Několik poznámek k žhářskému útoku na pardubickou zbrojovku

Jakub Patočka

Zatím nevíme dost, abychom mohli přesně hodnotit, co se v Pardubicích stalo. Něco ale přece říct lze: nebyl to terorismus a je nemístné případ zneužívat proti levici. Pro posouzení je klíčové, zda se tam skutečně vyrábělo pro Izrael.

Klasifikování žhářského útoku v Pardubicích jako terorismu je účelově politické. Foto Michal Čížek, AFP

Nesporných věcí v celé věci zatím není mnoho. Skupina, která si říká Earthquake Faction a označuje se za součást mezinárodního hnutí solidarity s Palestinou, v pátek podpálila halu zbrojařské firmy LPP Holding v Pardubicích. Ke své akci zveřejnila dvě prohlášení a video, v nichž pardubický výrobní provoz dává do spojitosti s izraelskou zbrojovkou Elbit Systems, jejíž zbraně používá izraelská armáda při masakrování Palestinců v Gaze. O čtyři dny později česká policie zadržela dva podezřelé a krajský soud v Pardubicích na ně uvalil vazbu, třetí byl zadržen na Slovensku. Stíháni jsou pro podezření ze spáchání teroristického činu.

V celé věci zůstává velmi mnoho neznámých, přesto se samozřejmě okamžitě rozbíhají všemožné spekulace a dedukce, zvláště poté, co byla zveřejněna identita obou zatčených, kteří patří do pražské radikálně levicové komunity propalestinských aktivistů. Ve čtvrtek se objevila zpráva, že se má jednat o „desetičlennou skupinu amatérů“.

Je zjevné, že Policie ČR už pouští vybraným novinářům útržky z příběhu podle svých potřeb. Není rovnou třeba označovat Policii za a priori nedůvěryhodnou, ale nejen zkušenosti s případem Fénix by všechny novináře i veřejnost měly vést k opatrnosti. Nicméně i s vědomím toho, že v mnoha základních aspektech celé věci zatím není jasno, pokládáme za vhodné k události a rozbíhající se veřejné debatě o ní vyslovit několik poznámek.

1. Pro posouzení celé věci je rozhodující, zda se v Pardubicích vyrábělo pro Izrael

Firma LPP tvrdí, že žádný kontrakt s izraelskou zbrojovkou Elbit neuzavřela a že v Pardubicích se vyrábělo převážně pro ukrajinskou armádu čelící ruské agresi. Naopak Earthquake Faction tvrdí, že má doklady o spolupráci české zbrojovky s izraelským Elbitem a je připravena je zveřejnit.

Jestliže je pravdivá verze zbrojařů, pak to na celou akci vrhá mimořádně nepříznivé světlo a v podstatě není mnoho prostoru, jak ji hájit. Odhodlá-li se někdo k činu takto radikálnímu, nesmí chybovat v jeho základním zaměření, a ani tragický omyl nelze v takovém případě pokládat za zvláště polehčující okolnost. Leda by se organizátoři stali obětí nějaké sofistikované manipulace, zpravodajské hry či podvodu, o čemž se spekuluje. To se ale během vyšetřování snad vyjasní.

Ponechme stále nicméně ještě prostor i druhé možnosti, že pravdu mají aktivisté, a nikoli zbrojaři. Pokud by skutečně likvidovali výrobní kapacity sloužící — tajně a zřejmě nezákonně — izraelské genocidní mašinerii, jejich čin by byl morálně správný.

K jejich odsouzení by většinová česká společnost přistupovala pouze proto, že chová od reality zcela odtržený obraz o povaze státu Izrael a o jeho chování k Palestincům i dalším lidem v sousedních zemích. Pokud by takovouto akci provedli mladí aktivisté ve zbrojovce tajně vyrábějící zbraně pro Rusko, správně bychom je pokládali za hrdiny. Z hlediska vyššího principu mravního ovšem v charakteru ruské agrese vůči Ukrajině a v charakteru izraelské genocidy páchané na Palestincích není valného rozdílu.

2. Nejednalo se o terorismus, nýbrž o žhářství či sabotáž

Čin sám se ve veřejné debatě automaticky označuje jako terorismus. Už to je sporné, nepřesné. Média tu lenivě přebírají rétoriku represivních složek státu.

Terorismus je politická metoda spočívající se snaze vystavit organizovaným a systematickým násilím veřejnost či politickou reprezentaci takové hrůze, aby přistoupila na požadavky pachatelů. Zde ale nikdo nepřišel o život, ba ani k fyzické újmě, a pokud víme, nic takového neměli organizátoři akce ani v úmyslu.

Terorismem byla kampaň Irské republikánské armády proti britské vládě v Ulsteru. Terorismem byl bombový útok v jeruzalémském Hotelu Krále Davida v roce 1946, při němž zahynulo jednadevadesát lidí a kterým se někteří z budoucích zakladatelů státu Izrael pokoušeli prosadit zájmy sionistického hnutí. Terorismem byla akce Hamásu 7. října 2023. A terorismem — v daném případě státním — je i praxe každodenního, soustavného a celá desetiletí trvajícího násilí organizovaného či tolerovaného státem Izrael na Palestincích: na okupovaných palestinských územích i ve vlastním Izraeli.

V Pardubicích ale nebylo cílem vyvolat ve veřejnosti hrůzu. Deklarovaným úmyslem bylo zmařit výrobu zbraní používaných izraelskou armádou při genocidě Palestinců. To samo o sobě je legitimní a ušlechtilé.

Ostatně v žádné ze západoevropských zemí, kde se propalestinští aktivisté odhodlali k akcím, jimiž se pokoušeli zničit výrobní kapacity izraelských zbrojařů, jejich akce nakonec jako terorismus klasifikovány nebyly. V Británii se snaha o označení skupiny Palestine Action za „teroristickou“ setkala s prudkým odporem veřejnosti; protestů proti tomu, co podstatná část Britů vnímala jako účelové a nespravedlivé, se mimo jiné účastnily i velké počty úctyhodných seniorů. Proti klasifikaci propalestiských aktivistů jako teroristické skupiny se nakonec vyslovil i soud.

Ani zde označování akce za „terorismus“ neodpovídá realitě. Věcné a přesné je mluvit o „žhářství“ či o „sabotáži“.

Organizátoři se nesnažili někomu ublížit či vyvolat děs, který by měl českou veřejnost donutit k přijetí nějakých politických požadavků. Jak vidíme z jejich chování, na komunikaci s českou veřejností v podstatě rezignovali, a vzhledem k bolestně trpasličímu intelektuálnímu výkonu, který česká veřejnost ve vztahu k Izraeli předvádí, se jim popravdě řečeno není ani příliš co divit.

3. Ne každé politické násilí je odsouzeníhodné

Instinkt odmítat jakékoli násilí je správný a vývoj lidstva, navzdory současné — doufejme přechodné — úpadkové epizodě charakterizované festivalem politického buranství emitovaného do celého světa z USA, směřuje k uspořádání světa bez válek. Vzhledem k civilizačním hrozbám, jimž čelíme, zejména planetární ekologické krizi, přerůstající rychle v katastrofu, ostatně lidstvo ani nemá jinou možnost. Buď, řečeno krásným termínem TGM, „člověčenstvo jako přátelský všecelek“ začne spolupracovat na svém důstojném budoucím žití, anebo to s námi všemi dopadne špatně. Všechny konflikty je tudíž správné řešit výlučně smírně.

V případě Izraele a jeho nároku na část či celek území historické Palestiny to bude mít nejspíše takovou podobu, že se území nakonec stane jedním státem, v němž se všichni lidé včetně všech po roce 1947 vyhnaných Palestinců budou těšit stejným občanským a politickým právům bez ohledu na své náboženství či národnost; jméno Palestina se pak vrátí i do jeho názvu. Mezinárodní společenství nakonec dospěje k tomu, že izraelský apartheid, který se provinil spácháním zločinu zločinů, tedy genocidy, k takovému řešení donutí, tak jako k němu donutil Jihoafrickou republiku: bojkotem, sankcemi a ochromujícím hospodářským tlakem.

Druhou možností je samozřejmě rozdělení historické Palestiny na část izraelskou a palestinskou, ale takový projekt nemůže vycházet z aktuálních mocenských poměrů v místě, nýbrž z faktu, že nárok Palestinců na celé území je legitimnější nežli nárok Izraelců, bez ohledu na sionistickou propagandu a sebeklamy části západní veřejnosti, které celé téma od vzniku Izraele zahalují. Východiskem pro takové dělení by nemohla být ani hranice deklarovaná koloniálními mocnostmi v roce 1947, natožpak stav z roku 1967. Nic z toho většina Palestinců právem nepřijme jako spravedlivé. Připadnout by jim musela přinejmenším vybraná polovina jejich historické vlasti.

Morální je se za takové řešení zasazovat. A amorální je takovému řešení bránit. Má takové řešení mezinárodní společenství prosazovat násilím? Jistě ne. Současně je nutné akceptovat, že Palestinci jako okupovaný národ, nota bene jako národ, na němž Izraelci páchají genocidu, mají na odpor, včetně odporu ozbrojeného, právo.

Zde je na místě upozornit, že ani česká společnost nemá k politickému násilí tak příkře odmítavý vztah, jak by se z nynějších reakcí mohlo zdát. Nemusíme rovnou sahat k příkladu hrdinů, kteří provedli atentát na Heydricha.

Jako vhodnější příklad zde může sloužit v jádru obludná snaha části polistopadového antikomunistického agitpropu glorifikovat skupinu bratří Mašínů, kterou většina společnosti navzdory tomu adekvátně vnímá jako prachsprosté hrdlořezy. Za hrdinu — naopak právem — pokládá dnes většina společnosti každého, kdo se rozhodne bojovat na straně napadených Ukrajinců.

Je to tedy tak, že násilí se má společnost snažit eliminovat systémově, jako evolučně překonanou civilizační fázi. Ale zatím v takovém světě nežijeme. Zatím žijeme ve světě, kde ne každé politicky motivované násilí je odsouzeníhodné.

V pardubickém případě se nadto bavíme o řádově méně problematickém násilí: nikoli na lidech, ale na majetku. Zda se mohl v objektu někdo zdržovat a přijít při žhářském útoku o život, je tu opět pro posouzení celé věci zásadní. Pokud organizátoři celé akce pracovali s jistotou, že nikoho neohrozili na životě, je na místě jejich čin posuzovat s podstatně větší mírností, než pokud by možnost, že někomu nevinnému ublíží, bezohledně připouštěli jako nutné „vedlejší zlo“.

4. Je pravděpodobné, že česká imitace debaty o povaze státu Izrael má na pardubické události tragický podíl

O celé události se nyní samozřejmě debatuje ve vztahu k dění v Izraeli a Palestině. Nelze tu tedy obejít okolnost, že jakákoli snaha obhajovat počínání Izraele, a to nejpozději od okamžiku, kdy dle výrazně většinového mínění expertů v daném oboru začal páchat na Palestincích genocidu, je řádově odsouzeníhodnějším morálním selháním než sebenepodařenější pokus sabotovat výrobu zbraní, které mají vojenské mašinerii páchající „zločin všech zločinů“ sloužit.

V úterý čili právě v den, kdy česká Policie zadržela první dvojici aktivistů, Al Džazíra, tedy televizní stanice mezinárodní novinářskou komunitou pokládaná za jeden z oborových etalonů kvality, zveřejnila reportáž o vojácích izraelské armády, kteří mučili dvouletého chlapce, aby získali informace o místě pobytu jeho otce. V pátek vydala OSN zprávu, podle níž Izrael vystavuje zadržené Palestince „zvláště brutálnímu fyzickému a psychickému mučení“. Ve zprávě nazvané „Genocida a mučení“ se říká, že cílem „všudypřítomného režimu teroru“ je „zlomit Palestince na okupovaných územích, zbavit je důstojnosti a vyhnat je z jejich země“.

Izrael je stát, který prokázaně a opakovaně záměrně vraždil záchranáře, děti, novináře, lékaře. Je to stát, který bestiálně mučí vězně a který, když to vyjde najevo, nestíhá pachatele, ale ty, kdo informace o státních zločinech zveřejní.

Je to stát, který se přitom soustavně svatouškovsky stylizuje do role oběti, ačkoli se celý rozléhá na území ukradeném ani ne před sto lety Palestincům, jimž nyní bere i ty zbytky půdy, jež jim ještě zůstala. A je to stát, který okupuje části dvou sousedních zemí a který vojensky ohrožuje všechny své sousedy. Vše přitom halí do absurdní floskule o potřebě „zajišťovat svou bezpečnost“.

Nejde přitom jen o Netanjahuovu fašistickou vládu. Židovská část izraelské společnosti jako celek, až na nepatrné výjimky, přijala militaristickou, rasistickou a sadistickou mentalitu, podle které má jejich stát právo uplatňovat své normy etnické a náboženské nadřazenosti na všechny své obyvatele i obyvatele sousedních zemí.

Židovská část izraelské společnosti si prakticky kompletně myslí, že jejich stát může provádět etnické čistky, nejen na okupovaných palestinských územích, ale i v Sýrii a Libanonu, může udržovat Palestince v režimu apartheidu, může provádět genocidu, mučit, zabíjet, ničit. A přitom může kádrovat všechny lidi na světě, kteří jej za to kritizují, jako „antisemity“.

A je to také stát, který hraje nemalou úlohu v posunu celé světové politiky ke krajní pravici, protože role izraelské propagandy, tajných služeb a diplomacie na podrývání mezinárodního práva, na snahách o diskreditaci mezinárodní levice, která je k jeho počínání přirozeně kritická, i na sesuvu americké politiky k současné monstróznosti, je zcela zásadní. Snad nikomu takováto ohavná podoba Spojených států nekonvenuje tolik jako fanatikům v Izraeli, jak je ostatně zřejmé i ze současné svět ekonomicky rozvracející kriminální agrese vůči Íránu.

Světová veřejnost samozřejmě dnes ve své většině Izrael vidí právě takto: s úžasem, s odporem, s pohrdáním, které by zasluhoval každý stát prodchnutý rasismem a militarismem, páchající genocidu, provozující apartheid či etnické čistky. Proto označovat stát Izrael za esenciální reprezentaci židovství, o což se jeho představitelé při každé příležitosti pokoušejí, je doslova definičním projevem antisemitismu.

Právě v daném kontextu je třeba podtrhnout fakt, že Izrael nemá v Evropské unii oddanějšího pomocníka, než jakým je Česká republika. Česká imitace debaty na téma Izrael by prakticky ve všech zemích světa zněla jako hudba z Marsu. Veřejnost ve většině evropských zemí se stydí za svou politickou reprezentaci, že vůči Izraeli nepostupuje razantněji.

Jen na tomto Bohem zapomenutém bláznově dvorečku jsou lidé vesměs se svou minulou i předchozí vládou v jejím otřesném vztahu k Izraeli a Palestině zajedno. Vztah většiny české společnosti k Izraeli je obdobou vztahu úlisného třídního šplha, který se vtírá do přízně šikanujícímu grázlovi, namísto toho, aby projevoval solidaritu jeho trýzněným obětem. Současný vztah české společnosti k Izraeli je nejkřiklavějším příkladem toho, jak hluboce jsme se vzdálili od humanitně-demokratických ideálů, jež stály u zrodu Československa.

A tak si představme, jak si tu mezi námi asi připadá mladý citlivý člověk, který umí anglicky, a má tudíž možnost opatřit si pravdivé informace o dění v Palestině a Izraeli, v němž zcela oprávněně vidí monstrum, v podstatě sadistického masového vraha převlečeného za národní stát. Do toho mu tady z jinak solidních veřejnoprávních médií izraelští propagandisté jako David Borek, Jakub Szantó či Jan Fingerland filtrují apologetiku genocidního režimu a vydávají to za „novinářství“. I jindy vcelku solidní média tu megafon izraelské hasbary Irenu Kalhousovou vydávají za „expertku“.

Českou zahraniční politiku vůči Izraeli v minulé, takzvaně demokratické vládě, řídil Tomáš Pojar, jehož ultrasionistické názory k tématu by mu v kompetentnější demokracii, než je současná česká, vysloužily ne úplně krátkou kapitolu ve výročních Zprávách o extremismu. U nás je to ale „přední expert na bezpečnost“, pilíř prý demokratické opozice. Kdyby to nebyla pravda, působilo by to celé jako satira.

Český stát systematicky blokuje jakoukoli snahu o koordinovaný razantnější postup Evropské unie vůči genocidnímu telavivskému režimu. V jednom z nejtemnějších momentů české diplomacie v dějinách dokonce jako jediný evropský stát hlasujeme systematicky v Radě OSN pro lidská práva proti rezolucím odsuzujícím počínání státu Izrael. Je přitom úplnou pošetilostí myslet si, že tolerance českého státu i české společnosti k fašismu v Izraeli neotvírá pro něj prostor i u nás doma.

Zoufalství citlivého mladého člověka, který má z nějakého důvodu k tématu genocidy páchané Izraelem na Palestincích hlubší osobní vztah, se tak musí násobit vědomím, že žije ve společnosti vydávající své epochální selhání dokonce za cosi jako svou ctnost. Až budeme o případu vědět víc, možná se ukáže, že právě takovéto zoufalství bylo jedním z motivů, které mladé aktivisty k jejich akci dohnaly. Svůj díl viny by pak na jejich příštím osudu nesl úplně každý, kdo působí ve veřejném prostoru a vědomě napomáhal tomu, aby tu vznikal zcela zkreslený obraz o tom, co je Izrael zač.

5. Zneužívat událost proti levici je nevkusné

Samozřejmě netrvalo dlouho a hned se seběhli ze všech stran chytrolíni, aby začali rozumovat o tom, jak pardubický požár souvisí s „levicovou“ a „subkulturní“ profilací podezřelých. V jednom z nejobskurnějších textů, které si na dané téma lze přečíst, Matyáš Zrno, šéfredaktor dříve úctyhodného deníku Aktuálně.cz, označil pardubické žháře za „spolupracovníky“ novinářky Apoleny Rychlíkové, a to proto, že sama o mediálním projektu Druhá směna, s nímž souvisí jeden ze zadržených, cosi se sympatií napsala, a snad do něj dokonce přispěla.

Je to prvotřídní hanebnost vůči novinářce, která dělá co může, aby se od své dřívější afinity k levici oddělila, a která ve svých nejlepších novinářských pracích popisuje toxickou maskulinní kulturu, jež tu kulturně živí vzestup krajní pravice. Je přitom mnohokrát popsáno, že toxická maskulinita v jádru jenom zakrývá křehkost, zranitelnost a potíže s vlastním sebevědomím představitelů a voličů takových proudů, jako jsou Motoristé sobě. Možná se v oněch textech Apoleny Rychlíkové Matyáš Zrno poznal, a tak teď vzal zavděk možností — veskrze nemužného — laciného úderu.

Každopádně Zrno není sám, podobná stereotypizace, která pardubický čin dává do spojitosti s levicovostí a příslušností k různým subkulturám řešícím nejednoznačnost vlastní identity, se teď bude valit ze všech stran v králičích kvantech. A to je poslední věc, proti které je zapotřebí se co nejvehementněji vyslovit.

Česká společnost se ve své polistopadové antilevicové obsesi sesunula do takového marasmu, že má dnes vládu složenou ze tří krajně pravicových stran, jimž parlamentní opozici tvoří vesměs jen další pravicové strany různé profilace. Naším problémem opravdu není pár zoufalých mladých lidí v levicových subkulturách.

Naším problémem je fakt, že i veřejnoprávní média, za něž je teď třeba s veškerým odhodláním bojovat, tu vytvářejí principiálně lživý obraz o jedné z nejdůležitějších situací v dnešním světě. Ještě o řád větším problémem přitom je, že tu zanedlouho žádná veřejnoprávní média mít nemusíme.

Naším problém je také fakt, že velká většina české občanské společnosti není schopna ve své běžné praxi izraelskou genocidu páchanou na Palestincích pojmenovat jako jeden ze základních problémů současného světa, který leží u kořene neschopnosti Evropské unie i mezinárodního společenství kloudně se postavit k řešení celé řady dalších klíčových otázek, na nichž závisí důstojné přežití celého lidstva. Ale ještě řádově větším problémem je, že se tu celá občanská společnost v krátké době může ocitnout pod likvidačním tlakem vznikajícího krajně pravicového režimu.

Oba dva stupně obou dvou problémů přitom spolu souvisí. A jejich společným jmenovatelem je, že české společnosti dnes prostě chybí pestrá, sebevědomá, občanská i politická levice. Na to nechť prosím myslí každý, kdo se hodlá k pardubickému případu veřejně vyslovovat a bude zápasit s pokušením také si proti abstraktnímu levicovému nebezpečí přisadit. Kdyby byla střelba na papírové tygry olympijskou disciplínou, odnášeli by si Češi pokaždé všechny medaile.

Kontext celé smutné pardubické události je stěžejní, a jak ji budeme interpretovat, může mít pro naši budoucnost hluboké důsledky. Je dávno jasné, že centristické liberální politice v celém západním světě dochází dech a potřebuje systémovou alternativu. Tou bude buďto demokratický eko-socialismus, anebo fašismus, k němuž tu máme dnes solidně nakročeno.

Pokud jde o zadržené, platí, že teprve až bude jasno, zda vůbec jsou skutečně vinni a co a pro koho se v Pardubicích vlastně vyrábělo, bude možno jejich čin adekvátně zhodnotit. Pak si budeme moci říct, zda se jedná o naivní nešiky, anebo o smělé hrdiny.

V žádném případě to nejsou teroristé. Platí o nich to, co zpíval v jedné ze svých nejpěknějších písní na začátku 90. let Jiří Dědeček: „Z toho je snad jasný, jak se věci maj', že za trochu lásky šli by světa kraj.“ Každého z nás učiní lepším, a ne horším, když o nich bude takto přemýšlet a psát.

Diskuse

Já si pořád vysnívám nějakou spolupráci umírněné levice a pravice. Připadá mi to jako jediná možnost na nějakou relevantní sílu, která by mohla pohnout tuhle zemi k lepší trajektorii.

Ale pravice nic takového nechce. Ani ta "hodnotová". Žádné čekání na vyšetřování. Ani nejmenší snaha nevyvolávat kulturní válku. Kapka zdrženlivosti. Nic. Jsou to teroristi a měli by co .... viset?

PK
March 28, 2026 v 13.53

Gratuluji a děkuji ze srdce za podrobnou a vyváženou analýzu zneužití slov a širších souvislostí, která asi nebude moc populární. Jen bych připomněl, jak jste to kdysi udělali v DR (Outrata 27.5.2020– Malá česká válka o Palestinu a Izrael), že ke cti České politiky byla aspoň jedna vysoce pozoruhodná výjimka: bohužel zesnulý pan Schwarzenberg. I když něco kdysi „zaspal“, tento Pán využil privilegium „starého dědka“, jak se sám nazýval: „říct pravdu“. A jeho pravda byla, že hájit Palestinu není zradit Izrael, že kritika zločinů Státu Izraele nemusí vůbec být antisemitismus, že spojenectví nenutí slepě poslouchat spojence. Navíc dokázal ohledně Palestiny v České Sněmovně případně zvedat ruku sám proti všeobecnému názoru. Toto je asi šlechtictví ducha i závěť pro současné politiky.

Pascal Kissling, švýcarský občan čtvrt století v Čechách

JD
March 29, 2026 v 13.47

No nevím, schvalování žhářství ve jménu vyššího principu mravního? Pořád je to trestný čin, provedený v demokratické zemi.

MP
April 2, 2026 v 0.36
Janu Dospivovi

Ano, i v demokratických zemích se páchají trestné činy a tu a tam takové, že je lze morálně schvalovat. Například ukázat cestu promrzlé a vyděšené imigrantce a dát jí pár korun, která zabloudila v lese u hranic, je bez diskuse trestný čin. A přece kamaráda, kterému se to přihodilo, nepovažuji ani za zločince ani za darebáka.

To pardubické žhářství je na hraně mezi teroristickým aktem (Jakub Patočka promine, ale není to sabotáž, protože to nic nesabotuje) a občanskou neposlušností. Tomu druhému by odpovídala pečlivá snaha o to neohrozit životy a zdraví lidí. Jen v jednom podstatném momentu se liší – za porušení zákona, které má lidi vyburcovat z nečinnosti a ukázat na nepřijatelnost nějaké legislativní normy nebo vládní politiky, se protestující má přihlásit k odpovědnosti a přijmout trest. Jinak je to věcně neefektivní, protože se naléhavost gesta bez veřejné obhajoby ze strany odpovědného autora, rozplyne v diskreditačních a konspiračních interpretacích.

Aby ta naléhavost gesta nebyla narušena tím, že protestující odmítne přijmout trest, existuje, pane Profante a pane Patočko, možnost takový protest morálně podpořit a na trestu se podílet prostřednictvím § 365 trestního zákoníku.

MP
April 2, 2026 v 12.58
Jiřímu Nushartovi

Ano, já vím, máte to se čtením složité.

Uváděl jsme nezbytnou podmínku toho, aby se něco mohlo považovat za formu protestu, která se nazývá "občanská neposlušnost" – tedy aktivitu občana demokratického státu, který respektuje zákony přijaté řádnou reprezentací a procedurou a přitom je přesvědčen, že o některých z nich musí vyvolat zásadní společenskou diskusi.

Nevyjadřoval jsem vlastní postoj k pardubickému žhářství. Ten shrnuto do jedné věty zní: Jedná se o kontraproduktivní pitomost prvního řádu, kterou neomlouvá netrpělivost srdce ani závažnost problému, na který žháři reagovali.

Tedy pokud se nejedná o provokaci. Jakub Patočka upozornil v souvislosti s pardubickou kauzou na akci Fénix a řekněme přílišnou horlivost spojenou s neprofesionalitou a ideologickou zabedněností, kterou tehdy prokázala jedna represivní složka státu, setkal jsem se i s interpretacemi o akci cizí špionáže (a dokonce v několika variantách, pokud se týkalo příslušnosti těch špiónů) -- nemám rád konspirační teorie, a ty špiónské zvláště, ale právě v této kauze to úplně vyloučit nelze.

Co se stane, když z Patočkova textu vynecháme jeden odstavec?

Splynou dohromady tvrzení o „odporné židovské části izraelské společnosti“ a o „antisemitismu, kterého se dopouštíme označováním Izraele za reprezentaci židovství“:

„Židovská část izraelské společnosti jako celek přijala militaristickou, rasistickou a sadistickou mentalitu... Židovská část izraelské společnosti si prakticky kompletně myslí, že jejich stát může provádět etnické čistky, může udržovat Palestince v režimu apartheidu, může provádět genocidu, mučit, zabíjet, ničit.“

„Proto označovat stát Izrael za esenciální reprezentaci židovství je doslova definičním projevem antisemitismu.“

------------------------------

Přestože Izrael je zastupitelskou demokracií a stát tedy v tomto smyslu reprezentuje své vlastní obyvatelstvo, které je zhruba ze tří čtvrtin tvořeno Židy, náhrada „toxického židovství“ „toxickým Izraelem“ je dnes obvyklým postupem jak se vyhnout obvinění z antisemitismu. Jakub Patočka zde ale konečně projevil svoje upřímné mínění o Židech tím, že místo alibistického obvinění Izraele ve slabé chvilce postavil svoji argumentaci na obvinění „židovské části izraelské společnosti“. Korunu tomu pak nasadil tvrzením, že „označovat stát Izrael za reprezentaci [tohoto odporného?] židovství je definičním projevem antisemitismu. Takový „coming out“ jsem od Jakuba Patočky ani nečekal.

MP
April 4, 2026 v 14.46
Jiřímu Nushartovi

a) Většina obyvatel té části území, které si nárokuje Stát Izrael a na kterém zároveň v současnosti nevraždí jeho armády nebo osadníci, se identifikuje jako Židé. Nicméně to není většina těch. kdo se jako Židé identifikují. Tudíž lze opravdu mluvit o "toxickém sionismu současného izraelského státu" -- aniž bychom tím tvrdili. že každý sionismus je toxický nebo že každý Žid --anebo většina Židů -- zastává pozici toxického sionismu.

Aha, takže vy s Patočkou považujete za židovské hnusáky „prakticky kompletně“ a „jako celek“ jenom ty Židy v Izraeli, protože jsou v Izraeli. V celém světě je ale Židů více a ti možná hnusáci nejsou, protože nežijí v Izraeli. Označovat stát Izrael za esenciální reprezentaci židovství je z tohoto důvodu (podle vás a podle Patočky) „doslova definičním projevem antisemitismu“, protože vytvoření národního státu Židů a jejich návrat do země izraelské je (podle vás a podle Patočky) projevem antisemitismu a stát Izrael reprezentuje jenom toto hnusácké židovství izraelských Židů.

A přestože s Palestinci je to v tomto ohledu úplně stejné a většina Palestinců (stejně jako většina Židů) také žije mimo území svého eventuálního státu, je to s Palestinci úplně jiné: jejich stát („from the river to the sea, Palestine will be free“) v žádném případě nemůže být „definičním projevem protipalestinského postoje“ a úplně každý by si významně klepal na čelo, pokud by se snad takový nesmysl někdo odvážil vydávat za pravdu.

U Palestinců je to z nějakého důvodu prostě úplně naopak než u Židů:

Označovat Palestinu za esenciální reprezentaci palestinství je z tohoto záhadného důvodu definičním projevem propalestinského postoje, zatímco označovat Izrael za esenciální reprezentaci židovství je ze stejného záhadného důvodu definičním projevem antisemitismu.

JS
April 7, 2026 v 10.19
panu Profantovi

Ano, myslel jsem spíš tu konspiraci o tom, že Muftí nějak Hitlerovi "poradil" Holokaust, což se používá jak k islamofobní nenávisti vůči Palestincům i jako vyvinění bílého supremacismu.

Obdivuji vás, že máte s panem Nushartem trpělivost. Já se tím nechtěl moc zabývat. Není to upřímný diskutér, například pokud dosud nepochopil, že judaismus a sionismus opravdu nejsou totéž. (A že - jak ukázal ten předchozí článek - je celá řada, možná i více - nežidovských sionistů.)

MP
April 7, 2026 v 18.24
Jiřímu Nushartovi

Nikoliv. Jednak stoupencem toxického sionismu může být Žid, ba i ne-Žid žijící mimo Izrael – debil prohlašuje, že Židé si holokaustem předplatili právo vraždit Palestínce, je excelentním příkladem –, jednak ztotožňuji toxické sionisty a Izraelce stejně málo jako nacisty a Němce.

V obou případech se mi ovšem takové rozlišení dělá lépe než oné přeživší holokaustu, která – ač od mala bilingvní – nemohla po válce slyšet němčinu bez silného pocitu nevolnosti, nebo palestínskému mladíkovi, kterému zavraždila izraelská armáda oba rodiče.

MP
April 7, 2026 v 18.29
Janu Samohýlovi

Bohužel máte pravdu, ne-židovských sionistů je opravdu legie.

Jaképak „bohužel“, pane Profante? Vám přece sionisté ani sionismus vůbec nevadí, vadí vám jen toxičtí sionisté a toxický sionismus.

Jo, to třeba podle takového Patočky je „židovská část izraelské společnosti“ tvořena hovady „prakticky kompletně“. Pokud tedy polemizujete s tímto názorem pana Patočky, vymezujte se prosím vůči Patočkovi a nikoliv vůči mně. Matete tím pak pana Samohýla, který si akceptace sionismu z vaší strany evidentně vůbec nevšiml.

MP
April 9, 2026 v 12.22
Jiřímu Nushartovi

Myslím, že Jakubovi Patočkovi podsouváte něco, co nejenže nikdy neřekl, ale ani by nemohl říct bez vážného rozporu se svými, v jeho případě dosti konzistentními postoji.

JInak máte pravdu, moje chyba vyplývající z faktu, že jiný než toxický sionismus se mezi ne-židy nevyskytuje.

Když, pane Profante, někdo „přijme rasistickou a sadistickou mentalitu a myslí si, že mučení, zabíjení a náboženská nadřazenost mají být běžnou součástí činnosti jeho státu“, pak takový člověk je podle mě prostě a jednoduše hovado. Patočkovi nic nepodsouvám, skutečně nemohu za to, podle Patočky je „židovská část izraelské společnosti prakticky kompletně“ tvořena takovýmito hovady.

Jinak to vaše tvrzení, že jiný než toxický sionismus se mezi ne-židy nevyskytuje, je zhruba stejně zajímavé a poučné, jako by bylo třeba tvrzení, že jiná než nedostatečná inteligence (nebo jiná než zkažená morálka) se mezi neaglickými sympatizanty Anglie nevyskytuje.

Jestli je tedy podle vás, pane Profante, možné, že všichni nežidovští sympatizanti Izraele jsou hovada, tak se vlastně vaše názory od těch Patočkových zase tolik neliší.

MP
April 10, 2026 v 13.41
Jiřímu Nushartovi

Vidíte, alespoň na něčem se shodneme. Totiž, že když někdo „přijme rasistickou a sadistickou mentalitu a myslí si, že mučení, zabíjení a náboženská nadřazenost mají být běžnou součástí činnosti jeho státu“ (pro Izrael jde o toxický sionismus, pro Rusko o ideologii ruského světa atd.), pak je ....

Aha, vlastně neshodneme. Já bych nepoužil slovo hovado ani 0 těch zhovadilcích, kteří z prosazování toho přijetí žijí a tyjí. Urážel bych tak voly a další užitečná hovádka. A unavených lidech, kteří prostě jen tomu obrazu nevzdorují (a jako občané darebáckého státu jej tak pasivně podporují), protože přemýšlí nad věcmi pro ně důležitějším (např. jak stihnu nakrmit děti, zaplatit léčení za starého tátu, do konce týdne dodělat tu zatracenou zakázku atd.) bych také jako o hovadech nemluvil, přestože svou pasivitou jakožto občané darebáckého státu nesou kus viny za krvavé důsledky toho sebeobrazu.

A masivní většina není totéž co všichni, dost by mě nasralo, kdyby někdo říkal, že názory pana Macinky nebo Bednaríka zastávají všichni Češi, protože zjevně většina z nich souhlasí, že nás ty dvě osoby politicky reprezentují.

A nepsal jsem o nežidovských sympatizantech Izraele, ale o nežidovských sionistech. To je dost podstatný rozdíl. Já například s Izraelem sympatizuji a upřimně mu přeji, aby se vyrovnal s vleklou krizí demokracie a z darebáckého státu se stal zase slušným státem jako za Jicchaka Rabina.

Ano projev Jicchaka Rabina v Jeruzalémě v kampusu Hebrejské univerzity na vrchu Skopus (po ukončení šestidenní války, která znamenala pro Palestince pohromu) je bohužel stále aktuální:

„Náš lid byl znovu postaven před nutnost bojovat za svou existenci. Tato válka nám nebyla vnucena naší vůlí... Vojáci Izraele nebojují z touhy po dobývání. Nebojují z nenávisti. Bojují proto, aby zajistili právo svého lidu žít v bezpečí své země. V tom spočívá jejich duchovní síla. Tento duch je založen na vědomí spravedlnosti našeho údělu, na lásce k vlasti a na hlubokém lidském citu. Je to duch, který i v hodině vítězství dokáže cítit bolest nad utrpením nepřítele.“

Jicchak Rabin si přál – stejně jako si i nyní přeje naprostá většina „židovské části izraelské společnosti“ – žít s Palestinci v míru a nikdo (dokonce ani pan Patočka) nemá právo hanobit „prakticky kompletně židovskou část izraelské společnosti“ na základě jejich etnické příslušnosti.

Kdyby se tak všichni – stejně jako se starají o „vleklou krizi demokracie“ v případě Izraele – starali i o vleklou krizi demokracie v případě Palestinců a jejich samosprávy a přestali konečně dělat z Izraele „malého Satana“, izraelsko-palestinský konflikt mohl být už dávno jednoduše řešitelným územním sporem – už dávno mohl být tento konflikt minulostí.

Podle Patočky se legitimita a morální ušlechtilost určitého činu posuzuje z deklarovaného úmyslu. [„Deklarovaným úmyslem bylo zmařit výrobu zbraní používaných izraelskou armádou při genocidě Palestinců. To samo o sobě je legitimní a ušlechtilé.“]

Kdyby tedy nějaký pošahaný idiot zapálil třeba nějaký národní park v ČR a jeho deklarovaným úmyslem by přitom byl „protest proti darebáckému Izraeli a snaha odradit většinovou českou společnost (která o povaze státu Izrael chová od reality zcela odtržený obraz) od kladného postoje k židovské části izraelské společnosti“, bylo by to podpálení národního parku podle Patočky samo o sobě nejspíš legitimní a ušlechtilé a o tom žháři by „z toho bylo jasný, jak se věci maj', že za trochu lásky by šel světa kraj“ a každého z nás by – opět podle Patočky – učinilo lepším, když by o něm takto přemýšlel a psal.

Když vám tedy, pane Profante, nevadí, že Patočka by i ve vás rád viděl oddaného příznivce pošahané idiocie, který ušlechtilost činu posuzuje z deklarovaného úmyslu, aby tak lépe vyniklo vaše lidství a stal jste se ještě lepším člověkem, mohli bychom začít třeba posprejováním Karlova mostu protiizraelskými hesly...

IH
April 16, 2026 v 0.31

Pane Nusharte, s vyjádřeními Jakuba Patočky ve sloupku výše sice nesouhlasím, a to jak konkrétně (co se týče jeho postoje k Izraeli), tak i obecně (když jde o akceptaci činů v duchu teze "účel světí prostředky", občanská neposlušnost je věc dost jiná), nicméně Váš příklad, či nápad s Karlovým mostem považuji za nikoli trefný. J. Patočka se vyslovil o eventualitě (ano, neodčinitelného, zcela ničivého) útoku na objekt spojený s výrobou zbraní pro Izrael, jehož válku má vůči Palestincům za genocidní. Já ji vidím (minimálně z devíti desetin, jako v případě plovoucího ledovce) dost jinak: jako obdobu např. (podobně reaktivní) války USA kdysi proti Japonsku, po 80 letech za užití poněkud mírnějších prostředků. O tom, že Izrael nyní není, na rozdíl od doby první války, jež mu byla (také) vnucena, závislý na podpoře naší země, se netřeba zmiňovat. Nakonec tedy poukáži na smutné následky, které podle všeho kdoví jak a kým podnícení mladí aktéři fatálního činu po právu ponesou.

MP
April 16, 2026 v 10.11
Ivo Horákovi

Zkusil bych to přece jen trochu méně dramaticky. Na tom blbém činu je mnohem méně neodčinitelného než na smrtelné dopravní nehodě zapříčiněné chlastem (a jak známo, ta může být v ČR v zásadě beztrestná, pokud má ten arogantní ožrala dost peněz). Hmotná škoda a výjezd hasičů.

A dobrá záminka pro hysterický křik přisluhovačů vražedné mašinerie Netanjahuova genocidního vraždění v Gaze, aby překřičeli možnost věcné diskuse.

Omlouvám se, obvykle respektuji Váš postoj k Izraeli jako bytostně osobně zakoušený, ale srovnání s USA a válkou s Japonskem považuji za absurdní a urážlivé pro Spojené státy, okupační správa se v Japonsku chovala velmi slušně (na okupační správu). Nevraždila děti, nesrovnávala domy se zemí buldozerem, nestřílela na humanitární a zdravotní pomoc.

Když se nad věcí jenom trochu zamyslíte, nejde si v tom srovnání s Japonskem nevšimnout antisemitských předsudků pana Profanta.

+ Další komentáře