Stávka ve zlínském Mitasu: Mzdy jsou o deset tisíc nižší, než je v oboru běžné

Johanna Nejedlová

Po krachu jednání vyhlásili odboráři ze zlínské pneumatikárny výstražnou dvouhodinovou stávku. Nízké mzdy vedou častým odchodům zaměstnanců. Pokud se nepodaří najít řešení situace, odboráři jsou ochotni přistoupit i k radikálnějším krokům.

Výstražná stávka zaměstnanců zlínského podniku Mitas se uskuteční v úterý po poledni. Odbory po krachu vyjednávání se zaměstnavatelem nevidí jinou možnost. Od září loňského roku požadují navýšení mezd o třicet korun na hodinu. Současná mzda dělníků je podle vedení odborového svazu podniku Mitas o deset tisíc nižší, než je standardem v oboru.

„Nechceme způsobit podniku materiální škodu, chceme upozornit, že situace je neudržitelná,” řekl pro Deník Referendum předseda odborového svazu zlínského podniku Mitas Vladislav Jandásek. Mzdy většiny zaměstnanců se pohybují v rozmezí dvanácti až patnácti tisíc čistého v třísměnném provozu. Po navýšení o požadovaných třicet korun za odpracovanou hodinu by se mzda dělníků měla zvýšit přibližně o pět tisíc korun.

S ještě nevýhodnějšími pracovními podmínkami se potýkají zaměstnanci pražského Mitasu. Jejich odborový svaz uvažoval o připojení k úterní stávce zlínského podniku, nakonec se ale jejich stávka uskuteční pravděpodobně o několik týdnů později. Oproti tomu zaměstnanci Mitasu na Ostravsku mají mzdy vyšší.

Stávka ve zlínském Mitasu bude trvat dvě hodiny v době od půl jedné do půl třetí odpoledne, v tu dobu se v podniku střídají směny, nedojde tak k závažnému ohrožení výroby. „Pokud nebude stávka reflektována zaměstnavatelem a nepovede ke konstruktivnímu jednání o mzdě, jsme připraveni podniknout radikálnější kroky,” uvedl Jandásek.

Podle tvrzení Jandáska začali odbory jednat o zvýšení mzdy již v září roku 2016, zaměstnavatel však až do prosince, kdy odboráři začali hovořit o přizvání prostředníků k vyjednávání, vůbec nereagoval. Od prosince jednání plynulo hladce, Mitas souhlasil s navýšením mezd o požadovaných třicet korun na hodinu a společně s odboráři pracoval na novém mzdovém systému.

Mitas v půlce jednání otočil, možná porušil zákon

Na konci února však na jednání podnik přišel s tím, že na dohodnuté navýšení nemá peníze. „Bylo nám řečeno, že to podnik ví už od loňského roku, ale nechtěl nám to prý přiznat, protože bychom ho roznesli na kopytech,” říká Jandásek. „Takové jednání může být porušením zákona o kolektivním vyjednávání,” dodává.

„Podporuji stávku v Mitasu. Navrhl jsem to i vedení ČSSD ve Zlínském kraji, a to návrh přijalo,” řekl pro Deník Referendum zlínský poslanec Antonín Seďa (ČSSD). „Podpořili jsme nejen oprávněné požadavky zaměstnanců Mitasu, ale i akci odborů Konec levné práce. Platy zaměstnanců obecně a zejména v našem kraji jsou nízké a nemyslím si, že by výše mezd měla být rozdílná u jedné firmy,” dodal Seďa

Podnik Mitas se potýká s častými odchody zaměstnanců. Podle Jandáska tvoří jednu čtvrtinu pracovníků noví zaměstnanci. „Za těchto podmínek máme obavy o udržitelnost provozu podniku. Nové zaměstnance zaučují ti, kteří u nás pracují dva měsíce,” popisuje situaci Jandásek.

I proto nechtějí odboráři souhlasit s návrhem Mitasu, který od dubna zavádí zvýšení mezd u dělníků o sedm procent, ale s ohledem na to, jak dlouho jsou v podniku zaměstnaní. Technickým zaměstnancům Mitas mzdy zvýší obdobným způsobem o necelá tři procenta.

„Koncem měsíce," říká také předseda odborů Mitasu, „má do Prahy přiletět ředitel výroby pneumatik Paolo Pompei, aby nám vysvětlil, proč nám nemůže podnik přidat. Z toho uvidíme, jak se bude Mitas k našemu požadavku stavět.”

Podnik má ve Zlíně necelých sedm set zaměstnanců. Padesát z nich je na pozici techniků, většina ostatních jsou dělníci. Protest podporují jak dělníci, tak lépe placení technici. Stávku se chystají přijít podpořit i kolegové z dalších odborových organizací. Účast přislíbil rovněž předseda Českomoravského odborového svazu Josef Středula. V chemickém oboru je to od roku 1989 první stávka.

Firma Mitas je jedním z předních výrobců pneumatik pro zemědělskou techniku. V loňském roce změnila vlastníka a nyní patří švédské skupině Trelleborg AB. Ve svých továrnách v Srbsku a ve Spojených státech vyrábí také pneumatiky pro další obory průmyslu a motocykly. Předloni firma vykázala zisk 952,7 milionu korun.