Nacismus jako extrémní levice?
Adam VotrubaSnaha ztotožnit nacismus a fašismus s extrémní levicí přichází ze strany těch, kteří jsou přesvědčeni, že ze strany pravice přichází vše dobré, zatímco ze strany levice vše špatné, a tudíž není možné, aby něco tak zvrhlého jako nacismus bylo pravicové.
V posledních letech začali někteří novináři tvrdit, že nacismus či fašismus nejsou ve skutečnosti extrémní pravicí, ale extrémní levicí. Této interpretaci nahrává mj. pojem „nacionální socialismus“, neboť (jak tvrdí tito novináři) „socialismus je přece levicový“. Jenže nacionální socialismus není totéž co socialismus. Uváděný argument je čistě z logického hlediska asi tak opodstatněný jako věta: Kočičí zlato je zlato, tudíž je drahé.
Pokus ztotožnit nacismus a fašismus s extrémní levicí přichází ze strany pravicových komentátorů, kteří snad z jakýchsi emocionálních důvodů jsou přesvědčeni, že ze strany pravice přichází vše dobré, zatímco ze strany levice vše špatné a tudíž přece není možné, aby něco tak zvrhlého jako nacismus bylo pravicové. Tato argumentace má svůj instrumentální rozměr, to znamená, že je nástrojem politického boje. Pokud by se podařilo překřtít nacismus na extrémní levici, znamenalo by to diskreditaci pojmu „levicový“ vůbec, což je možná i cílem některých lidí, kteří tuto myšlenku hlásají.
Jediný způsob, jak dokázat, že nacismus je levicový, by bylo doložit, že odpovídá jakési definici „levicovosti“. Jenže taková definice neexistuje, pojmy pravice a levice jsou spíše zvykové a některé jejich atributy se v průběhu času proměňují.
Chcete-li nahlédnou to myšlení, doporučuji pozornosti fakt, že kolaborantská fašistická vláda torza Francie z města Vichy (1940-1944) změnila motto Francie, známé Liberté - egalité - fraternité, na "konzervativní" Travail - famille - patrie (Práce - rodina - vlast). Oni "echt pravičáci" prostě nemají rádi ani svobodu, a už vůbec ne rovnost či dokonce bratrství (ve významu solidarity, ne v pokrevním smyslu). Milují loajalitu ke svému režimu (skrytému za vlast), rodinu v klerikálním vydání, a práci pro ni samu, zdroj zisku pro jiné. Tak i "dělnická strana" má předobrazy v historii krajní pravice. Ta fašisty prosazená změna francouzského motta má krásný význam:
"Když je VLAST v prdeli, zapomeň na SVOBODU i ROVNOST, s nikým se NEBRATŘÍČKUJ, a jen PRACUJ pro vlastní RODINU." Ten význam najdete i v mnoha českých textech, komentářích a ideologických žvástech. To je vidění světa konzervativní pravice.
Na příkladech lze ukázat, jak to řeší nesnáze s řazením směrů. Stalinismus by jako levicový a autoritářský byl vlevo nahoře. Dnešní demokratická levice by byla spíš vlevo a spíš dole. U tohoto schématu lze zajímavě myšlenkově experimentovat. Má-li to být exaktnější, lze použít metody takzvaného politického kompasu a řadit směry na základě jejich odpovědí na sadu 50 otázek.
Z tohoto hlediska je klasický fašismus a nacismus socioekonomicky vlastně někde kolem středu. Poválečný italský sociální stát bez velkých úprav používal fašistický zákoník práce (Carta di lavore). V nacistickém Německu se misilo soukromé podnikání se státní kontrolou podniků. A přesto je fašismus spolu s nacismem extremistický. Zní to jako svévolný paradox, ale jde o extrémní střed. Je totiž extrémní v konzervativismu a autoritářství (tyraníe, diktatura).
Dnešní pravice pozvolna opouští pravicový liberalismus (pozici vpravo a spíš dole, typické např. pro někdejší Unii svobody, zejména v jejím závěrečném období) a hájí své pozice stále autoritativnějšími metodami. Sune se víc doprava a nahoru v dvourozměrném schématu. Vedle kopírování starého sociálně středového fašismu (DSSS) se prosazuje neofašismus prosazující kombinaci nacionálního autoritativního konzervativismu s důsledně tržnim, asociálním programem (Joch, Bátora, D.O.S.T.
Tady bych také rád oponoval paní Hájkové - libertariánství je také formou extrémní pravice, ale vůči nikomu se nevymezuje; nerovnost pouze ignoruje, ale nepožaduje ji. Proto je spousta lidí zmatená, protože pravicí se označují dvě částečně protichůdné věci.
Druhá rovina je, že existují lidé, kteří chtějí pojmy manipulovat. Proto se bývalý režim (nebo panem Štampachem zmíněný stalinismus) označoval za levicový, přestože byl méně mocensky rovnostářský než co bylo tehdy na Západě. Článek mě docela v tomto směru překvapil, fašismus samozřejmě (jako žádná forma autoritářství) levicový není. Možná se dočkáme i toho, že někdo bude tvrdit, že demokracie je špatná, protože přece každý viděl, jak dopadla v NDR. Tyhle myšlenky jsou asi obecně určeny lidem, kterým splývá "něco nějaké je" a "něco někdo nějak označil" (a jejich autorům bych rád vzkázal, že nejsme blbí, tak ať jde raději dělat něco užitečného).
Ani onen "politický kompas" tomu mnoho nepomohl, i když to asi někdo myslel dobře. Z mého pohledu (viz první rovina) jsou póly tři - (extrémní) demokratický socialismus; libertariánství až anarchokapitalismus; a jakákoli forma autoritářství. Takže ten kompas by měl být spíš trojúhelník, kde na ekonomickém uspořádání v autoritářském režimu fakticky nezáleží, protože politiku a ekonomiku lze v takové situaci oddělit jen těžko (aspoň já neznám nikoho, kdo by seriózně požadoval politické autoritářství a jeden z těch dvou ekonomických extrémů).
Dělení prezentované panem Štampachem (oba typy) je politology v převážné většině uznáváno. Nevymýšlel bych proto amatérsky nějaké nové, tedy ani třírohé. Jen si myslím, že v budoucnu se najde klasifikace stranických „rodin“ a i politických režimů či systémů ještě dokonalejší, které bude možné zobrazovat třeba jako prostorový objekt, a ne jenom plošný. Rozdělení na levici a pravici bych ale i tak zachoval jako zásadní, pro orientační hodnocení reálného chování politiků. Alespoň dotud, dokud budou existovat superbohatí a superchudí.
Podle mne je nutné dále zachovávat rozlišování mezi fašismem, nacismem a hitlerismem, ale také minimálně mezi socdemokratismm, socialismem, komunismem, stalinismem a reálným socialismem, který tady pan Heller nazývá protosocialismem. Chybí nám rovněž přesné rozlišování liberalismu a neoliberalismu, jako kupříkladu i konzervatismu, kterým může být i současná politika ČSSD, hlavního proudu KSČM.
To "uznávané dělení" má jednu zásadní vadu, na kterou se snažím poukázat. Je rozdíl mezi filozofiemi, které nerovnost jen ignorují a které ji požadují. Můžete si to ještě dále rozdělit na politiku a ekonomiku, pokud chcete, a dostanete tak 6 os. V obou můžete buď zdůraznit rovnost (a svobodu ignorovat), nebo svobodu (a rovnost ignorovat), nebo autoritářství (kde potlačíte obojí).
Ten záasadní spor pravice vs. levice totiž není jen o bohatých a chudých. Konceptuálně se objevuje například u opensource licencí. To je něco, co by se mělo v tom rozdělení postihnout, a způsobuje to zbytečné spory.