Jak se vesnický obchůdek nakonec uživí i bez dotace
Ondřej VaculíkNestrašme se zelenou ekonomickou transformací: vždyť některá omezení našich opulentních manýr by měla přejít do pravidel slušného chování. Mohou nám ubrat z civilizační zátěže, jejímž projevem je i stále zběsilejší „dopravní peklo“.
Onehdy jsme se v hlavních zprávách České televize dozvěděli: Důchody si žádají více peněz, než může poskytnout fond důchodového zabezpečení; tedy na důchody se stále více musí doplácet ze státního rozpočtu. Také domovy důchodců potřebují více peněz, protože žadatelů o péči v nich přibývá.
Je málo hasičů, musíme jich mít více, ale kde vzít pro ně peníze. Školství strádá neustále, rovněž se musí zvýšit platy státních zaměstnanců. Na Seznamu čtu také titulek: „Ministr Vojtěch označil devadesát sedm nemocnic s budoucností, ostatní nejsou nutně třeba.“ — Přestože jejich ordinace jsou obloženy pacienty, dodávám. V podstatě na vše, na co jsme si zvykli a požadujeme to, je zapotřebí mnohem více peněz.
Středočeský kraj, zejména silou politického uskupení STAN, usiluje o omezení provozu na regionálních tratích, a v rámci Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) budou muset na regionální vlaky přispívat také obce, stejně jako už dlouho přispívají na takzvanou ostatní dopravní obslužnost autobusovou. A příspěvek se zvyšuje i na autobusy. IDSK také ruší některé autobusové pokladny s výzvou, aby si je personálně zajistily obce prostřednictvím svých informačních center.
Na druhé straně je tu snaha udržet při životě malé obchody a samoobsluhy na vesnicích. Ty jsou důležité zvláště v obcích, kde kromě malého obchodu není žádná jiná občanská vybavenost. Pošta dávno zrušena, zanikla i hospoda, a obecní úřad ožívá v úředních hodinách dvakrát týdně odpoledne či v podvečer: starosta — starostka je takzvaně neuvolněný či neuvolněná, tedy živí se něčím jiným a často mimo svou obec.
Obchod slouží místním obyvatelům také jako „sociální uzel“, kde si lidé vyřizují i jiné záležitostí, setkávají se, mluví spolu, poskytují si rady, pomoc i podporu. Ta úloha je nezastupitelná, což se nejvýrazněji projevilo při kovidových omezeních. Zdá se, že vesnické obchody budou stále důležitější.
Jestliže tedy vznikl vládní návrh, aby malí obchodníci mohli žádat příslušný kraj o proplacení provozních nákladů, pak je to zřejmě také reakce na plíživé omezování veřejné hromadné dopravy. Už teď sami starostové začínají vyslovovat otázku, jestli všechny autobusové spoje, když na ně musí pořád více doplácet, jsou tak nezbytné.
Ale ano, pane Vaculíku, velice s Vámi souhlasím. Jenže - nebojme se jít ke kořenu věci - je tohle všechno slučitelné s kapitalismem? Já si myslím, že není. Je-li tomu ovšem tak, že s kapitalismem to slučitelné není, pak nastává otázka, zda vůbec někdo (resp. nějaká nějaká relevantní síla) ten kapitalismus rušit chce či dokonce může. Domnívám se že nic takového tu také není.
Jiří Vyleťal