Živě: Na Hrad míří Miloš Zeman

Vratislav Dostál, Jakub Patočka

Prezidentem jsme si zvolili Miloše Zemana. Po prvním kole Mladá fronta Dnes napsala, že Češi umí volit. Tak jsme zvědavi, co napíše v pondělí.

19:20 Náš onlajn končí.

Ačkoli výsledek je jiný, než si přáli mnozí z voličů stávajícího prezidenta, kteří si jej vybrali jako menší zlo, a prakticky nikdo z jeho nevoličů, zavedení přímé volby bylo správným krokem. Takto vypadá jedna ze stránek demokracie.

O zvolení se ucházelo devět kandidátů. I některé kampaně okrajových občanských kandidátů měly svůj smysl a jsou významným argumentem pro zavedení velkorysého zákona o obecném referendu.

Pravicově liberální části české mocenské elity nevyšel pokus na poslední chvíli odepsat původního favorita Jana Fischera a přesedlat na Karla Schwarzenberga. Litovat mohou, že nenašli dost velkorysosti a politického vhledu, aby podpořili jediného kandidáta, který reálně mohl porazit jak Fischera, tak Zemana, jímž byl Jiří Dienstbier.

Klíčovou otázkou před druhým kolem bylo, jak si Zeman se Schwarzenbergem rozdělí více než padesát procent hlasů, které v prvním kole získali jejich neúspěšní protivníci. Druhé kolo prezidentské volby ukázalo, jakkoli to mnoho teoretiků odmítá, že podstatné množství voličů se stále rozhoduje podle pravo-levé osy.

Pravice — důvody teď nejsou podstatné — je v hluboké krizi. Kandidát po dvacet let dominantní strany napravo od středu získal v prvním kole pouhých 2,46 % hlasů. Karel Schwarzenberg byl takřka pro všechny pravicové voliče jediným věrohodným kandidátem již v prvním kole.

Ve druhém kole — obzvláště poté, co Zemana podpořili Jan Fischer a Vladimír Franz, tedy kandidáti, které volili mnozí středoví voliči — již nedisponoval prostorem, ve kterém by měl možnost oslovit podstatné množství voličů.

Důležité je také upozornit, že levice má v součtu v posledních měsících podle sociologických šetření více než šedesátiprocentní podporu voličů. Přitom Zemana s Dienstbierem volilo v prvním kole dohromady jen čtyřicet procent voličů.

Zeman byl před druhým kolem oproti Schwarzenbergovi ve výrazné výhodě. Druhé kolo rozhodla okolnost, že Schwarzenberg je ministrem Nečasovy vlády, jejíž asociální, nepromyšlené reformy v posledních letech pocítilo obrovské množství voličů.

Shrnutí: Zvítězila pravda, láska, Šlouf a Karlovi aktivisti, kterým se podařilo dostat do 2. kola jediného člověka, s nímž Miloš Zeman nemohl prohrát. Ve 20, 00 hodin vysílá Česká televize první rozhovor se zvoleným prezidentem. Nikdo se na něj nemůže těšit tak jako Václav Moravec.

Další reakce a ohlasy čekejte v následujících dnech v běžných vydáních DR. 

19:05 Fakt ale je, že seznam Zemanových lží během volební kampaně by nebyl krátký. Ta o odstřižení od Miroslava Šloufa by ho nejspíš korunovala.

19:00 Jaromír Štětina, který si do svého jména na FB bůhví proč vložil ještě druhé jméno Dinosaurus, píše: „Vrátil jsem se domu z Lucerny. Mám jít jako senátor na inauguraci prezidenta do Vladislavskeho sálu. Nepůjdu tam, protože se nemůžu podílet na inauguraci Lžiprezidenta."

18:45 Václav Walach na svém FB:

Dovedu pochopit, že na nějakou hlubokou reflexi je ještě příliš brzy. Ovšem přece jen bych očekával, že alespoň chvilka ticha zazní, když už nic jiného. Když čtu od příznivců Schwarzenberga, že voliči Zemana jsou nacionalisté, burani či nesvéprávní idioti, mám obavy spíše o zdraví jejich úsudku než o charakter českých občanů.

Pokud by nacionalismus byl skutečně tak horkým tématem, aby rozhodovalo volby, nejspíš by se to v první kole projevilo už na podpoře Sobotky či Bobošíkové. Jestli tyto volby něco ukázaly, tak především to, že nemalá část voličů je si až příliš dobře vědoma své společenské pozice a hlasuje v souladu s ní.

Někomu možná připadají takové věci jako snahy o privatizaci sociálního zabezpečení, vzdělání či zdravotní péče a související ožebračování většiny společnosti jako prkotiny, které přece nehrají roli — prezident by měl být přece nadstranický a ideálně nepolitický —, nicméně většina občanů si to soudě dle dostupných informací o demografickém rozložení podpory nemyslí a hlasuje podle svých zájmů.

Bez ohledu na všechny odporné Zemanovy vlastnosti Schwarzenberg prohrál především jako člen pravicové vlády.

18:42 Glosa vedoucího rubriky  Názory v DR Jana Černého:

Vítězství Miloše Zemana je porážkou představy, že prezidentského kandidáta lze marketingově odstřihnout od jeho reálného politického působení. Po volbě lze snad očekávat uklidnění emocí, které se ve společnosti v průběhu kampaně vzedmuly. Obávám se ovšem, že příkopy mezi zastánci obou kandidátů budou zasypány jen vnějškově, a konflikt a vzájemné neporozumění budou ve skutečnosti pokračovat.

Větší část kulturně-mediální fronty nestráví vítězství toho, koho považují esteticky za burana a politicky za zlo. Také první rozhovor Karla Schwarzenberga s televizním moderátorem ukázal nečekaně otevřeně ublíženost a hořkost z porážky. Stížnost na (jistě nechutný) denunciační inzerát v Blesku může působit ironicky: na působení nějakého média si stěžuje ten, jemuž vedla velká většina médií nezakrytou volební kampaň. 

Druhé kolo první přímé volby prezidenta znovu vyjevilo rozdílnost světů velkých měst a venkova, příslušníků inteligence a „obyčejných“ lidí, bohatších a chudších, pravice a levice.

Co bude znamenat Zemanovo prezidentství pro levici, se teprve ukáže — nabízí se jak scénář vzrůstajícího napětí mezi konzervativněji a liberálněji orientovanou částí stranické i občanské levice, tak možný pokus o jejich spolupráci vedený snahou o porážku společného nepřítele, kterým je neoliberální pravice.

18:40 MFD nechává za redakci hovořit jistého Jana Wirnitzera. I on již ví, co bylo možné vědět už ve chvíli, kdy nekrtitická kampaň ve prospěch KS propukala. Dle svých slov je generálem po bitvě, zatím však neví, že jím mohl být i před ní...: „Můžeme se přít, zda Schwarzenberg do volby vůbec měl jít a zdali to opravdu nemohlo dopadnout jinak. Budou to řeči generálů po bitvě. Karel Schwarzenberg, vicepremiér mimořádně nepopulární vlády, měl strategickou rovinu proti sobě."

18:25 Jonáš Červinka, Lipo na svém FB:

Dvakrát jsem v prezidentské volbě podpořil konkrétního kandidáta. Dvakrát to nevyšlo. Jiřího Dienstbiera jsem podpořil s nadšením, srdcem i s vírou, že politik jeho střihu by naší zemi prospěl. Čelil jsem pár nelichotivým anonymům a urážkám. V druhém kole jsme si „museli" vybrat mezi dvamě kandidáty a měl jsem své důvody, proč jsem hodil svůj hlas Karlovi Schwarzenbergovi.

Výsledek volby ukazuje však na jeden důležitý fenomén, který se snažím dýl vysvětlit svým „městským" přátelům. Diví se, kdo že toho Zemana volil, přičemž zapomínají, že sociální rozdíly existují a budou existovat. Můžete nad voliči Zemana ohrnovat nos, psát vášnivé, obviňující, ironické statusy, nebo se snažit jejich identifikaci pochopit a zamyslet se nad svým vlastním postavením.

Praha je do velké míry ostrov. Ani armáda „kulturní elity" nezmění sociální realitu. Až se zbavíme své kulturní výlučnosti (to neznamená ztratit názory), pak se celkově věci pohnou k lepšímu. Obávám se, že nás teď čeká pár let hodně nečekané srandy, která však může lehce přejít v hořký úsměv. Snad se pletu. Hlavu vzhůru a klidnej zbytek soboty.

17:35 Definitivní výsledky:

Miloš Zeman 2 717 405, 54,8 %,

Karel Schwarzenberg 2 241 171, 45,2 %.

17:27 Bohuslav Sobotka na svém FB k výsledku voleb: „Gratuluji Miloši Zemanovi ke zvolení prezidentem republiky. Jsem rád, že byl poražen kandidát reprezentující vládní pravici. Po debaklu ODS a TOP 09 v krajských a senátních volbách je to další výrazná ztráta legitimity současné Nečasovy vlády. ČSSD je připravena s novým prezidentem spolupracovat tak, abychom změnili situaci v naší zemi k lepšímu, v zájmu občanů našeho státu. Děkuji všem, kdo přišli volit i ve druhém kole a hlasovali v souladu s doporučením ČSSD.“

17:12 Patrik Eichler na FB: O významu ČSSD svědčí prázdný tiskový sál během briefingu k prezidentským volbám. A nakonec i to, že briefingu se účastní je předseda strany v doprovodu šéfa tiskového oddělení. Bohuslav Sobotka „věří". A otázka nepadne ani jedna.

17:09 Obrázky z novější české hysterie, díl 3. Vítězem pomyslné soutěže o nejpitomější výrok dnešního dne se stává Václav Klaus: „Teď konečně zvítězila pravda a láska nad nenávistí."

17:03 Politolog Lukáš Jelínk pro DR. Co bude volba Miloše Zemana prezidentem znamenat pro český politicko-stranický provoz? „Klíčové bude, zda svůj mandát Zeman uchopí jako možnost, jak si napravit reputaci pošramocenou prezidentskou volbou z roku 2003, anebo se naopak pokusí překročit svůj stín a výkon nejvyšší ústavní funkce pojme uměřeně.

„Je nyní na něm, jak svůj mandát naplní. Pokud nás nicméně čeká Zeman jizlivý, zákeřný a štěpící, dočkáme se krom jiného odpovědi na otázku, v jaké kondici se aktuálně nachází sociální demokraté,“ uvedl Jelínek. Zdůraznil přitom, že to samé se v podstatě ve stejné míře týká i Nečasovy vlády.

„Pokud bude mít totiž Zeman ambici znemožnit sociální demokraty ve vládě, bude muset nejprve to samé učinit s Nečasovou vládou. Možná tak první střet a zkoušku odolnosti či pevnosti nečeká Bohuslava Sobotku, nýbrž Petra Nečase,“ oglosoval Jelínek volbu Zemana pro Deník Referendum.

17:00 Hysterie podruhé. Redaktor Respektu Marek Švehla na svém FB: „Ten velký rozdíl v hlasech ukazuje, že Zemanovi sázka na strach ze „Sudetaku" vyšla. To je možná nejdůležitější zpráva z voleb: jak tady zručných populista a lhář pořád může poměrně snadno manipulovat s davem zvaným Češi."

16:30 Zemanova tiskovka. Ochutnávka toho, co nás čeká. Arogance, drzost, samolibost. „Líbá na rozloučenou Jiřinku,“ a doufá, že z toho „bulvár jako MFD“ nebude dělat sexuální aféru. Kam pojede na první zahraniční cestu? „Na tuto otázku jsem odpovídal 862krát, ale zodpovím ji i po 863.“ (Na Slovensko.)

Strašlivá česká média mu zdatně sekundují. Literární noviny (sic!) se ptají, jak prožil dnešní den a kolik vykouřil cigaret (odpověď čekejte v příštím vydání), Nova se ptá, co bude dělat dnes večer se svou ženou. Stěžuje si na to, že na Primě bude mít jen čtvrt hodiny, pošťuchuje Moravce; „chová se prý někdy jako další prezidentský kandidát“.

Václav Moravec si zřejmě užije své. Redaktorku MFD oslovuje: „Milá Mladá fronto, bulvární deníku...“ Ale občas asi spíš bezděčně se v asfaltu nesnesitelných plků zatřpytí perla: „Až si odpočnu na Vysočině, vrátím se do Prahy a se mnou přijde zákon.“

Oč méně Zeman médiím rozumí, o to raději je mentoruje. Hymnu nakonec zpíval Daniel Hůlka. V DR dáváme přednost Schwarzenbergově verzi.

16:20. Hysterie propuká. Šéfredaktor Lidových novin Dalibor Balšínek: „Tak si to soudruzi užijte a Pán Bůh s námi."

16:00 K dopadům na ČSSD.  Není třeba obcházet horkou kaši: mezi poražené patří rovněž progresivní část vedení ČSSD. Miloš Zeman je skutečně velmi temná, mstivá postava a lze očekávat, že do dění v ČSSD bude zasahovat v obdobné míře, v jaké Václav Klaus ovlivňoval dění v ODS.

Vedení ČSSD zřejmě udělalo hrubou chybu, jestliže v situaci, kdy se za Zemana začali veřejně stavět různí členové vlastní strany a všechny prospěchářské regionální struktury ostentativně Dienstbierovu kampaň bojkotovaly, nevstoupilo s nimi ihned do konfliktu.

Konflikt, kterému se zřejmě Bohuslav Sobotka a jeho spojenci chtěli vyhnout, ho nyní stejně čeká, a to za mnohem méně příznivého rozložení sil. Konfrontace se Zemanem o charakter levice by ale mohla mít i příznivý účinek: může to být katalyzátor, který urychlí tříbení, jež je nezbytné tak jako tak.

15:55 Jiří Pehe poskytl DR exkluzivní a mimořádně zajímavý rozhovor. Podle politologa Peheho je vítězem voleb z politických stran jediná: KSČM; Zeman v kampani používal její argumentaci.

15:30 První glosa k výsledku: Schwarzenbergova prohra bude mít také řadu příznivých důsledků. Prohrála masmédia, prohrál českomoravský pravicově liberální salon. Je to lekce: budou si muset uvědomit, že nedrží společnost v hrsti. Přitom, kdyby nerozpoutali absurdní kampaň pro nezvolitelného Schwarzenberga, prezidentem mohl dnes být jistě přijatelnější Jan Fischer nebo dokonce suverénně nejlepší ze zvolitelných kandidátů Jiří Dienstbier.

To, co se dnes stalo, není ani tak nadšená volba Miloše Zemana, ale především vzpoura proti absurdní, v jádru bezobsažené manipulaci ve prospěch předsedy TOP 09, který je členem nejhorší vlády od roku 1989 a osobně zodpovídá za ministry, jako jsou Kalousek, Drábek, Besser, Hanáková, hlasoval pro všechny asociální zákony i nemravný dar církvím.

Toto rozhodlo, střelba do vlastní branky plytkým a nespravedlivým atakem na Edvarda Beneše měla jen okrajový, i když také důležitý — a to právem důležitý — vliv.

15:02 Přestože v procentuálních ziscích Schwarzenberg Zemana postupně stahuje, v absolutních číslech stále narůstá mezi oběma kandidáty rozdíl. Po sečtení 56,35 % okrsků Zeman vede již o 317 341 hlasů.

14:54. Od počátku poněkud absurdní párty Karlových pankáčů je u konce a je tak čas na první ohlasy. Bude se douho debatovat, jak se mohlo stát, že zvítězil kandidát, kterého si nesporně velká většina z nás nepřála a který zřejmě je pro většinu občanů České republiky vyloženě nepřijatelný. Nechceme říkat, že jsme to říkali, ale neříkali jsme to?

14:49 V prvním kole předseda TOP 09 zvítězil v pásu od Plzeňského kraje a jižních Čech přes střední Čechy a Prahu po Královéhradecký a Liberecký kraj. Podíváme-li se po sečtení asi třetiny hlasů pouze na kraje, kde Schwarzenberg obhajuje vítězství, zjistíme, že prozatím vede pouze v Praze. Je hotovo.

14:45. Je hotovo, příštím prezidentem bude Miloš Zeman. Praha celkový výsledek nezvrátí. Sečteno je zde již více než šest procent voličů. Rozdíl je necelých deset tisíc hlasů. Celkový rozdíl v Praze tak může být zhruba 180.000 hlasů. Ale právě o tolik Miloš Zeman už v tuto chvíli vede.

14:35 Po sečtení 10 % okrsků vede Zeman zhruba 60:40 a celkově bezmála o čtyřicet tisíc hlasů, tedy zhruba o tolik, o kolik v prvním kole vyhrál celkově. Ačkoli v Praze budou výsledky jasně opačné, na zvrat celkové tendence to nejspíše stačit nebude.

V Praze je sečteno dvanáct okrsků z celkových 1 132. Podobně jako v prvním kole v české metropoli opět dominuje předseda TOP 09. V sečtených okrscích ho volilo 2 422 (70,65 %) voličů. Rozložení voličů mezi Zemana a Schwarzenberga bude nejspíš kopírovat první kolo.

Je třeba si to přiznat: na Hrad podle všeho míří Miloš Zeman.

14:30 Je sečteno více než pět procent okrsků. Zemana v nich volilo 50 980 (60,75 %) voličů, Schwarzenbega 32 937. Přesto je třeba připomenout, že Schwarenberg v prvním kole uspěl v krajských městech, ve kterých trvá sčítání hlasů déle.

14:25 Zatímco celkově zatím vede výrazně Zeman, nic není jisté, jak ukazují první výsledky z velkých měst. V Plzni nebo v Brně má KS přes 60, přes 70 %.

14:20 Po sečtení sedmačtyřiceti okrsků vede Zeman o více než dvacet procent. Získal hlasy od 1 882 voličů. Předsedu TOP 09 jich volilo 1 247.

14:19 Po sečtení jednadvaceti okrsků již vede Miloš Zeman. Obdržel zatím 729 hlasů. Karla Schwarzenberga volilo v těchto okrscích 581 voličů.

14:15 První okrsek: V prvním okrsku z celkových 14 904 Miloše Zemana volilo sedmnáct a Karla Schwarzenbega 22 voličů.

14:05 Žádné výsledky známé ještě nejsou. Ale první kontroverze je tu. Martin Marek na svém FB píše: „Na voličské průkazy lze opravdu volit dvakrát! Teď reálná zkušenost z Ústí. Stačí mít voličskej průkaz a jít volit do svého okrsku a pak si přejet do jiného města a tam volit na průkaz. Komise nemá poznamenáno, že ho máte vydanej. Kolik těch voleb s Henychem za těch 22 let bylo vůbec fér?"

13:50 Vítáme vás v již tradičním onlajnu Deníku Referendum. Dnes se dovíme, kdo vystřídá Václava Klause na Hradě. Sčítání hlasů začne ve 14:00.

Jisté je, že hlavním přínosem současné volby bude právě konec Klausovy éry. A jedním z potenciálních důsledků podle jeho vlastních slov dokonce může být Klausova emigrace. Zda bude takto masivní impuls ke zvolení Karla Schwarzenberga stačit, je ovšem sporné: sázkové agentury favorizují Miloše Zemana.

Miloše Zemana volilo v prvním 1 245 848 hlasů (24,21 %), druhého Schwarzenberga o pouhých 41 653 voličů méně. Schwarzenberg získal nečekaných 23,40 % hlasů.

Zemana se Schwarzenbergem volilo v prvním kole v součtu 2 450 043 voličů. Kandidáty, kteří v prvním kole neuspěli, volilo cekem 2 693 923 voličů. Celkově bylo v prvním kole odevzdáno 5 143 966 platných hlasů.

V čase, který zbývá do zveřejnění prvních průběžných výsledků, se můžete vrátit k celé řadě komentářů, které v posledních dnech na stránkách Deníku Referendum publikovali naši autoři a spolupracovníci. Všechny texty pojednávající z rozličných perspektiv o druhém kole přímé volby prezidenta najdete zde.

    Diskuse
    RS
    January 26, 2013 v 14.39
    Volební účast
    V Praze je momentálně (14:37) sečtená volební účast menší než je republikový průměr. KS mohla zachránit jen nadprůměrná volební účast Pražanů.
    Můžeme se přestat bát feudálního prezidenta a začít bát Miloše Zemana. :-)
    JD
    January 26, 2013 v 15.41
    Tak nějak, až na to, že je třeba se Miloše Zemana nebát.
    January 26, 2013 v 15.45
    Média prohrála. Co ale vymyslí všichni tihle manipulátoři s veřejností příště? Vždyť teď to bylo jen tak tak. A opět ta strašně zákeřná hra - mladí proti starým.
    FO
    January 26, 2013 v 15.45
    Nebát se. A taky nekrást a nenechat se bez odporu okrádat.
    January 26, 2013 v 17.01
    Tak vám mě ta soap-opera tak dojala ... a nejvíc mě rozněžnilo
    jak si to roztřesené ubohé kníže v boji rány utržené rány líže...


    ** ČLOVĚK, KTERÝ NEBYL S TO POCHOPIT ANI TAK PROSTOU VĚC, ŽE KDYŽ JAKO KANDIDÁT NA PRESIDENTA, MĚL ODEJÍT Z VLÁDY ...
    (a který se do ní teď jako spráskaný pes vrátí) **

    -- Můj respekt si btw dobyl Petr Nečas, který na rozdíl od vypatlaného šlechtice věděl, že se sluší pogratulovat vítězi, a volil slova, i výraz tváře, odpovídající dané situaci. I svinskou politiku lze dělat se zachováním společenských formalit; nicméně v mých očích stoupl nejméně o jeden a půl centimetru.

    * * * * *

    Obraťme teď ale raději svou pozornost k věcem důležitým:

    Práce je jak na kostele. Schválně se podívejme, zda je před naším i před sousedním domem odklizený sníh.

    Zvedněme zraky k nebi - zda se střechy nepadá lavina.

    A mějme už konečně starost o naši zemi, ve které vládne příšerný nečas, a nad níž ještě 16 měsíců budou poletovat různí kalusci ušatí.

    A protože zítra je den Páně, tak si jako marxista a ateista dovoluji poprosit své bližní křesťany, aby se modlili za naši zemi.

    Protože každá píď této země, kterou dobudou lotři (--nemluvím o "cizácích", aby nebylo mýlky; mluvím o českých darebácích--), bude ztracena na generace.

    * * * * *






    Ach zemi krásnou, zemi
    milovanou,
    kolébku mou i hrob můj, matku mou,
    vlasť jedinou i v dědictví
    mi danou,
    šírou tu zemi, zemi jedinou! –
    A až běh váš onu skálu
    uhlídá,
    kde v břehu jezera – tam dívku uplakanou –


    (A aby Morava nepřišla zkrátka:)

    „Bylo tu však něco krásného co drtí
    odvaha a radost z života i smrti“
    January 26, 2013 v 17.08
    J.Z.
    Slova "píď země" mi připomněla kněžnu Libuši v Jiráskově podání: "Kde jenom o píď sami povolíte, tam ztratíte vždy celý lán".
    January 26, 2013 v 17.14
    Na jednu stranu mám radost, že mediální manipulace nevyhrála volby, na druhou stranu ta radost není tak velká, aby aspoň na chvílku přehlušila smutek z vývoje společnosti. Byla, slovy pana Zilzera, ubráněna píď, ale žádná nebyla vybojována zpět.
    Nojo, Máchu s Nezvalem, z toho dovede udělat koktejl jen pan Zilzer!

    Pane Ševčíku, souhlasím. Ale přece jen je to lepší než "sešup", jaký by nás čekal s KS!
    January 26, 2013 v 17.35
    Paní Švandová
    ono to, podle mého názoru, ještě neskončilo. Ještě nastoupí Rosochové a bude se demonstrovat, uvidíte. Kde to nejde přes volby, řeší se to nátlakovými akcemi. Ta zlost za zmařené investice se ještě objeví.
    JH
    České republice. Můj hlas si Zeman sice nezasloužil, ale šanci si zaslouží určitě, koneckonců lidé se někdy mění. Stejně jsem se nechtěl vracet v nejbližších letech :-)
    January 26, 2013 v 17.50
    Já si myslím, že
    pan Rosocha (http://www.gymtrebon.cz/c-283-rosocha-martin.html), kterého jsem měl to potěšení poznat na gymnasiu v Třeboni osobně, není z těch nejhorších. Nechci ho nikterak obhajovat, ale myslím, že si nezaslouží, aby zrovna on byl hlavním představitelem toho, o čem píšete, pane Ševčíku.

    To skutečné trdlo mezi třeboňskými kantory se jmenuje Václav Pražák -- stačí, když se podíváte sem: http://www.gymtrebon.cz/c-282-prazak-vaclav.html -- je tam i jeho fotka.

    A ovšem i paní ředitelka Anna Kohoutová (http://www.gymtrebon.cz/c-272-kohoutova-anna-.html)

    (Jen doufám, že mne Martin Šimsa zas nenařkne z "kádrováctví" ... já jsem zkrátka pro to, s lidmi mluvit i tehdy, když se nám jejich veřejně projevované názory hrubě nelíbí. Takže, když na to přijde, rád věnuji čas a energii i rozhovoru s lidmi jako Pražák, Hanáková, nebo pro mě za mě klidně i senátor Štětina....)
    MP
    January 26, 2013 v 17.51
    Teď bude moci Zeman předvést,
    jaký je. Já mu nevěřím, ale snad mě přesvědčí.
    Pokud ne, bude s levicí a nadějí na změnu u nás ámen.

    Dobré ale je, že levice je silnější, než jsme si mysleli. Pravicová facebooková mobilizace mladých a masáž ze strany mediálního mainstreamu nefunguje!... To je s ohledem na příští parlamentní volby slibné.
    January 26, 2013 v 18.11
    Martinu Plevovi - co je to za defaitismus?
    Ano, uvidíme. A uvidíme taky, jak se se Zemanem popasují premiér Nečas, "ministr zahraničí" Karel Schwarzenberg (!!), primátor Svoboda, Karolina Peake, Bakala, Babiš, zkrátka všichni ti, kdo si myslí, že jim tahle země patří, že ji dostali "od voličů" na čtyři roky jako LÉNO.

    ** Proti těm je nutno bojovat - a ne proti Zemanovi. **

    A nerozumím tomu, proč by mělo být " s levicí a nadějí na změnu u nás ámen"?! -- Kvůli tomu, že se jeden konkrétní Zeman dostane na Hrad? -- Co nebo kdo je ta Vaše "levice"? Rozveďte to, prosím pěkně.
    MN
    January 26, 2013 v 18.48
    Okamžitě po vitězství MZ
    začala v ČT masivní očerňovací kampaň, místy až nechutná (Bohdalová, Šlouf, lži MZ atd atd). A tak to bude ve všech (pravicových) médiích dalších 5 let. Očekávám mj. že naši studenti vyjdou do ulic a budou protestovat proti výsledku volby a návratu "komunismu". Jsem zvědav jak daleko to až dojde.
    (to jsem napsal nezávisle na příspěvku p. Ševčíka, který je výše - vidím obvykle věci podobně jako on)
    AM
    January 26, 2013 v 20.11
    Možná je čas na trošku odlehčení:
    Vyjádření Ladislava Jakla (tajemníka dosluhujícího prezidenta) pro Lidovky.cz:

    "Obával jsem se, že se prezidentem stane jeden z kandidátů, kteří postoupili do druhého kola. A bohužel, došlo na má slova."

    (přiznám se, že ač mi došlo, jak to pan tajemník myslel (tedy doufám, že to tak myslel), i tak jsem se smíchy válel po podlaze)
    January 26, 2013 v 20.26
    k poznámkám Luďka ŠEVČÍKA a Miroslava NOVÁKA
    Inu, když děcka vyrazí do ulic, budeme tam taky. - Přece se nebudeme bát "hlasu ulice" - strach ať má Jarda Duka nebo plukovník Kubice.

    A tak bych chtěl čtenáře DR pozvat na chystaný proces s MUDr. Davidem Rathem. Očekávám, že to bude dost zajímavé. - Doufejme, že soud bude respektovat zájem občanů, a vybere největší soudní síň.
    MN
    January 26, 2013 v 20.45
    A hon už začíná
    "tisková zpráva studentské iniciativy www.zemanprotilidem.cz

    Brno, Praha, Opava, 26. ledna – Zvolení Miloše Zemana znamená výhru Soukupa se Šloufem, lživé kampaně a podpásových útoků nad občanskou společností. Miloš Zeman bude ve svém úřadu sledovaný desítkami iniciativ a jednotlivců, kteří budou veřejnost informovat v případě, že by pokračoval v praktikách, kterými proslul během své politické dráhy i prezidentské kampaně: politické handly, korupci či omezování politické soutěže už na Hradě občané nedopustí."
    (viz BL).

    To totiž nejde, abychom měli nepravicového (nechci raději psát levicového) prezidenta!
    A to by bylo, aby se něj něco nenašlo. Zajímavé, že do teď to nebylo nutné. Teď teprve uvidíme, co dokáže zfanatizovaná pravice v čele s novináři!
    Místo sezení u PC bychom se měli řídt radou p. Zilzera (výše).
    AM
    January 26, 2013 v 20.52
    Zajímavé je rovněž prohlášení Ladislava Špačka:
    "Zažívám hluboké zklamání z posledních čtrnácti dní kampaně. Vůbec se nediskutovalo o tom, kam by měla republika směřovat a co by mohla přinést světu. Miloš Zeman přinášel bulvárním způsobem podpásová témata, jako jsou dekrety, které jsou už sedmdesát let vyřešeny. Udělal z toho téma, aby získal určité vrstvy, které na to slyší."

    Schwarzenberg sám je velký restituent, jeho strana tvrdě tlačila na církevní restituce... - copak jste si mohli myslet, že Zeman Benešovy dekrety na stůl nevytáhne?
    Měli jste být připraveni. Jenom "ti praví" umělci holt kampaň neutáhnou...
    JH
    January 26, 2013 v 20.55
    Pěkně děkuju, pane Morbicere,
    Podlaha mě kvůli vám taky neminula.
    MP
    January 26, 2013 v 22.00
    Inu, p. Zilzere,
    to je přece jednoduché a píšu tady o tom pořád dokola.
    Pokud Zeman rozvrátí ČSSD (což je - mírně řečeno - stále dost pravděpodobné), potom levice nebude schopná ani vyhrát volby, ani vládnout.
    PL
    January 27, 2013 v 0.13
    Co vyplynulo z kampaně mě:

    -BL jistě oceňují reklamu prostřednictvím dua Moravec-Zeman v ČT (hezké!)
    - publicistika a komentátorské hlasy označované v diskusích DR jako „média“(pravicová-elitní) představují jen část médií, vzhledem k deníku vycházejícímu největším nákladem a vzhledem k jiným zdrojům se domnívám, že ta část může být menší.. To by znamenalo, že předpoklad ´o výsledku prezidenstkých voleb nerozhodla média´ je mylný a pravdu měl spíš štváč Klaus, když říkal, že volbu rozhodnou média – jistě ale myslel i (či hlavně) jiná a asi už věděl, jak velký si na tom vezme podíl..

    - (když vyjdu z myšlenek Jakuba Patočky a dalších, tak mohu shrnout, že) v prvním kole nebyla mezi voliči ochota hledat kompromisně kandidáta, kterého by mohly podpořit i jinak politicky založené skupiny voličů a prioritou bylo vyjádřit podporu nejbližšímu kandidátovi. Tedy žádný div, že ani početní voliči, kteří volili nějakou ze současných vládních stran (řekněme: pravicově založení voliči), většinou neakceptovali možnost volit JD místo K.S., člena selhávající vlády - jistě se na tom mírně podepsala i skromná polo/kampaň J.D. V kole druhém pak žádný z kandidátů nabídnul nic nového, čímž by přesvědčil voliče nepostupujících kandidátů a voliče jiné politické orientace.

    - kampaň Karla(Atakdále) vsadila na zkratky a zástupné symboly, z poslední debaty kandidátů na ČT mi vyplynulo, že nálepka „slušnost“ asi znamenala pro mnohé voliče taky antikomunismus nebo rovnou „pravicovost“ a možná zrovna pod „poctivostí či nadstranickostí“ se skrývá NE opoziční smlouvě (bez ohledu na vznik stávající koalice), o ostatních moralistních projekcích pomlčím – čímž jim ale nechci upírat jakous legitimitu, jen mě to neoslovilo.
    - na jedné straně hesla „prezident všech“ (slušných) byla taktéž statusová masově nasazovaná nálepka, a většina voličů ji pravděpodobně prokoukla, na straně druhé hrubosti a podpásovky a další úkazy z kdo-ví-kterých klauzů (tuhle část jsem sledoval ještě minimálněji) => to vše mobilizovalo zakoušené voliče a určitě nepřispělo k rozvážné volbě. Přes tuto vyhrocenost volební účast -v porovnání s kolem předchozím- sumárně poklesla a podíl platných hlasů zřejmě z důvodu bojkotu poklesl nepatrně také.
    January 27, 2013 v 8.05
    Nejdůležitější resort - školství!
    Žádné Vnitro, žádná Obrana, žádné Finance. Školství! Tam se formují budoucí bezduší nevolníci. Včera večer jsem na Primě viděl reportáž, jak volily nějaké naše missky v zahraničí. Jednotně a na dotaz koho, odpovídaly jedna za druhou že přece "pana knížete". Z toho by se člověk vážně poondial! Chudáci jejich předkové, chudák Masaryk a chudáci ony, i když v jiném smyslu.
    Jako demokraté bychom měli hlasitě protestovat proti takovým prohlášením a dát důrazně najevo, že stále platí zákon 268/1936 Sb., který v §7 říká, že (1) Přestupku se dopouští, pokud nejde o čin soudně trestný: 1. kdo úmyslně a veřejně hledí naznačiti své zákonem zrušené šlechtictví, zejména kdo úmyslně a veřejně za tím účelem užívá zákonem zrušených šlechtických titulů a erbů, jakož i kdo v tisku dává někomu zákonem zrušený titul šlechtický. Vyžadujme dodržování tohoto zákona!
    Věřím, že by někdo rád obnovil "Boží řád", kde bychom se zase měli dělit na šlechtice a podané, ale takové panáčky bychom měli řádně klepnout přes chtivé pracky. Neopouštějem vybojované pídě.
    January 27, 2013 v 9.17
    Pane Ševčíku,
    už Jan Amos Komenský napsal ve svém Kšaftu: "Za šesté odkazuji tobě lepší, pilnější a zdárnější cvičení mládeže, než bývalo. Přehlídala jsem tuto, svěřujíc je cizím, kteří mi syny mé povášnili a pokazili. Prosím tě, vlasti milá, abys to napravila."
    Otázkou je, zda je něco takového vůbec ještě možné?
    January 27, 2013 v 10.42
    Zemanovi gratuluji
    Měl by dostat šanci, aby ukázal, jak bude prezidentem všech občanů, i když jeho slovy "Starého psa novým kouskům nenaučíš"
    Jen pár poznámek:
    Chvála BL: ty byly většinou prozemanovské. MF jsou sice opravdu bulvární, ale není to vyřizování účtů už v první reakci na výsledek voleb trochu předčasné?
    Boj proti korupci, fajn, ale před uzavřením opoziční smlouvy také zahájil akci "Čisté ruce"
    Sociální demokracie bude muset ukázat, co v ní a zda v ní něco je. Hašek pospíchající s lahví slivovice už po prvním kole a Sobotka gratulující a zvoucí na sjezd možná spláčou nad výdělkem.
    Který evropský prezident má politickou stranu ze svého fanklubu pojmenovanou podle sebe?
    Z problémů, které bude Zeman dělat této vládě a už s tím začal, můžeme mít jako levičáci radost, ale pokud přispěje k jejímu pádu a bude se podílet na vyvolání předčasných voleb a sestavování nové vlády, bude naše radost trvat? A především bude skutečně tak přínosné pro naši demokracii a náš politický systém?
    Klausova gratulace: kreativní trapnost: podařilo se mu urazit Havla, "pravdoláskaře" i Schwarzenberga. No, vrána k vráně sedá.
    Přežili jsme Gottwalda, Husáka i Klause, přežijeme i Zemana.
    Jde o hledání alternativ a nových cest naší demokracie.
    Václav Cílek v reakci na volby řekl, že bychom měli myslet na ptáky, jsou velké mrazy a je třeba je dokrmovat.
    January 27, 2013 v 10.46
    Paní Hájková
    Je to jen o práci levicovýc stran. Ty se nechaly zahnat do kouta tvrzeními, že školství má být apolitické, ale přitom pravice si tam ohřívá svoji kašičku. Není třeba cpát do dětí nějaké ideologie, je třeba vést je k demokracii. Pokud by ty dívky měly základní demokratickou výchovu, znaly občanské principy, tak by je ani nenapadlo něco kuňkat o knížeti pánovi.
    January 27, 2013 v 11.00
    Ono je to tak: aby mohl někdo demokratickým způsobem uznávat identitu druhých a demokraticky s nimi jednat, musí mít především svou vlastní identitu. Protože být demokratem není žádná identita.
    January 27, 2013 v 11.11
    Martinu Šimsovi
    Milý pane,

    ve Vašem posledním příspěvku mohu podpsat asi každé slovo.

    Těším se na naše případné setkání (ale NE kvůli tomu, co píšu v předchozím odstavci).

    Dienstbier se mi zatím nepozdává - jakoby se hledal; snad se neztratí ...?

    Především Bohuslav Sobotka bude letos muset ukázat co v něm je. Nejde o to, zda zvládne útoky z vlastních řad (Škromachové, Foldynové a všichni ti "zkušení" borci), ale na tom

    --- nakolik dokáže kolem sebe seskupit kvalitní lidi a vytvářet a prosazovat program. A ovšem i na tom, jak šikovně dokáže jednat s komunisty.

    Je otázka nakoli se těch pár trochu schopných lidí v ČSSD pochlapí - jejich chovánívůči Paroubkovi, Rathovi a dalším nebyla opravdu žádná sláva. A při pohledu na padavky rozhodně neposílí stranu žádná pořádná ženská.
    January 27, 2013 v 11.14
    Luďkovi ŠEVČÍKOVI - školství
    Přesně tak !

    ** Takže co s tím uděláme? **

    -- Doporučoval bych sejít se a uvažovat o tom, co říci budoucím ministrům školství, práce a sociálních věcí, zdravotnictví a místního rozvoje. (Případně mi napište.)

    ("Silové" resorty ať si klidně vezmou na triko koaliční partneři nebo nějací mistři v karate -- jednoho ČSSD v řadách svých funkcionářů snad má, ne?)
    MT
    January 27, 2013 v 12.25


    Volby skončily a život jde dál ... ?

    Asi ano, ale ...

    Tak především je teoreticky možné, že volby budou zrušeny - i když si nemyslím, že by se něčeho takového soud odvážil - ostatně nemyslím si ani, že nezávisle na čemkoli (pereat mundus) by soud skutečně konstatoval, že závěrečný inzerát plus některé nepravdy od Zemana (ne všechno, co noviny zařazují mezi Zemanovy lži byla lež v sémantickém slova smyslu) dosáhly potřebné intenzity, aby změnily výsledek (což je podmínka pro zrušení voleb).
    ...

    A pak je tu jedna věc, se kterou se nechci do budoucna vůbec smiřovat.


    Zatímco nejsou zprávy o tom, že by tábor zemanovských fanoušků někoho terorizoval psychicky a existenčně, u fans KS existoval démon souhlasu a psychický teror vůči těm z okolí, kteří chtěli volit Zemana (otázka základních škol by si vyžádala zvláštní rozbor)

    To vše je otázka k zamyšlení, kterou by konec voleb rozhodně neměl zasunout pod koberec.

    Podle mně by měly být prošetřeny zprávy o tomto teroru a prý i hrozbě existenčními důsledky (obsazování do rolí) v pražských divadlech.

    Také učitelka, která provádí VE ŠKOLE propagandu ať už v prospěch jakéhokoli kandádáta (v reálu se to dělo samozřejmě JENOM v prospěch "milovaného Karla"), navíc neférově ještě podepřenou účelově jednostranným podáním kandidátů (jeden vyplyne jako skvělej, druhej jako hnůj) by měla dostat vážné upozornění s hrozbou rozvázání pracovního poměru, pokud by se něco takového mělo při jiných volbách opakovat ...

    Protože to jsou věci, které by se neměly opakovat.

    Když jsem byl zaměstnán na ústředním sekretariátu ČSSD, byl jsem zároveň jedním s aktivních antizemanovců a po zvolení Zemana (1993) jsem nepocítil sebemenší snahu nového vedení mě vypudit.

    "Plebejský buran" se pokud jde o mou maličkost projevil jako důstojný dědic voltairovských tradic (to bývalo i moje časté osobní voltairovské volební heslo "Nesouhlasím s Vámi co říkáte, ale navždy budu bránit, abyste to mohl říkat"), zatímco tábor KS ukázal, co jsou v tomto ohledu zač.

    Ani antizemanovská média - tedy skoro všechna, která existují - o ničem takovém v Zemanově táboře nemluvila a ta by jistě nezapomněla, kdyby sebemenší náznak existoval).

    Liberální a libertariánská levice, ke které se hlásím, by si z toho měla přinést poučení ...

    ... a na tento test, který proběhl NEZAPOMENOUT ...

    MP
    January 27, 2013 v 13.22
    Pozitivní zprávy z voleb
    Pokud budeme skutečně považovat prezidentské volby za střet pravice a levice, jak nakonec zejm. druhé kolo asi opravdu bylo chápáno a vnímáno většinou české veřejnosti, pak jsou výsledky velmi zajímavé a povzbuzující:

    1. Levicová (zpravidla jasně a výrazně) jsou z krajských měst Ústí n. L., Jihlava, Olomouc, Ostrava, plichta v Pardubicích.

    2. Bez výjimky všechny okresní města na Moravě jsou levicová, zpravidla výrazně.

    3. V Čechách jsou přesvědčivě levicová okresní města nejen Ústeckého a Karlovarského kraje, ale i kraje Plzeňského a české části Pardubicka a Vysočiny, těsná levicová většina je v okresních městech Jihočeského a Středočeského kraje.

    4. Český i moravský venkov (menší sídla než okresní města) je jednoznačně levicový.

    To není špatný výchozí stav do příštích parlamentních voleb.
    AM
    January 27, 2013 v 15.35
    panu Hájkovi:
    Pokud Vás Ladislav Jakl oslovuje (:-), doporučil bych jeho fascinující text "Zrušme letní čas" - ale ne tu zkrácenou verzi dostupnou na netu, ale původní text z deníku Právo - to je takový mazec, kde mu zcela samozřejmě splývají "sociální inženýři EU" s vojenskou generalitou prvoválečného Německa (a podobně), že by to snad zasloužilo jeden seminář na politologických školách.

    panu Šimsovi:
    Nepochybně nás teď čeká velice zábavná část Zemanova prezidentství - svržení pravicové vlády. Že se o to pokusí, o tom nemůže být pochyb - sám to řekl. Jestli na to má, to se uvidí. S Klausem v zádech (a jeho pátou kolonou v ODS) určitě není bez šance. Na druhé straně toho obchodu by třeba mohl být Klaus v roli Znovuobnovitele ODS, rozvrácené pádem vlády, projetými všemi volbami, kam až oko dohlédne, paběrkující ve sněmovní opozici...
    Asi uvidíme a uslyšíme prezidenta Zemana hodně často.

    (Musím říct, že jsem s volbou spokojen (osobně ale budu volit až do Parlamentu). Dokonce se velice těším na Zemana - rétora.)

    Jestli Zeman dokáže to, o co se opozice neustále marně snaží - tedy svrhnout vládu - bude nesmírně silný.
    On bude jmenovat příštího premiéra.
    A bude za to něco chtít.

    ČSSD se nesmí zaleknout a rozštěpit. Musí jednat (do všech stran) a musí se připravit. Musí ve volbách získat minimálně 30% - tomu Miloš Zeman rozumí.

    A pak by se tady mohla naskytnout slušná šance zastavit sešup společnosti...
    BT
    January 27, 2013 v 17.09
    Pane Plevo,
    nechci Váš optimisus zkalit, ale zrovna jsem četl ve včerejším Právu jak se dostali němečtí nacisti k moci.
    Klíčová nebyla podpora voličů, ale intriky, které použili. Takže jim k moci nechtěně pomohli i ti, kteří by to normálně nikdy neudělali.

    Kalousek se už vyjádřil, že když nemá Topka prezidenta, bude usilovat o budoucího premiéra.

    Přijde Vám to nemožné?

    Připomenu jak Paroubkovi přišlo nemožné, že by mohl prohrát parlamentní volby.
    January 27, 2013 v 20.07
    Nebyl to primárně střet mezi levicí a pravicí,
    ale střet mezi nacionalismem a kosmopolitismem nadnárodního kapitálu. To první představuje zbytky demokratické hráze proti tomu druhému, ale jako obrana je z definice odsouzeno selhat, neboť i národní týmy dnes ve skutečnosti financuje nadnárodní kapitál... Zemanovou historickou rolí dost možná bude toto selhání.
    MN
    January 27, 2013 v 21.28
    Není už to trochu moc?
    "Miloši Zemane, nejste a nikdy nebudete můj prezident, vzkazuje nově zvolené hlavě státu několik desítek osobností veřejného života. Iniciativu podepsali mimo jiné umělci, intelektuálové a lidé z okruhu bývalého prezidenta Václava Havla. "

    Nevím, ale nějak mě to zvedá ze židle.
    Bohužel naše pravice umí svůj nesouhlas vyjádřit mnohem důrazněji než zbytek obyvatelstva.
    dokud bude možné označovat velkou část populace (občanů) za "zbytek obyvatelstva", asi se demokracie bude plácat mezi salónními pseudoelitami a defétistickým fňukáním...
    January 27, 2013 v 21.43
    Martinu Škabrahovi - dotaz
    O jakém nacionalismu, prosím pěkně, mluvíte? Kdo jsou ti čeští "nacionalisté" a jak se projevují?

    A co znamená "kosmopolitismus nadnárodního kapitálu"? - Naivně jsem se domníval, že kosmo-politismus je něco jako světo-občanství.

    - Takováto proroctví mají být dobrá k čemu? -
    MT
    January 27, 2013 v 21.44

    Ať si píší, co chtějí ...

    Já od nich nikdy nic nečekal, takže na rozdíl od pana Nováka nejsem ani patřičně pobouřen ...

    Nikdy to v posledních desetiletích nebylo žádné svědomí národa a podobné kydy ...

    Je to konglomerát, sociální agregát, obsahující sociální skupiny, které mají své zájmy a skrývají je pokrytecky pod obluzujícími slovy většinou moralizujícího obsahu ... slovy falešnými jak falešná pětka ...

    A prezident, že nebude jejich prezidentem?
    A co má bejt?

    Ani Havel - o Klausovi ani nemluvě - nebyl (kromě úplných počátků) žádným prezidentem, který sjednocuje.

    "Prezident, který sjednocuje" - další mýtus pohádečky o Karlovi, kterému jistá část populace preopadla jako drogám.

    Jako už mnohokrát, opakuji:

    Pražský intelektuálský salón a havloidní pásmo v naší společnosti byli, jsou a budou na štíru s demokracií, vždy byli, jsou a budou naplněni gentle - arogancí a nadutostí (kolem nich je to samý buran, že?).
    Je to sešlost, se kterou už nikdy nepůjdu stejnou cestou - jako tomu bylo na začátku 90. let naopak ...

    To, že část této sešlosti (sociálního agregátu) přijala jakousi antikapitalistickou a radikalistickou módu a terminologii po r. 2009, na tom nic nemění ...

    Aktivní volba Schw. okamžitě ukázala co a jak ...

    Po ovoci poznáte je ...
    BT
    January 27, 2013 v 22.17
    Pane Tejkle,
    většina voličů Karla v 1. kole, je součást fanklubu V. Havla. To jsou ale lidé podobní náboženské sektě nebo fanklubu nějaké hudební skupiny.

    Oni nejsou schopni vidět negativa Karla i kdyby se sebevíc snažili. Jsou vydáni na pospas zcela svým emocím. Emoce jsou spojeny hlavně s uměním, proto je mezi nima tolik umělců. Karel byl Havlův kancléř (a Havel je pro ně něco jako Lenin pro proletáře v Rusku) a tudíž jedině on je pro ně přijatelný.

    Je to prachobyčejný KULT OSOBNOSTI. Do toho velmi dobře zapadají i ti podpůrní umělci a jejich výtvory (jako v 50. letech).
    Ano, přesně tak to je.
    MP
    January 27, 2013 v 22.41
    Střet pravice a levice
    Také jsem si po prvním kole myslel (psal jsem o tom i zde), že nejde o tradiční pravolevý střet, mátly mě mj. hlasy pro Jana Fischera. Jak však ukázaly pozdější průzkumy, ačkoli tento kandidát má pravicové názory stejně nebo ještě více než současná vláda (viz povinná "důchodová reforma"), volili jej převážně levicoví voliči. To je odpověď na otázku, kam se levicové hlasy poděly, když minimálně Dienstbiera volili aspoň částečně i středoví liberálové.

    Vyhrocení před druhým kolem myslím spolehlivě pravolevý střet přivodilo. Jistě, klausovští pravičáci podpořili Zemana a někteří levičáci (jako já osobně) Schwarzenberga, ale tyto statisticky marginální skupiny se vzájemně vynulují. Takže volby jsou podle mě důležitým a užitečným indikátorem poměru pravo-levých sil.

    Nic na tom nemění ani skutečnost, že Zeman levičákem samozřejmě nikdy nebyl a není:) To jsou paradoxy...
    January 27, 2013 v 23.07
    "Na Bělehrad" - skutečný příběh:
    Z kamarádova psaní:

    -- Minulou sobotu, V.Š. šel k volbám - volit KS – a řekl, že se cestou staví v PC prodejně … když do večera nepřišel domů, tak ho nakonec nechali hledat … a policie zjistila že ho sanitka odvezla do nemocnice.

    Jak se později jeho žena dozvěděla, v tom PC obchodě upadl do bezvědomí, zastavilo se mu srdce a ty prodavači ho oživili, skočili mu na hruď, rozbušili mu srdce (do teď ho bolí žebra,) zavolali sanitku atd., v IKEM-u ho dalších 20 minut oživovali, chladili mu mozek, a Venda se vrátil zpět, už mluví, chodí atd.

    Návštěvy jsou povoleny ( i když je tu chřipková epidemie) a byli tam za ním kamarádi S.a D., a teď to příjde:

    D. tam byl jako advokát (na kterého je spolehnutí), zařizovat Vendovi možnost volit a to toho KS.


    Kam se hrabe Josef Švejk, kterého tlačila posluhovačka na vozejčku.
    PM
    January 28, 2013 v 0.11
    Střet zájmů aktérů nacionálně a nadnacionálním zaměřeného kapitálu
    určitě probíhá a ovlivňuje kompaktnost pravice. Otázkou je zda výhra M.Z. je doopravdy herním tahem naší na globálním trhu poziciované kapitalistické pravice.
    Taknějak bych pane Zilzere interpretoval vsuvku pana Škabrahy.
    January 28, 2013 v 2.41
    PM - o extremitách a o osudech našich presidentů*
    / *) Kdysi se říkalo, snad jako mnemotechnická pomůcka, že president se píše "se z", jelikož Josef se píše taky "se z" /

    - - - - - - -

    O EXTREMITÁCH

    Tak dobrá, chceme-li tedy být kondicionálně konsiliantní...

    My důchodci máme touž výhodu jako vy penzisté: smíme utrousit, že "my už to nevytrhnem...."

    Leč co mi vrtá hlavou, starý brachu - a račte mi to vysvětlit, víte-li jak na to:

    1) proč v jakýchsi novinách přirovnali přítele Zemana k soudruhu Jelcinovi?

    2) kdo jsou to ten nacionálně zaměřený kapitál?

    3) zda onu kompaktnost pravice míníte jako synonymum pro tuhost (erectio)?

    4) ke kterému z obou zmíněných kapitálů, tedy NZK nebo NNZK, se lze s větším emocionálním profitem přituliti, tedy který je oním příslovečným menším zlem? -- a konečně

    5) co tedy máme očekávat od oné globálně uprdelené "kapitalistické" pravice

    - kteroužto extremitu radno v hlubokém předklonu potřásati a líbati, už i proto, aby nás okončetina lokajova neposlal panenkovskou placírkou do stoky, kam patříme?

    * * * * * *

    O PRESIDENTECH

    Náš absurdní velikán malé postavy, leč převelikého ducha vytvořil kdysi dle námětu Dr. Ivana Vyskočila
    v postavě jistého Hugo Pludka jeden typus moderního českého koumáka, a
    -- jsou chvíle, kdy mi autobiografické rysy tohoto protagonisty vystupují do popředí silněji a
    -- jiné chvíle, jako např. tryzna celebrovaná Jardou Dukou - kdy se Hugo od svého stvořitele zřetelně odpoutává a potácel se po jevišti onoho absurdního divadla coby sirotek.

    / - Přiznám se, že jsem dodneška nepochopil, proč nutno dodržet pravidla církevní hierarchie a proč zádušní mši nesměl řídit jeden ze skutečných přátel zesnulého, tedy Msgre. Václav Malý nebo PhDr. et ThDr. Tomáš Halík? - /

    Ačkoli si toho tedy náš autor a president neodseděl ani zdaleka tolik jako jeho bezprostřední předchůdce v úřadě, a ačkoli jeho inaugurace proběhla v poněkud radostnější atmosféře než ta Husákova, nelze přehlédnout jisté momenty, které nám nedovolují považovat je za naprosté antipody.

    A po právě končící éře, kdy na sebe místodržitelství v Čechách laskavě vzal vykutálený prognostik, tu máme

    člověka, kterého jedni považují za cosi podobného Škrholovi, druzí za nemilosrdného mstitele vlastní uražení ješitnosti, ale kterému dalo hlas něco přes dva milióny dospělých Čechů a Češek.
    - Neměl by toto být důvod, proč Miloši Zemanovi dát alespoň oněch známých 100 dní (jež notabene začnou ubíhat až začátkem března)?
    January 28, 2013 v 5.24
    Poznámka k jednotě národa
    Když člověk trochu uvažuje, tak jednotný národ je asi pěkná blbost. Bylo by to trochu jako "Ein Reich, ein Volk, ein Führer". Podobné národní jednoty se dosahuje většinou za takovou cenu, že část národa se musí tvářit, že je někým okouzlena, jinak by ji ta druhá půlka sežrala. Někdy se nemusí jednat ani o půlku. Konec konců, podobně tomu bylo i s Havlem, jak na to poukazuje pan Tejkl. A jsem ráda, že už v prezidentském úřadu není někdo, kdo ze sebe vyzařuje oslnivou mravnost, která v něm navíc ani není.
    January 28, 2013 v 6.19
    Je opravdu škoda, že paní Hájková zatím nekandidovala do Poslanecké sněmovny...
    Vzhledem k tomu, že žádný z nás není z křemene (dokonce ani Jaromír Jágr ne!), bude to jako obvykle nesnadné dojít k nějakému konsensu.

    Pokud ovšem nový president půjde alespoň z části směrem, který deklaroval (proti zlodějům a lhářům, nnapříklad), bude to zajímavé.

    Mám dojem, že Petr Nečas patří k těm lidem, kteří ihned pochopili, která bije.

    Koneckonců jako odpovědný činitel o tom musel již dlouho přemýšlet.

    Schwarzenberg byl naproti tomu očividně přesvědčen, že vyhraje - a stal se proto jakýmsi "Burešem" pravice...

    Na tuto roli původně aspiroval daleko výrazněji Fischer. Janu Fischerovi slouží ke cti, že než začal kampaň, vzdal se svého jistě slušně honorovaného místa. (Musím se mu v duchu omluvit za předsudky vůči němu vyslovené; zároveň jsem ale rád, že se nestal presidentem - to by nebylo dobré. Po formální stránce by byl sice nepochybně velmi dobrý president, ale jeho politické názory nejsou úplně v souladu se zájmy této země, aspoň se domnívám...

    Ohromující na Karlu Schwarzenbergovi je jeho ignorantství - nejenže před zahájením volební kampaně neodešel z vlády, ale zůstal v ní, a bude pobírat ministerský plat -- je to zkrátka náš Karel, který má velikou starost o ty, jimž se nedaří tak dobře....

    . . . . . . . .

    Ne tak překvapivé jako smutné je, kolik lidí mu dalo svůj hlas, když už ten svůj vlastní tak zmrhal, když ho ani nedokázal předpisově vložit do urny - a tohhke měl být president ??!!

    Přitom jsem u celé řady jeho podporovatelů měl z televizních záběrů posledních dnů a hodin dojem, že se jim skoro ulevilo, že "Karel" nebyl zvolen. Nechtěl bych jim sahat do svědomí, ale co vlastně čekali v případě jeho zvolení?!
    MT
    January 28, 2013 v 6.37

    to Trávníček:

    No to je právě ono, pokud jde o fanklub a sektu stoupenců KS.

    Jak se říká v Hospodě na Mýtince" , vezměte si, pane Trávníčku, například sám sebe.

    Vy jste racionálně argumentoval v prospěch KS a Vaše argumentační konstrukce byla promyšlená - v nejlepších tradicích osvícenectví.

    Na tom nic nemění, že jsem byl já třeba jiného názoru.

    A teď se NAOPAK - mrkněte na ty schwarzenbergovské jehovisty?

    To je skoro klinická záležitost, kocovina po drogách a já nevím co ještě ...
    BT
    January 28, 2013 v 9.11
    Pane Tejkle,
    díky za odpověď.

    Myslím, že se ale mýlíte v jedné věci. Naznačil jste, že jsem se přidal k oné sektě VH-KS, když jsem tu obhajoval volbu KS.

    Já se domnívám, že to je chybný pohled. Přece advokát, který obhajuje loupežného vfaha nemusí patřit k jeho fanklubu.

    Před 1. kolem volby jsem stejně vehementně obhajoval volbu Dienstbiera (i proti Fischerové), a to nejen na DR, ale i mezi svými kolegy v oboru, kteří jsou většinou příznivci KS. A musel jsem si vyslechnout mnohá moralizování na mou adresu.

    Pokud chcete důkat, že nejsem člen fanklubu KS, tak viz:
    http://www.denikreferendum.cz/clanek/12573-budeme-paka-pana-knizete
    http://www.vasevec.cz/blogy/vyhaneni-chcipleho-certa-dablem

    Myslíte, že by takové články mohl napsat někdo z členů jeho sekty?

    Já zde vznesl řadu věcných argumentů na podporu teze, že volba KS je menší zlo. A čekal jsem na podobný soubor protiargumentů. Ten ale nepřišel (aspoň pro mne ne).

    Do poslední chvíle jsem váhal komu to tam hodím, protože jsem si opravdu jistý nebyl co je menší zlo.

    Nakonec jsem volil KS. A zatím se pořád domnívám, že jsem volil menší zlo. Přesto jsem měl (a mám) ze své volby velmi špatný pocit, podobně jako lékař, který uřezal pacientovi obě nohy v naději, že mu tím zachrání aspoň život (ale není si vůbec jistý).

    Domnívám se totiž, že i MZ provází kult osobnosti (který zase nevidí jeho příznivci). 2. kolo volby nebylo příliš o racionálních myšlenkách, ale spíše o tom kultu. Zemana také podporují různí umělci (Bohdalová, Hůlka, Dejdar), ale faktem je, že ne z takovým fanatismem jako podporovatelé KS.

    První vystoupení Zemana u Moravce v sobotu večer přineslo nejen chytré myšlenky (majetková přiznání, nelegitimita vlády), ale i jevy, které také není možné přehlížet.

    Je to zejména arogantní cynismus M. Zemana projevující se zjevným pohrdáním moderátora a jeho křečovitými bonmoty (v tom je si nápadně podobný právě s KS), kterým se směje jaksi hlavně on sám. Z psychiatrického hlediska to nejsou dobré signály. A lidé s těmito osobnostními rysy mohou být ve vypjatých politických situacích velmi nebezpeční.

    Viz také např.:
    http://www.vasevec.cz/blogy/milos-zeman-pravou-nohou-nevyslapl

    January 28, 2013 v 9.27
    ulevilo se mi
    jako voliči KS, že nebyl zvolen - považoval jsem ho za menší zlo.

    Se zájmem sleduji kroky Miloše Zemana

    Doufám, že voliči KS nebudou zakládat ze svého fanclubu politickou stranu, jak už před lety učinil Zeman.

    Myslím, že voliči MZ by se měli postavit k situaci čelem, nevymlouvat se na voliče KS a začít kriticky sledovat, co dělá a bude dělat MZ. Nejde o voliče KS, ale jde o to, jakého budeme mít v příštích letech prezidenta.

    Srovnání pana Zilzera MZ s Jelcinem: Nesvědčí o něčem onen skoro pád v televizi?

    Teď se koukám, že část už dobře vystihl pan Trávníček, jehož argumenty jsem z větší části sdílel.
    January 28, 2013 v 9.34
    MŠ - jenže to je přesně to
    co mi na tom nesedí. Jelcin byl alkoholik (navíc protlačený do funkce víceméně proti očekávání mocnou skupinou) - Zeman podle mého názoru není ani alkoholik, ani nic, co se tomu blíží. Pije ... ale takový Václav Havel (i Olga) pil pravděpodobně mnohem víc, a mohl na to doplatit ... jak je známo.

    . . . . . . . . . .

    Faktem ale zůstává, že srovnávat obě země vlastně nelze....
    JH
    January 28, 2013 v 9.47
    Martinu Šimsovi
    cítím to podobně. Teď, když je na hradě prezident, kterého jsem tam nechtěl, můžu si na něj dávat pozor, a když bude zlobit, tak jsem to říkal, a když ne, tak tím líp :)
    PM
    January 28, 2013 v 10.35
    blahodárným vlivem pense autonomisovaný penzista PM.
    zkouší zodpovědět bod po bodu pana Z. z Ch.
    1) zodpovězeno poslední větou
    2) malopodnikatelé domněle nezávislí na globálním trhu
    3) ano - ztopoření pravice nastává v situaci zpevňování mocenských pozic. Dochází k ní mnohdy ku podivu oposice - roztříštěním vlastní partaje.
    4) spočinout v náručí kapitálu lze, ale vyžaduje to extra mazanost a extra porci sadomasochismu. Otázka menšího zla NZK nebo NNZK je druhotná - kulturu reflexe naší existence diktuje NNZK .
    5) od pravice očekávejme snahu o dokončení konzervativní revoluce -- restrukturovat mechanismus společenské moci dle nezlomných představ NNKZ, která doposud stále úspěšně drží opozici v šachu. I pomocí berlusconisace medií.
    January 28, 2013 v 11.14
    Nešlo jen o menší politické zlo
    ale hlavně o morální. Po výsměchu národu klausovou abolicí/amnestií, by na Hradě usedl vypečený ptáček, který velmi vzláštním způsobem u nás "restituoval" a také "privatizoval". Ten pán toho má dost na triku. Značně nestandartní průběh jeho restitucí, Becherovka, Nadace Bohemiae, a další jeho "kšefty". Ale můžeme ocenit práci jeho PR agentur. Z takového bezskrupolozního lumpa udělat "slušného člověka" , "knížete", který nepotřebuje dělat politiku pro majetek", ačkoli skutečnost je přímo obrácená, to už je umění! A to i přes to, že někteří jeho zastánci si statečně ucpávají uši a zakrývají oči, neboť oni mají "Karla", nebo "pana knížete" rádi a proto je nic kolem něj nezajímá. Levice by měla pracovat, až by se z ní mělo kouřit, další volby se blíží a nevzdělaný národ lehce zpitomí media.

    MT
    January 28, 2013 v 13.37

    pane Trávníčku, ale to se vlamujete do otevřených dveří !

    Vždyť já jsem Vás ve svém příspěvku NAOPAK silně odlišil od právě toho fanklubu ...

    ... ještě se dívám na svůj text, to snad nemohlo být pochopeno jinak ...

    BT
    January 28, 2013 v 14.06
    Pane Tejkle,
    díky za reakci.

    Tak to se omlouvám. Domníval jsem se, že to myslíte tak, že jsem se k nim připojil (nechal se strhnout tou argumentací) a pak zase odpojil. Zmátlo mě Vaše vyjádření "vezměte si, pane Trávníčku, například sám sebe.".

    Díky za dovysvětlení, jsem někdy dost nechápavý.

    Pak tedy v našem pohledu na věc není skutečně žádný rozpor.
    January 28, 2013 v 16.03
    Martinu Škabrahovi
    Nebyl to primárně střet mezi levicí a pravicí, ale střet mezi nacionalismem a kosmopolitismem nadnárodního kapitálu. To první představuje zbytky demokratické hráze proti tomu druhému, ale jako obrana je z definice odsouzeno selhat, neboť i národní týmy dnes ve skutečnosti financuje nadnárodní kapitál... Zemanovou historickou rolí dost možná bude toto selhání.

    To je velmi zajímavý postřeh a vlastně jste vyslovil obavy, které jsem podvědomě měla taky. Jenže neměli by, vyhrát to Dienstbier nebo Fischerová, ještě větší problém tohoto druhu? Čelili by přece nejen lobování ze strany nadnárodního kapitálu, ale i místního.
    + Další komentáře