Stát hodlá z veřejných peněz opravit železnici pro Tykače a Křetínského

Radek Kubala

Správa železnic bude rekonstruovat trať na Mostecku, aby vyhovovala přesunům uhlí do elektráren Chvaletice a Opatovice. Zřejmě se jedná o nedovolenou podporu byznysu uhlobaronů. Možnost podat stížnost Evropské komisi Greenpeace analyzuje.

Argument, že jinak by uhlí vozily kamiony, je nesmyslný. Foto ČD cargo

Během příštích tří let chce Správa železnic rekonstruovat železniční trať mezi severočeskými Obrnicemi a Počerady, aby po ní bylo možné přepravovat těžší náklady. Důvodem je ukončení provozu hnědouhelného velkolomu ČSA, po němž se uhlí do východočeské uhelné elektrárny Chvaletice a teplárny Opatovice začne vozit z dolu Vršany.

Správa železnic v současnosti vybírá, kdo za devětadvacet milionů zpracuje projekt. Podle zadání má umožnit přepravu těžších nákladů a zjednoduší napojení vleček Vršanské uhelné na tratě vedoucí do Pardubického kraje. Podle kritiků tím státní podnik z veřejných peněz dotuje soukromý byznys Severní energetické, majitelů Vršan i Chvaletic Pavla Tykače a Jana Dienstla, i Daniela Křetínského, vlastníka Energetického a průmyslového holdingu (EPH), pod nějž spadá teplárna Opatovice.

„Elektrárna Chvaletice měla být odstavena už před několika lety. Je jedna z nejnehospodárnějších v zemi a její výroba jen pomáhá udržovat obří vývoz elektřiny. Ale Pavel Tykač chce dělat byznys bez ohledu na energetickou koncepci státu, naše zdraví i změnu klimatu. A teď se jeho potřebám má přizpůsobit i veřejná železnice. Tím ovšem jeho byznys nepřímo dotuje státní firma,“ uvedl Jiří Koželouh, vedoucí energetického programu Hnutí DUHA.

×