Stávka řidičů: Kraje by si měly uvědomit, co řidičům způsobily, říká Středula

Johanna Nejedlová

Pod tlakem stávky se v některých krajích podařilo nalézt shodu. Očekávaná stávka proto nebyla tak velká. Některé kraje se však chystají dopravce za nevyjetí autobusů pokutovat.

Stávka řidičů autobusů se ve čtvrtek nekonala v tak velkém rozsahu, jak se očekávalo. Pod tlakem přerušení dopravy se dopravcům v Jihočeském kraji podařilo nalézt shodu. Výrazněji zasáhla stávka jen Jihomoravský a Olomoucký kraj, částečně také Pardubický a okrajově Zlínský kraj. Do stávky se také zapojili řidiči městské hromadné dopravy v České Lípě. V Ústeckém kraji, kde měla stávka postihnout především spoje na Šluknovsku, nakonec autobusy do ulic vyjely.

Řidiči chtěli protestem poukázat na nízké mzdy v oboru. Ty měly díky vládnímu nařízení na začátku roku vzrůst. V některých krajích však došlo jen k minimálnímu navýšení. Odboráři se shodují na tom, že prostředky na navýšení mezd musejí poskytnout kraje. Dopravci je totiž při nízkých cenách za službu, kterou kraji poskytují, nemají z čeho navyšovat. Z některých krajů zároveň zaznívalo, že nemají jak prostředky na mzdy poskytnout, protože jim to neumožňuje nastavení smluv.

Ve středu, v předvečer stávky se vláda rozhodla na navýšení platů řidičů uvolnit 420 milionů korun. Informoval o tom na svém twitteru předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Repro Twitter Bohuslava Sobotky 

Kraje Úřadu vlády vyčíslily očekávané roční náklady spojené s navýšením platů na cca 840 milionů korun, vláda by tak krajům uhradila cca 50 % nákladů. Hlavní příčinou toho, že v některých krajích se podařilo vyřešit navýšení mezd řidičům a v jiných ne, jsou podle Úřadu vlády legislativně-technické potíže se změnami smluv s dopravci. O situaci jednal v lednu předseda vlády Bohuslav Sobotka se zástupci Asociace krajů ČR a bylo to také tématem společných jednání vlády s Asociací krajů ČR 20. února 2017.

×