Pokud nezasáhnete, budeme stávkovat, vzkazují vládě dopravní odbory
Vratislav DostálOdborový svaz dopravy rozhodl o konání stávky řidičů autobusové dopravy. Odboráři kritizují praxi, kdy řidič tráví 300 hodin měsíčně v práci za základní mzdu 70 — 85 Kč na hodinu. Pokud vláda nezjedná nápravu, budou řidiči v srpnu stávkovat.
Pokud vláda a vedení krajů nepřistoupí během června a července na požadavky dopravních odborů, budou řidiči autobusů veřejné dopravy v srpnu stávkovat. Ve středu o tom informoval předseda dopravních odborů Luboš Pomajbík s tím, že k tomuto rozhodnutí bylo předsednictvo Odborového svazu dopravy donuceno více než šestiměsíčními neúspěšnými jednáními na všech úrovních. Stávkovou pohotovost odboráři vyhlásili již v listopadu roku 2015.
„Stávka není primárně namířena proti zaměstnavatelům, ale na podporu výrazného zlepšení mzdových, pracovních a sociálních podmínek řidičů autobusů a na podporu změny systému soutěžení veřejných zakázek na nejnižší nabídkovou cenu,“ uvedl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Zdůrazňuje přitom, že výběrová řízení na dopravní obslužnost vyhlašují kraje a hovoří v této souvislosti o tom, kterak výběr dle nejnižší nabídkové ceny podporuje sociální dumping.
Doba trvání smlouvy podle něj navíc prakticky znemožňuje vedení plnohodnotného sociálního dialogu a kolektivního vyjednávání ve firmách. „Tento systém Odborový svaz zásadně odmítá,“ zdůrazňuje Pomajbík. Odborový svaz dopravy proto žádá, aby obecně platným právním předpisem byly stanoveny nepodkročitelné mzdové nároky zaměstnanců pracujících v závazku veřejné služby. Tento požadavek podporuje Asociace krajů ČR.
„Odmítáme dosavadní praxi, aby řidič trávil 300 hodin měsíčně v práci za základní mzdu 70 - 85 Kč na hodinu. Chceme výrazný růst základní hodinové mzdy,“ uvedl Pomajbík s tím, že požadavek již dříve podpořili premiér Bohuslav Sobotka a předseda Asociace krajů Michal Hašek „Přesto po řadě jednání nedošlo k dohodě. Odborový svaz dopravy s plnou vážnosti vyzývá vládu, samosprávy a všechny zúčastněné, aby období měsíců června a července využily k intenzivním jednáním o vyřešení sporu a předešly vážnému sociálnímu konfliktu,“ dodává odborový předák.
Odborový svaz dopravy podle něj dlouho, korektně a trpělivě jednal. „Nyní je řešení v rukou vlády,“ uzavřel Pomajbík. Předsednictvo Odborového svazu dopravy rozhodlo, že pokud budou jednání neúspěšná, termín a rozsah stávky vyhlásí tři dny před jejím konáním. Pomajbík již dříve připomněl, že odbory od listopadu vyjednávaly na všech úrovních s kraji, vládou, na dopravní tripartitě, na nejvyšší tripartitě, několikrát jednaly s premiérem, s Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem pro místní rozvoj či s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, to vše ale bez výsledku.
„Kraje řekly, že to musí vyřešit vláda, tak jsme logicky skončili u jednání s vládou, po šesti měsících je výsledek nula,“ řekl Pomajbík. Přitom požadovaný předpis, který by upravoval nepodkročitelná mzdová, pracovní a sociální minima, podle odborářů musí připravit a navrhnout právě vláda. Odbory poukazují na to, že pracovní podmínky řidičů se neustále zhoršují: „Zhoršuje se bezpečnost práce, zhoršuje se bezpečnost cestujících, zhoršuje se bezpečnost silničního provozu. V některých firmách pracuje až 25 % starobních důchodců, aby vůbec ty firmy mohly zajišťovat provoz v závazku veřejné služby,“ vysvětlil Pomajbík s tím, že vinou nízkých platů je velký nedostatek řidičů.