František je málo

Jakub Horňáček

Před papežem Františkem stojí velký úkol. Stav, ve kterém se soudobá katolická církev nachází, je dramatický. S nadsázkou se dá říct, že katolická církev neexistuje. Katolíci potřebují papeže, který by jejich církev znovu vystavěl.

Papež František si během několika málo měsíců dokázal získat přízeň médií i velké části evropského a amerického veřejného mínění. Řečeno marketingovým slovníkem, nový papež úspěšně provedl rebranding katolické církve a pozvedl tím upadající prestiž této organizace. Ovšem zatím nechává stranou otázky změny prožívání víry u řadových věřících a budoucnosti samotného papežství. Otázky, na kterých si vylámali zuby jeho poslední předchůdci.

Konflik s modernitou

František se ve svém novém přístupu vůči soudobému světu nachází v kontinuální diskontinuitě se svými dvěma předchůdci. I současný papež provádí kritiku kapitalistické modernity ale z poněkud jinak tónovaných pozic než Jan Pavel II a Benedikt XVI.

Oba předchozí papežové se zaměřovali na kritiku sekularizace společnosti míněnou jako vytrácení se náboženského významu z celé řady oblastí každodenního života a především oslabení morální a politické pozice náboženských organizacích v otázkách tzv. biopolitiky (rodinné politiky, potraty, euthanasie a podobně).

V této kulturní snaze měla zásadní pozici kritika hedonismu, formovaná jako kritika drtivé většiny současné kultury a jako odmítnutí téměř všech životních stylů typických pro soudobou Evropu a Ameriku. Nová evangelizační snaha byla zaměřena především na vytvoření etické hegemonie v biopolitických otázkách a na snahu vytvořit kulturně specifického „katolického životního stylu”.

Papež František samozřejmě sdílí kritiku sekularizace společnosti. Jak je dobře patrné z jeho poslední Apoštolské exhortace, sekularizace je ale tematizována skrze kritiku fetišizace peněz a redukce člověka na zboží. To neznamená, že by stará kritika hedonismu byla zcela zapomenuta, avšak je patrné, že ustoupila do pozadí.

Tato sociálně-ekonomická kritika je nepochybně poplatnější společenským podmínkám současné globální krize a tvoří spíše moral suassion vůči politickým orgánům než snahu o hegemonii v otázkách hospodářské politiky.

Jak vysvětluje Mario Toso, tajemník Pontifikální rady pro Spravedlnost a Mír, „Utopie pro papeže představuje nikoliv neuskutečnitelný ideál, ale zakusení demokratického života, a zhmotňuje ji sociální a demokratický stát, který je výsledkem snah a bojů proti předchozím liberálně-buržoazním státům a proti totalitním zřízením”.

×
Diskuse
PH
December 16, 2013 v 22.51
Ano
Souhlasím, ač původně věřící, nyní s ambivalentním vztahem k církvi nejenom katolické (silný byl letošní zážitek z návštěvy Herrnhutu, sídla exilové Jednoty bratrské 20 km od Varnsdorfu), stále vidím její důležitou roli ve vztahu duchovní: minulost - přítomnost - budoucnost. Církev stojí skutečně na rozcestí.

Nejsilnější zážitek máme s manželkou ze setkávání s knězem Jardou, jak jsme mu říkali, jenž uměl civilně, srozumitelně a prostě "přinášet" slovo Boží lidem v Rokycanech. Původní profesí číšník předznamenal Františka. Škoda, že odešel, prý do Klatov.

Možná je to pro nás i pro něj dobře ve světle církevních restitucí - vzpomínka zůstává.
December 17, 2013 v 1.27
Možná by se mělo znovu přehodnotit, co to vlastně znamená být křesťanem. Nedávno jsem si na doporučení paní Švandové přečetla knížku "Bláznovství kříže" a zaujala mě tam jedna myšlenka:
"Žít jako křesťan znamená žít nebezpečně."
Což podle mě může znamenat různé věci, ale v prvé řadě to patrně znamená - nepřetvařovat se.
PM
December 29, 2013 v 19.39
Obavy Vatikanských dopadnout kak perestrojka i SSSR,
tedy stejně ostudným zánikem jako ruského imperium se začínají vypařovat a překrývat respektem nad nově vznikajícím imperiem pod názvem Ruské federace.
Traumatizovaní Vatikánští by se mohli pomalu uklidnit, zavětřit červánky, otřepat se a následovat.
I to je jedna z možných cest nutné inovace katolicismu
VP
Je možný i další scénář. Rozpad tohoto impria a jeho neobnovení. Existence v mnoha malých skupinách, jako existují protestantské církve. Sice se stále drobí, ale tím vznikne další samostatné společenství, které může působit v místě kde je (samostatně a zodpovědně, tedy "nebezpečně"). Vždyť jednota může být i v Duchu. Kvasnice taky nedáváme do těsta v celé hroudě, ale rozmělníme je, rozdrobíme, aby prokvasily celé těsto. Podle pověsti současný papež měl být Petrem a posledním papežem. Kéž by jím František byl.
April 4, 2014 v 5.17
Kvasnice?
Jen jestli už nemají prošlou záruční lhůtu.
PM
April 4, 2014 v 10.46
Ano kvasnice jsou hajkl, ale kvas paní Hájková kvas
kvasil jak za carismu tak za stalinismu tak za putinismu - samoděržaví sem samoděržaví tam.
Kvas křesťanství má nesrovnatelně trvanlivější spirituální hodnotu, jakost i trvanlivost...........bych řekl s K.F.M.