Stávka v dopravě bude na Ústecku 8. března, jinde v republice trvá stávková pohotovost

Johanna Nejedlová

Vládním nařízením měla řidičům autobusů v regionální dopravě vzrůst mzda. Dopravci podle svých slov na výplaty nemají a požadují doplacení rozdílu od krajů. Ústecký kraj čeká stávka.

Řidičům podle vládního nařízení z loňského roku měla vzrůst mzda ze 71,6 korun na hodinu na 98,10 korun na hodinu. V některých krajích však řidičům oproti očekávání vzrostla odměna jen v řádech stokorun za celý měsíc. Odborový svaz dopravy proto vyhlásil stávkovou pohotovost. Největší neshody ve vyplácení mezd panují v Ústeckém kraji. Místní politici trvají na tom, že řidiči očekávali vyšší navýšení než kolik by reálně měli dostat.

Předsednictvo Odborového svazu dopravy vyzvalo minulý týden všechny zaměstnavatele k aktivnímu a důslednému jednání s krajskými samosprávami o zajištění financování mezd řidičů autobusů po celou dobu trvání uzavřených smluv. Po představitelích krajských samospráv požadují odbory neprodleně kompenzaci zvýšených nákladů potřebných na mzdy řidičů autobusů.

„Důrazně trváme na tom, aby bylo nařízení vlády naplněno. Apelujeme na Ústecký kraj, aby našim zaměstnavatelům poskytl finance na slibovaný nárůst mezd řidičů autobusů o 5 až 7 tisíc korun hrubého. Realita je zatím taková, že první vyplacené mzdy v Ústeckém kraji jsou s nárůstem o 500—800 korun,“ uvedli ústečtí odboráři v prohlášení, kterým na 8. března vyhlásili stávku.

Kraj se „evidentně zdráhá naplnit smysl a účel nařízení vlády, které mělo povolání řidiče zatraktivnit a zajistit adekvátní finanční ohodnocení řidičů za jejich náročnou a odpovědnou práci.” uvedl již v pondělí na zasedání zastupitelstva Ústeckého kraje předseda odborového svazu dopravního podniku Arriva Josef Linhart

Původním záměrem navýšení mezd, na kterém se tripartita v loňském roce dohodla, bylo zvýšení odměn pro řidiče tak, aby firmy mohli nabrat nové zaměstnance a stávajícím řidičům adekvátně zaplatit. Podle Jiřího Kuchyňky, předsedy základní organizace Odborového svazu dopravy v Jablonci nad Nisou, je potřeba změnit celý postup při uzavírání smluv s dopravci. „Jediný způsob jak dopravce může dosáhnout lepší ceny než konkurence, je dávat co nejnižší mzdu řidičům. V tom je hlavní problém,” uvedl Jiří Kuchyňka pro Deník Referendum.

Nedostatek nových řidičů

Dopravcům se za těchto podmínek nedaří najít nové řidiče a mají jich nedostatek. „Průměrný věk řidičů je 50 let, u některých dopravců tvoří dvacet pět až třicet procent zaměstnanců senioři,“ popisuje situaci pro Deník Referendum Jan Kokoška, místopředseda Odborového svazu dopravy. Řidiči tak často pracují přesčasy a jejich pracovní doba je velmi dlouhá, protože zahrnuje čekání.

„Řidiči vstávají ve tři hodiny ráno, odvezou lidi do práce, a pak čekají. Čekání se však nezahrnuje do pracovní doby. Sice za ně dostávají kompenzace, ale tyto peníze se nezapočítávají jako mzda, nevypočítává se z nich například důchod. Za měsíc mají řidiči okolo 150 hodin čekání a okolo 350 odpracovaných hodin, za stávajících podmínek to nikdo mladý dělat nechce. ”

Náměstek pro dopravu Ústeckého kraje Jaroslav Komínek (KSČM) nechápe, proč chtějí odbory stávkovat. „Požádali jsme dopravce o vyčíslení kompenzace, kterou potřebují k tomu, aby mohli mzdy vyplácet tak, jak stanovila vláda. Příští týden máme se třemi společnostmi jednat o dodatku ke smlouvám, které jsme s nimi uzavřeli, “ uvedl Komínek pro Deník Referendum.

„Někteří dopravci však přicházejí s naprosto nerealistickými žádostmi. Jedna firma požadovala navýšení dodatkem o pět korun deset haléřů na kilometr, což by v podstatě znamenalo zaplatit jim na jednoho řidiče o 20 000 korun měsíčně víc. Navýšení však má být 7800 korun měsíčně,” říká Komínek.

Stávka podle něj hrozí, protože řidiči autobusů měli nerealistická očekávání. Zvyšování mezd se mělo týkat pouze řidičů s nízkými platy bez benefitů a přesčasů, ty ale velká část řidičů dostává, a proto u nich podle jeho tvrzení k navýšení mezd dojít nemá.

Ústecký kraj zvolil jiný výklad metodiky Ministerstva pro místní rozvoj než další kraje. A to výklad takový, který počítá s přidáním peněz jen řidičům, kteří nedostávají benefity a nemají přesčasy. Jiří Kuchyňka si tak vysvětluje důvod, proč jiné kraje s dopravci jednají mnohem vstřícněji. Podle vyjádření ministerstva je ale možný jen jeden výklad metodiky. Ministerstvo zároveň nabízí krajům konzultace stávajících smluv a možností, jak je rozšířit. Odpovědnost ale podle tiskové mluvčí ministerstva pro místní rozvoj zůstává na krajích.

Za požadavky odborového svazu dopravy stojí i předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. „Pokud nebudou vyplaceny vyšší mzdy, jak je uvedeno v nařízení vlády, tak je na straně odborářů důvod dát svou nespokojenost najevo. Naším cílem je dosáhnout přidání pro řidiče veřejné dopravy,” uvedl Středula.

Jihomoravský kraj letos pod tlakem odborářů zvýší autobusovým dopravcům platby o 100 milionů korun nad rámec smluv. Zastupitelstvo schválilo převod peněz do fondu integrovaného dopravního systému. Peníze by měly na celý rok pokrýt zvýšení mezd řidičů linkových autobusů podle nařízení vlády. Platby na další roky bude kraj podle odpovědného náměstka Romana Hanáka teprve řešit (ČSSD).

Původně kraje uváděly, že navýšení mezd podle vládního nařízení zatíží rozpočty krajů částkou zhruba jedné miliardy korun. V pondělí ale předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO 2011) uvedla, že po sečtení požadavků ze všech krajů jde zatím o zhruba 800 000 korun.

Řidiči mají od ledna dostávat podle nařízení vlády 98,10 koruny za hodinu jízdy. Loni to bylo 71,60 Kč. Zvýšil se i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na 88 korun za hodinu. Průměrné náklady se nařízením vlády zvýšily zhruba o 2,80 koruny na odjetý kilometr.