V bratislavském Volkswagenu se stávkuje i za nás
Petr JedličkaZaměstnanci největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku vstoupili v úterý do velké stávky, jejíž motivace skvěle ilustruje problematičnost současného slovenského, ale i českého hospodářského modelu.
„Už teraz je to najväčší štrajk v súkromnej firme v dejinách Slovenska. Ohromilo ma, aký je hravý a pritom disciplinovaný.“ Do těchto a dalších slov shrnul své dojmy ve středu na sociálních sítích Eduard Chmelár, známý akademik a komentátor, který se vydal navštívit zaměstnance Volkswagen Slovakia v Devínské Nové Vsi u Bratislavy — toho času v neomezené stávce za spravedlivé odměňování.
Další návštěvníci Chmelárova slova potvrzují: vše začalo v úterý ráno hlasitým shromážděním u brány podniku, na něž dorazilo několik tisíc lidí. Po úvodních projevech přišlo na řadu skandování, pískot a demonstrativní mávání transparenty s hesly „Neponižujte nás“, „Vy pro nás minimum, my pro vás maximum“, „Když se daří fabrice, musí se i zaměstnancům“ či prostě „Jsme součástí koncernu“.
Následovala další vystoupení a vyjádření podpory od odborářů z jiných podniků včetně mladoboleslavské Škodovky, dav se však ani poté nerozešel. Nehledě na odjezd části reportérů rozbily tisíce protestujících před vjezdem do podniku provizorní tábor a začaly stávkovat na místě a na směny — tak, jak v továrně střídá jedna směna druhou a druhá třetí, vystřídali se postupně před komplexem také protestující, a to i během noci.
Ten, kdo zavítal před fabriku v úterý po poledni nebo ve středu během dne, měl možnost vidět již menší, ale stále mnohasethlavou skupinu zaměstnanců schoulených pod přístřešky, slunečníky a stany, místy i grilující, hrající fotbálek či chladící si nohy v dekorační fontáně. Pětatřicetistupňová vedra umořila už nejednu akci, v Devínské Nové Vsi ale nic ani po dvou dnech nenasvědčovalo, že by měl místní protest skončit předčasně.
Vedení Moderních odborů Volkswagen Slovakia předem deklarovalo, že v případě nesplnění požadavků potrvá stávka nejméně do konce týdne a poté ve formě dalších akcí až do celozávodních dovolených, tedy do začátku července.
Ochotu stávkovat příslušným způsobem potvrdilo podpisem téměř devadesát procent z dvanácti tisíc zaměstnanců. Práci přerušilo nakonec přibližně devět tisíc z nich, což je na slovenský soukromý sektor velice slušné číslo — zvlášť jde-li o zaměstnance uctívaných zahraničních investorů. A Volkswagen Slovakia je přímo největší soukromý zaměstnavatel v zemi...
Pro dnešní Slovensko, a ovšem i Českou republiku, přitom není stávka ve Volkswagen Slovakia důležitá ani tak z hlediska protestní kultury a angažovanosti — i když i v těch jde o něco pozoruhodného a o mimořádně agilním předákovi Moderních odborů Zoroslavovi Smolinském tipuji ještě uslyšíme. Jde tu o symptomatickou událost pro jevy, jimž se v DR věnujeme dlouhodobě: problematičnost fungování volného trhu v dnešní EU a krátkozrakost současného česko-slovenského hospodářského modelu, postaveného na „konkurenční výhodě“ v podobě levné práce.
Nejde jen o pár eur
Poměry, proti kterým se postavili zaměstnanci Volkswagen Slovakia, jsou vskutku ilustrativní: firmě se na Slovensku mimořádně daří, produktivita práce jejích zaměstnanců je větší než v Německu, práce vzhledem ke kratším pauzám a menším neplatovým bonusům těžší, a přitom dílo stejně kvalitní.
Platy jsou ovšem ve srovnání s Německem někde úplně jinde. Jak vidno z níže uvedeného grafického srovnání, tam, kde slovenský zaměstnanec platově končí, německý ještě ani nezačíná. Firma Volkswagen Slovakia uvádí průměrný plat zaměstnanců 1800 eur, a to bez šéfmanažerů, ale po započítání příspěvků a bonusů — tedy přes 47 tisíc českých korun. Jak ovšem připomněli četní zaměstnanci v reportážích ze stávky, reálně jde spíše o 1200 eur, přičemž mediánový zaměstnanec vydělá i s bonusy přibližně tisíc čistého a nastupující dělník 600, maximálně 700 eur čistého — tedy asi sedmnáct tisíc korun.
To stále ještě není na Slovensku nejhorší plat a Volkswagen Slovakia přímo tvrdí, že v zemi vyplácí nejvyšší mzdy v rámci visegrádské skupiny — odměny srovnatelné se Španělskem nebo Portugalskem. Avšak při zohlednění ziskovosti podniku, faktu, že v Bratislavě se vyrábějí luxusní, a tedy i nejsložitější typy vozů, skutečnosti, že řada základního zboží je už dnes mezi Německem a okolím Bratislavy cenově srovnatelná, a stávající poptávky ve Volkswagen Slovakia po pracovní síle — loni angažovala výrobna například 550 pracujících ze sesterského Audi Hungaria v maďarském Györu —, se jedná jednoznačně o nespravedlivě málo.
http://denikreferendum.cz/clanek/25536-stavku-ve-volkswagen-slovakia-vyhrali-odborari-vedeni-ustoupilo-takrka-ve-vsem