ÚSTR by měl být opravdu zrušen
Petr UhlV roce 1991 přijal parlament zákon o době nesvobody. Podle něj „porušoval komunistický režim let 1948 až 1989 lidská práva i vlastní zákony“. Dnes se diskutuje o jeho potomkovi — zákonu o Ústavu pro studium totalitních režimů z roku 2007.
Zákon o době nesvobody byl přijat v roce 1991. Ve Federálním shromáždění jsme byli tehdy už v menšině, i když dost početné, kteří jsme si ho nepřáli. V rozpravě jsem kritizoval atmosféru odplaty, černobílé vidění a atmosféru rodícího se antikomunismu. Kvůli historické spravedlnosti je ale nutno dodat, že zákon čelil i chaotickému požadavku, aby se právní předpisy čtyřicetileté doby nesvobody považovaly za právně nulitní normy, tedy aby se žádné zákony z let 1948 až 1989 neuznávaly, obdobně jako vládní a říšská nařízení z protektorátu a už i vlády druhé republiky, prohlášená Benešovými dekrety a následně i zákony za neplatné (až na výjimky).
Zákon má jen dva věcné paragrafy. První se týká onoho porušování zákonů a lidských práv. Druhý říká, že právní akty přijaté v době nesvobody se ruší jen tehdy, stanoví-li tak zvláštní zákony.
Politický boj pomocí zákonů
Byla to taková pionýrská doba — pionýrská v americkém smyslu toho slova. Generální prokurátor Jiří Šetina si sám sobě v roce 1993 (jako poslední generální prokurátor České republiky) udělil finanční odměnu 20 000 korun, a když mu sekretářky říkaly, že to podle zákona nesmí, opáčil, že on žádné komunistické zákony neuznává. Nový zákon z roku 1991 asi nečetl, nebo i ten považoval za komunistický blábol.
V téže době, tedy na podzim 1991, se parlament usnesl na lustračním zákonu k odhalení tajných spolupracovníků StB, který ale zároveň zajistil další působení některých příslušníků StB na ministerstvu vnitra a jinde. Jako ministrovu výjimku ovšem. Federální ústavní soud sice udílení výjimek zrušil, ale nový český ministr vnitra Jan Ruml mi to vyložil tak, že jednou udělená výjimka platí a estébáky nevyhodil. Lustrační zákon umožnil hon ne na příslušníky StB, nýbrž na čarodějnice, tedy i lidi ke spolupráci s StB přunucené nebo spolupracujcí s ní dobrovolně i jinde než na „úseku boje proti vnitřnímu nepříteli“. A ten trvá v oslabené podobě dodnes.
V roce 1993, když se Češi zbavili — dovolte mi trpký žert — příživnických a levicových Slováků, jak je označovala pravicí ovládaná média, přijal parlament zákon nazvaný „o protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu“. Z neumětelství, jež jim bylo vlastní, ho autoři nazvali „o protiprávnosti komunistického režimu a odporu proti němu“, tedy bez důležité předložky „o“.
Jazykové dovednosti pravice měly původně poznamenat i zákon o době nesvobody z roku 1991. Ale tehdy kultivovanější část parlamentu nepřipustila formulaci, že Komunistická strana svou diktaturou zhanobila lidskost (namísto lidstvo). Nevědomost, pošetilost a patetičnost chodí ruku v ruce.
Úplné absurdity, nejen jazykové, dosáhl i pozdější další retribuční (tedy odplatový) zákon, který za pomoci jednoho antikomunistického historika vznikajícího Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) napsala v roce 2007 tehdejší zelená poslankyně Kateřina Jacques. Autoři tak změnili původní návrh zákona o Ústavu národní paměti, na jehož redakci se nejvíce podílel Patrik Benda, bratr Marka Bendy a senátor Jiří Liška. Liška se Patrikem Bendou nechal ochotně řídit.
Zákon o ÚSTR je postaven na požadavku, aby ústav nestranně zkoumal a hodnotil zločinný komunistický totalitní režim, antidemokratickou a zločinnou činnost orgánů státu, zejména jeho bezpečnostních složek, a zločinnou činnost Komunistické strany Československa, jakož i dalších organizací založených na její ideologii. Všechny státněsocialistické organizace po celou dobu čtyřiceti let tak zákon označuje za totalitní a zločinné. S tímto zákonným zadáním je ovšem jakékoliv zkoumání nemožné, natož pak nestranné.
Zákon o ÚSTR vyšel z krajního ideologického postoje. Ústavní soud (ÚS) ho přesto v roce 2008 nezrušil, stejně jako předtím nezrušil zákon antikomunistický z roku 1993. Je to jedna z jeho největších ostud. Za ta léta ale nastal pokrok — výrazně pravicový ÚS neznal v roce 1993 „minoritní vóta“, tedy zveřejňovaná menšinová stanoviska jednotlivých ústavních soudců, zatímco v roce 2008 prošlo zamítnutí návrhu na zrušení zákona o ÚSTR u ÚS už jiného složení — byli tam už soudci různých názorových orientací — jen o prsa, tedy o pouhý jeden soudcovský hlas. Z patnácti soudců se jich odvážilo sedm podat do výroku ÚS „návrh na zrušení zákona se zamítá“ odlišná stanoviska. Pečlivě je i zdůvodnili, každý na webových stránkách ÚS podívat se může. Text nálezu ÚS i odlišných stanovisek ZDE. Mezi těmi sedmi byl i předseda soudu Pavel Rychetský a oba místopředsedové, Pavel Holländer a Eliška Wagnerová.
Skupiny, o něž se opíral Pavel Žáček
ÚSTR budoval a jeho chod ovládal jako jeho první ředitel Pavel Žáček, absolvent novinařiny na pražské Fakultě sociálních věd. Studoval tam v letech 1987 až 1992 a v roce 2001 tam získal na disertační práci o časopisu „V boj“ odbojové skupiny z roku 1939 titul Ph.D. Neúspěšně se pokoušel studovat i historii a politologii na pražské filozofické fakultě. Před rokem 1990 byl Žáček funkcionářem Svazu socialistické mládeže. Média ho představovala jako historika, ale tím nebyl, stejně jimi nebyli mnozí badatelé, kteří v archívu vyhledávali kompromitující materiály (nebo je interpretací dotvářeli) StB na herce, spisovatele a hlavně kandidující politiky, pokud ovšem byli z levice. Svým zacházením s lidmi a ideologickými postoji poštval proti sobě ředitel ÚSTR Žáček většinu historiků ústavu, mnozí odešli. Popudil si i část rady ÚSTR, původně nijak nepředpojaté. V obou případech, při jeho odvolání jako ředitele v roce 2010, i nyní, v dubnu 2013, kdy byl odvolán Herman, šlo vlastně o odstranění Žáčka. Herman byl jen nevýrazná figura.
Ve svém boji proti komunismu všeho druhu se Žáček opíral o pět okruhů osob.
První byli antikomunisté (a je jedno, zda tomu věřili, nebo to předstírali). To byli ovšem jen jednotlivci, dokonce i v ÚSTR.
Druhý okruh byli aktivisté Charty 77 a kulturního undergroundu, kteří většinou neměli k práci historika nebo archiváře žádnou kvalifikaci, často ani neměli žádné vyšší vzdělání. Ani na badatele si nemohli hrát, i když badatelem je podle zákona každá fyzická osoba, která vyplní badatelský lístek formátu A5. Na lístku není ani rubrika, zda ona osoba je soudně omezena ve způsobilosti k právním úkonům. Tito lidé z ÚSTR neodešli, konají tam pomocné práce, například digitalizují archiválie neodborným způsobem (za nějž je ovšem odpovědno vedení archívu a ústavu), takže veřejnosti nejsou zpřístupněny přes počítač. Komu z novinářů či z veřejnosti co v archívu najdou, o tom rozhodují oni.
Třetí okruh byli politici (hlavně senátoři, občas i poslanci) — a především novináři, kteří se ve věci nijak nevyznají a v zájmu své kariéry nebo z pošetilosti se k Žáčkově antikomunistickému boji přidali. Částečně i věří tomu, že je to tak správné.
Čtvrtým okruhem byla Konfederace politických vězňů (KPV), tedy její vedení, v posledních letech její předsedkyně Naděžda Kavalírová.
ÚSTR nemůže být nepolitickou institucí, konstrukce zákona to znemožňuje. Jeho zrušení by bylo nejracionálnějším řešením.
ÚSTR patří zrušit. Jenže co si česká pravice vymyslí potom na ochranu sebepotvrzující interpretace dějin?
Jiří Vyleťal
Je-li režim totalitní, pak to znamená, že proniká všemi složkami života, jde mu přece o vytvoření nového člověka, který bude jinak myslet, jednat, mít jinou vizi svého života než člověk starý. Proto je naopak nezbytné zkoumat i onu každodennost, to, jak režim pronikal do nejposlednějších koutů lidského života. Jenže když to začneme dělat, zjistíme, že režim totalitní v onom silném slova smyslu nebyl, protože i v jeho rámci existoval určitý, byť omezený prostor pro různé alternativní strategie a pro jakési vyjednávání mezi společností a mocenskými aparáty. Abychom si zachovali onen čistý, silný pojem totality, kdy všechno řídí Strana a to působení probíhá jednostranně shora dolů, tak si musíme téma zúžit jen na ty represivní složky a oficiální ideologické aparáty. Jenže pak už zase zkoumáme jeden výsek, ne společnost jako celek, společnost jako totalitu...
Závěr: zkoumání totalitního režimu v jeho totalitě by vyvrátilo pojem totalitního režimu...
A pal si dovolím jednu konspirační teorii, jakkoliv se jim jinak vyhýbám. Není ta liknavá digitalizace archivu ze strany Hermana, myslím že bývalého mluvčího České biskupské konference, dokonce záměr? Neukrývají se v archivech třeba informace o chování části katolických kněží za normalizace, informace, u kterých nebylo žádoucí, aby se dostaly na veřejnost, dokud nebyly podepsány restituce?
Jeden z nejlepších článků na Britských listech vůbec.
Se závěrem stoprocentně souhlasím:
"Považuju za jediné možné řešení ÚSTR zrušit, ovšem zákonem. Jeho archiv musí být převeden pod Národní archiv České republiky ihned. A pokud jde o bádání, jistě by to – i za část rozpočtovaných peněz – zvládl lépe Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd."
Navěrno tak, exactly so ...
Co je založeno na špatném se nemůže žádnou modifikací stát dobrým.
Jakékoli státem protěžované a financované hodnocení dějin neuznávám - a vše co na základě tohoto přístupu jako veřejně financovaná instituce vzniklo, by mělo být zrušeno - respektive převedeno (pochopitelně bez archívu) pod soukromé financování toho, kdo do toho chce své vlastní peníze vrážet ...
Na té závěrečné teorii nevidím nic konspiračního: ty informace tam být musejí.
Žádnou specifickou definici totality nemám. V tom příspěvku jsem pracoval, řekl bych, se standardním chápáním totalitního režimu, jak se používá v politologii; původně to vlastně odkazuje k fašismu, který se k totalitě hlásil vědomě jako k protikladu vůči liberalismu. Liberálové ponechávají občanskou společnost nezávislou na státu, se svobodnou soutěží idejí - proti tomu chtěli fašisté režim, jehož záběr bude "totální", úplný, bude znamenat proměnu celého světového názoru a lidské praxe...
Zajímavě pracuje s totalitou Lévinas - je to stejnost, uzavřenost, proti které staví otevírající, metafyzický vztah k Jinému - tímhle se mj. inspiroval Derrida, takže tady by vedla cesta k té "postmoderně".
S tím Hermanem, já nevím, to se nikdy nedozvíme; ani si moc nemyslím, že má smysl se po tom pídit. Ale taky si umím představit, že tam nějaké takové motivy mohly být.
Ale argumentace paní Hájkové mi nepřipadá šťastná. Historická věda není od toho, aby konstruovala nějaký celospolečenský konsensus, to bychom ji mohli odpískat a vytvořit závazné ideologické prefabrikáty. O historii se vždycky vede spor. To přece není důvod, aby její výzkum stát nepodporoval — pokud ovšem nemáme na mysli stát nedemokratický.
No, já jsem panu Plevovi neporozuměl vůbec.
Samozřejmě je tu školství, Akademie věd ... veřejné rozpočty jsou zde plně zapojeny, ale to je vědecký výzkum ...
a já mám na mysli, že pokud někdo chce hodnotit jakýkoli režim arbitrárně ... tak za své ...
... to by mělo platit i o jakémkoli ústavu například i pokud by existoval nějaký "antifašistický" - to by pro mne bylo stejně nepřijatelné.
Na to jsou přece think-tanky ... pokud něco zakládáš na arbitrárním hodnocení ...
... copak stát financuje Liberální nebo Občanský institut, toho, kdo je např. fanda rakouské nebo marxistické politické ekonomie, apriorní odpůrce nebo naopak stoupenec RKZ?
Ať se z ÚSTR stane think-tank ... a archív samozřejmě tam, kam patří a to hned .... !!!!
Jak jsem napsal pod jiným článkem, ÚSTR prostě není vědecká instituce. Kdybych to chtěl sarkasticky vyhrotit, tak napíšu, že je to jakási obdoba Ústavu dějin KSČ.
I to by tu bylo dnes možné........povzdechl bych si.
Psal jsem na stejné téma na Britské listy, http://blisty.cz/art/68236.html. Je tam také jedna možná operativní definice totality pro účel zákona: ovládnutí rozhodujících politických, správních a kontrolních struktur státu a společnosti koordinovanou skupinou, sledující vlastní parciální zájmy na úkor celku.
Ale co dál? Pochopitelně převést archiv pod režim zákona platný pro všechny archivy, nicméně určitě by nevadilo, pokud by zůstaly přednostně vyčleněny prostředky na digitalizaci (ovšemže kvalitní).
Vytvořit solidní radu, která by vypisovala a administrovala granty pro výzkum -- na USTR sice, pokud vím, nevzniklo nic, co by stálo za řeč, ale pár opravdu zajímavých věcí z dějin druhé poloviny dvacátého století poslední dobou vzniklo a nikoliv vše na Ústavu pro soudobé dějiny (Michal Pullmann na UK, Jan Mervart tuším z Hradecké university apod.)
Ano, bylo by to zase politické zadání, ale politicky potřebné. Historie je jeden z nejmocnějších způsobů, jak kanalizovat minulost, která nechce být minulá a která v rovině resentimentů a denunciací saje krev přítomnosti.
Pro MŠ a RK
Prosím, rozlišujte totalitu a totalitarismus. Já vím, že se ta totalita u nás vžila a u Levinase má oslabení řečeného rozdílu dokonce velmi inspirující filosofické zdůvodnění, ale přece jen...
Mimochodem, postmoderna a totalitní režim, to je přece jedno z hlavních témat Lyotarda od Postmoderní situace včetně.
Takže hodnotit bude jenom pravice, s předem očekávaným výsledkem, protože ta to "své" má...
Samozřejmě, že financování ÚSTR ze státního rozpočtu je trestuhodné, stejně jako povinnost odvádět poplatky současné České televizi...
To je bohužel opravdu velmi operativní definice. Takovéto ovládnutí může sedět i na organizovaný zločin, kterému jde toliko o zisky do vlastní kapsy. Totalitní režim je takový, kdy je společnost ovládnuta ne ledasjakou koordinovanou skupinou, ale skupinou vyznávající nějakou podobu totalitarismu - tedy skupinou, která s pomocí diktátorského uchopení politické moci usiluje o revoluční přebudování celé společnosti, o vytvoření nového člověka (vyšlechtěním, převýchovou), všech jednotlivců podle jednoho a téhož vzorce ideálního lidského já. Nehájí své parciální zájmy, ale právě že zájmy všech (ovšem ve svém velmi parciálním vidění).
a) Totalitarismus je polemický pojem a jako takový zakořeněný v polemikách, ze kterých vzešel. Pomineme-li první fázi, ve které označoval právě a jen režim fašistické Itálie (cca od 1923 -- 1929) a byl krátce používán pro sebeidentifikaci nacismu (1929 - 1936), měl jedno jediné zaměření:
Ukázat podobnost mezi nacismem (fašismem) a komunismem.
S tímto zaměřením získával jednoznačnou pojmovou ražbu od Borkneaua po Arendtovou. Definice byla záměrně formální, ani B. ani A. by nenapadlo srovnávat byť pervertovaný socialismus s nacismem. A. opakovaně hrdě zdůrazňuje, že rozpoznala svébytnou formu vládnutí -- a podle některých poznámek si uměla bez obtíží představit totalitarismus na bázi liberální ideologie.
b) Smysluplné použití této původní ražby slova totalitarismus zmizelo mezi léty 1945 - 1956. Sami tvůrci pojmu -- Arendtová, Fridrich atd. -- se začínají bránit jeho politickému používání pro popis situace druhé poloviny 50.let.
c) Výraz totalitarismus byl recyklován v osmdesátých letech a silně po roce 1989. Postrádá ovšem pojmovou přesnost a častěji se používá jako denunciační nálepka než jako věcný výraz. V českém jazykovém prostředí získává silně ideologický, antikomunistický punc a označuje v prvé řadě všechny režimy vládnutí v socialistických zemích od roku 1918 do roku 1989, v druhé řadě a spíše nezněle nacismus (spíše z denunciačních důvodů, lid obecný u nás nikdy nepřestal považovat nacismus za něco odpornějšího než cokoliv, co tu bylo potom) a případně diktatury vůbec (čteme dnes sousloví typu "islámská totalita")
d) To pozdější použití slova totalitarismus (c) je příliš konfúzní, aby se dalo s prospěchem používat pro historickou práci.
Mimoto je odchýlené od běžného evropského použití slova a způsobuje nedorozumění.
K totalitarismu klasické definice se ovšem to Vaše vytváření nového člověka příliš nehodí. Nacismus naopak žádal přijetí osudu, nikdo nelze převychovat. Lze pouze poskytnout odpovídající prostor k vládnutí nadřazené rasy a zbavit ji ohrožení, které představuje míšení s "fremdartige Blut" a vykázat nižším rasám jejich společenské místo spočívající v radostné službě rase nadřazené -- tady by se jedině našlo něco jako vytváření nového člověka, ty nižší rasy vesměs nechápou, jak radostný osud mají přijmout a nezbývá, než je k tomu donutit a vychovat.
Ein Volk, ein Wille, ein Führer rozhodně neznamená, že by do toho ein Volk patřil každý obyvatel Německa a že by tomu kdy mělo tak být. Hitler nikdy neuvažoval o obhajobě zájmů všech, ale vždy o obhajobě zájmů konkrétní skupiny.
Máte ovšem pravdu v obecnější rovině: totalitární hnutí vždy přichází s projektem, který nepřipouští alternativu a diskuse o jeho východiscích se rovná přinejmenším poraženeckému váhání, pokud ne vůbec zradě (hnutí, národa a rasy, dělnické třídy).
Že je totalita nesená idealismem se tak trochu vnucuje při srovnání nacistické, fašistické, komunistické, případně křesťanské. Pro Husákovu (a řadu dalších) to již neplatí.
Vztah mezi ideálem a vůdci je ambivalentní. Samozřejmě ideál hojně verbalizují, vždyť se skrze něj k moci dostali. Ve střetech zájmů se ale zpravidla rozhodují pro vlastní (resp. parciálně skupinové) na úkor ideálu. U nás zřetelně Beneš (blisty.cz/art/53079.html) nebo Klaus, platí pro Stalina jako Hitlera, archetypem je císař Konstantin.
Přiměřenější představa se mi zdá být, že prvotním motivem je potřeba postavení a moci a teprve sekundárně se nalezne či vytvoří ideál, skrze který se dá realizovat. Hypotéza: z ideálu samého ještě totalita neplyne. Teprve až se ho chopí mocichtiví vůdci.
Průnik organizovaného zločinu do politiky a odbourávání demokracie v jeho zájmu je zcela přesně vystižený dnešní problém (nejen ČR). Resp. nejprve jeho infiltrace hospodářství (řekněme. od konce 70. let) a poté společně politiky (řekněme od 90. let). Je zajímavé, jak paralelně to běželo na Západě i Východě (např. František Mrázek).
Petr Uhl zastává názor, že je obé třeba zrušit. Jiří Dienstbier se nedávno vyslovil, že většinové stanovisko v soc. dem. je ústav zachovat (a projde-li to, nová realita trvá dál). Já jsem názoru, že je ústavu s obdobným tématickým zadáním, ale opačnou náplní práce velmi zapotřebí (blisty.cz/art/68236.html). Navrhl jsem proto operativní definici "totalitního", protože k dalekosáhlým změnám znění zákona, natož pak k promýšlení politologických v čssd resp. sněmovně chuť ani čas nebude.
Ad Štěpánka Šprynarová: Ano, ale je to dialektický vztah. Napjatá společenská atmosféra vytváří poptávku po nových ideálech a to zase vytváří prostor pro ty, který se s pomocí existujících anebo nových vlastních chtějí prodrat k moci.
Kosmetické úpravy nemají smysl. Malér je v instituci samotné. Jako ředitel musí sebeotevřenější badatel prosazovat nějaký vědecký program, něco preferovat. A při politickém napětí, které kolem USTR nutně existují, bude vždy někdo tento program považovat za politickou hru ve prospěch té špatné strany.
Proto bych oddělil instituci (archív) a podporu bádání. I z politických důvodů -- Dienstbier a jemu podobné chytré horákyně se obávají, že by se zrušení USTR četlo jako snaha zametat něco v minulosti. A nenaučil se, a asi nenaučí, že politik musí někdy stát za svým. Dobře, tak ty peníze, co dnes topíme kontraproduktivně v USTR, nechme dál v rozpočtu vyhražené, ale na podporu vysoutěžených projektů.
.. stačí jednou, pane inženýre ... ale co do obsahu, souhlasím zcela i s Vaším příspěvkem na vláknu - prakticky téměř s každou větou ...
Nevím, zda je právě tohle Dientbierova motivace, ale mluví o převládajícím názoru v socdem a já si z toho vybírám, že ÚSTR bude nespíš existovat dál a otázkou je v jaké podobě resp. s jakým zadáním. Přesněji zda jeho zadáním bude historii kontrolovat anebo zkoumat. Přirozeně bych si přál druhé a myslím, že samostatný institut, který "zkoumá antidemokratickou a zločinnou činnost orgánů státu" (§4a) a "analyzuje příčiny a způsob likvidace demokratického režimu" (§4b) by měl své oprávnění. Je mi líto, ale z ostatních historických institutů se toho nikdo neodváží, to je prostě fakt ať si o historicích myslíme co chceme.
Souhlasím s vámi (a Petrem Uhlem) v převedení ABS na Národní archivy a v použití vyhrazených prostředků na vysoutěžené projekty (tedy fakticky ve změně ÚSTR na grantovou agenturu pro historiografické projekty). Nicméně je právě formulace zadání soutěže a výběrových kritérií docela klíčová.
Ad Petr Uhl: To zní promyšleně a reálně, ale máš také vyřešenou přístupnost ABS nad rámec archívního zákona?
Současná politická situace ve Sněmovně je taková, že by návrh takové novely (změny) zákona o ÚSTR mohl být přijat, o Senátu nemluvě. Je na oprávněných osobách, jimiž jsou každý poslanec, skupina poslanců či Senát jako celek, aby návrh podaly. Nejvhodnější se mi jeví Senát jako celek. Trochu by to také ukázalo soudržnost vlády, která by se k návrhu podanému Sněmovně musela vyjádřit. Teprve po sněmovních volbách, až bude třeba za půldruha roku nová vláda, by mohla novelizovat zákon o ÚSTR jako celek, buď jako zákon, který nedává historikům zadání, jak posuzovat nedávné dějiny, nebo, a to bych považoval za vhodnější, jako zákon derogační, jímž by se vědecká a osvětová agenda převedla na Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd a na Ministerstvo školství. Na ně by také vláda převedla rozpočtové prostředky.
Ještě jednou: slovo „ihned“ znamenalo v mém textu dobu potřebnou k této změně zákona, což odhaduji jako půl roku.
Osobně bych nechal Parlament, aby ustanovil Radu programu z lidí doporučených vyjmenovaným okruhem institucí (AV a Rada vysokých škol, příslušné spolky apod.) a ta by prostředky rozdělovala jako granty -- administrativní agendu pro ni může smluvně zajišťovat např. TAČR (její vlastní grantová činnost je tématicky dost daleko od problematiky dějin, aby to dělala neutrálně).