Učebnice Soudobé dějiny nabízí kýženou alternativu k tradiční výuce dějepisu

Jiří Karen

Nová interaktivní učebnice dějepisu s titulem Soudobé dějiny má přes četné dílčí nedostatky potenciál konečně posunout českou výuku předmětu od indoktrinace k reflexi dobových pramenů v souvislostech a k odklonu od memorování příběhů.

Držení historického příběhu znamená velkou moc a dějepis je politickým nástrojem. Zatímco o způsobech vyučování přírodopisu diskutují převážně učitelé, didaktici a někteří vědci, k tomu, jak se má, či nemá učit dějepis se otevřeně vyjadřuje daleko více lidí. Foto FB Ov Čsbs Beroun

Již delší dobu se v české společnosti vede intenzivní debata o možnostech proměny a zkvalitnění výuky dějepisu. Poukazuje se na přetrvávající nevyhovující způsob výuky spočívající ve frontálním režimu založeném na výkladu učitele a pouhém memorování izolovaných historických faktů, požaduje se tzv. výuka v souvislostech a opakují se mylná tvrzení o tom, že se čeští učitelé bojí výuky dějin 20. století.

V nedávné době vyšla v nakladatelství Fraus nová tzv. badatelská učebnice pro devátý ročník základní školy s titulem Soudobé dějiny. Její ambicí je zásadně proměnit způsob výuky. Podařilo se autorům učebnice vytvořit materiál, který by mohl přispět k tomu, abychom u žáků rozvíjeli potřebné kompetence pro život v 21. století?

Kladení otázek minulosti?

Dějepis je zvláštní předmět. Citlivě se totiž dotýká paměti a historického vědomí společnosti, vyvolává vášnivé diskuze a prostřednictvím tzv. politiky paměti zasahuje až do mocenských struktur. Řada lidí jej ale mívá spojený s úmornou a ubíjející zkušeností dlouhých zápisů do sešitů, či naopak s nostalgickou vzpomínkou na „procítěné vyprávění atraktivních příběhů charismatickým učitelem“.

V programovém prohlášení vlády Petra Fialy (ODS) je dějepis explicitně zmíněn. Hovoří se o zde cíli „proměnit výuku dějin 20. století s důrazem na nedemokratické režimy a společenský extremismus“. Ministerstvo školství se vedle toho minulý rok rozhodlo investovat do proměny výuky pomocí projektu Dějepis+, jehož cílem je proměnit nevyhovující způsob výuky s využitím v zahraničí osvědčeného nástroje „učící se komunity učitelů“.

Zatímco o způsobech vyučování přírodopisu diskutují převážně učitelé, didaktici a někteří vědci, k tomu, jak se má, či nemá učit dějepis se otevřeně vyjadřuje daleko více lidí. Dějiny jsou zkrátka citlivým neuralgickým bodem kolektivní i subjektivní identity, a jejich vyučování ve školách je tím pádem poměrně palčivá společenská otázka.

Nová badatelská učebnice Fraus neskrývá ambice. Didaktickým východiskem učebnice je konstruktivistická výuka dějepisu, která je založena na tom, že žáci v hodinách aktivně analyzují a interpretují tzv. školní historické prameny (fotografie, videoukázky, dobové karikatury, svědectví pamětníků atd.) a následně odpovídají na úvodní badatelskou otázku (např. Jak se lidé chovali během holocaustu?).

Autoři učebnice — učitelé, didaktici a historici — jsou vesměs napojení na vzdělávací oddělení Ústavu pro studium totalitních režimů, které se dlouhodobě snaží o šíření moderních didaktických přístupů založených na tzv. historické gramotnosti či historickém myšlení.

Namísto toho, aby žáci byli pouze pasivní příjemci „historické interpretace učitele“, nová učebnice nabízí „didaktické kompozice pramenů“, které žákům umožní zformulovat vlastní odpověď. Taková odpověď však nemůže být libovolná, ale musí být podložena odkazy na zdroje, s nimiž žáci během hodiny pracují.

Podle autorů učebnice by historicky myslící člověk měl klást minulosti otázky podobně, jako to perspektivou současnosti vždy činí sama společnost. V devadesátých letech se tak Češi tázali jinak než dnes, kdy se daleko více do popředí dostává otázka, kdy a proč se proměnil vztah člověka k přírodě, jehož důsledkům nyní čelíme v podobě planetární ekologické krize.

Problematika tradičního „závazného historického kánonu k naučení“ tak čelí nejen pedagogické a didaktické kritice, pluralitě historických a společenských věd, emancipačním tendencím „znevýhodněných a z historie vyškrtnutých skupin“, ale také zrychlující se dynamice událostí stále akcelerující krize globální společnosti.

Ostatně koncept historického myšlení, ze kterého autoři vycházejí, byl zpracován v Kanadě, která v současnosti čelí dramatickému přehodnocení vyprávění o minulosti tváří tvář nálezům masových hrobů státem násilně internovaných dětí původních národů. Jak učit dějepis společnost s dědictvím kulturní genocidy? Příběh vyhlazení původních obyvatel a jejich kultury, anebo hrdinský mýtus o podmanění a civilizování domněle nezkrotné divočiny?

Které příběhy chceme vyprávět v České republice? Příběh Čechů? Čechoslováků? Slováků? Romů? Všechny vedle sebe, anebo od každého kousek? A kdo bude garantem „správnosti“? A budou žákům stačit sešity?

Jak učebnice vypadá?

Učebnice je rozdělena na jedenáct tematických bloků v podobě zastřešující otázky (např. Jaký je význam války pro současnost?), přičemž tematický blok zahrnuje tři až šest lekcí, které jsou vždy koncipovány pro jednu vyučovací hodinu. Každá lekce zahrnuje jednu dvojstránku a je spojena s jedním z tzv. principů historického myšlení, jejž se snaží rozvíjet (např. Princip dobové perspektivy či princip trvání a změny).

Učebnice je nakladatelstvím charakterizována jako „hybridní“, protože k některým klíčovým zdrojům, jako jsou krátké videoukázky, se lze dostat pouze přes internet. Integrální součástí je i interaktivní dílna — vzdělávací aplikace pro práci s historickými prameny HistoryLab.

České nakladatelství tak reaguje na mezinárodní trend spočívající v tom, že se stále více učebních pomůcek přesouvá do digitálního prostoru. Zajímavou badatelskou otázkou by mohlo být, jak rychle se tato „papírová učebnice“ sama stane „historickým pramenem“.

×
Diskuse
JP
June 16, 2022 v 10.27
Výuka dějinám a sokratovské hledání

Bylo by zcela nezodpovědné chtít se obsahově vyjadřovat k učebnicovému dílu, které je autorovi těchto řádek osobně neznámo. Proto jenom několik poznámek zcela obecné úrovně.

Je bezpochyby zcela pozitivním počinem, když se místo apodiktického předkládání dějin podle jednoho určitého výkladu nabízí "alternativní" způsob výuky historie, který žáky vede k samostatnému myšlení. K vlastnímu hledání odpovědí.

Nakonec, už Sokrates v Platónově "Ústavě", tam kde sám se nevidí ve stavu poskytnout jednoznačné (to jest: všestranně odůvodněné a "neprůstřelné") odpovědi, své mladé posluchače vede právě k tomu, aby si vypracovali umění hledání svých vlastních odpovědí.

Ovšem - základní otázkou je tady to, co je, co má být konečným cílem tohoto hledání. Ano, Sokrates tu svým posluchačům či žákům ponechává prostor pro jejich vlastní hledání; nicméně bylo by hlubokým omylem (kterému ovšem podlehla i taková respektabilní persóna jako Hannah Arendtová) jenom proto Sokrata vydávat za jakéhosi přívržence či hlasatele neomezeného názorového pluralismu. Tak tomu v žádném případě není. Ano, Sokrates - jakožto první krok - rozbíjí zdánlivě pevné pravdy, které se usadily v myslích lidí (a v mnohých učebnicích); aby se poté pustil do spletitých a nejistých cest nového hledání. Ale - toto hledání nikdy nemůže a nesmí končit u jakési nezávazné "plurality pohledů" (která je nakonec jenom předstupněm "alternativních pravd"); nýbrž naopak, sokratovské hledání vždy nevyhnutelně vede k poznání jedné jediné, finální pravdy, která v sobě všechny dílčí pravdy, všechny různé náhledy spojuje, syntetizuje v jeden jediný komplexní celek. Ve kterém jednotlivé náhledy (tedy: názory) zůstávají zachovány jenom jako jeho dílčí aspekty.

Přičemž konečným tázáním Sokrata je toto: co je svět? Kam směřuje tento svět? A jaké je místo člověka v tomto světě?

Pokud tedy vezmeme ony konkrétní otázky zmíněné v textu, jaký je vztah dějin českých, československých, a dejme tomu romských - pak je rozhodujícím momentem to, aby se nezůstalo stát jenom u těchto otázek prvního řádu; ale aby se pokročilo i ke kladení otázek řádu druhého a ještě vyšších.

Jednou větou řečeno: za těmito bezprostředními otázkami po národní či jinak skupinové identitě musí přinejmenším někde v pozadí stát otázka po univerzální identitě lidské. Protože jinak se i takto nedogmaticky provozovaná výuka dějepisu nedokáže osvobodit z kruhu pouze prvotní reflexe holé fakticity událostí, i když nyní "pluralitní", místo původní monokauzální.