Privatizace železnice české veřejnosti ani státu neprospívá

Karel Machovec

Privatizace a fragmentace železniční dopravy jde na úkor veřejné služby. ČD jsou v současnosti oproti soukromým dopravcům, za nimiž navíc často stojí státní dráhy jiných zemí, znevýhodněny. Od Fialovy vlády se však stěží dočkáme nápravy.

Většina evropských zemí zadala výkon dopravy státem vlastněnému dopravci na deset až patnáct let bez soutěže. Foto Penguin9, WmC

Neuvážená liberalizace železniční dopravy nebyl dobrý nápad. Železnici bychom měli považovat za veřejnou službu, a nikoli pouze za byznysovou příležitost. Varovný příklad představovala privatizace železniční dopravy ve Velké Británii za vlády Margaret Thatcherové, jejímž důsledkem bylo omezení investic zejména do bezpečnostní infrastruktury. Situace si nakonec vynutila nejprve zestátnění provozovatele infrastruktury, během covidové pandemie pak převzal stát odpovědnost i za osobní dopravu.

×