Církve a nacismus
Ivan ŠtampachPoslanec za ČSSD Igor Jakubčík reagoval na větu Františka Laudáta z TOP 09 výrokem, od kterého se vedení sociální demokracie distancovalo. Jaká jsou historická fakta, co se týče kolaborace katolické církve s nacisty?
V pátek 20. června reagoval poslanec za ČSSD Igor Jakubčík na větu poslance za TOP 09 Františka Laudáta, podle kterého se vládní koalice chová k církvi nemravně po tom, co si zažila jak za období 2. světové války, tak zejména za období socialismu v 50. a 60. letech. Jakubčík rozhořčeně namítl: Katolická církev za druhé světové války netrpěla. Byla jedním z největších spojenců nacistického Německa. Katolická církev schvalovala odsuny a vraždy Židů. Katolická církev pomáhala nacistickým zločincům při jejich odchodu do Jižní Ameriky. To jsou historická fakta.
Jeho slova doprovázelo bušení části poslanců do stolů. Poslanec se musel přijít večer vyzpovídat do pořadu České televize Události komentáře, kde bohužel nedokázal dostatečně odůvodnit své možná příliš emocionální vystoupení a začal se spíš omlouvat. Vedení strany se od jeho slov distancovalo.
Je zvláštní, jak při televizní zpovědi moderátor Lukáš Dolanský elegantně dotlačil poslance k ústupu, že spojencem Německa schvalujícím genocidu Židů nebyla církev jako taková, nýbrž někteří její představitelé, ale zcela bez povšimnutí zůstala Laudátova paušalizace o církvi, která si měla cosi zažít za 2. světové války. Nevztahovaly se snad újmy ze strany nacismu také jen na některé církevní představitele, zatímco jiní prošli celým tímto obdobím v klidu a pohodě, nebo dokonce režimem preferovaní?
Je třeba si položit banální otázku, kdo to je vlastně církev. O státu se traduje, že francouzský král Ludvík XIV. řekl: Stát jsem já. Možná v demokratickém uspořádání by se dalo analogicky říct: Stát to jsme my, rozumí se my občané. Ale to platí jen částečně. Stát je instituce a má tři, podle standardní politologie nezbytné znaky: obyvatelstvo, území a politickou moc. Někdy se stát chápe v redukovaném smyslu jako svrchovaná politická instituce nad obyvatelstvem a územím. Lze to analogicky použít o církvi?
V jistém smyslu je církev souhrnem všech křesťanů. Některé její části o sobě užívají výrazu církev, jiné se označují jinak. Vliv církevní veřejnosti na chod církví je různý. Římskokatolická církev je absolutistickou monarchií, papež, či spíše jeho aparát vše ovládá nebo se aspoň o to snaží. Tam by papež mohl říct: Církev jsem já. V této náboženské organizaci platí: Kde je papež, tam je církev, nebo aspoň plnost církevního života. Bez papeže je církev oslabena a chátrá.
V nacistickém Německu a podobně i v řadě zemí nacistickým Německem ovládaných jde kromě římských katolíků dále o protestanty. Ti mají v Německu (kromě několika malých tzv. svobodných církví) podobu svazu zemských církví, převážně luterských, ale také reformovaných a unionovaných (tj. sdružujících sbory luterské a reformované). Toto církevní uskupení mělo před nástupem nacistického režimu víceméně demokratické uspořádání. Církevní orgány byly (a dnes jsou) voleny na různých úrovních členstvem.
U německých evangelíků se záhy po vítězství NSDAP ve volbách r. 1933 prosadila koncepce tak řečených Německých křesťanů. U různých jednotlivců a v různých prostředích kulturně rozmanitého Německa se to prosazovalo s různou intenzitou, ale typickými požadavky hnutí bylo odžidovštění křesťanství včetně úvah o odstranění Starého zákona z Bible, vyslovovalo se mínění o germánském původu Ježíše, v církvi byly oslabeny demokratické postupy a uplatnil se vůdcovský princip. Členům církve se ukládala loajalita nacionálně socialistické moci.
Pouze nepatrná část německých evangelíků hájila nezávislost zemských církví na režimu a zachování biblické víry. Ani tato menšina zvaná Vyznávající církev však nevystupovala aktivně na obranu židovské menšiny. Oporou této skupiny podporující odpor vůči režimu byl především Dietrich Bonhoeffer popravený krátce před koncem války 9. dubna 1945 v koncentračním táboře Flossenburg. Jeho příznivci se podíleli na neúspěšném pokusu o atentát na Adolfa Hitlera.
Další silnou osobností hnutí byl pastor Martin Niemöller, který za kritiku Hitlera pobyl sedm let ve vězeních a koncentračních táborech. Po válce žil v tehdejší Německé demokratické republice. Podílel se na německé církevní sebereflexi. Známé je toto jeho hodnocení minulosti církve: Když přišli nacisté pro komunisty, mlčel jsem — nebyl jsem přece komunista. Když zavírali sociální demokraty, mlčel jsem — nebyl jsem přece sociální demokrat. Když přišli pro odboráře, mlčel jsem — nebyl jsem přece odborář. Když přišli pro mě, nebyl už nikdo, kdo by se mohl ozvat.
Vleklá a neúspěšná jednání o konkordátu mezi Německem a Svatým stolcem se rychle hnula dopředu po nástupu nacistů k moci. Ještě týž rok byla jednání ukončena a konkordát zveřejněn. Jeho obsah nás v probírané souvislosti překvapí. Stanoví se tam, že duchovní obdrží stejnou sociální ochranu jako státní úředníci, že oděv duchovních smějí nosit jen duchovní a nošení takového oděvu jinými osobami bude trestné a že církev má právo vybírat církevní daně.
Zákaz členství duchovních v politických stranách postihl poslední oporu proti nacismu, jíž byla křesťansko-demokraticky orientovaná strana Zentrum. Nacistickému režimu Svatý stolec konkordátem poskytl legitimitu. Ve stejném roce 1933 odvolali němečtí římskokatoličtí biskupové dřívější zákaz pro členy své církve do NSDAP.
Jako odvážné vystoupení římské církve proti nacismu se uvádí list papeže Pia XII. německým biskupům Mit brennender Sorge (S palčivou starostí) z roku 1937, tedy po prvních zkušenostech s nacistickým režimem. Čteme-li tento dokument pozorně, zjistíme, že jde o připomínání závazků režimu v konkordátu, dále tam najdeme odpor ke germánskému novopohanství, které se v počátcích nacistického režimu vzmáhalo. Čteme tam, že oddanost vlastnímu národu nebo rase nemá mít charakter náboženské úcty. Jasné odmítnutí rasismu a antisemitismu bychom tam hledali marně.
Prolínání katolické a fašistické ideologie bylo rozšířené v českém prostředí ve třicátých letech 20. století. Reprezentuje je Jan Scheinost, šéfredaktor listu Národní politika za Protektorátu, za což byl vyznamenán církevními řády a čestným štítem protektorátu Čechy a Morava s orlicí sv. Václava, řádem, který r. 1944 založil německý státní ministr pro Čechy a Moravu Karl Hermann Frank. Podobné propojování katolicismu a fašismu reprezentuje Karel VI. Schwarzenberg. Psal ve 30. letech minulého století pod pseudonymy Jindřich Středa a Bojna.
Autoři tohoto zaměření chápali fašismus jako třetí cestu mezi liberální demokracií a socialismem a jako záchranu katolické civilizace. Působil ve fašistické a antisemitské organizaci Vlajka. Roku 1938 odmítl za Vlajku kandidovat na prezidenta a stal se iniciátorem prohlášení příslušníků historické šlechty za situace ohrožení vlasti v létech 1938 a 1939.
Mluví-li někdo paušálně o utrpení této církve za nacistického režimu, nemělo by se zapomínat na církevní kolaboraci s ním. Musíme připomenout slovenský režim v létech 1939—1945 právem označený jako klerofašistický. V čele s knězem římské církve Jozefem Tisem ve funkci prezidenta posílal slovenský stát Židy v transportech do nacistických vyhlazovacích táborů. Výkonný orgán této represe Hlinkova garda byla pojmenována po jiném duchovním téže církve Andrejovi Hlinkovi, po němž se mimochodem jmenuje vysoké státní vyznamenání současné Slovenské republiky.
Uvádí se, že poté co uprchlík z Osvětimi vydal svědectví spišskému biskupovi Jánovi Vojtaššákovi o plynových komorách, došlo ke změně. Biskup, který se podle vatikánského diplomata Giuseppe Burzia dříve vyslovil, že Židé jsou nejhoršími nepřáteli Slovenska, předal vládním činitelům svědectví s poznámkou, že bude-li Slovensko pokračovat v deportaci Židů do okupovaného Polska, stane se spolupachatelem vražd. Tiso pak nařídil ukončit transporty. Ty se však za trvajícího Tisova prezidentství obnovily po obsazení Slovenska německou armádou roku 1944 a trvaly do konce války.
Je třeba připomenout s německým nacismem ideově spřízněné režimy ve Španělsku (1939—1975) a Portugalsku (1932—1983), které se odvolávaly na sociální učení římskokatolické církve, které tamní episkopát aktivně podporoval a které poskytly římské církvi výlučnou pozici, resp. působení jiných církví znemožnily.
I když veškeré detaily jsou záležitostí pečlivé historické práce a vše je závislé na dostupnosti pramenů, uvádí se, že Pius XII. rozeslal již v roce 1943, kdy nacistická armáda vstupuje do Itálie a hrozily deportace, tajný příkaz klášterům, aby umožnily Židům úkryt. Podle tohoto pokynu bylo možno Židy a nacismem pronásledované lidi ukrývat i v těch částech klášterů, kam jinak mají přístup jen řeholníci nebo řeholnice.
Až statisíce Židů se mohlo ukrýt na mezinárodním právem chráněných územích státu Vatikán v Římě a jinde v Itálii (např. v papežském letním sídle Castel Gandolfo). Tato aktivita je oceněna na jednom z panelů v Jad vašem, památníku obětí a hrdinů holokaustu v Jeruzalémě.
Chvályhodnou aktivitu Svatého stolce při pomoci Židům, na prvním místě Židům pokřtěným, ale i ostatním může diskvalifikovat činnost původně rakouského biskupa Aloise Hudala, který r. 1937 vydal obdivnou knihu o nacismu. Byl přesvědčen o možnosti pokřesťanštit nacismus.
Brzy po skončení války organizoval se spolupracovníky tzv. krysí stezku. Přes převážně německy mluvící italskou provincii Bolzano, s pomocí janovského arcibiskupa Giuseppe Siriho (od r. 1953 kardinála a údajně dvakrát vážného kandidáta na papežský stolec) odcházeli z území dnešního Německa a Rakouska nacisté, kterým se podařilo uniknout zajetí nebo zatčení.
S pasem od Pontificia Commissione di Assistenza (Papežská komise podpory) pak odplouvali převážně do Argentiny tehdy ovládané diktátorem Juanem Perónem spřízněným s fašistickou Itálií a nacistickým Německem. Je dochován koncept Hudalova dopisu Perónovi, v němž se žádá o 5000 víz. Píše tam o antikomunistických bojovnících, jejichž válečná oběť zachraňovala Evropu od sovětské nadvlády.
Na základě jednání za účasti dvou kardinálů Perón přistoupil na to, že poskytne asyl. Těmito oběťmi a zachránci Evropy měli být podle dostupných informací např. organizátor holokaustu Adolf Eichmann, velitel vyhlazovacího tábora v Treblince Franz Stangl nebo tak řečený anděl smrti z Osvětimi Josef Mengele.
Spokojíme se při pohledu na uvedená historická fakta s konstatováním, že Laudát přestřelil, když mluvil paušálně o utrpení církve za 2. světové války a že dramaticky přednesená odpověď poslance Jakubčíka byla rovněž jednostranná a proto nevýstižná? Měli bychom respektovat odlišnost politického a historického žánru.
V politické polemice sotva můžeme čekat pečlivé zvážení detailů. Mělo by však také být jasné, že církve se ze svých historických provinění nevyváží tím, že je budou popírat a stavět se do role obětí. Tváří v tvář kolaboraci s totalitními režimy jim pomůže spíš pokání než polemika.
Na straně druhé, nejenže relevantní části nejen samotných věřících, ale i církevních hodnostářů se přinejmenším v určitých oblastech postavili proti režimu; například jeden biskup (nemám bohužel v paměti jeho jméno) svými veřejnými kázáními dokázal to, že nacistický režim zastavil svůj vražedný program "eutanazie".
Ale i samotný režim měl k církvi (a ke křesťanství vůbec) velmi dvojaký postoj; jak řečeno na straně jedné ji zčásti úspěšně glajchšaltoval, ale na straně druhé křesťanství pro něj vždycky bylo ideovou "konkurencí", neboť Bůh nakonec stojí i nad samotným führerem.
A je dochované svědectví jednoho příslušníka SS, který po válce zpravil o tom, že jeden vysoký činitel SS jim důvěrně sdělil, že "to s církví je teď jenom hra, teď ještě není čas na to je úplně zlikvidovat, to přijde až po konečném vítězství".
Takže, vztah křesťanské církve respektive církví a NS-režimu byl skutečně velice ambivalentní; a v každém případě tu nějaké paušální obvinění z kolaborace neodráží historickou skutečnost.
A nejde jenom o vztah katolické církve k nacismu, jde především o její vztah k válce.
Většina lidí se snaží nějak přežít nesnadná období, pokud to nějak jde. Málo kdo se hned hrne do mučednictví. Lépe to jde ve válce, na frontě, v obecné euforii, kdy padá strach, ale v běžném každodenním životě je to trochu jiné. Neprovokovat a doufat, že jednou bude lépe. A zvláště, má-li odpovědnost za nějakou organizaci a instituci. Kdy je potřeba zvážit, zda rozhodné protestní postoje, které instituci úplně zničí, nebo se snažit i za cenu ústupků něco udržet pro obcné blaho.
Těžké rozhodování. To druhé bude vždy odsouzeno, to první - snad - oceněno, ale zjevně to nemohou dělat všichni, jinak by byl úplný konec. Ale díky těm, kteří dělali kompromisy a viděli věci realisticky, tady jsme a nedaří se nám zase až tak špatně.
Zato lze myslím jednoznačně říct, že instituce nemůže trpět. Trpět mohou vždycky jenom jednotliví lidé.
Jako podstatné mi na celé kauze poslance za ČSSD, pana Jakubčíka, vyvstává tolikrát v minulosti ověřený fakt, že bezmála kdykoliv, kdy se vydají politici ČSSD na výlet do duchovního prostoru, předvedou značnou tupost. (Podobnou tupost předvedla před pár měsíci poslankyně za KSČM Semelová, když popírala zločiny komunismu.)
Trochu se to přece jenom lepší, když se vedení ČSSD od výroků pana Jakubčíka distancovalo. Nicméně materialistický pohled na svět jdoucí ruku v ruce s nepochopením celé duchovní sféry je stále ohromnou bolestí české stranické levice.
Naproti tomu pan Štampach samozřejmě kompetentní je a jeho pohled je zajímavý.
A mezitím preference klesají. I ti katolící, kteří je dříve volili, na to už dnes nemají žaludek.
Jen podotýkám, že doc. Štampach není historik, je to bývalý katolický farář, přesněji řečeno mnich, který se nějak musí se svým selháním vnitřně vyrovnat, což se projevuje tím, že kde může, tak na svoji bývalou církev plive.
Přál bych mu, aby našel vnitřní pokoj.
určitě nám všem, kteří tu diskutujeme, velmi sluší, když se vyjadřujeme k myšlenkové náplni článků a nikoliv k autorům článků.
Nikdo z nás není bez chyby a nikdo z nás nezná druhého natolik, aby o něm mohl s dobrým svědomím vynášet jakékoliv soudy.
Navíc my - a nejen my - kteří si uvědomujeme význam křesťanství, jistě nějakým způsobem (ať už více se blížící dokonalosti či méně) v sobě chováme lásku k bližnímu.
Nedocenitelným přínosem k obecnému dobru, po němž nepochybně značná část lidí čtoucích Deník Referendum touží, pak je, když tato přirozená náklonnost člověka k člověku, je z našich diskusních příspěvků znát.
S přáním všeho dobrého, Jiří Vyleťal
P.S. Znám několik odpadlých kněží, je to jejich vnitřní věc, proč nevydrželi a není vhodné, aby se v tom někdo patlal. Ale proti své církvi neútočí.
Pokoj v duši!
Vy přece vyučujete na univerzitě, tak by vám neměl být neznámý pojem kritického uvažování. Tedy to, co vy poněkud nepřesně naznačujete "psychologickým patláním".
A ve vědecké praxi to znamená "střet zájmů". V každém mezinárodním časopise musíte deklarovat, že ve vztahu k předmětu zkoumání není u vás žádný střet zájmu.
U doc. Štampacha zjevně je.
Je Vám snad známo, proč k tomu došlo?
V čem podle Vás spočívá onen "střet zájmů"?
Ale každý snad pochopí - a doufám, že i zdejší antikatolíci - že osoba, která se s jistou institucí rozejde ve nedobrém, není právě ten nejobjektivnější badatel v dějinách této instituce.
Upřímně řečeno mě děsí hlavně reakce představitelů církve a křesťanů, kteří mají zjevně problém s tím podívat se na odvrácené stránky svých církví, své identity. Proto toho, kdo říká nepříjemné věci, prohlásí za nepřítele. Moje cesta to není, ale pokud myslíte, že to je správné, budiž Vám to přáno.
Štampach vytýká Jakubčíkovi, že místo toho, aby rozvedl konkrétní argumenty, začal se hned omlouvat. To úplně chápu, diskuse o problému je pak vlastně nemožná, protože se vše převádí na nevěcnou rovinu.
Já se nestavím na žádnou stranu, snažím se zvažovat vše co nejpoctivěji, a to co píšu je výsledek který mi zatím vychází, to je vše. nezůstanu tedy u žádného konstatování, ale samozřejmě nebudu vidět ve Vás či komkoli nepřítele. Přátelsky, F.O.
S nacistickým Německem ovšem spolupracoval z donucení, oportunismu či náklonnosti v nějaké době kde kdo - například Finsko, Sovětský svaz, firma IBM, členové britské a švédské královské rodiny, jeruzalémský muftí. Ten seznam by mohl být na dlouhé stránky.
není mezi nimi žádný podstatný rozdíl ...
Jednostrannost jako jednostrannost ...
Pan Kolařík či pan Franěk tento rozdíl vidí ... v prospěch všech Duků a Laudátů ... na rozdíl od pana Outraty i Štampacha.
není mezi nimi žádný podstatný rozdíl ...
Jednostrannost jako jednostrannost ...
Pan Kolařík či pan Franěk tento rozdíl vidí ... v prospěch všech Duků a Laudátů ... na rozdíl od pana Outraty i Štampacha.
není mezi nimi žádný podstatný rozdíl ...
Jednostrannost jako jednostrannost ...
Pan Kolařík či pan Franěk tento rozdíl vidí ... v prospěch všech Duků a Laudátů ... na rozdíl od pana Outraty i Štampacha.
Postavil jsem se proti podle mě nepodloženému útoku na Štampacha, stejně jako jsem hned v první reakci na facebooku vyslovil distanc od paušalizujících a jednostranných slov Jakubčíka. Mne do pozice zákopového bojovníka ve světě přítel/nepřítel nedostanete. Mějte se dobře!
Že jste odvedl řeč od tématu Štampach odpadlík, oceňuji. Nicméně jste jediným konkrétním argumentem nepodpořil svou tezi, že článek je špatný a neobjektivní. Já jej čtu tak, že církve (ne jen tu katolickou) hodnotí střízlivě, oceňuje jejich pozitivní činy např. na ochranu Židů, ale vidí i selhání. Proto s Vámi v tomto jednoduše nesouhlasím.
Kdyby bylo utrpení argumentem, měl by být Český stát vstřícný hlavně vůči Židům, kteří trpěli nejvíce. Na politické rovině náš stát vstřícný možná je, pokud bereme Israel jako toho, kdo si v podobě politické podpory zaslouží kompenzaci za osud československých Židů za války.
"Nedocenitelným přínosem k obecnému dobru, po němž nepochybně značná část lidí čtoucích Deník Referendum touží, pak je, když tato přirozená náklonnost člověka k člověku, je z našich diskusních příspěvků znát."
Tak s tím naprosto souhlasím a pokud v té přirozené náklonnosti člověka k člověku selhávám, budu rád, když mě na to vlídně upozorníte.
s přáním všeho dobrého,
Jiří Kubička, Praha 5 Stodůlky
Zdechovského článek je v žánru apologie a ani se nesnaží být kritickým pohledem, to chápu a nezazlívám mu to, zvláště v kontextu toho co píše o historii své rodiny. Nicméně při vší sympatii k němu nemůžu jeho text považovat za vyvážený.
Dále jste myslím nevzal v potaz, že Štampachův text není jen o římskokatolické církvi, ale zdůrazňuje i to, že mezi německými evangeliky, kteří měli a mají demokratické církevní uspořádání, byla míra kolaborace s nacistickým režimem mnohem větší než u katolíků, jejichž církev má, slovy článku, absolutistické uspořádání. To nezní příliš jako to, že katolická církev je největším zlem na světě, jak píšete?
Jistě by si Štampachův článek zasloužil upřesňující polemiku z pera odborníka na dějiny církve. Tou ale, domnívám se, Zdechovského text není.
Prohlášení předsedy Sobotky jsem velmi uvítal a přihlásil se k němu. Bylo třeba odsoudit Jakubčíkova slova ne proto, že byla zaměřena proti církvi, ale proto, že byla nepřijatelně zjednodušující a historicky nepřesná. Nemyslím si ale, že by vyjadřovala nenávist k církvi. Neznalost v každém případě. I to je u zastupitele těžko omluvitelné. Jestli by ale kvůli tomu měl odstoupit, se neodvažuji soudit.
Jinak skutečně upřímně děkuju za tuhle naši diskusi. Důležitější než to, kolik lidí tu bude nebo nebude souhlasit s tím co píšu je to, jestli jsme se my dva, kteří tu vedeme tuto rozmluvu, trochu přiblížili k lepšímu pochopení pozice druhého. Doufám, že ano. Ještě jednou děkuji a zdravím!
Článek pana Štampacha rozhodně není objektivní, protože argumenty jedné strany shazuje deklasujícím jazykem, a manipulativními formulacemi. Ale na rozdíl od pana Zdechovského (nebo fanatiků z OSA) se alespoň obtěžuje argumenty uvést. Že je to někomu málo? Jistě. Ale pak nechápu jeho podporu panu Zdechovskému.
Rád bych zaslechl od pana Duky podobný výrok vůči katolické mafii zdejší provenience, jakož i katolíkům potrefených obdivem ke kapitálu.......... i když se nejedná o organizaci s ročním obratem 116 miliard Euro.
Nelze hodnotit postoj v historii bez historického kontextu, o který se pan Štampach sice snaží, ale nedotahuje ho. Opomíná fakt, že v mnoha případech byla katolická církev do skryté nebo místy až otevřené podpory fašistickým režimů v podstatě vržena (slovy světového filozofa a mimochodem člena NSDAP Martina Heideggera - to nepíšu, abych ho dehonestoval, jen ukázal na tomto příkladě, že historie není černobílá). Církev byla z ideologických důvodů proti komunismu a hrozbě bolševických režimů, ale také se vymezovala proti angloamerickému kapitalismu, který podle některých vzešel z etiky reformace (Max Weber).
Ambivalenci mezi tichou podporou holocaustu a zároveň tichou záchranu života mnoha židů prostřednictvím katolických institucí nelze brát jednobarevně. Hajlující kněží jsou asi tak stejným argumentem jako hajlující čeští umělci v Národním divadle po Heydrichiádě.
Katolická církev byla natolik významnou společenskou institucí, že jejich představitele neunikli tlaku na podporu nacismu a fašistických režimů. Mnozí tím mohli nesprávně zdůvodnit, že je možné nacismus zkultivovat, odstranit z něj germánské novopohanství a zmírnit jej křesťanstvím.
Poukaz na antisemitský charakter katolické církve je také nesprávnou cestou. Antisemitismus byl hluboce zakořeněn v Evropě již od středověku a v nacismu došlo jen k jeho vyhrocení. Že také prostřednictvím představitelů katolické církve? Bylo by divné, kdyby se tyto jevy katolické církvi vyhnuly.
Neopomeňme ani fakt, že řada bojovníků proti nacismu, včetně mnoha komunistických pohlavárů, také byli členy katolické církve. Pokud je papež Pius XII. neexkomunikoval jako maršála Tita. Ale ani exkomunikace neznamená, že dotyčný přestává být členem katolické církve, jen nesmí přijímat svátosti. Ale na to je odborník třeba pan Štampach.
Evangelická církev v Německu po válce reagovala na své selhání v tzv. Stuttgartském prohlášení viny z října 1945. Mimo jiné se v něm píše: S velkou bolestí prohlašujeme: naším prostřednictvím utrpěly mnohé národy a země nekonečné utrpení. To, o čem jsme často svědčili v našich sborech, vyslovujeme teď jménem celé církve: Dluhá léta jsme ve jménu Ježíše Krista bojovali proti duchu, který byl strašlivým způsobem vyjádřen v národně socialistickém násilnickém režimu, ale sami sebe obžalováváme, že jsem nevyznávali statečněji, nemodlili se věrněji, nevěřili radostněji a nemilovali vřeleji. http://www.ekd.de/glauben/bekenntnisse/stuttgarter_schulderklaerung.html
Křesťané a potažmo církve se od ostatních neliší tím, že jsou bez hříchu. Měli by se lišit tím, že svá selhání dokážou přiznat, žádat o odpuštění a tak vytvožit předpoklady nového začátku. Někdy to ovšem trvá. Často se oběti nedočkají.
Není přiznání chyb a selhání a žádost o odpuštění povinností každého člověka vůči vlastní důstojnosti? Proč se mají křesťané "lišit"?!
Ač se nepovažuji za křesťana, nepochybně "sdílím" mnohé, co křesťanství ústy Ježíše Krista hlásá. Je to humanistické poselství. A to, že bylo tolikrát (i představiteli církví) pošlapáno, na tom nic nemění.
Každý z nás se musí životu vystavit, směřovat k tomu, co Karel Kosík nazývá "otevřeno". A tedy se pokud možno neuzavírat do nějaké skupiny.
Souvisí to také s otázkou, může-li člověk svůj život vést čistě soukromě a zároveň se vyjadřovat k věcem veřejným. Tady vidím vážný rozpor.
K článku samotnému jenom pro úplnost – nenašel jsem v něm zmínku o situaci v tehdejším ustašovském Chorvatsku a na území Bosny a Hercegoviny. Tam však zřejmě došlo za druhé světové války k největším selháním římskokatolické církve na úrovni jak institucionální, tak na úrovni jednání jednotlivých kněží. Docházelo tam třeba k tomu, že byli pravoslavní Srbové (a dokonce i malé děti) před popravou „překřtívány“ na římské katolíky a někteří kněží se dokonce stali významnými veliteli vyhlazovacích táborů např. Tomislav Filipović-Majstorović, který proslul krutostí.
Kvůli v podstatě dobrým ekumenickým vztahům se dnes toto již raději nepřipomíná a dovoluji si také poznamenat, že někteří katoličtí kněží se chovali statečně a hrdinsky a mnozí z nich za to zaplatili životem. Jakkoliv se ale dnes objevují snahy omlouvat postoje tehdejšího papeže Pia XII., který měl nepochybně pozitivní vztah k Německu a dokonce před válkou celá léta v Německu působil i jako apoštolský nuncius - po přečtení několika studií o něm si myslím, že se v jeho případě jedná o rozporuplnou postavu.
V každém případě zkušenost z nacismu i komunismu učí, že by si každá církev a asi i každý křesťan měl dávat pozor na to, jak daleko zachází ve spolupráci s tím - kterým režimem anebo s tím - kterým politickým systémem.