Stát hodlá z veřejných peněz opravit železnici pro Tykače a Křetínského
Radek KubalaSpráva železnic bude rekonstruovat trať na Mostecku, aby vyhovovala přesunům uhlí do elektráren Chvaletice a Opatovice. Zřejmě se jedná o nedovolenou podporu byznysu uhlobaronů. Možnost podat stížnost Evropské komisi Greenpeace analyzuje.
Během příštích tří let chce Správa železnic rekonstruovat železniční trať mezi severočeskými Obrnicemi a Počerady, aby po ní bylo možné přepravovat těžší náklady. Důvodem je ukončení provozu hnědouhelného velkolomu ČSA, po němž se uhlí do východočeské uhelné elektrárny Chvaletice a teplárny Opatovice začne vozit z dolu Vršany.
Správa železnic v současnosti vybírá, kdo za devětadvacet milionů zpracuje projekt. Podle zadání má umožnit přepravu těžších nákladů a zjednoduší napojení vleček Vršanské uhelné na tratě vedoucí do Pardubického kraje. Podle kritiků tím státní podnik z veřejných peněz dotuje soukromý byznys Severní energetické, majitelů Vršan i Chvaletic Pavla Tykače a Jana Dienstla, i Daniela Křetínského, vlastníka Energetického a průmyslového holdingu (EPH), pod nějž spadá teplárna Opatovice.
„Elektrárna Chvaletice měla být odstavena už před několika lety. Je jedna z nejnehospodárnějších v zemi a její výroba jen pomáhá udržovat obří vývoz elektřiny. Ale Pavel Tykač chce dělat byznys bez ohledu na energetickou koncepci státu, naše zdraví i změnu klimatu. A teď se jeho potřebám má přizpůsobit i veřejná železnice. Tím ovšem jeho byznys nepřímo dotuje státní firma,“ uvedl Jiří Koželouh, vedoucí energetického programu Hnutí DUHA.