Dopravní odbory připravují nátlakové akce, řidiči berou 70 korun na hodinu
Jaroslav BicanPracovní podmínky řidičů, kteří pracují v závazku veřejné služby při zajišťování dopravní obslužnosti, se podle Odborového svazu dopravy zhoršují. Jednání s kraji, vládou a dalšími aktéry nikam nevedou. Odbory připravují nátlakové akce.
Odborový svaz dopravy, který je od listopadu loňského roku ve stávkové pohotovosti, připravuje nátlakové akce. Podle předsedy svazu Luboše Pomajbíka mezi ně může patřit i stávka celostátního rozsahu. Důvodem jsou nízké mzdy řidičů, kteří pracují v závazku veřejné služby při zajišťování dopravní obslužnosti. Tu si objednávají obce a kraje.
Hlavním problém podle Luboše Pomajbíka spočívá v tom, že kraje ve výběrových řízení na zajišťování obslužnosti vybírají podle nejnižší nabídkové ceny, takže vyhrávají firmy s nejnižší cenou a nejnižšími mzdovými, sociálními a pracovními standardy.
„Na jednání 1. prosince nás předseda Asociace krajů ČR hejtman Hašek podpořil s tím, že platy řidičů neodpovídají 21. století. Hned 2. prosince jsme jednali s premiérem České republiky, který na tiskové konferenci sdělil, že plně podporuje naše požadavky, že je potřeba řešit mzdy řidičů v závazku veřejné služby, že je potřeba změnit zadávací dokumentaci krajů, aby se nesoutěžilo na nejnižší mzdu, ale tak, aby vyhrávaly firmy, kde jsou skutečně standardy nastaveny,“ uvedl Pomajbík s tím, že řešení situace přesto není dosud na stole.
Řešení je v možnostech a kompetencích vlády, tvrdí odbory
Předseda Odborového svazu dopravy připomněl, že odbory od listopadu vyjednávaly na všech úrovních s kraji, vládou, na dopravní tripartitě, na nejvyšší tripartitě, několikrát jednaly s premiérem, s Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem pro místní rozvoj či s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, to vše ale bez výsledku.
„Kraje řekly, že to musí vyřešit vláda, tak jsme logicky skončili u jednání s vládou, po šesti měsících je výsledek nula,“ řekl Pomajbík, který rovněž kritizoval výroky ministra dopravy Ťoka, podle něho by se odbory měly vrátit k jednání ve firmách.
Odbory řešení vidí v obecně platným právním předpise, který by upravoval nepodkročitelná mzdová, pracovní a sociální minima. Ten ale musí připravit a navrhnout vláda. Předák Odborového svazu doprava poukazuje na to, že nízké mzdy, kdy řidiči průměrně pobírají 70 korunami hrubého na hodinu a jejich práce je přitom velmi náročná, nelze vyřešit v rámci firem, protože kontrakty se uzavírají s kraji.
„My nedokážeme v těch firmách potom ani kolektivně vyjednávat. Nám je znemožněno kolektivní vyjednávání,“ zdůraznil Pomajbík a dodal: „Jsme o tom hluboce přesvědčeni a jsme ochotni se obrátit na Ústavní soud, na soudy v Evropské unii, že je nám ubíráno ústavní právo kolektivního vyjednávání a sociálního dialogu tímto způsobem.“
Situace je podle předsedy Odborového svazu dopravy kritická, ze strany jeho řadových členů narůstá volání po přikročení k nátlakovým akcím: „Jsme připraveni dál jednat, ale rozhodně chceme vyjednání podpořit tím, že nám nestačí sliby a věčná jednání.“ Řešení je přitom podle odborů v možnostech a kompetencích vlády.
Odbory poukazují na to, že pracovní podmínky řidičů se neustále zhoršují: „Zhoršuje se bezpečnost práce, zhoršuje se bezpečnost cestujících, zhoršuje se bezpečnost silničního provozu. V některých firmách pracuje až 25 % starobních důchodců, aby vůbec ty firmy mohly zajišťovat provoz v závazku veřejné služby,“ vysvětlil Luboš Pomajbík, který také zdůraznil, že díky nízkým mzdám je velký nedostatek řidičů.