Stávka řidičů: Kraje by si měly uvědomit, co řidičům způsobily, říká Středula
Johanna NejedlováPod tlakem stávky se v některých krajích podařilo nalézt shodu. Očekávaná stávka proto nebyla tak velká. Některé kraje se však chystají dopravce za nevyjetí autobusů pokutovat.
Stávka řidičů autobusů se ve čtvrtek nekonala v tak velkém rozsahu, jak se očekávalo. Pod tlakem přerušení dopravy se dopravcům v Jihočeském kraji podařilo nalézt shodu. Výrazněji zasáhla stávka jen Jihomoravský a Olomoucký kraj, částečně také Pardubický a okrajově Zlínský kraj. Do stávky se také zapojili řidiči městské hromadné dopravy v České Lípě. V Ústeckém kraji, kde měla stávka postihnout především spoje na Šluknovsku, nakonec autobusy do ulic vyjely.
Řidiči chtěli protestem poukázat na nízké mzdy v oboru. Ty měly díky vládnímu nařízení na začátku roku vzrůst. V některých krajích však došlo jen k minimálnímu navýšení. Odboráři se shodují na tom, že prostředky na navýšení mezd musejí poskytnout kraje. Dopravci je totiž při nízkých cenách za službu, kterou kraji poskytují, nemají z čeho navyšovat. Z některých krajů zároveň zaznívalo, že nemají jak prostředky na mzdy poskytnout, protože jim to neumožňuje nastavení smluv.
Kraje Úřadu vlády vyčíslily očekávané roční náklady spojené s navýšením platů na cca 840 milionů korun, vláda by tak krajům uhradila cca 50 % nákladů. Hlavní příčinou toho, že v některých krajích se podařilo vyřešit navýšení mezd řidičům a v jiných ne, jsou podle Úřadu vlády legislativně-technické potíže se změnami smluv s dopravci. O situaci jednal v lednu předseda vlády Bohuslav Sobotka se zástupci Asociace krajů ČR a bylo to také tématem společných jednání vlády s Asociací krajů ČR 20. února 2017.
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) podle svých tvrzení stojí na straně řidičů. Za ideální řešení považuje navýšit rozpočet na financování oprav silnic a dálnic na čtyři miliardy oproti původním třem miliardám. Jednu miliardu oproti stávajícím třem by tak kraje mohli využít na navýšení mezd řidičům.
„Zahltíme se papírováním a ve výsledku zjistíme, že peníze k řidičům doputují bůhví kdy. Nejjednodušší řešení je posílit financování oprav krajských silnic, jak už jsme s ministrem financí navrhovali, aby kraje mohly využít peníze k co nejrychlejšímu navýšení platů řidičů linkových autobusů,“ uvedl Ťok. Původně však na financování oprav silnic a dálnic navrhoval rozpočet jen lehce nad dvě miliardy, přičemž premiér požadoval miliardy tři.
Budou za stávku pokuty?
Jihomoravský kraj bude vyžadovat po dopravcích za stávku pokutu. Informovala o tom ve čtvrtek náměstkyně hejtmana Taťána Malá (ANO). Pokuta za smlouvu se pohybuje okolo milionu korun. „V každé smlouvě je pokuta za nepřistavení autobusu. V souvislosti s péčí řádného hospodáře nemáme ani žádnou jinou možnost než sankce po dopravcích tvrdě vyžadovat,“ uvedla Malá.
Obdobně se chystá postupovat i Olomoucký kraj, v němž nevyjely autobusy na Šumpersku, Jesenicku a v Mohelnici. Lidé jezdili vlaky, auty, na kole nebo šli pěšky. Kraj bude za stávku po dopravci Arriva Morava požadovat třímilionovou pokutu. Sankce vyplývá ze smlouvy s dopravcem, řekla mluvčí hejtmanství Kamila Navrátilová. Odboráři již dříve avizovali, že se protestu na Jesenicku a Šumpersku zúčastní asi dvě stovky řidičů autobusů.
Pokutování dopravců považuje za nepřijatelné předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. „Všechny kraje by si měly uvědomit, co způsobily tím, že tlačily během soutěží o smlouvu dopravce k nejnižší ceně,” uvedl Středula pro Deník Referendum. Kritizuje to, že ve chvíli, kdy už řidičům nezbyla jiná možnost, jak se domoct důstojné mzdy, odmítají své kroky reflektovat.
Průběh stávky
Stávka zasáhla také částečně Pardubický a Zlínský kraj, většina řidičů se však ke stávce nepřipojila, a dopravní obslužnost tak nebyla příliš narušena. V Libereckém kraji se ke stávce za vyšší mzdy připojilo 41 řidičů městské hromadné dopravy v České Lípě, kterou zajišťuje společnost BusLine. V Ústeckém kraji podle informací krajského úřadu nevyjel pouze jediný spoj na Šluknovsku, v celém kraji všechny další linky jezdily.
Na jihu Čech autobusy vyjely. „Po středeční schůzce u pana hejtmana ve čtvrtek všechny linky a spoje jezdí podle platných jízdních řádů. Pracovali jsme na tom ve středu celé odpoledne, řidiči dostali zprávu, od stávky jsme ustoupili," řekl ve čtvrtek odborář ze společnosti GW Trans Kamil Sloboda.
Stávka se nekonala ani v Plzeňském, Královéhradeckém a Moravskoslezském kraji, ve středních Čechách jen část řidičů vyvěsila v autobuse plakát upozorňující na jejich nízké platy.
Na nízké mzdy si řidiči stěžují dlouhodobě. Někteří z nich odjezdí měsíčně přes tři sta padesát hodin, dále tráví dlouhý čas v čekání. Vláda proto na konci roku 2016 vydala nařízení zvyšující mzdy. Řidiči tak mají od ledna dostávat osmadevadesát korun za hodinu jízdy. Loni to bylo jednasedmdesát korun. Zvýšit se má se i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z padesáti na osmaosmdesát korun za hodinu. Průměrné náklady se nařízením vlády zvýšily takřka o tři koruny na odjetý kilometr.