zeman je na Hradě dál a levice má holý zadek.
    Pamatuji se na pocit zmaru, kteří tu levičáci měli před třemi lety. Fantazírovalo se o nových stranách, že levice to vše musí dělat jinak. Uběhly tři roky a co se změnilo? Nic! Takže výsledek byl tímto dán.
    Na závěr tolik: prohrou levice u voleb je vinen každý levičák. I když někdo trochu víc, někdo míň. Pokud nebude hledat levice vinu přímo u sebe, může to zabalit. A přiznat si vinu by nemělo znamenat jen posypat si hlavu popelem. Ale hlavně vyvodit svou zodpovědnost a začít dělat politiku lépe. O hodně lépe. Jinak v roce 2017 píšu další blahopřání pravici.
    October 26, 2013 v 16.41
    To jste mě pobavil pane Morbicere! A která z těch stran je středová? Pusťte si telku, Babiš už svým zmateným voličům vysvětlil, že s levicí určitě ne. Je po volbách, proč by jim měl dál lhát?
    MP
    October 26, 2013 v 16.53
    A je to tady -
    to, čeho jsme se někteří tady obávali a proti čemu jsme (marně) bojovali...
    Jste spokojeni, dámy a pánové, vy všichni, kterým ČSSD nevoněla? Jste spokojeni s tím, co jste způsobili? Babišokracie nastává a levice je v troskách... KSČM sama o sobě nic nezmůže, socdem čeká hluboká krize a jiná levicová strana ve sněmovně není...

    Gratuluji všem levicovým voličům, kteří zvolili miliardáře a tím zabránili vzniku levicové koalice... Krásná práce, Hérostratos bledne...
    Luděk Ševčík - myslím, že tak nějak si budou říkat.
    A důrazně bych ČSSD doporučil, když už to takhle dopadlo, aby trvala na koaliční spolupráci - žádná tichá podpora dvou (možných) vyděračů.
    Ale jinak máte samozřejmě pravdu - spousta věcí, které by při menšinové vládě ČSSD podpořené KSČM prosadit šly, teď prosadit nepůjdou...
    October 26, 2013 v 17.19
    Pane Morbicere,
    ale vždyť ČSSD ve vládě nebude! Ona ji nebude schopna přece sestavit. Takže nic neprosadí. Ve vládě bude Haluška, TOP09, ODS, lidovci a Okamura. Lidovci mají levici na háku, s tou by šli jen v případě jejího drtivého vítězství.
    BT
    October 26, 2013 v 17.42
    Pane Ševčíku,
    věřte, že kdyby nebyl Zeman na Hradu, nikdo by s ním nebojoval, tj. ani pan Pehe ne. :-)

    Ale i kdyby s ním nebojovali někteří "levicoví intelektuálové" (kteří jsou dost pod rozlišovací schopnosti mainstreamu), pravicová média dobře věděla, že Zeman je největší slabina socialistů a svorně s Kalouskem tímto směrem napřela své úsilí.

    Samozřejmě k tomu přispělo i to, že ODSTOP zdiskreditovala zčásti CELOU politiku, tj. ne jen tu pravicovou. A toho chytře využil Babiš, který se chce stát POLITIKEM protože POLITICI jsou podle něho neschopní :-) (zdá se, že debilizace českého národa zaznamenala také další úspěch)
    A opět se pravicové dílo podařilo, nezbývá než pogratulovat k dobře odvedené práci.
    October 26, 2013 v 18.44
    Pane Trávníčku,
    jak se prezentovala levice před volbami? Jak se prezentovala ČSSD právě interpretací oněch levicových intelektuálů? Jako rozhádaný slepenec. Maximálně nepřitažlivé pro voliče. Ne, pravice, ta s tím neměla moc práce, ale levice se sama rozdělovala na Haškovce-Zemanovce a na Sobotkovce. To nemusíte nikam daleko do archívu, to najdete i ve velmi nedávných článcích zde. Tehdy jsem psal, že takováto novinářská práce poškodí levici, což se nepochybně stalo. Ne dobrá práce pravice, to bychom to stáčeli pro levici velmi pohodlným směrem. Velmi špatná práce levice!!!
    Vždyť co vlastně levice od minulých voleb byla schopna udělat pro nápravu tehdejší prohry? Nic. Ani to, že se pravice sama shodila, že jí přihrála šanci vzít to tu do rukou, nedokázala využít. Začínám mít obavy, že hlásit se k levici znamená přiznat se k tomu, že patřím k těm hloupým a neschopným.
    BT
    October 26, 2013 v 19.08
    Pane Ševčíku,
    a jak jste myslel, že to dopadne když se nejsilnějšími politickými osobnostmi na levici stali nepřátelé Zeman a Sobotka?

    Vždy platí, že když se 2 perou, třetí (pravice) se směje.

    A ti Vaši "levicoví intelektuálové" by na tom moc nezměnili i kdyby Zemana chválili kudy by chodili. Což navíc ani nebylo dost dobře možné protože prezident se často opravdu chová jako vrtošivý ješitný stařík a ne jako státník.

    October 26, 2013 v 20.02
    Jsem strašně zklamaná výsledkem voleb
    a vpodstatě souhlasím se vším, co tu napsal pan Ševčík. Naděje na sestavení skutečně levicové vlády se ukazuje téměř marná. Boj ČSSD se zemanovci před volbami byl bojem s levicovější stranou než je ANO nebo lidovci. Přispěl k rozkladu a nedůvěryhodnosti levice.
    V této zoufalé situaci mi (subjektivně) připadá nejlevicovější možná vládní koalice ve složení ČSSD, KSČM plus Okamurův Úsvit, kteří dají dohromady podle mých propočtů těsně nadpoloviční většinu mandátů v parlamentu. Úsvit mi připadne levicovější než ANO, o lidovcích (restituce), ODS a TOP09 ani nemluvě. Jenže bude mít ČSSD dost odvahy k přizvání KSČM do vlády a nerozpadne se vzápětí Úsvit v důsledku korupce podobně jako Lidem?
    Mít levicového prezidenta je nicméně v této situaci výhoda, protože na rozdíl od pravicového Klause pověří Zeman sestavením vlády nejprve vítěznou ČSSD. Snad to ČSSD nespacká a nespojí se s Kalouskem a jemu podobnými!

    Velkým zklamáním je pro mne i to, že se nedostali do sněmovny Piráti, kteří by v opozici podporpvali protikorupční zákony a přímou demokracii.
    Náš národ se prostě zas nechal opít rohlíkem - pardon koblihami.
    MP
    October 26, 2013 v 20.40
    P. Švandová,
    doufám, že jste volila ČSSD, když teď žehráte...
    October 26, 2013 v 21.51
    Ovšem, pane Plevo,
    deklarovala jsem tuto svoji volbu s předstihem. A co Vy?
    MH
    October 26, 2013 v 22.13
    přes 40% pro levici byl přelud, v době kdy rozložení nebylo podstatné. Když se vyhlásily volby, a je jedno zda předčasné nebo ne, média "přitvrdila muziku", pravice zase jednou "náhle a překvapivě" posílila, přesně stejně jako minule.
    Teď budou v Česku zadarmo koblihy, ne?
    October 27, 2013 v 0.34
    Jó, pane Hájku,
    přes Babiše neprojde zrušení 2. pilíře penzijní reformy, a ani progresivní zdanění právnických osob, protože Babiš nebude přece zvyšovat daně sám sobě.
    Doufejme, že do vlády nebudou přizváni lidovci, protože pak by se ani nová jednání o restitucích slibovaná ze strany ČSSD neuskutečnila.
    Pořád jsem doufala v koalici ČSSD plus KSČM, ale dohromady jen 83 hlasů je málo, a ani přidáním Okamurových 14 hlasů pro přímou demokracii se většina ve sněmovně nezíská.

    Takže zbývá otázka otázka jací že to lidé se skrze ANO do vlády dostanou?
    Snad nám nezbydou jen ty koblihy a oči pro pláč.
    October 27, 2013 v 2.23
    Levicová většina nevznikne
    Socani to zpackali

    Zase ...

    MP
    October 27, 2013 v 7.28
    B. Molnár
    Ano, ale zpackali to i jejich (potencionální) voliči. Ukázalo se, že jsou hloupější, než si kdokoli ještě před měsícem myslel.
    October 27, 2013 v 9.12
    Pravdu má pan Hadžič. Je to stejná taktika už dvoje volby. Média nejprve notně přehánějí volební šance levice. Čímž ukolébají její případné voliče, takže ti si řeknou, že když nepůjdou všichni, tak se taky nic nestane, stejně to levice má v kapse. A zároveň tím mobilizují voliče pravice, kteří chtějí aspoň zkorigovat výsledek.
    V konečném výsledku pak výhra je prohrou, protože když není tak drtivá, jak se díky "průzkumům" předpokládalo, vypadá to jako katastrofa. Źe levice podruhé naletí na stejnou taktiku, jsem nečekal.
    A byl jsem šokován, v jaké velmi odizolované bublině žijí vrcholní politikové ČSSD, když jsem je včera v telce slyšel mluvit o přes 30. procentním očekávání. Ne potencionální voliči ČSSD, ti politici jsou hloupí, pane Plevo. Co udělali od minulých voleb takového, aby si zasloužili přízeň voličů? To, že to pravice zpackala, přece nebylo jejich zásluhou, tak proč by je lidé měli volit? A nějaká animozita Sobotky a Zemana nebyla tak podstatná aby se stala hlavním tématem tzv. levicových médií. Obvzláště před volbami. To jsme četli, kde se dalo, jaký že je Zeman hrozný. Lidé ho ale takto neviděli, vždyť přiznejme si, jen díky němu šla pravicová vláda do kopru. Kdyby tam byl Dřímal, tak by si tam sice musel dosadil nějakou jinou, ale byla by to zase pravicová squadra. Ti lidé museli koukat jak blázni, když viděli, jak se ČSSD vymezuje vůči jistě levicovějšímu prezidentovi a říkali si, proboha, co ti socani chcou?
    ČSSD má před sebou rozhodující etapu. Pokud sestaví vládu s Terazkym, tak v dalších volbách skončí jako ODS. S komunisty má málo hlasů a jakákoliv další strana už by pro ně byla likvidační zátěží.
    Měla by jít do opozice. A to, co jsme tu navrhovali po minulých volbách, už by měla začít realizovat. Jako v ODS, i v ČSSD by mělo vedení dát své posty k dispozici. Strana by měla začít fungovat demokraticky, odspodu. A vrátit se k sociálně demokratickým postupům. Místo barnumských reklam konkrétní pomoc těm, kteří to potřebují. To je lepší reklama, než kdyby pro ně zpíval Jackson. A hlavně - je užitečná. Lidé především musí vidět, jaký diametrální rozdíl je mezi levicí a pravicí. Jinak budou dál sedět doma. Prostě, musí přijít změna politiky. Dost radikální. Malá by znamenalo žádná. Té by si nikdo ani nevšiml.
    BT
    October 27, 2013 v 9.26
    Ještě pane Ševčíku,
    napsal jste:
    "Lidé ho (Zemana) ale takto neviděli, vždyť přiznejme si, jen díky němu šla pravicová vláda do kopru."

    Jestli tohle myslíte opravdu vážně, pak bych řekl, že Váš politický svět je opravdu velmi simplifikovaný: Zeman +, ostatní levice -.
    Je otázka zda potom mají nějaké debaty smysl, vždy se to totiž vrátí k této Vaší jediné jistotě. Je to něco jako víra v Boha, tj. je to argumenty nevyvratitelné.
    PM
    October 27, 2013 v 10.19
    Co jedáno od boha
    je paradigna doby. Vláda politických partají které nezastupují zájmy finančních elit je v doposud dominující neoliberálně koncipované společnosti buď přímo neúspěšnou záležitostí (fr), nebo "úspěšným" přicmrndáváním v koalici (de).
    Praha se opět otevřeně přiznala k fádnímu oportunismu....achjo
    PL
    October 27, 2013 v 10.25
    Nejen tradicí živa je levicová strana
    Zatímco na pravici dojde vždy k přeskupení do nových stranických subjektů, na levicové stranické scéně stagnace jasně vítězí. ČSSD se nezmění, dokud nebude mít vedle sebe vážnou a slušnou konkurenční stranu. Čímž není myšleno ANO...
    October 27, 2013 v 10.37
    pane Trávníčku,
    je třeba číst celý text. Tedy i s tou následující větou : Kdyby tam byl Dřímal, tak by si tam sice musel dosadil nějakou jinou, ale byla by to zase pravicová squadra.
    Pak vaše výtka vůči mé osobě jaksi postrádá smysl.
    Já Zemana rozhodně neadoruji. Ale ani, v souladu s pravicovou politikou, z něj nedělám vrchol všeho zla.
    Já tu jeho vládu nevidím nějakou levicovou. Ale je jistě a to mi těžko někdo upře, více levicová, než ta, co byla před ní a ta, kterou by tam uvedlo knížátko.
    ČSSD neumí lidem vysvětlit, jaký by byl rozdíl v její vládě a ve vládě pravice. Zásadní věc. Jak jim pak může dokázat vysvětlit, že Zeman není až tak moc levicový a v čem vlastně spočívá její spor s ním? A už vůbec nepochopitelné je, proč tento boj probíhal v době, kdy se mělo bojovat s pravicí. ČSSD měla upozorňovat své voliče na nebezpečí populistů, kteří pak ve volbách dominovali.
    Boj ČSSD se Zemanem musel být pro lidi matoucí. Většina nepříjme složité konstrukce levicových intelektuálů, kteří z nich dokáží vyvodit, že hůře je lépe, neboli natvrdlý neoliberál je na Hradě lepší, než středový ješita. I když ten se ve funkci, přes pokřivený drobnohled medií, neuvádí zas tak špatně.
    October 27, 2013 v 10.46
    Světlé zítřky se tradičně odkládají
    Čekali jsme, že Zeman na Hradě poškodí levici. Stejně tak se potvrdila účinnost již tradiční taktiky pro záchranu pravice, která nechá svou vládu padnout a na zbytek času do voleb za sebe nastrčí nějakou náhražku, aby se na její řádění pozapomnělo. Levice při tom s pravicí ochotně spolupracuje, když se v opozici zmůže nanejvýš na kritiku vlády, místo aby vypracovala vlastní program a do voleb šla rovnou s připravenými zákony, které okamžitě po nástupu do nového parlamentu předloží, a pokud možno i prosadí.

    Zajímavé je, že podle výsledků parlamentních voleb většině voličů vůbec nezáleží na Zemanovi. Zemanovci naprosto propadli a TOP 09 se svou obranou demokracie před Zemanem taky žádnou díru do světa neudělala. To vypadá, že v prezidentské volbě nejen že většina Zemanových voličů ve druhém kole hlasovala spíše proti Schwarzenbergovi a vládě než pro Zemana, ale že i Zemanovi voliči v prvním kole o něj zas tak moc nestáli, jen zřejmě hledali levicového kandidáta a nechtěli volit neznámá jména; zrada části sociálně demokratických funkcionářů, kteří agitovali proti kandidátovi své strany, možná nezískala voliče pro Zemana, jen je odradila od Dienstbiera.

    Nejvíc zřejmě Zeman a jeho vláda poškodili levici tím, že mluví jako Babiš: dosadit místo politiků odborníky, podporovat investice.

    Levicoví voliči volili buď ČSSD nebo KSČM; pokud opustili sociální demokraty, šli ke komunistům. KDU-ČSL nezískala pravděpodobně levicové voliče, jen část těch, kteří ji minule opustili někam směrem k TOP 09. Co se nepodařilo ani ČSSD ani KSČM, natož Zemanovcům, bylo získat voliče, v jejichž zájmu by bylo volit levici, ale oni si to neuvědomují. Voliči, které pravicová politika poškozuje, ale levici nevolí, aby se neopakoval únor 48 nebo aby si nepřipadali jako socky, se nadchli především pro Babiše, místo k levicové politice jako alternativě vůči politice pravicové upjali své naděje k manažerskému řízení státu jako alternativě vůči politice.

    Sociální demokracie správně rozpoznala v Babišovi nejnebezpečnějšího konkurenta, ale příliš se soustředila na kritiku jeho populismu a málo mluvila o jeho pravicovosti. Teď musí s Babišem jednat o koalici, a nebude to populismus, nač narazí, ale pravicové dogma o nezvyšování daní.

    KDU-ČSL opět nadělá problémy svým antikomunismem, ale vzhledem k tomu, že není silnější než Okamurův Úsvit a rozhodující silou bude Babišovo ANO, nebude pro sestavení vlády lidovecký antikomunismus zas takový problém. Doufejme, že nepůjdou tak daleko, aby důsledně hlasovali proti každému zákonu, pro který zvedne ruku nějaký komunista. Tomio Okamura se prý nechal slyšet, že podpoří každou vládu, která prosadí referendum; vládnout s jeho nacionalismem v zádech bude adrenalinový sport, ale předložit rovnou s programovým prohlášením vlády i návrh zákona o všeobecném referendu by nemuselo být na škodu, ČSSD by takový návrh měla mít už dávno připravený, dokonce snad něco takového už předkládala v dobách, kdy bylo jisté, že pravice každý její návrh smete.

    Neúspěch Změny dokázal, že takový slepenec na poslední chvíli nemá bez peněz na masivní reklamu ve volbách šanci. Podobně debakl LEV 21, Jiří Paroubek jako agent 0,07, ukázal, že stejně jako cesta Babišova ANO a Úsvitu Tomia Okamury, je levici bez kapitálu uzavřena i cesta TOP 09, splácané z vyšších politických kruhů.

    Strana zelených si vybojovala aspoň státní příspěvek. Dohromady s Piráty by se mohli dostat i do parlamentu, jejich programy konec konců mají společnou velkou liberální (ve smyslu svobody pro lidi, nikoliv pro kapitál) část, jenže to by museli obejít volební zákon, který zvýhodňuje velké strany a předepisuje vyšší limity koalicím; přitom tvořit nějaký „volební blok‟ nebo se dokonce sloučit, a tím by oslabili své značky, obě strany mají jméno spojené s výtaznými tématy a partnery v zahraničí. Změna a další aktivisté by možná měli vstoupit do některé z těchto dvou stran: Jsou možnými partnery jak sobě navzájem, tak levicovým stranám, jsou přitažlivé i pro část voličů, která má důvody nevolit KSČM ani ČSSD, takže se nemusí jen přetahovat o voliče s ČSSD, a k tomu, aby se podílely na jakémkoliv autoritativním režimu nebo vládě autorit, by musely zradit svůj program jako Zelení za Bursíka. Zelení by měli přirozeně tíhnout k levici, Piráti by mohli najít společný program i s anarchokapitalisty ze Strany svobodných občanů, ale spolupráce se standardními pravicově autoritářskými korupčními stranami, které prosazují pro bohaté státní podporu a na chudé bič, ani s podnikatelskými projekty podobného zaměření, není slučitelná s programem ani Zelených ani Pirátů. Navíc se opakovaně, například v předvolební anketě Fóra Věda žije! http://www.vedazije.cz/node/2368 , ukazuje, že Zelení a Piráti mají v řadě oblastí lepší přehled a propracovanější programy než větší strany, od kterých by naivní volič očekával výkonné sekretariáty, dobře informovaná zpravodajská oddělení a usilovně pracující odborné skupiny. Jako marxista-dalajlámista by měl vážně uvažovat o nalodění k Pirátům.

    Prozatím na mně, jako na řadovém občanovi, přestává záležet. Volby skončily, nadcházejí zákulisní jednání. Referendum ani občanskou zákonodárnou iniciativu nemáme, tak jako občan budu moci nanejvýš protestovat, až zase přijdou politici s nějakou zrůdností. Než se dohodnou, kdo nám teď bude vládnout a jak, můžeme se porozhlédnout po Evropě a zapojit se do evropské iniciativy za všeobecný nepodmíněný základní příjem http://www.nepodminenyzakladniprijem.cz/
    October 27, 2013 v 11.33
    Jen proboha nezačněme s tím, že ČSSD prohráli volby Zeman, nepřízeň médií, vychytralý Kalousek a další nepřátelé, jako jaro, léto, podzim a zima.
    ČSSD si volby prohrála sama. Nebylo málo voličů, kteří, i když v minulých volbách volili ČSSD, dali hlas Babišovi. Pane Macháčku, napsat někam, že Babiš je populista, není žádné vymezení vůči němu. Dost lidí si populistu plete s populárním. Ta kampaň měla vykreslit ANO, jako horší VV, což bezpochyby je, díky jeho mediálnímu zázemí. Nic takového se nestalo. Kdyby se tak stalo, tak bych nemusel, při přesvědčování lidí, tolikrát slyšet - a to máte odkud? já jsem nic takového nikde nečetl.
    Proč ČSSD nevyužila výborné články Petra Dimuna a nesnažila se o to, aby byly publikovány nejširší veřejnosti?
    Člověka pak napadne, zda část ČSSD si neřekla, že lepší Babiš, než komanči.
    BT
    October 27, 2013 v 12.14
    Pane Ševčíku,
    ČSSD si volby prohrála sama, kdyby zvolila Zemana svým předsedou místo Sobotky, mohla vyhrát jako vyhrál Zeman při cestě na Hrad.

    Spokojen?
    October 27, 2013 v 12.35
    Díky, pane Macháčku, ta analýza sedí
    ale moje zklamání z voleb je ještě jiného druhu. Děsí mne totiž, nakolik ve volbách rozhodují peníze investované do kampaně a manipulativní síla těchto kampaní. Profesionálně vedená Babišova kampaň stála podle jeho slov 70 milionů.
    http://zpravy.idnes.cz/babis-nechce-do-koalice-rozhodne-predsednictvo-flf-/domaci.aspx?c=A131026_162855_domaci_hv
    Babiš tedy investoval do kampaně asi jednou tolik než přiznala ČSSD a přitom prezentovaný program ANo byl jen vágní, nepropracovaný. Přesto Babiš málem předstihl ČSSD.

    Vzpomněla jsem si v té souvislosti na prezidentskou kampaň. V závěru se říkalo, že čírovu kampaň lidé prokoukli, že dali přednost Zemanovu češství a levicovosti. Nebyla to ale taky iluze, vzhledem k mnohem déle trvající Zemanově kampani? Zemanovy papírové figuríny jsem potkávala na ulici nejmíň půl roku před volbami. Kolik Zemanova kampaň dohromady stála? Špatně se to dohledává, přihazování milionů bylo vlastně součástí kampaně.Na volebním účtu nakonec měli Zeman 37 milionů, Fischer 25 milionů,
    http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/220871-volebni-kampane-senat-dostal-vsechny-ucty-posledni-byl-zeman/ Schwarzenberg něco kolem 30 milionů http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Schwarzenberg.

    Volební kampaně jsou i u nás především souboje peněz. Nepohneme se z místa, pokud se nedomluvíme na lepších pravidlech.


    October 27, 2013 v 12.39
    pane Ševčíku,
    připadám si jako Vaše alter ego. Naprostý souhlas zvlášť Vaší s poslední větou.
    BT
    October 27, 2013 v 12.59
    Pane Ševčíku a paní Švandová,
    brzy se k Vašemo opovrhování sociální demokracií přidám. Protože tak dlouho ji všichni okopávali kotníky (pan Ševčík z pozice Zemana, Pehe naopak z pozice "levicových intelektuálů") až se dostala do situace, že už ji skutečně nelze vidět jako šanci k čemukoliv.

    Prozraďte teď tedy vaši alternativu jak z krize ven. Děkuji.
    JH
    October 27, 2013 v 13.07
    Trocha optimismu
    Včera během sčítání jsem byl na oslavě se známými a svůj povzdech nad výsledky jsem se následně pokusil vysvětlit některým z nich. Hrůzy očekávané Babišokracie se mi ale moc přesvědčivě vylíčit nezdařilo. Myslím, že i kvůli tomu, že posluchači pocházeli z Itálie, Gabunu a Pobřeží slonoviny :)
    October 27, 2013 v 14.44
    Pane Trávníčku,
    zlost nad volebním výsledkem vám možná zatemnila zrak. Neboť těžko hledám ve svých příspěvcích místa, kde bych opovrhoval ČSSD. U paní Švandové taktéž. Marně také hledám místa, kde bych přes Zemana okopával ČSSD kotníky.
    Já píšu o tom, že ČSSD neměla vést hlavní frontu proti Zemanovi, ale proti Babišovi. Nevedla, což lze považovat za chybu, nebo úmysl. Co z toho bude pravda, to ukáže blízká budoucnost. Já to za chybu považuji ale v každém případě. Pokud by byli kmotři v ČSSD už na vládu tak nadržení, že by šli i s Terazkym, vzalo by to s ČSSD krátký konec. Viz ODS.
    October 27, 2013 v 15.02
    Pane Trávníčku,
    jste na omylu, sociální demokracií neopovrhuji, vždyť jsem ji volila s nadějí, že bude alespoň brzdit rychlý sešup v neoliberálním směru nastavený Kalouskem a spol. Kdybych znala lepší alternativu s reálnou možností ji prosadit, volila bych bývala raději Změnu, Piráty nebo kvůli ohledu k přírodě Zelené. Volba mojí mládeže doma mne málem přesvědčila, abych volila Piráty. Ale dobře jsem udělala, že jsem volila ČSSD, vždyť chybělo málo a ANO by dočista vyhrálo volby!

    Když uvážím, co jsem napsala výše o financování kampaní, tak mám pocit, že i já jsem při rozhodování koho volit nějak podprahově zohledňovala finance na kampaň. Nákladnější kampaň totiž představuje větší informovanost voličů, ať už je obsah té informace jakýkoli. Jenže kam tohle může vést? Domnívám se, že kampaně by měly být jen věcí veřejnoprávních medií a měla by se na to přijmout vhodná pravidla (zákon). Jak by měl ovšem vypadat, to je těžká otázka.

    Na rozdíl od Vás, pane Trávníčku, snad kladu větší důraz na konkrétní program, na to, co je třeba udělat. To je pro mne svrchovaně důležité a nezáleží mi příliš na jménu strany, která to prosadí. Jména stran jsou pak jen užitečné nálepky. Fan kluby mi připadají dětinské, i když je samozřejmě chápu.

    A ještě bych Vám chtěla říci, že se mi líbí, jak opravdově se snažíte přijít věcem na kloub. To Vás ctí a časem přinese dobré ovoce.
    October 27, 2013 v 15.06
    Pane Hájku,
    dík za trochu optimizmu. Jistěže se tu máme pořád líp ne ve většině zbytku světa. Jenže není lehké si to udržet.

    October 27, 2013 v 15.38
    Paní Švandová,
    ano, pořád se ještě máme líp, než v Gabunu a Pobřeží Slonoviny, ale je to dáno víc naší geografickou polohou než vyspělostí obyvatelstva.
    October 27, 2013 v 16.32
    O tom, "Proč levice nikdy nevyhraje" dnes napsala Ilona Švihlíková: http://www.blisty.cz/art/70712.html
    October 27, 2013 v 17.03
    Paní Hájková,
    dovolte abych s Vámi polemizovala. Nemyslím, že hlavní roli zde hraje geografická poloha. Myslím že hlavní roli zde hraje západoevropská tradice vzdělanosti, která Evropu dovedla k sociálnímu státu (svého času jsme se shodli na tom, jak ty kořeny vidí A. Badiou zasazené také hlavně v učení Ježíše Nazaretského skrze univerzalismus sv. Pavla).

    Na druhé straně pokud tato tradice mohla historicky vzniknout pouze díky naší geografické poloze, pak Vám dávám za pravdu.
    BT
    October 27, 2013 v 17.40
    Pane Ševčíku,
    kde se bere u Vás pořád ten pocit, že ČSSD bojovala proti prezidentovi?
    Vždyť to je jen Váš konstrukt, na kterém pořád stavíte svou podivnou teorii neúspěchu ČSSD. Vždyť ČSSD vyšla Zemanovi vstříc i s podporou jeho poloneoliberální (Rusnok premiér, Fischer finance!) vlády. I jeho rival Sobotka se nakonec sklonil.
    Jak byste si představoval "neboj" ČSSD se Zemanem? Že mu bude Sobotka osobně denně nosit na hrad čerstvé rohlíky? A švestičky ze své zahrádky ve Slavkově?

    Možná mi zatemňuje zlost mysl, ale ne natolik abych neviděl, že Vy zase trpíte utkvělou NEVYVRATITELNOU představou neboli bludem.
    October 27, 2013 v 17.55
    Paní Švandová,
    ano, tak to myslím. Ne kvůli geografické poloze samotné (ve smyslu přírodních podmínek), ale ve smyslu historického přináležení (na základě geografické polohy) k určitému civilzačnímu okruhu, což vlastně není nějakou naší zásluhou.
    Když už jste zmínila toho Badioua - právě se chystám o té jeho knize něco napsat.
    AM
    October 27, 2013 v 18.53
    Pavel Kolařík
    Taky na to koukám.
    Zdá se, že Michal "Mydlič schodů" Hašek, který samozřejmě za nic nemůže, si byl velmi promptně pro instrukce u svého skutečného pána.
    A dneska už to rozjeli - i když dopoledne ještě lhal a schůzku popíral.
    Takovou rychlost jsem nečekal.
    Osobně bych mezi těmi psychopaty (ehm politiky) nevydržel ani 5 minut.
    Navíc bohužel musím souhlasit s tipem jednoho pravicového komentátora - jeho osud bude Michal "Toaletní papír" Hašek.
    No, a už Bohuslava Sobotku odstavili.

    Pravice se chectá, až se za zduřelé bachory popadá...
    October 27, 2013 v 19.56
    Sobotka nerezignoval!
    Je správné, že bojuje, pučistům se neustupuje. Zvolil ho sjezd, ať sjezd rozhodne. Stydím se za prezidenta a místopředsedu Haška.
    BT
    October 27, 2013 v 19.59
    Paní Švandová,
    možná jsem nepoužil šťastné slovo "opovrhovat". Jen prostě nesouhlasím s panem Ševčíkem, že (hlavním) důvodem nevýhry ČSSD byl boj levicových intelektuálů a ČSSD se Zemanem.
    Spíše se naplňuje scénář, že Zeman prostřednictvím kariéristy Haška zničí i to torzo socialistů, které ještě zbývá. Ale budu-li cynik, ak musím říct, že to už je stejně jedno.

    Obávám se, že můj článek o tom, že Miloš Zeman se stane trojským koněm pravice se naplňuje. Protože široko daleko nevidím žádný subjekt, který by nyní mohl ČSSD se Sobotkou v čele nahradit.

    Nejhorší na tom je, že Hašek není dost chytrý na to, aby vyjednal něco, co soc. dem. nezničí.
    Už teď vyhlašuje, že bude Babiš ministrem financí.
    Jsem zvědav, jaké závěry vyvodí z těch 8,5%, které pod jeho vedením získá ČSSD v příštích volbách...
    A nejtragikomičtější na tom je, CO teď tak urputně sociální demokraté řeší - oni teď řeší to, že PROHRÁLI volby, i když je ve skutečnosti vyhráli (ač neslavně).
    ((( je fascinující, jak mocný může být hlas Velkého Našeptávače )))
    Dokonce jsem zaslechl, že B.S. připravil stranu o 15%. To už je naprostý výsměch - copak si opravdu kdokoliv v ČSSD mohl myslet, že získají 35%, v současné situaci?
    25 by byla naprostá bomba...
    No a Babiš je "šokován", ve skutečnosti spokojen.
    Konečně ví, kde se bude vyjednávat - na Hradě.
    Myslím, že nemá nic proti...
    BT
    October 27, 2013 v 20.35
    Názor na Novinkách (se 125 souhlasnými hlasy)
    "Hašek nemá co vyzývat Sobotku k rezignaci, ČSSD neuspěla ve volbách jak si přála právě kvůli Haškovi a to proto, že Hašek lezl Zemanovi do zad*ku a to voliče odradilo, protože se báli, že by měl Zeman na stranu moc velký vliv."

    Domnívám se (v rozporu s panem Ševčíkem), že toto byla skutečně jedna z příčin malého úspěchu ČSSD. Právě mi psal rozzlobeně kolega z práce, že udělal velkou chybu když volil ČSSD, protože je evidentně ovládána Zemanem.

    Je to samozřejmě složitější: tím víc je ovládána Zemanem čím je Sobotka slabší. A sobotka je tím slabší, čím méně pod jeho vedením ČSSD získala.
    October 27, 2013 v 21.14
    Památka zesnulých se blíží
    Miloš Zeman možná nechce nic jiného než udržet svou vládu v demisi co možná nejdéle. Rvačka o moc v ČSSD teď znemožní jednání o vládě s její účastí, rozštěpená strana není spolehlivý partner. V tomto ohledu už nezáleží na tom, zda vyhraje Sobotka nebo Hašek, strana prohrává tím, že se teď perou.

    Není možná vláda bez Babiše. Ještě tak ČSSD by měla několik teoretických, leč naprosto neprůchodných možností, ovšem ČSSD je po zemanovském puči mimo hru. Tím se zuźují i možnosti Babiše. Bude-li Babiš zásadově trvat na odporu vůči ODS a TOP 09, zbude mu už jen bizarní a sotva průchodné spojení s Okamurou, KDU-ČSL a KSČM. Rozbití ČSSD tak nechává jen dvě možnosti: pravicovou koalici s Babišem ve stopách Bursíka a VV, anebo bezvládí. I v prvním případě bude pravděpodobně Babiš potřebovat pro změnu postoje trochu času, ve druhém se nejspíš parlament po krátké agonii rozpustí a volby si zopakujeme, s naprosto zoufalými vyhlídkami pro ČSSD; v obou případech bude ještě dlouho pokračovat Rusnokova vláda bez důvěry.

    Zvláštní je motivace Haška a spol. Zeman může sledovat dva cíle, jak pomstu ČSSD, tak udržení své vlády. To Hašek se právě snaží stát předsedou zničené strany, pánem nad doutnajícími troskami. I kdyby věřil, že voliči, kteří pohrdli SPOZ, budou nadšeně volit ČSSD-Z, od koho čeká hlasy pro stranu, která v době složitého vyjednávání o vládě dala přednost vlastním vnitřním pranicím?
    BT
    October 27, 2013 v 21.59
    Vidím to podobně
    http://www.novinky.cz/diskuse?id=339163&articleId=/domaci/317494-zeman-sobotka-by-mel-jit.html§ionId=8

    Názor s nejvíce souhlasnými hlasy:

    Prezident Miloš Zeman byl zvolen jen s pomocí ČSSD, jinak by v prezidentském souboji propadl. Nu a nyní vyzývá předsedu ČSSD k rezignaci? Za ty jeho chyby by měl odstoupit on z funkce prezidenta a nedělat zde kádrováka pro pány Haška, Škromacha, Tejce, Palase a jiné podrazáky z ČSSD!
    October 27, 2013 v 22.36
    Vyloučení pučistů
    ČSSD měla vyloučit pučisty, jakmile začli v prezidentské kampani agitovat pro Miloše Zemana. „Drobný‟ problém je v tom, že demokratická strana by měla být sdružením svých členů, na nějaké vylučování by mělo dojít jenom v krajním případě, a to rozhodnutím členské schůze, ne nějakých funkcionářů, a funkcionáře by měli volit členové. Kdo zvolil pučisty do jejich funkcí? Vyjadřoval výběr stranického kandidáta na prezidenta skutečně vůli členů, a pokud ano, co říkali členové na chování funkcionářů, kteří se zapojili do kampaně pro někoho jiného? A co říkají členové ČSSD teď?
    MP
    October 27, 2013 v 22.47
    P. Kolaříku,
    ale i vy jste k těmto šíleným koncům přispěl, když jste ČSSD nevolil. Však vzpomínáte, co jsem vám psal: Sobotka padne a socdem se bude plně zemanizovat...

    No, nic, jedni, nebo druzí musí odejít - předpokládám, že stranu sobotkovců byste už volil...

    Nejsilnější levicovou stranou bude příštích 5-8 let KSČM, to je už jisté. Což znamená, že jednak levice nebude v žádném případě vládnout a dále že dojde k rozsáhlému zdiskreditování levicové politiky, protože KSČM není schopna roli hegemona české levice zvládnout...
    JD
    October 27, 2013 v 22.58
    Pučistům se neustupuje, ale pokud Zeman pověří Haška (což zřejmě pověří), už tu není co řešit. Ať si to tedy Hašek a spol. užijí a skládají pak před voliči účty. A pak třeba už opravdu nastane čas na nový, byť třeba menšinový, liberálně levicový projekt.
    „Předsedu Sobotku budu o výsledcích jednání samozřejmě informovat,“ ujistil Hašek.
    - to je od Tebe moc hezké příteli Michale.

    "Zatím ten tým byl takto schválen. Já si nemyslím, že je to důležité, kdo je v týmu, ale především to, co se vyjedná a zda ČSSD bude úspěšná jako celek," řekl po jednání předsednictva Jeroným Tejc, který Sobotku nahradil ve vyjednávacím týmu.
    - jasná páka příteli Jeronýme, Tejc nebo Sobotka, vždyť je to fuk.

    Plzeňský hejtman Milan Chovanec hlasoval pro výzvu, aby Sobotka v čele strany skončil. Rozhodl se tak proto, "aby konečně se nějakým způsobem pohnuly věci v sociální demokracii,".
    - určitě příteli Milane. Věci se pohnou.
    Jen aby Vám z toho s přáteli Michalem, Jeronýmem a dalšími nebylo spíš šoufl...
    October 28, 2013 v 8.29
    Sociální demokraté jsou už řadu let schizoidní. To snad pro žádného z vás není novinka. Že tento stav Sobotka nedokázal vyřešit, je jeho chyba. Teď na to doplatil. Vést politickou stranu není to samé, jako vést oddíl Junáků.
    ČSSD ve volbách dopadla špatně. Pod Paroubkem dopadla mnohem lépe a přesto byl odejit. Což bylo mnohými z vás radostně podporováno. Přesto Sobotku, který dosáhl výrazně horšího výsledku, zde litujete. Osobní sympatie ale jen zkreslují pohled na realitu.
    Vyvození osobní zodpovědnosti za volby by neměly ovšem končit u Sobotky. To nestačí, což dokazuje právě odvolání Paroubka. Řeči o tom, že je třeba zachovat vedení pro povolební vyjednávání jsou krytím těch, kteří by měli nést odpovědnost, stejně jako Sobotka. ČSSD by se, bohužel, neměla do povolebních vyjednávání moc angažovat. Její šance na vytvoření vlády, která by mohla prosazovat sociálně demokratický program z více než 50 %, jsou nulové. Spojení s pravicově populistickými seskupeními znamenají odchod do politické bezvýnamnosti.
    ČSSD nyní bude muset projít procesem, který rozhodne o jejím politickém směřování. Tím procesem, který byl odkládán, prý proto, aby se netříštily šance na volební vítězství. Což, jak se ukazuje, byla chyba. Vítězství se nedostavilo, možná právě i pro neujasněný program ČSSD a ti, kteří mohli paběrkovat v jiných politických seskupení, se teď snaží ČSSD ovládnout.
    Je zbytečné na ně dštít síru a oheň pekelný. To si spíše zaslouží ten, kdo je nedokázal zvládnout a nad nimž teď řada z vás roní slzy. Říkejte si co chcete, ale ryba smrdí od hlavy, to platí stále.
    Ovoce, které po něm ČSSD sklizí, je velmi nevalné. A vo tom to je, ne že ne. Serii proher pod sympatickým trenérem dlouho nesnesou ani ti nejtolerantnější fanoušci.
    JD
    October 28, 2013 v 8.43
    Pane Ševčíku, nezlobte se, ale mezi rokem 2010 a teď je podstatný rozdíl. V roce 2010 zůstala vítězná ČSSD osamocena, bez jakékoli šance sestavit vládu. Teď určitou šanci přece jen má a za této situace podrazit předsedu se prostě mezi slušnými lidmi nedělá.
    October 28, 2013 v 9.05
    Hašek a Zemanovci v ČSSD
    Za horší výsledek může především Michal Hašek a Zemanovci v ČSSD tím, že podrývali pozici předsedy strany, kde jen mohli a tím oslabovali a oslabují sociální demokracii. Tento puč režírovaný z Hradu je už vrchol nevkusu. Myslím, že Hašek a Zemanovci by měli přejít do SPOZ a přestat rozkládat a oslabovat sociální demokracii - myšlením a konáním to nejsou sociální demokraté, ale fan klub Miloše Zemana a jako takoví nepatří do sociální demokracie, ale do Zemanovců. O ty už teď Miloš Zeman nestojí, když tak propadli ve volbách, tak se prostřednictvím zemanovců snaží ovládnout sociální demokracii.
    MP
    October 28, 2013 v 9.15
    P. Ševčíku,
    to, co tvrdíte, nedává moc smysl.
    Žádný rozkol v socdem by přece vůbec nenastal, kdyby Zeman nebyl na Hradě. Nebylo by totiž o co se přít - a hlavně o KOHO se při těch intrikách opřít.
    Sobotka jistě dělal chyby jako každý člověk, ale jeho odstavení přece nemůže znamenat žádnou sebereflexi širšího vedení a očistu strany, právě naopak, ti jidášové jej zařízli právě proto, aby oni si své židle zachovali.

    Navíc Hašek, o němž J. Keller prohlásil, že se dívá na politický střed zprava, nebude ani schopen, ani ochoten pricipiální levicovou politiku, ani případně v opozici, natož ve vládě, vést.

    ČSSD také přichází o poslední voliče - stranu s cejchem podrazáků NIKDO volit nebude, jak velmi přesně dokládají citace z diskusí na levicových (!) Novinkách, které tady uvádí p. Trávníček.

    Sobotkův pád je faktický konec socdem.
    October 28, 2013 v 9.40
    Asi se špatně vyjadřuju, neboť jinak by reakce byly odpovídající.
    Zkusím to jinak.
    1.Pane Dospivo, domníváte se že politikové jsou slušní lidé?
    2.Pane Šimso, vinit za svůj neúspěch jiné, je pohodlné, ovšem je to úplně na prd. Takových šibalů. kteří by rádi převzali jiné, zavedené strany, je armáda. Kdo si před nimi nedokáže tu svoji ochránit, je k ničemu.
    3.Pane Plevo, kdo nedokázal dostat Dienstbiera na Hrad? Neschopná ČSSD. Sobotka bral plat za to, aby ji udělal schopnou. Nedokázal to, tak pak vina je buď na vedení ČSSD, že si vybrala neschopného předsedu, nebo pak na něm. Litovat jej je naivní. Litovat je třeba obyčejné lidi, kteří díky jeho neschopnosti přišli o šanci na lepší život.
    Pokud Hašek ČSSD převezme, znamená to navíc, že Sobotkova podpora byla malá. Strana není stát, kde při převzetí pučem ovládnete represivní složky a díky tomu můžete neomezeně panovat. Hašek bez většinové podpory nic nezmůže a pokud ji získá, byla naše podpora ČSSD jen podporou chiméry.
    V každém případě se teď ukáže kdo je kdo a co je co. Jen škoda, že to nepřišlo už dřív. Bylo to ale bohužel jen neschopností Sobotkou jít do střetu. Další z důvodů, proč jej nelitovat.
    BT
    October 28, 2013 v 11.48
    Vážení Sobotkovci (= sociální demokraté)!
    Na demonstraci do Prahy na podporu Sobotky dnes bohužel přijet nemohu, je to moc narychlo. Ale bylo by dobré aby na platformě DR vznikla petice na jeho podporu. Pokud se někdo znáte přímo s panem šéfredaktorem Patočkou, prosím kontaktujte ho s tímto návrhem. děkuji.

    Jinak ještě opět kopíruji názor s nejvyšším počtem souhlasných hlasů z dnešních Novinek (kde drtivě převládají diskutující levicově zaměřeni):

    "Hašek, Onderka, Vaňhová, Škromach, Urban, Chovanec - největší škodná v ČSSD. A hezky si hrají na vláček. Hašek má hlavu v Zemanově p...., Onderka v Haškově, Vaňhová v Onderkově.....
    Pokud nezíská vládu nad ČSSD Diennstbierovo křídlo, je to do budoucna mrtvá strana."

    Zdá se, že proti Haškovi je levice i pravice. Mělo by se toho využít. Kout železo, dokud je žhavé!!!
    BT
    October 28, 2013 v 12.00
    Sobotkovo vyjádření k situaci
    Sobotka se k situaci vyjadřuje v textu v PL:
    ČSSD by se jako vítěz voleb do Poslanecké sněmovny, které navzdory oslabení potvrdily její pozici nejsilnější české politické strany, měla soustředit na vyjednávání o sestavení vlády tak, aby v ní prosadila co nejvíce ze svého volebního programu. Místo toho čelí bezprecedentnímu útoku na změnu poměrů ve vedení strany, které dostávají ČSSD do vážné vnitřní krize právě v okamžiku, kdy by měla projevit odpovědnost vůči voličům, jednat seriozně a státotvorně. Místo toho páchá v přímém přenosu pokus o politickou sebevraždu a hazarduje s důvěrou více než jednoho milionu svých voličů.

    Jsem přesvědčen, že pokus o mocenské převzetí vedení ČSSD by se ze strany Michala Haška a Jeronýma Tejce odehrál v případě jakéhokoliv volebního výsledku sociální demokracie. Nejde totiž o vyvození odpovědnosti za volební výsledek, ta by musela být objektivně vyvozena vůči celému vedení strany, včetně Tejce, Haška a Škromacha, kteří v něm sedí již dlouhou řadu let. Volební výsledek je jen záminka.

    Ve skutečnosti jde o snahu o popření výsledků sjezdu a usnesení ÚVV ČSSD, které v tajném hlasování rozhodly o tom, kdo ČSSD povede do voleb a kdo za ni má být pověřen sestavením vlády v okamžiku, kdy volby vyhraje. Stejní lidé, kteří připravili probíhající vnitrostranický puč, stáli za snahou odstranit předsedu ČSSD na jednání ÚVV ČSSD, kde se uprostřed horké fáze volební kampaně hlasovalo o pověření k sestavení vlády. Už tehdy jim bylo jedno, co projevená vnitřní nejednota udělá s podporou veřejnosti v klíčových volbách do Poslanecké sněmovny. Už tehdy nad tímto hlasováním mnozí občané kroutili hlavou a média ho označovala za velkou chybu ve volební kampani ČSSD.

    Právě vnitřní nejednota ČSSD byla hlavní příčinou toho, že volební výsledek ČSSD zůstal za očekáváním jak našich členů, tak voličů. Podle všech dostupných analýz nám lidé ze všeho nejvíce vyčítali rozhádanost a spory uvnitř ČSSD. Každý, kdo sledoval dění ve straně v uplynulých letech ví, že klíčový podíl na existenci dvouhlavé ČSSD má právě její místopředseda Michal Hašek, který dlouhodobě není schopen respektovat fakt, že nebyl zvolen předsedou ČSSD. Tuto dvouhlavost ČSSD před volbami zneužívali i naši političtí konkurenti, včetně strany Zemanovců.

    Pokládám za pohrdání voliči, pokud je předseda strany, který vedl několik měsíců volební kampaň, objel celou republiku, vystupoval na stovkách veřejných shromáždění, a dosáhl nakonec volebního vítězství, odstaven bez jakéhokoliv odůvodnění od povolebního jednání o sestavení vlády. V minulosti strany se to nikdy nestalo.

    Jsem přesvědčen, že prezident Miloš Zeman by neměl zasahovat do vnitřních poměrů ČSSD. Je skandální, že k pokusu o puč došlo na půdě ČSSD krátce po té, kdy se s ním Michal Hašek a Jeroným Tejc sešli. Miloš Zeman nemá právo radit ČSSD zejména po té, kdy projekt jeho osobní strany SPOZ už podruhé ve volbách nedokázal překročit hranici pro vstup do Poslanecké sněmovny a skončil s 1,5 procenty hlasů naprostým volebním debaklem. Pokud z těchto voleb vzešla levice oslabena, pak na tom nese svůj podíl také levicový prezident Zeman a chování jeho prezidentské vlády. Zvolení Miloše Zemana prezidentem a Rusnokova vláda bohužel levici k lepšímu volebnímu výsledku nepomohly.

    ČSSD nesmí skončit jako SPOZ. Naprosté a nekritické podřízení ČSSD vůli a rozmarům prezidenta republiky, které prosazuje Michal Hašek, učiní stranu dlouhodobě nevolitelnou pro velkou část jejích voličů, zejména z řad střední a mladší generace a také vzdělanější skupiny voličů. Stejně tak učiní ČSSD nevolitelnou a nepřitažlivou přenášení zákulisních nedemokratických praktik, které jsme viděli ve SPOZ před volbami, na půdu ČSSD. Sociální demokracie musí zůstat autonomní, otevřenou a demokratickou stranou s moderním levicovým programem.

    Je rovněž nepřijatelné, aby prostřednictvím Michala Haška významně ovlivňovali vnitřní poměry v ČSSD lidé jako Nejedlý, Mynář a Tvrdík.

    ČSSD tu zůstala po volbách jako poslední velká tradiční politická strana. Nesmí se stát obětí hrátek několika funkcionářů, kteří vidí jen své ambice a vládní posty. Nesmí skončit vnitřně rozbitá jako ODS. Obávám se toho, že takto oslabená strana nebude schopna vyjednat důstojné podmínky pro účast ve vládě a bude možným partnerům pro smích. Voliči nepochopí, proč se hádáme v situaci, kdybychom měli prosazovat naše sliby, dané ve volbách.

    Děkuji členům ČSSD, sociálně demokratickým voličům i dalším občanům za četná vyjádření podpory a solidarity, která jsem obdržel v uplynulých hodinách. Nikdy v životě jsem během jedné noci nedostal tolik zpráv SMS. Z několika stovek SMS a e-mailů byl jen jeden jediný negativní, podporující stanovisko Michala Haška.

    Za všechny reakce cituji jedinou: „ Jako dlouholetý volič ČSSD jsem zděšen a zhnusen zradou některých vedoucích činitelů.Vrazili nůž do zad svého předsedy.Chopili se záminky o neúspěchu ve volbách,přitom zosnovatelé útoku mají za výsledky voleb stejnou zodpovědnost.Věrně posloužili Zemanovi v pomstě proti Sobotkovi.Jsou to kariéristi,jde jim jen o svoje koryta.Víckrát už volit ČSSD nebudu.“

    Jsem připraven vyvodit kdykoliv politickou odpovědnost na sjezdu ČSSD, který mne do funkce předsedy dvakrát zvolil. Domnívám se, že volební sjezd ČSSD by se měl uskutečnit ještě před volbami do Evropského parlamentu, v březnu roku 2014, a že by tam mělo dát k dispozici své funkce celé současné vedení strany. Budu rovněž respektovat fakt, pokud budu z funkce předsedy ČSSD odvolán tajným hlasováním ÚVV v souladu se stanovami strany.

    Nebudu ustupovat nátlaku, špinavé kampani a nedemokratickým praktikám, které připomínají metody, jež uplatňoval Zdeněk Fierlinger na půdě ČSSD v roce 1948. Pokud bych se takovým metodám nyní podřídil, popřel bych všechny hodnoty, které v politice léta prosazuji. I proto jsem se rozhodl na funkci předsedy ČSSD nerezignovat.

    Bohuslav Sobotka
    předseda ČSSD
    BT
    October 28, 2013 v 12.12
    Ustát puč!
    Sobotka by měl ustát puč podobně jako kdysi M. S. Gorbačov.

    I proti Gorbačovovi tehdy stáli kariéristé, kteří nadřazovali svůj osobní profit nad posun tehdejší společnosti k progresi. I u nich prý hrál alkoholismus významnou roli. :-)
    PL
    October 28, 2013 v 14.40
    Pane Ševčíku,
    pokud se věci příliš zjednoduší, vyjde z úvahy banální konstatování, které skutečnost nálepkuje nikoli postihuje. Tak si to zkusím taky: V podpoře voličů a členů čssd B.Sobotkovi nejde o lítost ap., ale o upřesnění důvodu jejich volební podpory a o odpověď na otázku, kterým směrem se má strana vydat a kterým nee. Je to taková, jak bych to řekl, demokratická zpětná vazba. Něco, s čím si Česká strana socálně demokratická jistě hlavu lámat nemusí...
    October 28, 2013 v 14.40
    Bod zvratu
    Zrovna jsem dočetla článek Lenky Procházkové na Blistech:
    http://www.blisty.cz/art/70723.htm
    překročili jsme podle ní bod zvratu. Není cesty zpět. Lenka Procházková za to viní chybnou politiku ČSSD ve věci restitucí. Souhlasím s ní, jdu ještě dál. Restituce jsou jen jeden případ z mnoha, kdy převážila moc peněz nad prostými občany. Jakmile majetková nerovnost dostoupí určité výše, je demokracie nemožná, už si na ni pak jen hrajeme, ale ve skutečnosti o důležitých věcech nerozhoduje většina, ale hrstka bohatých.
    Každá levicová strana je v kleštích. Ve snaze rozprostřít peníze jako hnůj na celou zem, nemá jich pak tolik jako kapitalista, který je hromadí a užívá jen pro sebe. Už jsme překročili rubikon. Prostí lidé to vycítí dřív než intelektuálové, a když jim kapitalista ukázal vlídnou tvář, šli za ním.

    Postoj Bohuslava Sobotky je správný, nevzdal se a já mu fandím. Přesto cítím, že jako povolební vyjednavač je slabý a ČSSD se nepodaří prosadit ohlášený volební program. Jak by si vedl na jeho místě Hašek? Ten je pragmatický, nemá věci tak dobře promyšlené, jenže tomu by fakticky radil Zeman. Kdo z nich tedy bude program ČSSD prosazovat lépe a lépe tak hájit zájmy většinu občanů? To nedokážu posoudit.

    Je mi jasné jedině, že spor musí rychle skončit, neboť poškozuje vyjednávací pozici ČSSD o budoucí vládě a tím i schopnost prosadit co nejvíc z volebního programu ČSSD. Kdyby ovšem Sobotka zůstal na svém místě, pak se jeho síla promítne do vyjednávací pozice ČSSD a ta z toho vyjde silnější! Přidávám se k demonstraci za Sobotku!


    FZ
    October 28, 2013 v 14.44
    pár čistě subjektivních postřehů
    1) Koalice s Babišem a lidovci by vznikla i kdyby měla ČSSD 30 % a s KSČM většinu. Konečný výsledek není až tak rozhodující

    2) Většině voličů ČSSD je úplně jedno, jestli jí vede Sobotka nebo Hašek

    3) Sobotkovské a Haškovské křídlo existovalo v ČSSD daleko dříve, než se stal Zeman prezidentem (tehdy ještě nebyl Hašek na DR démonizován - http://denikreferendum.cz/clanek/9572-hasek-a-sobotka-najdi-pet-rozdilu)

    4) Kdyby ČSSD nevedl v 90. letech vámi tak nenáviděný Miloš Zeman, nějaký Babiš by se objevil již tehdy a převzal roli sociální demokracie
    Pane Zíko, souhlas s body 2-4
    K bodu 1: hodně jsem si přála, aby konečně vládla ČSSD spolu s komunisty, ať už jako menšinová vláda s tichou podporou nebo dokonce v koalici. Skoro jsem věřila, že by to na rozdíl od roku 2010 prošlo díky levicovému Zemanovi na Hradě.
    Babišovy miliardy to ale zatrhly.
    Tak jsem si udělal malé shrnutí:
    Levice volby nevyhrála.
    Pravice je projela.
    Sociální demokracie se den po volbách začala řezat hlava nehlava.
    Nejmocnéjšími muži této země se stali Miloš Zeman a Andrej Babiš.
    To ujde.
    Zajímavá diskuse tady.
    Musím říct, že mě čirá bestialita moci v reálném čase a v přímém přenosu taktéž šokovala.
    Já chápu, že je dvacet procent málo, že jsou pochybnosti o schopnostech Bohuslava Sobotky.....................

    Osobně jsem si naivně představoval, že se teď vedení ČSSD pokusí sestavit nějakou funkční vládu s tím, že až se to podaří, bude schválen rozpočet atd., že proběhne sjezd, který výsledky voleb zhodnotí a rozhodne o novém vedení.
    Protože je dvacet procent opravdu míň, než by se slušelo, dovedu si živě představit, že by byli budoucí možní koaliční partneři upozorněni, že je možné, že se v dohledné době změní vedení strany, ale že to nebude mít přímy vliv na uzavřené dohody.
    Dokonce si dovedu představit, že bude učiněna dohoda s prezidentem, že pokud by byl po sjezdu v čele soc. dem. někdo jiný než v době sestavování vlády, že zkrátka na návrh ČSSD re-jmenuje některé členy vlády (stejně žádné ústavní tradice nemáme)).
    I když bych si to nepřál, tak si dovedu představit, že i když B. Sobotka vyhrál volby, bude to po analýze sjezdem zhodnoceno jako v dané situaci nedostatečný úspěch, bude mu poděkováno za několikaleté vedení strany (což není lehký úkol) a on se zařadí na nějakou nižší pozici.

    Ale kdepak.
    To se na levici nenosí.
    Už druhý den po volbách po něm vyjeli jako psi. Ti, kteří ještě před pár hodinami stáli po jeho boku.

    Všechna čest politologu Pehemu. Věděl přesně, jak to dopadne.
    JJ
    October 28, 2013 v 16.32
    Ustat puc?
    "Sobotka by měl ustát puč podobně jako kdysi M. S. Gorbačov.

    I proti Gorbačovovi tehdy stáli kariéristé, kteří nadřazovali svůj osobní profit nad posun tehdejší společnosti k progresi. I u nich prý hrál alkoholismus významnou roli. :-) "

    Pane Travnicku,
    Nevim, nejsem expert na dejiny SSSR ci Ruska, ale co si tak zhruba pamatuju - kdyztak mne opravte - tak Gorbacov puc ustal a nastalo deset nejstastnejsich let v historii Ruska... A tento rozkvet ukoncil az nastup autoritare Putina...

    Jen tu zminku o alkoholismu moc nechapu - myslel jsem, ze prave postoj Borise Nikolajevice byl pri tom odrazeni pokusu o puc klicovy.
    October 28, 2013 v 17.18
    Nevím, jestli to má cenu pořád psát.
    Vznikla tu teď nějaká domobrana za Sobotku. On je ten dobrý, zlí jsou Hašek, Škromach a podobně.
    Co takhle zopakovat si fakta. ČSSD dosáhla pod Sobotkou dvou nejhorších parlamentních volebních výsledků v poslední historii. I když za tohle musí nést zodpovědnost celé vedení strany, první na řadě je vždy předseda. To, že jej odvolaly 2/3 předsednictva, svědčí o tom, jak slabou pozici v ČSSD má. Na co pak nějaké demonstrace?
    Aby zůstal dále předsedou ČSSD člověk s tak výraznými neúspěchy a s tak slabou pozicí? K čemu by to bylo dobré?
    A to je ta nejdůležitější otázka.
    Že by Sobotka poté změnil ČSSD k lepšímu? Pravicovým politikům nevěříme, že se dokážou změnit k lepšímu a Sobotkovi věříme, že co nedokázal za 7 let, teď dokáže? Jak asi? Vyhodí 2/3 strany, které za ním nestojí?
    Křídlo, které v ČSSD reprezentoval Sobotka, teď bude muset čekat na to, jestli najde schopného šéfa. Se Sobotkou prohrálo, bude to tedy muset být někdo schopnější. Konání zastánců tohoto křídla by tedy mělo směřovat k hledání nového leadra a ne k záchraně toho, který vše prohrál.
    „K tomu, abychom byli schopni plnit naše sliby a měli čas na práci pro lidi, potřebujeme jednotu a stabilitu. A na to opravdu nemáme čas do března, kdy by zřejmě šlo sjezd svolat. Toto se musí vyřešit v řádu týdnů, a proto jsem včera hlasoval, jak jsem hlasoval. Je mi v tuto chvíli úplně jedno, jestli budu ve vládě. Nikdy jsem nepreferoval osobní úspěch nad úspěchem strany. Pokud nepůjdeme do vlády jednotní, nebude mít dlouhého trvání,“ vyjádřil názor k situaci Milan Chovanec.
    Ano, v rámci jednoty a stability vyšoupli předsedu z vyjednávacího týmu a rozpoutali novou várku chaosu na už tak rozmlácené politické scéně.
    Do března se nedalo počkat.
    Já si počkám Chovanče, jestli ty v té vládě nebudeš...

    Stručný závěr - politik může jakkoliv překrucovat fakta, důležité je se tvářit upřímně.
    (a je úplně jedno, že B.S. možná "neúspěch" tak úplně neustál).

    Mimochodem by mě zajímalo, jestli stranické sekretariáty teď mohutně zaměstnávají agentury pro průzkum - teď, těsně po volbách, když už se ví, jak to dopadlo, by se dalo zjistit množství cenných informací - koho (jací) lidé volili, proč, proč jiné ne, co se jím líbí, co nelíbí - na politice, běžném životě, společenství...
    Myslím, že odpovědi by byly upřímnější a pravdivější než z dob předvolebních průzkumů.
    Přiznám se pane Ševčíku, že tenhle ultimátní, přitom neobrazný a flexibilní typ slovníku nemám moc rád - jak "vše prohrál"?
    Dobře, mohlo to dopadnout líp, ale "vše prohrál"???
    Vždyť ČSSD má nejvíc křesel v nové sněmovně.
    Jestli je vítězství, byť hubené, totální porážkou, může být stejně snadno i totálním vítězstvím, ne?
    Záleží pouze na úhlu pohledu, že...
    (případně na tom, kdo kde stojí)

    Prostě podřízli předsedu jako podsvinče a ještě nás lákají na jitrničky...
    October 28, 2013 v 17.55
    Pane Morbicere,
    pokud někdo prohlásí, že volební výsledek pod 30 % bude neúspěchem, mám psát o výhře? Jaká je to výhra, když ČSSD není schopno sestavit vládu, která by mohla prosadit sociálně demokratickou politiku?
    Mě je líto, že se B.S. prohrál. Moje volba mezi nim a Haškem byla jasná, vždy jsem ji tu prezentoval. Ale když se budu chovat jako fotbalový fanda, který za prohru svého mančaftu viní rozhodčí, nefér hru soupeře a vůbec vše jiné, než aby přiznal, že ten jeho tým hrál naprd, tak nic nezměním.
    Mimochodem, poslední skutky B.S., kdy si vyčlenil další vyjednávací tým a tím pádem by o ČSSD měly jednat dva, každý jinak, dělá ČSSD jen další medvědí službu. Zeman mluvil o měsíci, než se strany dohodnou. Sjezd ČSSD může být do 14 dnů, nemusí to být nutně monstrakce, stačí jen jasně deklarovat, kdo stranu povede. Ten sjezd může Sobotka svolat. Času na vyjednávání s novým mandátem pak ještě bude dost. Takhle už ale ČSSD vypadá jak volné sdružení komedinatů.
    Ano pane Ševčíku, když jsem teď projel zpravodajské servery, souhlasím, že je tahle debata dále bezpředmětná - přesunuli jsme se do grotesky, kde žádné zákony či zákonitosti neplatí.
    Nezbývá než se nechat unášet ztřeštěnými kousky herců a moc to neřešit...
    BT
    October 28, 2013 v 18.05
    Pane Janečku,
    ta poznámka o alkoholismu se týkala těch pučistů, prý většina z nich byla zpitá. U nás je alkoholikem jen hlava pučistů.
    BT
    October 28, 2013 v 18.11
    Pane Ševčíku,
    a kolik si myslíte, že by získala ČSSD kdyby ji do voleb vedla loutka Zemana Hašek?
    Vám by připadala důvěryhodná strana, kterou prostřednictvím oportunisty a kariéristy ze zákulisí ovládá někdo jiný?


    No, to se uvidí. Osobně tomu už teď úplně nevěřím pane Kolaříku.
    Na každý pád ČSSD je momentálně nepoužitelná.

    Stejně je zajímavé, jak je to teď všechno vyhypované.
    Politika na směsi steroidů a metamfetaminu.
    V sobotu po obědě se začly sčítat hlasy a v pondělí po obědě už jsou lidé v ulicích..............................
    Je neklid to správné slovo?

    Někde jsem četl, že Sobotkův syn má desáté narozeniny a že se bude slavit. Docela by mě zajímalo, co z těch oslav bylo.
    Protože mašinérie se nezastavila ani na vteřinu...
    BT
    October 28, 2013 v 19.04
    Váhá i Babiš a Bělobrádek
    Velmi doufám, že Hašek s Tejcem budou mít problém ten puč ustát. A bylo by to jen dobře.

    Není přece možné aby o osudu vítězné politické strany rozhodoval prezident prostřednictvím pučistů. Pan Sobotka byl řádně zvolen předsedoutéto strany na sjezdu a v demokratické zemi není možné aby ho prezident sesazoval zákulisními intrikami s využitím své páté kolony v ČSSD.

    Velmi si přeji aby to pučistům nevyšlo, oslabilo je to a oslabilo to i nedemokraticky jednajícího prezidenta.

    Jsem rád, že většina levicově smýšlejících lidí se kloní k tomuto názoru.

    Viz např. zase "vítězný" diskusní příspěvek z Novinek:

    "Správně pane Babiš, trvejte na vyjednávání se sebou rovným a ne s nějakým vnitrostranickým pučistou.Ať neztratíte kredit u svých voličů ihned po volbách."

    Je vidět, že většina lidí na levici (ale i na pravici) jsou na Sobotkově straně.
    Pokud by se nakonec Hašek přece jen stal premiérem, bude mít horší pozici než měl Nečas. Většina lidí zajímajících se o pilitiku ho vnímají jako zrádce a kariéristu, jako člověka jednajícího nefér a bažícího po moci i za cenu zničení vlastní strany.
    MF
    October 28, 2013 v 21.24
    Dost bylo Sobotky.
    BT
    October 28, 2013 v 21.46
    Chcete-li podpořit Sobotku, napište poslamcům ČSSD
    Zde jsou adresy:
    http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/matej-hollan.php?itemid=21477

    Já již tak učinil a mám obratem kladnou odezvu od S. Humla.
    MP
    October 28, 2013 v 21.50
    M. Fraňku
    dost byla opilce na Hradě!

    Kdybych byl dnes večer na místě prof. Koháka, asi bych naplil Zemanovi do očí!
    MF
    October 28, 2013 v 22.24
    Pane Plevo, já vím, že nemáte úroveň, nemusíte to ale tak vykřikovat do světa. Jste pedagog, měl byste jít žactvu vzorem.
    October 28, 2013 v 22.28
    Konec Haška
    Nezřízené ambice a slepá důvěra v prezidenta se mu staly osudné. Odhalený pučista, zrádce a kariérista se dlouho ve svých funkcích neudrží.
    MF
    October 28, 2013 v 22.50
    Máte pravdu, pane Šimco, dobře jste pana Diensbira charakerizoval. Sám bych si tak tvrdá slova nedovolil napsat.
    MF
    October 28, 2013 v 23.03
    Pavle, poznamenal jsi tady mnoho věcí, a jak situace ukázala, bylo to dosti často úplné nesmysly.
    October 29, 2013 v 1.02
    Kmotři
    Nepřehlédněme, že řadu Haškových stoupenců (Vaňhovou, Hulinského, Onderku, Zimolu...) známe z korupčních skandálů a koalic s ODS.

    Je ostudou členů ČSSD, že tyhle lidi nechávají vůbec ve straně, a ještě k tomu ve funkcích. Je ostudou voličů, kteří dávají opakovaně (zvlášť výrazně, myslím, v krajských volbách v Ústeckém kraji) najevo, že takovou ČSSD nechtějí, že do ČSSD nevstupují a tyto lidi z ní nevyhánějí. Je ostudou orgánů činných v trestním řízení, že tito lidé jsou stále na svobodě.

    Když se rozhoduje mezi Sobotkou a Haškem, rozhoduje se mezi ČSSD a ODS-Z.
    October 29, 2013 v 11.28
    http://www.petice24.com/petice_na_podporu_bohuslava_sobotky_jako_pedsedy_a_lidra_ssd
    BT
    October 29, 2013 v 18.14
    Pane Kolaříku,
    myslím, že se musíte mýlit. Bohoušek Sobotka je přece maminčin mazánek s rovnátky, brýlemi a pleší, který nikdy nepracoval, takže neví co je život a je proto nesmírně slabý...
    Tak nás to učili ve škole :-)
    + Další komentáře