Nahlodá projekt nové metody výuky dějepisu konzervatismus českého školství?
Jiří KarenČeské školství prodělalo v době epidemie covidu hluboký otřes, který je ale také možné vzít jako příležitost k zavedení inovací. Příkladem iniciativy, která by mohla ukazovat novou cestu, je projekt nové výuky dějepisu.
Epidemie koronaviru byla pro české školství pravděpodobně jednou z nejzávažnějších zkoušek posledních desetiletí. Nutnost přizpůsobit se nárokům online vzdělávání, všudypřítomný tlak extrémní situace, některá zmatečná opatření vlády, že čeští školáci zůstali na distanční výuce déle než jejich vrstevníci v zahraničí, neustálé změny či někdy vyloženě absurdní protipandemická — to vše vytvořilo krizový koktejl.
Co přijde dál? Výsledkem zkušenosti s výukou za časů covidu může být buď hluboká proměna školství v souladu s nároky proměňujícího se světa či úlevný, byť pochopitelný, únik zpět do důvěrně známého, bezpečného pelechu „školy tak, jak byla vždycky“.
V poslední době zvedla aktérům vzdělávacího systému, kteří vesměs balancují na hraně vyhoření, míru adrenalinu některá vyjádření, požadující zkrácení letních prázdnin. Proti prodloužení prázdnin se unisono postavily spolky jako například Učitelská platforma či Asociace ředitelů základních škol.
Argumenty „prodlužovačů“, například bývalého ministra Prymuly či jiných, nejsou ani tak zajímavé svou neuvěřitelnou ignorancí, pozoruhodnější je spíše jeho implicitní východisko, že současný „vzdělávací obsah“, který žáci musí přece celý strávit (a následně vyvrhnout na testy?), je neproblematickou kategorií, sám o sobě zaručující „vzdělanou společnost“, o kterou přece nechceme přijít. Je tomu však opravdu tak?
Pokud nemám nějakou představu o nejen o historii, ale také o tom, proč vlastně děti dějepis učím, jak se rozhodnu, že budu věnovat pozornost právě bitvě u Thermopyl?
Proč se nebudu věnovat jiným událostem řecko-římských válek, proč se vůbec budu věnovat právě tomuto antickému konfliktu? Že byl nedávno natočený mimořádně nepovedený, ale mocným studiem jako událost prosazený film?
Pokud ano, pak děti také vlastně učím jedinou pravdu: Důležité je to, co nadnárodní korporace dokáže prodat k masové spotřebě.
Jistě, od antických dob se o té vojensky málo významné šarvátce učilo z jiných důvodů -- totiž jako příkladu loajality k vlastní obci a nutnosti v případě potřeby umírat za její morální páteř (Nikoli za její záchranu, Leonidas v tomto klasickém pedagogickém vyprávění věděl, že boj po obklíčení nemá vojenský smysl.) Jenomže to jsem zase nebezpečně blízko jediné pravdě.
Dobře, dejme tomu, že budu nad vybranými čtyřmi prameny ukazovat dětem posun v obrazu těch druhých, barbarů z orientální despocie, od Herodotova bytostného kosmopolitismu pro odporné kreatury německých učebnic z první světové války (s odvěkým střetem civilizovaného západu s ke svobodě nezpůsobilými východními hordami lidí bez domova, táhnoucích lidských stád), orientalistické obrazy barbarů v politické imaginaci obou anglosaských velmocí atd. Ponechme stranou, kde na to vezmu čas a zda to vůbec lze didakticky přeložit pro sedmou třídu nebo pro první ročník gymnázia -- nebudu přitom také hlásat jedinou pravdu?
Měl bych skromný návrh, co místo podobných nedomyšlených projektu -- pokud je ten projekt opravdu tak nedomyšlený, jak ho představuje pan Karen -- začít pracovat na výchově nové generace učitelů dějepisu, kteří budou sice učit podle své pravdy (kantor, který to nedělá, jí svůj chleba nadarmo), ale bude to alespoň pravda, které budou sami rozumět.
Ačkoliv obecně sdílím kritický postoj J. Karena vůči způsobu pedagogiky praktikované jako pouhá "nalejvárna" holých faktů (kterýžto pocit byl u mě velice posílen shlédnutím některých maturitních otázek z češtiny, které byly skutečně otřásající svým formalistickým faktografismem), přesto jsem stejně tak trvale dost skeptickým i vůči představám J. Karena o možnostech nápravy. A i to se právě zde ukazuje dost zřetelně.
Ani tak nejde o to, do jaké míry byla či nebyla bitva u Thermopyl vojensky významná (tak docela bezvýznamná oběť Sparťanů a jejich spojenců přece jenom nebyla, umožnila organizovaný ústup nejen hlavních řeckých vojenských sil, ale i místního civilního obyvatelstva které by jinak bylo vystaveno plundrování ze strany perské soldatesky); ale otevřeně řečeno nevidím nijaký zásadní přínos pro obecný rozhled žáků v dohadování se o počtu vojáků, tedy o čistě kvantitativní stránce věci. To že údaje Hérodota jsou (chronicky) nespolehlivé, to může učitel svým žákům sdělit v několika větách.
Mnohem zajímavější by byla záležitost, že - ačkoli se bojovalo o Řecko a jeho nezávislost - na straně Peršanů bojovalo i mnoho Řeků; jakož i ta okolnost, že například město Théby provozovalo otevřeně properskou politiku, nicméně mnoho Thébanů naopak bojovalo na straně Řeků. Tato ambivalence politiky a názorů by byla mnohem zajímavějším tématem, které by žákům mohlo mnohé sdělit i o charakteru světa současného.
Pokud by se tedy výuka skutečně měla praktikovat osobním zapojením žákům, pak bych jim daleko spíše položil otázku (respektive zadal úkol): "Představte si že jste občany Théb. A teď rozhodněte, zda by bylo 1. politicky výhodnější, a 2. morálně obhajitelné spojit se s Peršany, proti vlastnímu řeckému národu."