Putin a český dějepis
Michal HořejšíKlíčové zázemí ruské informační agrese v našem prostoru netvoří jen konspirační weby, prezident či bahno sociálních sítí. Je jím i způsob, jímž pohlížíme na minulost. Český dějepis totiž stojí na vyprávění příběhu — stejně jako ten Putinův.
V posledních dnech v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině sílí hlasy, které upozorňují na roli, již ve vzestupu Vladimira Putina sehráli ti, co roky reprodukují rozličné motivy konvenující jeho výkladu světového dění. Správně přitom zdůrazňují hanebnou roli prezidenta Zemana, Václava Klause seniora, celé místní krajně pravicové scény nebo tzv. antisystémových serverů.
Autor si bohužel ve své argumentaci sám naprosto zásadně odporuje. Na jedné straně popírá, že by dějiny měly nějaké vyšší směřování; na straně druhé ale prý "naše identita musí stavět na idejích".
Jenže: už od Platóna jsou právě tyto "ideje" nerozlučně spojeny s oním "vyšším směřováním dějin".
Jistě, autor to myslel nějak jinak, jeho "ideje" zřejmě nemají mít ontologický základ a podklad, nýbrž mají být jenom jakýmsi subjektivním úběžníkem našeho konání.
Jenže - ono s tímto pojmem "ideje" není možno žonglovat jen tak podle libosti. Pokud by totiž měly být opravdu jenom něčím zcela subjektivním - pak jsou to pouze hračky, které si každý vybírá podle vlastní libosti, a nikdy nemohou poskytnout nosnou základnu pro naši identitu.
Anebo mají být tyto ideje přece jenom nějak zakotveny v řádu bytí, v chodu času - a pak tu máme okamžitě zpátky celého Platóna, tedy s tím že takto pojaté ideje mají ontologický status, a že jsou reálným úběžníkem lidských dějin.
Není mi podrobně známo, jakým způsobem "logiku dějin" pojímají pánové Cílek a Komárek; ale pokud ji (což je docela možné) vykládají nějakým svérázným, konzervativním či přímo reakčním způsobem, to ještě není v žádném případě dostatečným důvodem pro to popírat smysl a logiku dějin paušálně. A degradovat tím naše vlastní dějiny jenom na jakýsi chaotický a nijak nevýznamný "sled událostí".