Řidiči na Ústecku odkládají stávku kvůli mzdám, kraj mluví o vlastní dopravní společnosti
Johanna NejedlováŘidiči ústeckých autobusů nebudou 8. března stávkovat, hrozí však, že stávka proběhne po 15. březnu celorepublikově. Ústecký kraj plánuje s některým dopravci vypovědět smlouvu a založit si vlastní dopravní společnost.
Ústečtí odboráři rozhodli, že 8. března autobusy v kraji vyjedou. Stávková pohotovost však trvá. Podle ultimáta celorepublikového Odborového svazu dopravy k ní dojde, pokud nebudou vyslyšeny požadavky řidičů.
Odbory požadují, aby kraje poskytly prostředky pro navýšení mezd. Ty měly podle nařízení vlády řidičům vzrůst o více než dvacet pět korun na hodinu. V Ústeckém kraji však řidiči na výplatní pásce za minulý měsíc našli navýšení jen v řádu stokorun. Tamní odboráři věří, že celorepublikový nátlak odborového svazu bude účinnější než jejich stávka.
Řidičům v Ústeckém kraji byl zvýšen plat jen minimálně, přestože hodinová mzda měla všem řidičům vzrůst ze sedmdesáti jedna na devadesát osm korun na hodinu. Důvodem nižších odměn na Ústecku je sloučení prémií se základní složkou platu řidičů autobusů.
Podle vyjádření Jiřího Kuchyňky, předsedy základní organizace Odborového svazu dopravy v Jablonci nad Nisou, pro Deník Referendum to umožnila nejasná formulace metodiky vydané ministerstvem pro místní rozvoj. Ostatní kraje metodiku uchopily jinak, a proto v nich nedochází k tak závažným sporům. Mzdy v nich totiž podle očekávání vzrostly řidičům o pět až sedm tisíc korun.
Pokud jde o „upuštění od stávky vyhlášené na 8. března musím říci, že k rozhodnutí přispěly i opakované výhrůžky ze strany zadavatele (Ústeckého kraje) o vyúčtování sedmdesáti milionů korun pokut za stávku. Penále by kraj naúčtoval zaměstnavatelům a pokusil se je započíst jako plnění za vykonanou práci v minulém měsíci. Způsobilo by to okamžitou platební neschopnost a ohrožení našich pracovních míst,” uvedl k odvolání stávky Jiří Kuchyňka.
Podle vyjádření Jaroslava Komínka (KSČM), radního odpovědného v Ústeckém kraji za dopravu, je krajský úřad ochoten navýšit rozpočty nad rámec smlouvy jen o necelých šest milionů korun. To je ovšem pro dopravní společnosti málo a na větší navýšení mezd to nepostačí.
Ústecký kraj chce také co nejdříve dopravcům smlouvy vypovědět a založit vlastní autobusovou společnost. „V tomto směru jsme například již začali se školením řidičů naší Správy a údržby silnic, aby byli v případě potřeby schopni řídit autobusy a měli potřebné řidičské oprávnění právě na autobusy,“ dodal během pondělní tiskové konference radní Komínek.
Podle informací od předsedkyně Asociace krajů Jany Vildumetzové se na navýšení rozpočtů dopravci ve většině krajů dohodli a nové smlouvy či dodatky k nim byly podepsány a zastupitelstvy schváleny na počátku roku 2017. Smlouvu ještě zbývá podepsat v Jihočeském, Královéhradeckém, Plzeňském, Ústeckém a Karlovarském kraji a na Vysočině. Celkový odhad navýšení rozpočtů na mzdy řidičů je více než osm set milionů korun ročně.
Odbory požadovaly navýšení mezd především kvůli neutěšené situaci řidičů. Kvůli nízkým mzdám a náročné práci se nedaří zaměstnávat mladé řidiče. Průměrný věk řidičů je tak 50 let. U některých dopravců tvoří dvacet pět až třicet procent zaměstnanců senioři.