Merkelová ustupuje? To by se vám hodilo do krámu!
Jan ŠíchaMladá fronta Dnes vyšla v úterý 3. listopadu s titulkem Merkelová ustupuje, chystá to co Maďaři. Pravda je ovšem taková, že Merkelová neustupuje a nechystá to, co Madaři. Německo problém řeší prakticky a pozice Merkelové zůstává neochvějná.
Z jedné z německých ubytoven pro uprchlíky odešlo více než šest set lidí. Od té doby se v žádné evidenci nevynořili. Němci jako na řešení sází na čipové karty, které by jejich majitelkám a majitelům umožnily přístup k pomoci, práci, integraci. Kdo je nebude mít, bude považován za problematického a přijde o výhody. Systém zleva napadají ti, kdo chtějí, aby osobní data uprchlíků byla chráněna podle platných zákonů a zvyklostí.
Na německém území se momentálně pohybuje mnoho tisíc lidí, převážně z Balkánu, kteří těží z toho, že úřady jsou přetížené. Zabydlují se nadivoko. Ti kdo nemají nárok na azyl, chtějí prodloužit svůj čas někde, kde to funguje.
Jen dvě informace o tom, co se děje v Německu, jsou důležité. Uprchlíků je tam moc najednou a nerovnoměrně rozdělených, což se řeší technicky — navyšováním kapacit, lepší organizací. Zima je na krku a Němci se cítí odpovědní za to, aby neumrzaly děti nacházející se i mimo jejich území. Naše vláda alespoň poslala na tyto lidi peníze, čímž pomalu dospívá ke krokům odpovídajícím naší tradici a poloze v Evropě.
Když Mladá fronta Dnes na titulní straně napíše „Merkelová ustupuje, chystá to, co Maďaři“, je to něco podobného, jako kdyby někdo v padesátých letech 20. století napsal „Picasso ustupuje, chystá to, co Čumpelík“. Pro připomenutí — Čumpelík byl malíř socialistického realismu, měl pevnou malířskou ruku a sloužil ideologii. Dnes už se Čumpelík sbírá, a je to dobře, jde o ducha doby, kterou jsme prožili. Orbán má také pevnou ruku, i když ne malířskou, a sbírat se nebude.
Pokud Mladá fronta Dnes použije takovýto titulek, ukazuje přání, které je otcem myšlenky, ke které bychom chtěli dospět: „Nic jsme neudělali a už zase jsme měli pravdu. Všem, kdo něco udělali, to přineslo jen potíže a hroutí se jim to pod rukama.“ Bylo by dobré narýsovat si hranici, kde končí škodolibost a kde začíná svinstvo.
Mladá fronta Dnes svým titulkem podporuje mentalitu hnití, stav pomalu vařené žáby, která jen kouká, a najednou je rozvařená. Mladá fronta Dnes takovým titulkem dělá politiku svého majitele, který se asi zkouší chovat podle průzkumů veřejného mínění.
František Ringo Čech minulý týden v rádiu děkoval, že dostal na Hradě vyznamenání. Nechal se slyšet, že do roka bude na Václaváku proti uprchlíkům demonstrovat sto tisíc lidí. Vyjádřil naději, že pak se změní politika. Jestli se tak stane, budoucí historičky a historikové budou nacházet kořeny změny právě v titulcích novin, jako je ten v Mladé frontě. A změna může nastat jen k horšímu.
Těžko se argumentuje, když se nedá argumentovat něčím, co zdejší lidé znají. Politika a média vytvářejí stav izolace a nehnutosti. V zasuté kolektivní paměti máme autoritativní způsob vlády a společenskou nehnutost.
Tam dnes směřujeme, zatímco Němci jdou opačným směrem. I když třeba německá a maďarská zařízení na hranicích mohou někomu, kdo nerozlišuje mezi Picassem a Čumpelíkem, připadat jako dost podobná.
Prostě je ta Angela báječná a my ji nedáme!
Nikdy v historii všech období naší demokratické republiky, dosud nebyly vnucovány suverénnímu občanu tak vysoké poplatky za pravého přítele člověka!!
Braňme se Angele nenechme se vydírat!
Popravdě řečeno pane Ševčíku souhlasím s Vámi - jakékoliv obnažování mocenských instrumentů protagonistů neoliberalismu není nikdy naškodu.
Je zdařilá natolik, že zakazuje možnost humoru, a budí značné rozpaky a respekt již jen před zadáním pana Šíchy - Bylo by dobré narýsovat si hranici, kde končí škodolibost a kde začíná svinstvo.
Natož kde končí a začíná státotvornost v demokratickém parlamentu bez demokratů.............bych dodal.
Ve své straně má ale Merkelová stále velmi silnou podporu, viz
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/angela-merkel-cdu-mitglieder-wollen-vierte-amtszeit-fuer-kanzlerin-a-1058837.html
"Bylo by dobré narýsovat si hranici, kde končí škodolibost a kde začíná svinstvo."
V tomto naruby obráceném případě nepůjde o škodolibost nebo svinstvo, kteréžto pohnutky autor článku podsouvá deníku Mladá fronta Dnes. Myslím, že v případě titulku "Merkelová ustupuje? To by se vám hodilo do krámu!", může jít prostě o vztek z toho, že určitá ideologická řešení, která autor patrně zastává, prostě v praxi nefungují, "navzdory" tomu, že zastánci těchto ideologických řešení, ale kupodivu i kritici těchto ideologických řešení (prostě obě dvě strany sporu), chtějí lidem v nouzi opravdu pomáhat.
Jde o destrukci demokratického režimu - o touhu po konci soupeření ideologií.
Nejde o pomoc lidem v nouzi, ale o instrumentalizaci lidí v nouzi napříč společností....bych se domníval.
Bohužel druhá strana (ti "zastánci ideologických řešení", nekritičtí propagátoři přistěhovalectví - nerozlišující uprchlíky a ostatní imigraci, lidé vnímající seriózní diskusi o problémech islámu jako xenofobii, fašizaci, maloměšťáctví, lidé, kteří by nejraději tu seriózní diskusi o islámu zakázali...), tedy ta druhá strana se podle mého názoru snaží diskusi o migrační krizi polarizovat, tvrdíc přitom, že na věc jsou možné pouze a jen DVA názory: Ten jejich – "správný" a ten druhý (Zemanův, Konvičkův, Okamurův, Bartošův...). Pokud se objeví nějaký jiný názor, který není v souladu s tím "správným" názorem, je nutno ho okamžitě zařadit jako ten "druhý možný" a tedy "nesprávný" (žádné jiné názory podle tohoto vidění světa neexistují). Tím je samozřejmě poctivá diskuse znemožněna a názorový oponent dehonestován.
Mám tedy na mysli hlavně diskusi na stránkách DR, tedy zcela jiný spor, než máte na mysli Vy, pane Petrásku.
A Pegida jako exemplární společenský projekt odmítající možnost konsenzu, by mohla dokumentovat následek vámi nastíněného ........jsem si pomyslel.
I nadále bych se tedy přimlouval za to "napomáhání střetům protichůdných postojů za účelem nápomoci vrávorajícímu demokratickému režimu" i na stránkách a v článcích DR.
Pokud toto nejsou noviny ochotny dělat a uchylují se k názorové jednolitosti, jedná se podle mě spíše o propagační materiál, nežli o noviny. Názorovou pluralitou přece není nijak omezen prostor pro ideovou profilaci novin. Ta se může projevovat ve volbě témat, v důrazu na dané téma, ve vysoké kompetenci novináře k danému tématu, v explicitně vyjádřeném stanovisku listu, přičemž ovšem ponechá prostor i pro stanoviska jiná, ap.
Domníváte se tedy, pane Kubičko, že články na téma migrační krize, uveřejňované v DR, skutečně reprezentují nějaké širší názorové spektrum?
Já si to nemyslím, podle mě se jedná o jednolitý názorový proud, i když v posledních článcích Filipa Outraty se snad konečně nějaká glasnosť v DR projevovat začíná.
Jakákoliv redakce má samozřejmě právo odmítnout jakýkoliv článek jakéhokoliv autora z jakýchkoliv důvodů. Pokud se jedná o autora běžně publikujícího, a to v minulosti i v daném listě, je samozřejmě možné, že došlo k náhlému poklesu úrovně autorových článků, kterou ostatní redakce a vydavatelství ještě nedokázaly rozpoznat. Pravděpodobnější se mi však zdá možnost, že autor byl odmítnut z názorových důvodů.
"Jedním z klíčových rozpoznávacích rysů ruské strategie destabilizace je snaha propojit v cílových zemích navzájem protikladné, na první pohled neslučitelné politické síly (...). Odpovídá to koncepci navržené Alexandrem Duginem v tzv. "Čtvrté politické teorii" a navazuje na letitou tradici národního bolševismu.
Ta už není oživována jen v Rusku, ale aktuálně získává znova na významu také v Německu v okruhu strany Die Linke, jak vysvětluje krátká studie Manfreda Breitenbergera "Niekisch, Radek, Strasser und der Nationalbolschevismus". (...)
Mezi německými Putinverstehery tedy nepřekvapivě nacházíme třeba ultrapravicovou NPD, euroskeptickou AfD i "levicovou" Die Linke." (http://blisty.cz/art/75947.html)
Chápu, že těm zabezpečeným to tak hrozné nepřipadá. A jsou schopni morálně kárat chudé, že se nechtějí už dělit s dalšími příchozími. Pořád platí, že sytý hladovému nevěří.
Je pravda že postmoderna (vše je platné i neplatné) zasáhla plnou silou Kreml, který s ruskou vitalitou draze produkuje záplavu protichůdných politických stanovisek - informační smog - umožňující zneužívání kohokoliv kdykoliv a jakkoliv.
Jenže jde o již starou odrhovačku pro neurotiky neznalé moderního demokratického režimu - tedy na západě pro manipulaci s extremisty.
Je ale také pravdou, že i zde narůstá pomatenost a extrémní radikalizace občanstva.
Což se nedá odkecat.....bych dodal.
http://svobodneforum.cz/ja-jsem-asi-xenofob-rika-moje-kamaradka/
Pokud jde můj názor, já bych instrumenty mocenské manipulace hledal stejně tak na východ jako i na západ od Prahy i když pochopitelně styl a prostředky jsou odpovídající příslušnému kulturnímu okruhu. Nemyslím, že by bylo dobré ztotožňovat dobro a zlo v našem uvažování s nějakými velmocemi (či regionálními velmocemi). Politika je prostě střetávání zájmů, nikoliv střetávání dobra se zlem, jejich prosazování, nikoliv prosazování dobra. K tomu střetu dobra se zlem dochází až v hlavách a srdcích jednotlivých politiků. Nedostatkem české (zahraniční) politiky je pak patrně to, že své zájmy nemá dostatečně dobře definované.
Zajímal by mě názor pana Kolaříka z Mnichova.
Nedávno jsem znovu četla příběh Fadime Sahindal.
(Všechno to začíná končí strachem mých rodičů ze švédské společnosti. Oba jsou negramotní a mají problém pochopit Švédy. Žijí obklopeni svými vlastními lidmi a satelitem, který jim dovoluje sledovat pouze tureckou televizi. Nevím, kolikrát jsem se snažila přesvědčit svoji matku, že švédská děvčata nejsou děvky. Maminka jednoduše řekne, že věří tomu, co vidí na vlastní oči).
Víme jak to dopadlo, otec je ve vězení na doživotí a matka pochovala třetí dítě.
Podobně píše Jasvinder Sanghera:
Jedli jsme jídlo z Pandžábu, měli jsme přátele z Pandžábu a ačkoliv jsme nosili školní uniformy, očekávalo se, že se ihned po příchodu domů převlékneme do indiských šatů.
Její matka se za 40 let pobytu v Británii nenaučila, údajně, anglicky ani slovo.
V rámci své charitativní práce pomáhala mladému muži. Nevěsta si ho přivezla z Pakistánu. Její rodina mu oznámila, že
nenávidí britskou kulturu a tak nesměl vlastnit telefon, seznamovat se s lidmi a nebo navštěvovat kurs angličtiny.
Podobných případů popisuje Jasvinder Sanghera desítky.
Vůbec by mi nevadilo přijat dočasně nějakou tisícovku lidí a pomoci jim přečkat válku, peníze na to máme, ale s tím, že by se v zemi měli natrvalo usazovat hromadně zlatokopové, kteří si přišli finančně polepšit, ale vracet společnosti v lepším případě nic nechtějí, v horším případě si ještě diktují požadavky, co všechno se musí změnit, aby jim věci vyhovovaly lépe; a ještě jí a lidmi, kteří ji vybudovali pohrdají, to opravdu ne.
Není potřeba kontakt řešit přes redakci, můj mail není tajný, jen ho nezveřejňuji v roboticky čitelné podobě. Je to před zavináčem jiri.kubicka, po zavináči gmail.com. Chápu, že mailová adresa v této podobě je poněkud nepohodlná, omlouvám se.
Vaše texty mě vždy zajímají, protože nikdy nenosí dříví do lesa.
Někde je spektrum širší, například na téma Ukrajiny zde bylo spektrum od úzkostlivě neutrálních po radikálně protimajdanovské či proruské, ale proukrajinský postoj zde representován nebyl. U norské kauzy byly representovány i krajní polohy.
Co je na tom divného? DR přece není veřejnoprávní medium a já od něj nečekám, že v něm vždy najdu i representaci názoru, který je mi nejbližší.
Články na téma migrační krize v DR nejsou nošením dříví do lesa, protože převládající tôn jiných medií je jiný. Například v Právu najdete něco varujícího před migranty skoro každý den. Pochybuji, že někdo z čtenářů DR nic jného než DR nečte.
Nemecko nepanikari. Pouze vyhorely uz stovky ubytoven pro uprchliky (nejen ve vychodni casti NSR). Pouze probiha cilena cenzura (zatajovani konfliktu s cizinci). Pouze ministri vydavaji prohlaseni, ktera jsou vzapeti dementovana, aby pak bylo dementovano dementi. Inu jen zadna panika.
Stejně jako Vy nečtu noviny proto, abych v nich nacházel potěšení z názorů, které mi konvenují. Chci se především něco dozvědět, utvořit si názor. To je přece jen snadnější, pokud vám není nějaký hotový názor hrubě vnucován, pokud jsou noviny názorově pluralitní. Je samozřejmě možné pročítat všechny možné tituly (nikoliv za účelem hledání mně konvenujícího názoru, ale právě jen za účelem rozšíření názorového spektra, které je podkladem k tvorbě vlastního úsudku). Je to však dosti časově náročné a někdy i marné, neboť dobré noviny u nás skoro neexistují. Deník Referendum tedy chápu také jako naději na zlepšení tohoto stavu, která však může být snadno zklamána právě šílenstvím ideologického vidění světa, přesvědčením o výlučném vlastnictví pravdy.
Odkazování na ostatní média je ovšem ten druh argumentace, který používá i Saša Uhlová k obraně před kritikou Petry Hůlové: Deník Referendum je marginální médium, téměř nikdo ho nečte, a proto vlastně vůbec nezáleží na tom, co se v něm píše, může si tedy psát co chce (a na kvalitu článků nehledět). Potom ale opravdu nechápu, proč se Deník Referendum v článcích o migrační krizi neustále obrací právě na ty lidi, kteří ho vůbec nečtou. Ty neustálé výtky o fašizaci společnosti, vzrůstající xenofobii, všeobecně českých nepřijatelných vlastnostech.., ty přece nejsou určeny těm levicovým intelektuálům, kteří tvoří hlavní čtenářskou obec DR. Ty výtky jsou určeny lidem, kteří DR nečtou a nikdy číst ani nebudou. Je to tedy křičení do prázdna nebo vzájemné plácání se po ramenou a utvrzování v tom, jací jsme my dobří a jací jsou ti ostatní blbí?
Snad by mi ani tolik nevadila ta názorová jednolitost. Co mi však velmi vadí jsou příznaky, které tuto názorovou jednolitost doprovází: Je to neoblomné přesvědčení o vlastnictví pravdy, zaujímání pozice "morální nadřazenosti", vulgární jazyk a urážení těch, kteří o této "jediné" pravdě pochybují a chtějí o ní diskutovat, urážení lidí na základě jejich příslušnosti k národnostní skupině... Dělají to často lidé, kteří sami sebe označují za sluníčkáře, tedy za laskavého a přívětivého člověka ochotného pomáhat druhým. A chovají se tak k lidem, kteří také chtějí pomáhat uprchlíkům, jen mají na různé věci jiné názory. Jde o popření tolerance, hodnoty, kterou si ti, kteří ji svým jednáním popírají, postavili na piedestal.
------------------------------------
Co se Vašich stížností na jednostranné zaměření DR týče - samozřejmě že DR je levicově profilovaný, a přinejmenším u některých členů redakčního kolektivu je skutečně možné usuzovat na dosti vyhraněný levicový fundamentalismus. Sám jsem to zažil z vlastní zkušenosti, i když v souvislosti s jiným tématem. Výsledkem je, že já v DR teď už nemohu zveřejňovat vůbec nic.
Slušelo by se dozajista, aby i levicově orientované médium (tím spíš že do značné míry "žije" z příspěvků svých čtenářů) umožňovalo i zveřejnění názorů opozičních, přinejmenším těch opravdu vyvážených.
Na druhé straně, právě v natolik emocionálně a světonázorově vyhraněné záležitosti je skutečně krajně obtížné zaujmout nějaký opravdu neutrální, vyvážený postoj.
V podstatě se nakonec každý musí v tomto dilematu rozhodnout pro jednu stranu: buďto jsem alespoň v z á s a d ě na straně uprchlíků - anebo jsem proti jejich přijímání.
Naprosto tím nechci vyloučit, že by se skutečně mohl najít někdo, kdo by v tomto neobyčejně spletitém problému dokázal zaujmout opravdu nezaujaté a vyvážené stanovisko; ale upřímně řečeno, nevzpomínám si že bych se doposud s natolik opravdu bezezbytku vyváženým postojem setkal.
Pro redakci DR (a nejen pro ni) je to prostě otázka naprosto esenciální, je to otázka zcela principiálního humanismu: zda jsme ochotni projevit zásadní solidaritu s uprchlíky, anebo jestli jsme "solidární" jenom sami se sebou. V tomto ohledu - nedá se nic dělat - je dosti pochopitelné, že redakce DR pociťuje "bolesti břicha" při představě, že by měla dát volný průchod názorům, které pokládá za zásadně antihumanistické.
Tím nechci tvrdit že bych takovýto postoj bez dalšího schvaloval; ale jak říkám, je možno pro něj mít určité pochopení, či alespoň vysvětlení.
Mám samozřejmě představu o nějakém přibližném zařazení svých vlastních názorů ve spektru ostatních názorů na migrační krizi, ale velmi by mě zajímalo, zda se Vaše vnímání s touto mojí představou shoduje či nikoliv. Do které té názorové skupiny tedy řadíte mne?
V daném případě je skutečně sotva možné nalézt šalamounské rozhodnutí jako chytrá horákyně: migranty vpustit a zároveň nevpustit...
Takže, pane Nusharte, jaký je Váš principiální (či alespoň převažující) postoj: migranty přivítat, anebo odmrštit?
Tato "jediná pravda" (jak jí nazývá p. Nushart) je nesmyslná a goebbelsovsky manipulativní. Nejdřív vložíte oponentovi do úst nesmysl, který nikdy neřekla a pak mu za to vynadáte.
Nikde jsem nečetl a už vůbec neslyšel, že by někdo někdy nad uprchlickou krizí jásal a litoval, že na hlaváku nemůže trávit víc času a doma ubytovávat víc lidí. Nebo že by plesal, protože se budeme muset postarat o tisíce zbídačelých lidí, kteří prošli utrpením, o jakém se nám ani nezdálo (pařížský masakr pět let života každý den).
Jde prostě o akt solidarity (jiné slovo pro integraci - sounáležitost), o naplnění mezinárodních závazků a o prosté uznání toho, že žijeme na jedné planetě, jejíž ekologický i společenský systém činí řadu míst neobyvatelným. Toť vše.
Radost z uprchlíků může mít jen pomatenec. A i když je jich (pomatenců) v ČR fakt hodně, tak mezi zastánci práv uprchlíků jich nepochybně najdete podstatně méně než v populačním průměru.
Doporučoval všem, aby se zamysleli nad tím, zda chtějí, aby se jich jejich děti a vnoučaty ptaly stejně, jako se děti ptaly rodičů v některých zemích: "proč jste tenkrát nepřijímaly židovské uprchlíky?"
Nikde netvrdím, že zastánci uprchlíků chtějí více migrantů bez ohledu na rasu a náboženství. Používám větu: "Imigranty bez ohledu na náboženství chceme." Tento výrok v textu figuruje jen jako ilustrativní (mnou zkonstruovaný) příklad věty vyjadřující preference řečníka, který je vytvořen jako protiklad k jiné větě ("Islám v ČR nechceme."), rovněž vyjadřující v zásadě osobní preference. Ty mylně tvrdíš, že nějakou větu připisuji zastáncům uprchlíků a navíc jsi tu údajnou větu předělal. Přidáváš tam slůvko "více" a slovo "rasu", čímž posouváš její význam jinam.
Nevím, jestli něco takového připisují "odpůrci cizinců" lidem, kteří se uprchlíků zastávají, nezajímal jsem se o to. Ty však dále opět ještě pozměňuješ význam již dříve přeformulované věty. Děláš nyní z migrantů uprchlíky, a převádíš to do významu: "Odpůrci cizinců" tvrdí, že zastánci uprchlíků mají radost z uprchlické krize a přejí si, aby uprchlíků bylo ještě více. V této interpretaci jde pochopitelně o absurdní myšlenku.
Význam původní věty byl ovšem jiný. Kromě toho, že byl ilustrativní, byl vysloven v kontextu, kde bylo zřejmé, že tím je myšleno zhruba to, že imigranti (!) jsou v České republice (!) vítáni bez ohledu na náboženství. Myslím, že by se dalo s úspěchem pochybovat o tom, že tato původní věta nekoresponduje s reálnými prohlášeními. Podobně formulované slogany existují (např. název článku na DR "Uprchlíci? Děkujeme chceme"). Existují lidé, kteří si přejí, aby ČR pomohla mnohem většímu množství uprchlíků. Existují lidé, kteří si přejí, aby ČR přijímala více imigrantů všeho druhu po vzoru Švédska a Německa. Časté jsou i argumenty o prospěšnosti migrace (ekonomický přínos, Evropa vymírá, multikulturní přínos). Větu tedy neformuluji tak, že by měla vyjadřovat, že by zastánci uprchlíků chtěli více krize, ale že si přejí větší pomoc ze strany ČR, že jsou dále lidé, kteří si přejí i více migrantů-neuprchlíků, a jsou lidé, kteří odmítají selektovat imigranty podle náboženského kritéria, kterýžto postoj i jeho důvody chápu.
Ty tvrdíš, že někomu vložím do úst větu a pak mu za ni vynadám. Já se ale vůbec nesnažím nikomu vynadat za tuto větu. Pouze tvrdím, že tuto větu nelze morálně hodnotit, protože morálně hodnotit se mají činy a ne chtění. Nevím, jestli jsi článek četl do konce. Tahle věta je hned na začátku. Níže poukazuji na problematičnost jiných docela konkrétních výroků, které jsou doloženy konkrétními citáty z článků, případně se dají doložit.
Celkově se nemohu zbavit dojmu, že si do mého textu promítáš něco, co tam vůbec není, a co si možná přinášíš úplně odjinud.