Návrat čarodějnic
František KalendaStálého spolupracovníka DR zaujal během pobytu v Brazílii nárůst různých obvinění z čarodějnictví. Jev souvisí s činností afro-brazilských kultů, má však i zřejmý rasový a gendrový aspekt. Určitou roli v něm hraje též nástup nových evangelikálních církví.
Ten případ v květnu letošního roku šokoval Brazílii. Fabiane Maria de Jesus, mladá žena z Rio de Janeira, byla zlynčována a zavražděna asi stočlenným davem kvůli podezření, že unáší a vraždí děti; dav se na ni sesypal poté, co nabídla chlapci na ulici ovoce. Jak se brzy ukázalo, Fabiane byla nejen nevinná. Údajné únosy a vraždy dětí, kterých se měla dopustit, se nikdy nestaly.
Případ zaujal v souvislosti s úlohou samozvaných ochránců zákona. Fotografie podezřelé a příběhy únosů a vražd dětí totiž kolovaly na stránkách různých komunitních organizací varujících před lokálním zločinem, sdílela je například populární facebooková stránka Guarujá Alerta, která má téměř šedesát tisíc fanoušků. Umučení Fabiane tak vzbudilo otázky o domobranách a druhé straně o podstatě vysoké zločinnosti: násilí ze strany „postižených“, nikoli profesionálních zločinců.
Zajímavý je však také jiný rozměr případu. Fabiane byla obviněna z únosů dětí a jejich rituálních vražd pro praktiky černé magie. Fakticky se tak stala obětí nově se probouzející čarodějnické hysterie v největší latinskoamerické zemi.
Projevy a příčiny
Že Brazílie zažívá obnovený fenomén víry v černou magii, čarodějnictví a ďábelské praktiky vůbec, je zřejmé ze zběžného pohledu do denního tisku. Obvinění se objevují pravidelně a v různě bizarních podobách. Například na konci července konkurenční evangelikální církve obvinily pastora Agenora Duqua z jeho vlastní Apoštolské církve plnosti Božího trůnu z čarodějnických praktik poté, co při jedné bohoslužbě rozhazoval v chrámu sůl. V evangelikální komunitě se strhla debata o tom, jestli je užívání soli při mši založeno na čtení Bible, nebo jde o rituál černé magie.
Před dvěma lety padlo obvinění dokonce na bývalého prezidenta Fernanda Collora de Mela, jehož žena ho nařkla z čarodějnictví. „Velmi mocné rituály prováděli také na hřbitovech a obětovali zvířata. Byl to úplný masakr slepic, dobytka a jiných zvířat, které obětovali,“ prohlásila v rozhovoru pro Fox News Latino exmanželka o někdejší hlavě státu a jeho skupině poradců.
Nejčastěji nařknutí z černé magie jsou však vyznavači afro-brazilských kultů candomblé, umbanda a dalších odnoží, které většinová brazilská společnost nenazve jinak než „macumba“. Strach z macumby je natolik rozšířený, že jsem v Belo Horizonte nenašel nikoho, kdo by mě doprovodil do chrámu candomblé. „Jsem věřící, dobrý křesťan,“ řekl mi například José, jinak vysokoškolák a inženýr. Pokřižoval se. „S macumbou je lepší si nezahrávat.“ Stejně reagovali další přátelé a známí. Pastor bohaté a populární Univerzální církve království Božího ve stejném městě dokonce v odpovědi na mou otázku o vztahu k afro-brazilským náboženstvím zmínil podobné případy únosů, jakých se měla dopustit zavražděná Fabiane, mimochodem rovněž věřící křesťanka. Žádné zdroje uvést nedokázal.
Zůstává hledat ošidné proč. Proč se čarodějnictví vrátilo do veřejné debaty jako seriózní téma, kterému se věnují média a dokonce někteří politici?
Nabízí se několik vzájemně propojených příčin. Na prvním místě je uvolnění „náboženského trhu“ na konci 80. let. Přestože se každý režim od konce 19. století prezentoval jako striktně sekulární, vždy existovaly výhrady a někdy i tvrdá perzekuce vůči „okultismu“, jenž měly reprezentovat mimo jiné afro-brazilské rituály. Cílem však byly všechny formy tradiční lidové pověrčivosti: věštění z ruky, vykládání karet, talismany. Provinění formuloval trestní zákoník a policie pravidelně šikanovala chudé černošské komunity domovními prohlídkami nebo vězněním. Na této šikaně se mimochodem desítky let podílela katolická církev.
Už na konci diktatury a především po jejím definitivním pádu v roce 1985 však represe zmizela. Afro-brazilská náboženství se začala organizovat veřejně a získala si velkou popularitu třeba díky knihám a televizi. Otevřely se stovky chrámů a do nového věku opožděně vstoupil také okultismus zpestřený černošskými prvky. Zatímco dříve byla příslušnost k umbandě nebo candomblé pronásledována, nyní se k oběma náboženstvím otevřeně hlásili lokální a státní politici a celebrity. Na televizních obrazovkách a v rádiu se objevily věštkyně, vykladačky karet, média a vůbec veškeré tváře teleokultismu.
Nový rozměr této módní vlně podpořené náboženskou svobodou dodal internet, který smazal hranice morální autocenzury velkých médií. Internet zároveň poskytl novou platformu dalšímu klíčovému elementu vzestupu víry v čarodějnictví, a tím je nárůst vlivu evangelikálních církví. Malé i velké evangelikální církve, jejichž věřících prudce přibývá od 70. let minulého století, znovu přinesly do veřejné debaty tématiku ďábla. Například rituální posedlost africkým božstvem nebo některým z duchů, tradiční součást rituálu candomblé, umbanda a odnoží, začala být otevřeně interpretována jako posedlost ďábelská. Synkretičtí afričtí bohové, kteří jsou ve velké části spojením původních náboženství ze západního cípu Afriky a katolických světců, se stali nejen falešnými božstvy, ale démony.
Posedlost ďáblem je opačným pólem „posedlosti“ Duchem svatým, jehož projevem je třeba mluvení jazyky, a v posledních dvaceti letech se z ní stal fenomén. Masové exorcismy provádí většina významných evangelikálních církví v Brazílii a vyvinuly se v obrovskou show; třeba okázalé rituály Univerzální církve už se staly předmětem mnoha parodií. Víra v čarodějnictví a černou magii je tedy spojena s obnovenou vírou ve fyzického ďábla, jemuž jeho následovníci přináší stejně fyzické oběti. Dalo by se říct, že děti jsou obětí typickou, jejich vraždami a únosy se měly zabývat již středověké čarodějnice a samozřejmě Židé.
Čarodějnictví a okultismus se navíc stalo předmětem velkého byznysu, a to nejen toho okultního. V evangelikálních knihkupectvích, jejichž síť existuje po celé Brazílii, ročně vychází stovky titulů zaměřených na toto téma. Evangelikální celebritou se například stal Léo Montenegro, autor knih jako „Satanské zločiny — zabíjí ve jménu ďábla.“ Spisovatel se ani netají svou inspirací filmem Exorcista z roku 1973, který zřejmě považuje za realistický, a jeho příběhy popisují mimo jiné únosy dětí čarodějnicemi v současné Brazílii.
Rasa, gender, rozšíření
Není třeba dodávat, že údajné čarodějnictví má také v dnešní době silný rasový a genderový rozměr. Fotografie vražedkyně neexistujících dětí, podle které byla umučena Fabiane, zobrazuje ženu černé pleti. Černé pleti jsou přirozeně vyznavači afro-brazilských náboženství a rasismus je těžce skrývanou součástí ideologie některých extrémních evangelikálních církví; šéf evangelikální frakce v Kongresu Marco Feliciano a možný kandidát na prezidenta proslul rasistickými komentáři.
Ženy zase hrají v candomblé a umbandě významnou roli, často jsou hlavami celé komunity a provádí klíčové rituály. Silná úloha žen je ve stále ještě dost šovinistické společnosti podezřelá, zvlášť ve spojitosti s rasou, a nejagresivnější evangelikální církve jsou ovládány charismatickými muži, jako je biskup Edir Macedo, vlastník Univerzální církve a také druhé největší televizní stanice v zemi.
Kromě žen jsou pak typickou genderovou obětí sexuální menšiny, v očích pronásledovatelů „zženštilí“ a navíc dle extrémních teologů ovládáni ďáblem. Safira, transsexuální prostitutka z Belo Horizonte, mi při interview řekla o své zkušenosti s místním sborem Světové církve království Božího, kde se ji nejprve pokusili vyléčit a následně ji vyhnali ze svých řad kvůli „otročení Satanovi“, když se v šestnácti letech začala výrazně odlišovat.
Přestože je tento článek o Brazílii, obnovená víra v čarodějnictví není ničím specificky brazilským. Stává se součástí trendu bezprecedentního růstu křesťanství na několika kontinentech, a tedy jakousi odvrácenou stranou spirituality. Neoficiální čarodějnické procesy už se v mnohem větším měřítku odehrávají v subsaharské Africe, kde jsou jejich obětí nejčastěji homosexuálové. Méně známým místem je Papua Nová Guinea, kde víru v čarodějnice otevřeně sdílí zástupci veřejné moci, jak ukázal krátký dokument stanice Al-Džazíra.
Přestože v sekulární Evropě a zvlášť v ateistické, na první pohled racionální České republice se to může zdát absurdní, možná jsme spolu s globální obrodou náboženství na prahu dalšího stejně globálního honu na čarodějnice.
V poslední době některým lidem rozum přece strašně vadil...
Ovšem křesťané, kteří někoho pobíjejí, popírají samotný základní článek své víry.
Mám problém s tím adjektivem "pravé", které používáte. Jak mu rozumět? Řekl bych poučen novověkou tradicí tolerance, že "pravé" je Vaše křesťanství, protože poctivě a těžce věříte a snažíte se podle toho poctivě žít -- a proto je také hodno respektu ze strany těch, kteří věří jinak anebo nevěří. Ale totéž platí nejspíše i o velké části evangelistů.
Ale jaké jiné kriterium, jaký jiný prubířský kámen pro tu ošatku (ach, kdysi bývaly jen tři) stejných prstenů chcete vzít?
Mimochodem: Já netušil, že jsou tací, co objevují postmoderní zbahnění už v patristice :-)
Jenom by mě zajímalo, když se Ivan Štampach stydí za to, že je křesťan, čím by tedy raději byl? Muslimem nebo buddhistou, případně vyznavačem jiného náboženství?
Nebo spíš ateistou či dokonce marxistou?
Nicméně otázka, kdo má rozhodovat o pravosti konkrétních náboženství, zůstala nezodpovězena.
Pavel KOLAŘÍK: Ptáte se zajímavě, ale jste mimo žánr této konverzace. Není to tu zkouška znalostí o křesťanství. V té bych asi zvítězil a vy byste byl poražen. Jen to neznamená, že já mám osobně pro sebe, jako své vyznání a svou cestu života to skutečně pravé křesťanství.
Zatím si myslím, že klérofašisté nejsou pravými křesťany, ale co když mají pravdu? Musím přiznat, že pak budu raději s liberálními, moderními, sociálními křesťany v pro nás určeném nejspodnějším pekle, než se s pravými křesťany v jejich nebi plazit před Kosmickým Totalitním Diktátorem.
...
To je vcelku sympatické, ale jak se potom pozná, že je někdo křesťan nebo že je příslušník nějakého náboženství? Myslela jsem si, že hlásit se k Ježíšovi je u křesťanů podmínkou, aby vůbec byli za křesťany pokládáni.
A jak může člověk pro svou individuální víru očekávat občanský respekt, když nikdo nebude vědět, co je jejím obsahem?
Já osobně si myslím, že individuálně (nebo personálně?) věřící člověk by měl občas snést i nějakou urážku své víry aniž by tím utrpěla ona nebo on sám. To je zárukou, že kvůli urážkám víry nepovede například džihád.
Jenže cesta k takovému náboženství asi není jednoduchá. Možná záleží hodně i na tom, v jakém prostředí byl člověk vychován.
Občanský respekt nevylučuje kritiku náboženství, a to kritiku zevnitř (náboženskou sebekritiku), tak mezináboženskou kritiku, tak i kritiku ze strany lidí nenáboženských (nábožensky indiferentních, deklarovaných ateistů ap.). A samnozřejmě i náboženskou kritiku nenáboženské pozice. Rozhodně to ale nezahrnuje urážení lidí pro jejich náboženské nebo nenáboženské přesvědčení. Hanobit mj. i náboženství (též národnost,m rasu ap.) a podněcovat k nenávisti vůči skupioně osob ze stejných důvodů zakazuje i zákon, resp. to trestá. Urážení a jiné projevy nenávisti, to už je první etapa násilného náboženského konfliktu (toho, čemu český neználek říká "džihád" a co by se mělo možná spíš nazývat "svatá válka").
Děkuji a kdybych kdy nabyl skvostu víry, bylo by mi potěšením napsat, že Vás rád potkám v tom záhrobí, které nebudu sdílet s Piem IX, ten pán mi ostatně nikdy nebyl příliš sympatický. Ale ve světě, ve kterém si lidé sami dokážou připravovat peklo bezmezně překračující invenci nejen všech barokních mazalů, ale i Dantovu, opravdu nedokážu věřit na život posmrtný.
EVĚ HÁJKOVÉ
Naštěstí se to nepozná -- tedy jinak než tím, že se k tomu či onomu náboženství hlásí. Religionistika není zoologie, aby přiřazovala lidi podle klíče k určeným náboženským čeledím, rodům a druhům.
Kdysi pronesl jeden biskup v zapadlém podalpské hnízdě na severu Itálii nádherně rozhořčené kázání, rozcupoval tamějšího faráře na cucky -- pokud se dá panu biskupovi věřit -- pokud vím, jiné prameny nejsou--, on ten farář vyvolal čarodějnický proces s místní pomatenou babkou a přibrali k tou ještě nějakou starou tulačku.
Pan biskup tenkrát hovořil o záludnosti ďábla, který zatvrdil srdce faráře a těch, co s ním křičeli "Upalte je" proti Kristovi, protože "Cokoliv učiníte tomu nejmenšímu z mých bratří, mně jste učinili." Babky přežily a historici s dodnes lámou hlavu nad tím, odkud ten učený renesanční biskup vzal spoustu detailů o lidové víře, které tehdy v tom kázání použil . Do češtiny jeho jméno přepisujeme Mikuláš Kusánský a později se stal kardinálem.
A ten farář i ten biskup věřili po stejném způsobě a patřili ke stejné církvi.
Navenek je to k nerozeznání od ateismu.
Koneckonců - ateista se musí také neustále hlásit k ateismu, aby bylo poznat, že je ateista, ne?
Proč mi proboha píšete o záhrobním životě? Polemizujete s něčím, co tu nikdo netvrdil? Tvrdíte něco, co nikdo nepopíral? Opravdu nerozumím!
Nebo snad tímto NEUVĚŘITELNÝM způsobem reagujete na mou zmínku, že budeme spolu v pekle? Opravdu nerozeznáváte žánry a styly mluvy?
A kdyby tu už někdo mluvil o pekle jaksi, abych tak řekl, afirmativně, tak peklo není život. Peklo je smrt. Nemá žádné prostorové souřadnice. Je to spíše děj.
Když chtějí někomu něco vyvracet, začínají obvykle tímhle.
Dělat si starosti s posmrtným životem patří k životu. Nejen Evu Hájkovou to oslovuje. Opět zřejmě platí poučení I. Š.: „… peklo není život. Peklo je smrt. Nemá prostorové souřadnice.“
Co ještě zbývá, je nebe. Říkáme, že tamodtud se na nás dívají naši zemřelí, ti, co „se odebrali na věčnost“, můžeme mluvit o naději, že „tam se možná setkáme“. K tomu opět Traktát dodává: „6.4311 … Když věčností nerozumíme nekonečné trvání času, ale nečasovost, potom věčně žije ten, kdo žije v přítomnosti.“
Poslední je poznámka, resp. otázka je k poznámce P. Kolaříka: vzkříšení těla a život věčný - neznamená to, že za co se opravdu (v upřímné víře) v životě stavíme, to je té přítomnosti tím ne-časovým, tedy nepomíjivým – a „potom věčně žije ten, kdo žije v přítomnosti?“ Dovedu si to představit, protože v reálné, pomíjivé přítomnosti prožívám reálné starosti i naděje a myšlenky: „3.1 Ve výroku se myšlenka vyjadřuje smyslově vnímatelně,“ resp. „4.01 Výrok je obraz skutečnosti, model skutečnosti, jak ji myslíme.“ – Aniž bych citoval z teologických textů, ještě jednou Wittgenstein: „5.123 Stvoří-li bůh svět, v kterém jsou pravdivé určité výroky, stvoří tím také svět, v kterém jsou pravdivé také výroky z nich vyplývající. A podobně, nemohl by stvořit svět, v kterém by byl výrok >p< sice pravdivý, tak, že by přitom nestvořil všechny jeho předměty.“
Doplňme: reálný život člověka (K. Kosík mluví o PRAXI jako o transcendenci daného) je nějak otevřen tomu, co je za a nad reálným pomíjivým. Vzkříšením těla můžeme rozumět nadčasovou platnost našich skutků, myšlenek ("2.141 Obraz je fakt a 2.201 zobrazuje možnost bytí anebytí atomárních faktů, takže 2.21 rozhoduje o tom, zda se shoduje nebo neshoduje..., tj. zda je pravdivý či sprýávný, nebo nikoli. Tím se pak naše přítomnost začleňuje do ne-časného, ne-dočasného, ale do díla stvoření. Jsou to scestné myšleniky?
Chtělo by to delší text.
Evo, můžu si tě vzít za svědka? Ty se nehlásíš ke křesťanům. Dělá Ti snad potíže poznat podle Ježíšova učení, kdo jedná či nejedá křesťansky? Nakonec jsi to vyjádřila v jednom z příspěvků: Ovšem křesťané, kteří někoho pobíjejí, popírají samotný základní článek své víry.
Ještě k příspěvku pana Gutha. Myslím, že nikdo nehoní pedofily, pokud nepáchají trestné činy.
Na druhé straně je tam mnoho míst, vět nebo prostě situací, které mě oslovily a stále ještě oslovují. Dávám ti proto,Václave, za pravdu v tom, že člověk se vcelku může řídit podle Ježíše, když chce jednat správně.
P.S.: Vždyť Ivan Štampach sám také napsal, že některá místa v Bibli ho prostě nezavazují. Člověk si to zkrátka musí umět přebrat. A tak je to určitě správné.
Abych tak řekl s klasikem:
"Škoda, že v mládí pozbyl jsem skvost víry,
a nemohu si zaklít od srdce";
protože k tomuhle zatrachtilému nedorozumění by to zaklení pasovalo. Samozřejmě, že s vámi nepolemizuji. Proč a o čem?
Vy jste rozehrál v metaforické nadsázce "nejspodnější peklo" a -- zřejmě posmrtné -- plazení se "před Kosmickým Totálním Diktátorem" a já jsem ve stejné nadsázce reagoval. Aniž by mě vůbec napadlo, že byste mohl chápat život věčný jako záhrobní či že byste věřil v prostorově lokalizované peklo,
Kdybych už s vámi chtěl polemizovat, vybíral bych intelektuálně zábavnější věci než je záhrobí -- nemyslím například, že by víra byla obecně úkon lidské mysli a závisela na svobodné vůli, nejvýše podle mého názoru může být obojím v těch nejlepších případech prosvětlena.
Zajímavé je, že si věčný život a vzkříšení těla, pokud bychom je mysleli opravdu doslovně, logicky vzato poněkud odporují. K čemu je vlastně vzkříšení těla, pokud by platilo, že duše je věčná?
ZDENĚK VYŠOHLÍD: Díky za pečlivý výklad, se kterým bych se téměř mohl shodnout, i když bychg asi nevužil Wittgensteina.
Když se v této společnosti jen vysloví slovo pedofil,většina se otřese odporem.Náboženské společnosti pořádají hony na čarodějnice,my na pedofily a stačí jen podezření.
Poznámka p.Gutha je správná.