Prahou prošel pochod proti potratům. Neobešel se bez protiakcí
Jan KašpárekV Praze se konal další ročník ultrakonzervativního Pochodu pro život, jehož organizátoři chtějí zakázat potraty. Průvodu se účastnil předseda KDU-ČSL Bělobrádek a požehnal mu olomoucký arcibiskup Graubner. Na akci čekalo několik protestů.
Centrem Prahy v sobotu prošel asi čtyřtisícový Národní pochod pro život a rodinu protestující proti potratům. Proti průvodu se konalo několik protestů. Konzervativní pochod zaštítěný kardinálem Dominikem Dukou, prezidentem Milošem Zemanem a Magistrátem hlavního města Prahy se zformoval kolem druhé odpolední na Klárově. Tam předtím probíhal několikahodinový program, nabízelo se občerstvení, kříže i cedule s nápisy zaměřenými proti potratům.
Průvod ozdobený balónky, českými vlajkami a národoveckými hesly se za doprovodu skotské kapely vydal k centru města. U Prašné brány ale narazil na asi třicet aktivistů vystupujících pod hlavičkou „Institut pro magii a svobodu“, kteří se na happeningu nazvaném Slet čarodějnic pokusili v kostýmech pochod zablokovat.
V černém a s košťaty obsadili na krátkou dobu ulici před blížícím se pochodem, dokud je nevytlačili policejní těžkooděnci. Ti aktivisty následně legitimovali a drželi na místě, dokud průvod nedorazil až k Václavskému náměstí, kde končil. Při policejním zásahu utrpěl zranění jeden člověk, kterého po asi čtvrt hodině odvezla sanitka.
Aktivisté svou akci zaměřili proti organizátorům pochodu, Hnutí pro život ČR. O něm napsali: „Jedním z jeho cílů je (…) plošný zákaz interrupcí, tedy zbavení žen kontroly nad svými těly... Ostře se vymezuje vůči odlišnostem, ať už jde o lidi jiné než heterosexuální orientace nebo jiných náboženských vyznání.“
„Problematika potratů je natolik složitá otázka, že nelze vyřešit voláním po jejich zákazu. Ze zkušeností z jiných zemí (…) víme, že zákaz pouze zvýší počty nelegálních zákroků, při kterých je v ohrožení i život matky,“ vysvětlila svou pozici jedna z organizátorek Sletu čarodějnic Linda Doležalová.
Kromě požadavků průvodu protestující kritizovali i to, že akci zaštítil Magistrát hlavního města Prahy, který souběžně poskytuje záštitu i například LGBTQ+ festival Prague Pride. Ten přitom usiluje o zrovnoprávnění svazků stejnopohlavních párů, což v rozporu s ultrakonzervativní rétorikou Pochodu pro život.
Průvodu pro život se účastnil i předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. V závěru jeho účastníci zpívali hymnu, Svatováclavský chorál a požehnal jim olomoucký arcibiskup Jan Graubner.
Na průvodu mimo jiné vystoupil bývalý ministr za ODS Alexandr Vondra, z jehož vystoupení citoval server iRozhlas věty: „Rodina a s ní i naše společnost, kultura, civilizace vycházející z křesťansko-židovských kořenů a hodnot se dostávají pod stále větší tlak. Pod tlak zvenčí i pod tlak zevnitř. Z jihu do Evropy směřují ekonomicky motivovaní a islámsky horliví lidé. Z východu stupňuje tlak Putin, car, který se tváří jako ochránce tradičních hodnot, ale kterému jde o impérium a o moc,“ řekl. Společenskou soudržnost podle něj oslabuje hodnotový relativismus, který má spočívat v „multikulturalismu a genderismu“.
I na Václavském náměstí, kam průvod došel kolem třetí hodiny, na něj čekaly protesty. Sešli se tu křesťané z kolektivu Prázdné trůny a členky feministického uskupení Sdruženy s transparentem „Ježíš nám dal svobodu volby, neberme ji ženám. Život lásce, smrt klerofašismu!“
Část z aktivistů zajistila policie, protože stáli na podstavci sochy svatého Václava a odmítli se legitimovat. Policisté je převezli na služebnu v Krakovské ulici. Tam se za zajištěnými vydali i další demonstrující proti Pochodu pro život a čekali na ně přes ulici za doprovodu hudby. Jeden z nich k sobotnímu protestu pro Deník Referendum uvedl: „Naším cílem by měla být sociálně spravedlivá a svobodná společnost, ve které lidé chtějí mít děti sami od sebe, protože nejsou ohroženi chudobou.“
Naopak plošný zákaz ukončení těhotenství bychom mezi cíli hledali marně.
Naznačuje něco slovo plošný? Možná.
Je zajímavé, že česká liberální právní úprava nepřináší nárůst počtu interrupcí. Ten naopak /zejména ve srovnání se stavem kolem r. 1990/ dramaticky poklesl. Vysvětluje se to kvalitní antikoncepcí a osvětou. Polsko, které zavedlo téměř absolutní zákaz, má v přepočtu dvojnásobný odhad počtu interrupcí než Česko.
Ti ale plošené zákazy nepožadují.
Každopádně smyslem mého sdělení bylo to, že mi jsou aktivity Hnutí pro život sympatické právě pro důraz na plánované rodičovství. Což IMO zahrnuje i větší zapojení otců a větší úctu k zájmům nenarozených dětí.
Abych byl úplně upřímný myslím, že v tomhle je mnohem lepší spoléhat spíše na vzdělání a výchovu než zákonné normy (takže pokud bych hledal nějaká mezinárodní srovnání, ty korelace bych se pokoušel hledat i tam).
"Je nás 3183, kteří denně prosíme Boha za zastavení umělých potratů, obrácení společnosti, lékařů a rodičů a za respektování práva na život každého dítěte od okamžiku jeho početí."
Tím je myslím názor hnutí na potraty celkem jasný. Ono totiž pokud věříte tomu, že oplodněné vajíčko je už dítětem, tak celkem není co řešit. Problém je v tom, že všichni tomu nevěří. Jasně, že zabíjet děti je zločin. Ale když se podíváte na oplodněné vajíčko pod mikroskopem, nebude vypadat jako dítě. Na druhou stranu, dvanáctitýdenní embryo už prý celkem jako dítě vypadá (na internetu je řada obrázků).
O tom by ta debata měla věcně být - o kompromisní shodě na mezním stáří plodu.
Diskuse, kterou jsem vedl s Českou republikou se týkala toho, jaké takový plod může asi mít zájmy.
Trochu to souviselo s tím, že jsem špatně pochopil větu:"Na počaté dítě se hledí jako na již narozené, pokud to vyhovuje jeho zájmům. "
:-)
Plod samozřejmě nemá žádné zájmy, leda pokud už je dítětem.
Zato se tam píše o počatém dítěti., na kteé se hledí, jako by bylo narozené. :-)
Nechápu, co na tom nechápete. Nebo to možná chápeme oba stejně, a já jenom nechápu, co jste tou citací chtěl v první řadě říci.
V tom je to celé právě půvabné.
Judikáty budu dál s mírným zaujetím sledovat.
Důležité budou ty judikáty.
Výraz početí dítěte je, řekl bych, taktéž správný, neboť růst a dosažení dalších životních fází je plodu imanentní.
Mne přes 20 let zajímá oblast lidských práv. Taky proto, že to mírně souvisí s mou profesí a tím co jsem učil.
A poslední 4 roky si uvědomuju, že je občas rozdíl v tom, co si o lidských právech myslíme a jak v konkrétních případech zasáhne stát, například formou soudního rozhodnutí.
Takže ty judikáty jsou dobré v tom, že poskytují hodně konkrétní příklady těch státních zásahů.
Ukončení těhotentství je hodně extrémní příklad a upřímně řečeno se mi o tom nechce ani moc spekulovat.
Ale těch příkladů je víc, ať už jde o očkování, školky a školy, atd.
Ty konkrétní judikáty pak mohou sloužit jako názorné pomůcky které pomáhají pochopit, jak se naše představy liší od toho, jak věci skutečně fungují.
Aspoň mně to tedy pomáhá.
A pokud chápeme, jak něco funguje, je to snad dobrý základ k tomu, snažit se pomáhat, aby to fungovalo lépe.
A znovu opakuji... Za mne "lépe" znamená, aby se co nejvíce dětí rodilo plánovaných a do těch plánů a následné realizace byli oba rodiče zapojeni co nejvíc.
Což tedy mimochodem stejně začíná dávno před početím, natož před porodem.
Jenže ono se to dítě narodí a ve výjimečných případech mu je matkou vědomě ublíženo. O tomto zajisté řídkém fenomenu se mnoho nediskutuje, byť není zcela bez souvislosti s rozhodováním, ke kterému mohlo (mělo) dojít půl roku předtím...
Mohli jsme si právě přečíst, že jedna taková matka-vražedkyně byla za usmrcení svého novorozeného dítěte odsouzena k 17 letům vězení. Jsem dalek toho její čin obhajovat, byť jeho promyšlenost není asi snadné plně prokázat. Možná však, že by právě feministky a feministé mohli jednou rozšířit svůj záběr a utrousit nějaké to vyjádření k trestní sankci přece jen, co se týče přísnosti, rozhodně ne nesporné.
Zdá se to být napohled zcela nepřiměřené; ale německé soudy zřejmě důsledně přihlížejí ke všem okolnostem případu, především jestli se žena svého činu nedopustila v poporodním šoku, anebo v jiné životně tíživé situaci.
-------------------------
§ 140 Vražda
(1) Kdo jiného úmyslně usmrtí, bude potrestán odnětím svobody na deset až osmnáct let.
(2) Kdo jiného úmyslně usmrtí s rozmyslem nebo po předchozím uvážení, bude potrestán odnětím svobody na dvanáct až dvacet let.
(3) Odnětím svobody na patnáct až dvacet let nebo výjimečným trestem bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2
c) na dítěti mladším patnácti let,
-------------
Z jakého důvodu by se výší trestní sankce měli zabývat feministky a feministé?
Myslím, že by Vám, vzhledem k Vašim názorům, mohlo být celkem blízké, míním-li, že stoupenci absolutní svobody ženy ve věci interrupce by se v důsledku tohoto svého náhledu mohli dobrat i nějaké té polehčující okolnosti v případě vraždy spáchané matkou na novorozeněti. Zmírnili by tak dramatický rozdíl v uplatnění sankce v případech ještě nenarozeného a právě narozeného dítěte.
Ten první stav je skutečně závažné psychické onemocnění, provázené ztrátou kontaktu s realitou, kdy nejsou vzácné projevy jako halucinace a bludy. Léčení může trvat i mnoho měsíců.
Deprese naproti tomu bývá provázena apatií a neschopností starat se o dítě, a to v různém stupni intenzity. Myslím, že se to většinou upraví po nějaké době bez nutnosti pobytu v léčebně.
Mám dojem, že žena bývá zproštěna viny za smrt dítěte, když se jedná o následek prvního případu, tedy psychózy. Postižená je mimo realitu a svůj nenormální stav si neuvědomuje. Posouzení je samozřejmě na psychiatrech. Nevím, jestli v trestní odpovědnosti hraje roli, za jakou dobu po porodu se psychóza rozvine.
A jak se to třeba mění v čase.
Omlouvám se, ale s ohledem na téma se v tohmle případě účastnit nebudu.
Raději se odkazem na rozhovor se zástupkyní pořadatelů pokusím doložit svůl úplně první komentář. Tedy že se dá hledat shoda s organizátory a jejich odpůrci.
https://wave.rozhlas.cz/pres-caru-zprisneni-zakonu-o-potratech-zhorsilo-situaci-zen-stejne-jako-jejich-7160381
https://m.novinky.cz/articleDetails?aId=469252&sId=&mId=