Trump, Ukrajina a Evropa na konci března: mnohé je nyní jasnější
Petr JedličkaVývoj v týdnech od Mnichovské konference odhalil mnohé o nové politice USA, reakci Ukrajiny i možnostech států Evropské unie. Události jsou stále v pohybu. Přesto lze formulovat už první shrnutí.
Čtyřicet dní uplynulo od památného výstupu J. D. Vance na Mnichovské bezpečností konferenci a dva měsíce od Trumpova nástupu do funkce. Mnohé neznámé z února a ledna se tak již vyjasnily. Lze formulovat první závěry. Co tedy z vývoje v uplynulých týdnech vyčíst a co z něj vyplývá pro budoucnost?
Za prvé, Trumpovy USA vstoupily do jednání s Ruskem o míru na Ukrajině velmi aktivně, tlak ale zatím vyvíjely jen na Ukrajinu. Ta se po přechodném zastavení pomoci a předávání zpravodajských informací na začátku března rozhodla souhlasit s oktrojovaným příměřím. Rusko jej odkývalo také, avšak jen „v principu“. Fakticky pokračuje v tažení ve všech formách dále.
Diplomatický tým USA nyní v Saúdské Arábii jedná separátně s ukrajinskou a ruskou delegací, přičemž se snaží docílit buď úplného příměří, nebo dílčího, týkajícího se Černého moře a energetických staveb, a to do Velikonoc. Pokud se toto podaří, věří Američané, otevře se prostor k dalším dohodám.
Rusko ústy Putinova mluvčího Peskova označuje jednání za „teprve začínající“ a „do budoucna složitá“, přičemž dle expertů se bude snažit rozhovory ještě zpomalovat — ruské jednotky v poli totiž sice pomalu, leč stále postupují. Šéf Trumpových vyjednavačů Witkoff přitom již dnes přebírá moskevské narativy o cíli toliko „znovupřipojit ruský Donbas“ a Trumpovy osobní telefonáty s Putinem zatím nic nezměnily.
Má-li americká delegace na Rusko nějakou silnou páku, dosud ji nepoužila. Moskva neustoupila ani o píď, do Arábie vyslala níže postavené diplomaty a jako podmínky zastavení bojů uvádí splnění oficiálních cílů tažení.
Za druhé, Ukrajina se zdá být plně smířena s americkými požadavky — tlaku, který byl nejpatrnější při střetu v Oválné pracovně a při následném odepření pomoci, zcela ustoupila. Její vyjednávací tým je svolný s příměřím dle stávajících frontových linií. Prezident Zelenskyj se aktuálně soustředí na vyjednávání s evropskými státy o další pomoci a zárukách. Je ale zřejmé, že evropská pomoc v aktuální válce nemůže i přes provedená navýšení americkou zcela nahradit.
Za třetí, evropské státy i Evropská komise se začaly v reakci na novou americkou politiku fakticky chystat na zaplnění uvolněného bezpečnostního prostoru, ovšem spíše jen v rámci stávajících hranic NATO. Jak připomíná rakouský Standard, stále není zřejmé, do jaké míry chtějí USA evropskou dimenzi NATO opustit — dle rakouských expertů je to mimochodem spíše nepravděpodobné, protože výrazná role v Alianci spoluzajišťuje USA v Evropě vliv.
Přesto je nepopiratelné, že v Evropě začíná drtivá většina států více zbrojit a do obrany míní investovat i přímo EU. Nejviditelnější je daný posun samozřejmě v Německu. Oficiální cíle uvádějí, že je nutno připravit kapacity na obranu před možným ruským útokem do pěti let. Komplexní zbrojní programy si ale žádají deseti- až patnáctiletou perspektivu.
Ve vztahu k Ukrajině se v Evropě začala formovat za Británií a Francií tzv. koalice ochotných — skupina států, která by případně byla svolná vyslat své vojáky na východ jako peacekeepingové síly, bude-li tedy vyjednáno stálé příměří. Rovněž z evropského prostoru pak přicházejí iniciativy jako Sky Shield — návrh vojenských expertů na hlídání ukrajinských jaderných elektráren a týlových měst s pomocí 120 stíhaček poskytnutých právě evropskými státy.
Nicméně ani v jednom z uvedených bodů není Evropa stále jednotná. Na jedné straně zde zaznívá silný hlas bloku, který otevřeně hovoří o hrozbě ruského expanzionismu a skutečnosti, že Moskva — slovy vysoké představitelky EU pro zahraniční a bezpečností otázky Kaje Kallasové — „nechce ani na Ukrajině mír“. Na druhé straně zde působí vlády jako maďarská nebo slovenská, které se proti jakékoliv protiruské politice staví.
Síla vzdoru řečených proruských států v EU je diskutabilní. Jak ale doložili nedávno kolegové z maďarského HVG, například vliv Orbánovy vlády se často odrazí už v tom, že se sporný bod do agendy určitého jednání ani nezařadí, aby se otevřenému střetu předešlo.
Po zhruba měsíci a půl od okamžiku, kdy se začaly sypat tematické otázky, je tedy zřejmé, že ani struktury EU, ani evropské státy jednotlivě roli USA při pomoci bránící se Ukrajině zatím nepřevezmou. I když mnohé země teď pomoc Kyjevu navyšují, celkově na to nemají zatím ani kapacity, ani potřebnou síť pro zjišťování informací a ani dostatečné odstrašující prostředky — nehledě na politické otázky.
USA chtějí s Ruskem zkoušet kissingerovskou diplomacii, ale zatím odhalily páku jen na Ukrajinu. Drtivá většina Evropy se začíná připravovat na zajišťování obrany s menší rolí Spojených států — byť všechny větší projekty alternativního rázu se dosud ještě formují.

USA se teď po poslední kole podařilo vyjednat černomořské námořní příměří. Rusko ale vzápětí opět prohlásilo, že je začne dodržovat, až budou zrušeny sankce na jeho obilí.
Při analýzách a komentářích podivného chování trumpovských Spojených států v konfliktu Rusko-Ukrajina se často přehlíží jeden moment, který by dost možná mohl být rozhodujícím. Trump má pro svou vstřícnost vůči Rusku totiž v určitém smyslu docela racionální důvody. I když se jedná o důvody naprosto egoistické; ale to je to poslední co by právě u D. Trumpa mohlo nějakým způsobem překvapit.
Jedná se o to, že pro Spojené státy hlavním soupeřem na globální světové politické scéně už dávno není (postsovětské, oslabené) Rusko, nýbrž ambiciózní a sílící Čína. A nyní se věci vyvinuly tak, že v průběhu rusko-ukrajinského konfliktu došlo k nemalému sblížení mezi Čínou a Ruskem - z hlediska USA velmi nepříznivý vývoj. Je proto docela dobře myslitelné, že Trump se svým vstřícným postojem vůči Rusku snaží toto spojení Čína-Rusko opět rozvolnit, a Rusko získat potenciálně na svou stranu. A pro tento účel je bez mrknutí oka ochoten obětovat Ukrajinu.
Staronový geopolitický střet lze dnes bohužel(!) nahlédnout ze dvou perspektiv:
a)tradiční soupeření autoritářskýčh a demokratických zemí (Čína a Rusko versus kolektivní Západ)
b) tradiční kulturní válka (viz např. reformace).
Geopolitickým cílem Ruska je destabilizace Západu a diskreditace NATO jakožto záruky bezpečnosti pro jeho členy. Na to navazují cíle další.
Kulturní válka –
[záměrný rozklad hodnot (na kterých je západní civilizace postavena) „liberální“ progresivistickou levicí; nahrazení těchto hodnot – svobody a zdravého rozumu – racionalistickou intelektuální arogancí smíšenou se sentimentálním náboženstvím humanity – tedy vírou v racionální rekonstrukci lidské společnosti – oslabení vlastní schopnosti a vůle bránit své hodnoty (neexistuje společenský konsensus – společně nevíme, jaké hodnoty to jsou), zásadní oslabení vůle a schopnosti bránit se i vojensky v případné válce, odrazovat agresora od útoku vlastní vojenskou silou, zničení vlastní energetiky a průmyslu ze „strachu o přežití“ – upřednostnění strachu z klimatické hrozby před hrozbou vojenskou – před teritoriální hrozbou agresivních režimů... a posléze i ničivá masivní konzervativní (eventuálně „konzervativní“ proruská či „nacionalistická“ proruská) společenská reakce na tuto progresivistickou parodii spravedlnosti a slušnosti]
– kulturní válka je tedy (z ruského hlediska) skvělým nástrojem pro destabilizaci Západu a vnitřní diskreditaci NATO. Kulturní válka uvnitř západní civilizace je jednoduše v zájmu Ruska. Západ (bohužel včetně svých elit) je těmito svými vnitřními spory (kulturní válkou) oslepen, takže tento jednoduchý fakt vůbec nevidí.