Křesťanský kopanec sociální demokracii
Josef NerušilSociální demokracie dopadla ve volbách nejhůře v historii novodobého českého státu. Celkovými důvody „hořkého vítězství“ a následných událostí se zabývá mnoho autorů. Josef Nerušil čtenářům nabízí zamyšlení, proč ČSSD propadla u křesťanů.
Možná to není marketingovému týmu ČSSD známo, ale podle našich odhadů v minulosti až polovina aktivních katolíků volila právě tuto stranu. I kdybychom vycházeli z nejstřízlivějšího odhadu ze sčítání obyvatel v roce 2011, stále se jedná o půl milionu voličů. Voličů zodpovědných a disciplinovaných. Je proto s podivem, jak se strana k této početné voličské skupině v minulosti chovala.
1) Levicoví stratégové se naprosto nelogicky pokusili ztotožnit církev s politikou pravicové vlády. Pravděpodobně tak jednali v duchu ideologie sjednocené levice, navlečené do moderního západoevropského střihu, té jediné pravé a správné levice, v souladu s heslem kdo není náš, ten je špatný.
Tito stratégové politického marketingu ovšem zapomněli, že církev má daleko propracovanější a akceschopnější sociální program, který se navíc nepohybuje jen v rovině teorie. Navlíkat křesťanům modrý neoliberální kabát je asi totéž, jako vinit odboráře z vykořisťování zaměstnanců. Církev (v pravém slova smyslu) je naopak přirozeným prostředím sociálního cítění.
2) Donekonečna ohřívaná polévka církevních restitucí unudila nejenom značnou část voličů, ale také otrávila mnohé křesťany. Zákon nebyl ideální — ostatně jako není ideální žádný zákon — jak však upozorňuje Daniel Soukup v závěru svého článku, hlavní opoziční síla se nikdy nevyjádřila k tématu konstruktivně.
Nesouhlas se zákonem o majetkovém narovnání si pak přední představitelé ČSSD zaměnili s ostrou proticírkevní a antiklerikální rétorikou. Jsem přesvědčen, že kdyby pan Zaorálek pronesl jen polovinu svých výroků adresovaných církvi na adresu Romů, tak by v politice okamžitě skončil.
Církevní restituce jsou ve společnosti silným tématem, ale ve skutečnosti omezeným jen na určitou úzkou skupinu obyvatel, dané dotčenými jedinci, romantickými aktivisty a extrémními materialisty soustředěnými kolem komunistické ideologie. Extrémního odpůrce z řad KSČM si tím ČSSD nezískala, naopak odradila značnou část křesťanských voličů ČSSD.
3) Nedobrovolný vstup kardinála Duky do předvolební kampaně. Církevní představitelé opakovaně dávali najevo, že si nepřejí být vtahováni do předvolební kampaně. Církev tam nakonec vtáhla strana SPOZ, ke které se záhy přidala i ČSSD — asi ze strachu, že ji SPOZ ukousne kus voličů.
Kardinál Duka pak vstoupil do předvolební kampaně svým nechtěným emotivním vystoupením v rozhlase, které rozvířilo protikomunistickou notu a přitáhlo značnou pozornost k prohlášení předsedy ČBK a jeho Pastýřskému listu voličům.
Několik desítek tisíc internetových přístupů denně, stovky sdílení na Facebooku a způsob mediálního zacházení s kardinálem jednoznačně křesťany zmobilizovalo a upozornilo je na nebezpečí, které by případné spojenectví ČSSD s KSČM přineslo křesťanům.
Samozřejmě si nemyslím, že výše zmíněné faktory měly na svědomí letošní „hořké vítězství“ ČSSD. Pomohly ale resuscitaci lidovců (bez nich by byl přepočet mandátů ve sněmovně také jiný) a přihrály velké množství moravských katolíků ke straně ANO, což v konečném součtu na několik procentních bodů vydalo.
Ani ty by ČSSD neposílily dostatečně k zisku vytouženého silného mandátu pro levicovou vládu, ale jako dílek zapadá do mozaiky celkového neúspěchu ČSSD v letošních volbách.
Sociální demokracie si při své povolební reflexi snad uvědomí, že bezdůvodné štvaní vůči jakékoliv skupině obyvatel nikam nevede, že v církvi nemá neoliberálního nepřítele, nýbrž potenciálního spojence k budování skutečně funkční sociální politiky a zejména — že církev není žádný obskurní modlitební spolek a fackovací panák v jednom, ale relevantní společenská síla, se kterou se musí počítat.
P.S.: Přístup sociální demokracie předvedl předseda ČSSD Sobotka, který se jako jediný z oslovených lídrů parlamentních stran neobtěžoval poskytnout Katolickému týdeníku rozhovor — a to ani ve formě odpovědi na zaslané otázky; snad jako by Oto Novotný neměl v týmu ani nikoho, kdo by to po „sobotkovsku“ dokázal.
1. Církev se znevěrohodňuje a znevěrohodnila sama, právě tím, jak lpí na restitucích a majetku vůbec, což mimochodem je v příkrém protikladu k linii nového papeže Františka... Ano, církevní sociální učení není neoliberální, avšak praktické politické a společenské postoje církve, přesněji jejích vrcholných představitelů, vždy a neklamně nahrávají pravici, tudíž neoliberalismu... (Viz Duka, tento do slova a do písmene odporný prelát, škoda že nežije M. J. Hus!)
2. Že katolíci nevolili socdem, je asi pravda. Otázku by si měli položit však oni - a ještě naléhavěji by to měli udělat katoličtí intelektuálové: proč naši dobrotiví křesťanští spoluobčané hájí zájmy Duky a spol. a bojují za miliardy, z nichž patrně nic nebudou mít? Proč se raději racionálně nezamyslí nad tím, který program nejlépe reprezentuje jejich přirozené zájmy? Nutně dojdeme k nemilému závěru, že bohužel i ve 21. století má mnoho našich katolíků hluboce předkoncilní mentalitu vyjádřenou heslem: co pak farář, či snad biskup říká, to od Boha samého jest. Věřící se nechali církevní hierarchií ošklivě zmanipulovat.
3. Křesťanů valem ubývá a tento trend bude nepochybně pokračovat čím dále rapidněji. Restituce a krajně pravicové a proneoliberální postoje církevních prelátů k tomu vydatně přispívají. Obroda církve a obroda křesťanství (což není totéž) může přijít až teprve tehdy, až věřící vezmou skutečně vážně evangelia a Bibli. Překonání hierarchického modelu církve je nutným předpokladem.
Katolíci dřív sociální demokracii volili v hojném počtu, ale copak mohou volit stranu, která pro ně nemá vlídného slova?
Váš předsudek o mentalitě katolíků si opravdu v ničem nezadají s proslulým katolíkobijcem Kojzarem. Asi jste nikdy nebyl na žádném křesťanském fóru, že máte pocit, že lidé z kostela jsou jen slepým stádem svého faráře/biskupa. Důkazem by Vám mohl být třeba i Deník Referendum, Christnet, které dávají křesťanské diskuzi velký a kvalitní prostor.
Nevím, ale pokud mi jsou čísla známá, ke katolické církvi se stále ještě hlásí vice lidí, než k sociǎlní demokracii (a ostatně k levici celkově) ve volbách, nebo k odborům. Vaše poznámka o klesajícím počtu členů je tedy... přinejmenším úsměvná.
Takže tak. Nebuďte tak ideologicky předpojatý, i katolíci jsou voliči, ať už si o nich myslíte cokoliv.
I tady ovšem platí: "po ovoci poznáte je". Ovocem politiky české katolické církve je odklon neustále většího segmentu společnosti od této instituce.
Místo aby se pokusila tuto situaci řešit obrodou (jako papež František), vykopala válečnou sekeru naostřenou primitivním antikomunismem.
Tato strategie vychází (KDU se dostala opět do parlamentu, takže krádež ze státního rozpočtu pro církve nepůjde asi zastavit). Ovocem ovšem nebude zase nic jiného, než odklon dalšího segmentu společnosti od této instituce.
Takže pak bude nutné v získávání prostředků prostřednictvím podpory pravicových establishmentů ještě přitvrdit.
V tom se tato instituce vydala ve stopách politicko-ekonomické mafie, která používá stejný typ "podnikání" založený na metodě "privatizace zisků, socializace nákladů".
Čím menší faktickou podporu ve společnosti bude katolická církev mít, tím víc bude šahat prostřednictvím pravicového establishmentu do kapsy všem. Nevěřím, že to skončí těmito "restitucemi". Bohatství generuje moc a moc bývá použita k uloupení dalšího bohatství.
Ovšem akce vždy vyvolá reakci, tedy i odpor. Aby byl zlomen, bude třeba použít razantnějších opatření.
A přesně tímto mechanismem vzniká zárodek klerikálně-fašistické společnosti.
Jak dlouho s tím ještě katolická církev vystačí? Co až to přestane fungovat docela? Pak přijde spojenectví s vládou "pevné ruky", po které má chudnoucí společnost vždy tendenci šáhnout.
To spojenectví zákonitě bude muset přijít. Jinak by INSTITUCE neudržela bohatství a majetky. "Lůza" by je o ně připravila. Pravidla "obchodu" platí nemilosrdně, i když obchodní marketing balí své zboží do řečí o milosrdenství.
Právě protože elitářství je socdem. ideologii cizí, z podstaty nemůže souhlasit se současnou podobou církevních "restitucí", při kterých byl vybraný subjekt elitářsky zvýhodněn oproti ostatním restituentům.
Kde se bere přesvědčení diskutované instituce, že ona má nějaké výsadní postavení?
Buď toto přesvědčení sdílíte a nebo podporujete socdem. ideje.
Představa, že socdem. prodá své ideje za Váš hlas je z logiky věci mylná. Tím by již nešlo o autentickou socdem.
Na druhou stranu musím konstatovat, že pan Nerušil má v mnohém pravdu. Protirestituční kampaň - kritizoval jsem ji již loni, zejména bilboardy s rukou preláta - vzbuzovala souvislost s 50. lety, což jistě příliš nevadí voličům KSČM, ale voličům ČSSD ano. Tyto volby to ukázaly zcela jasně.
Navíc ale tyhle volby byly i referendem o restitucích. A to dopadlo jasně: strany, které s restitucemi souhlasí (ODS, TOP, KDU, ANO), získaly většinu, byť mírnou. Tím je podle mě politicky otázka restitucí uzavřena. Jejich změnu nedokáže ČSSD prosadit, a ani by se o to podle mě neměla snažit.
S panem Nerušilem bych rád věřil, že církve mohou být pro sociální demokracii "potenciálním spojencem k budování skutečně funkční sociální politiky". Zdůraznil bych ale slovo "potenciální". Na straně církví vidím velký deficit hlubšího zájmu o sociální tematiku, čehož důkazem je vyšumění posledního uceleného dokumentu na toto téma Pokoj a dobro, po němž k značnému zklamání např. prof. Mlčocha nenásledovalo přes deset let nic, co by stálo za řeč.
Zkusil bych uzavřít, že na straně církví i sociální demokracie je co dohánět, pokud jde o prosazování skutečně funkční sociální politiky.
Nějak tady věci do sebe logicky nezapadají. Aspoň ve Vašich vyjádřeních.
Řada věcí na církvi se mi nelíbí. Asi nejvíc mě v poslední době vyděsilo, když se (ještě za Klausova prezidentování) začínala rýsovat jakási konzervativně-katolicko-národovecká koalice (Bátora na MŠMT atd.). Sepsal jsem tehdy v reakci výzvu, která je stále dostupná na http://vyzva.jeja.cz/.
Vedení českobratrské evangelické církve bohužel zůstalo konformní s postupem Duky a pravicové koalice, ale u řady kritických členů církve měla značný ohlas kritika Miloše Rejchrta a některých mladších členů redakční rady Protestanta. Kritické katolické hlasy se ozývalo na umlaufovinách. Nemyslím si, že ty evangelíky, kteří volili sociální demokracii odradil prelát s měšcem, i když příliš šťastné to nebylo.
Sociální demokracie by se však měla věnovat těmto otázkám a nabízet řešení nejen pro své voliče.
Mrzí mě, že běžní katolíci jsou u nás tak pasivní a nedokáží se svým šéfům vzepřít tak, jak se vzepřeli řadoví socdemáci těm svým... A to nepochybně souvisí s hierarchickou ideologií katolicismu, kterou nedokázal překonat ani Druhý Vatikán. Nikdo katolické církve nemůže přikázat, aby se hiererchického principu vzdala, ale můžeme jí velmi přátelsky poradit, aby to udělala - ve svém vlastním zájmu a v zájmu hodnot, které má reprezentovat a hájit.
Bohatá církev neudělá proti neoliberalismu a globálnímu kapitalismu nic, to je, jako kdyby měla proti globálnímu kapitalimus bojovat banka Goldman Sachs:) Kdo tohle nevidí, je raněn těžkou slepotou a není mu pomoci...
Volby nebyly o restitucích a např. ANO se k nim prakticky vůbec nevyjadřovalo. Takže ta interpretace, že občané restituce de facto schválili, je naprosto zavádějící. Víme snad všichni, že kdyby se konalo referendum o restitucích, tak bude 70-80% voličů proti, vědí to i jejich zastánci (ti především), a proto referendum nechtějí:)
Psal jsem o české katolické církvi (jejíž hlavou je asi pan Duka) a o jejím elitářství při nárocích na "restituce".
Takže buď toto elitářství podporujete nebo podporujete socdem. myšlenky, které elitářství zavrhují. Pak logicky podle toho i volíte.
Ale, jak výše naznačeno (Vy jste mi na to bohužel neodpověděl) zřejmě ne všichni katolící podporují elitářský přístup (projevující se konkrétně spolčením s pravicovým establishmentem k prosazení nadstandardních restitucí). Pro ně je pak logicky volba socdem. myšlenek možná a nezrozporná.
Čili Vaše logická chyba je v tom Vašem tvrzení, že žádný katolík nemůže podporovat českou socdem (což jste napsal výše). Já tvrdím, že ten český katolík, který nepodpopruje elitářský přístup české katolické církve k restitucím, může bez problémů volit socdem. aniž by si připadal jako pokrytec nebo zmatenec.
Víc polopatisticky to již snad ani napsat nejde.
A abych navázal na pana Plevu, velmi si vážím všech katolíků, kteří nepodporují elitářské kroky ktaolické (či jakékoliv jiné) církve. Protože jimi se právě diskredituje v očích široké demokratické veřejnosti.
Máte-li jasné protiargumenty k tomu co jsem napsal, tak je uveďte. Proč si pořád myslíte, že já změním svůj postoj za Váš lístek pro ČSSD? Promiňte, ale já s názory opravdu neobchoduji. A tohle co Vy naznačujete je vlastně soft forma korupce: "budeš-li názorově vstřícnější, podpořím tvou stranu."
Já svůj (negativní) postoj mohu změnit když mne argumentačně přesvědčíte, nikoliv za Váš hlas pro socdem.
http://www.christnet.cz/zpravy/25644/ano_k_majetkovemu_vyrovnani_s_cirkvemi_souhlasime_zakon_nezpochybnujeme_a_nechceme_revidovat.url
Byl to samozřejmě pokus získat hlasy křesťanských voličů, což se zřejmě podařilo, nicméně nečekám, že se představitelé ANO nyní pohrnou do revize restitucí, spíš velmi ochotně ustoupí lidovcům.
Volby byly mimo jiné právě o restitucích. Slyšel jsem kampaň KSČM v ulicích, a to byly sáhodlouhé přednášky o dějinách církve, šlo v první řadě o restituce. Samozřejmě byla i jiná témata, ale toto bylo jedno z těch žhavých.
Můj osobní postoj je ten - a už jsem to napsal i tady na DR - že považuji restituce pro církve za mimořádně nešťastné. Nyní ale, když jsou přijaté smlouvy a je tu výnos nejvyšší právní autority, ÚS, bych považoval za stejně nešťastné rušit platný právní stav. Možné je jedině jednat se zástupci církví o úpravách fin. náhrad, jak napsal výše Jan Dospiva.
Ještě bych na okraj této diskuse poznamenal, že jako katolík - v mnohém "rebelující" - vítám veškeré kritické hlasy na adresu církve a jejího (ne)působení, chápu důvody, proč se tolik lidí dívá zejména na katolickou církev negativně. Diskuse s lidmi jako jste Vy a pan Trávníček jsou pro mě osobně velkým přínosem.
Restituce společnost ve skutečnosti zas tak nepálí. Hezky to řekl V. Malý na videu z USA: Vůbec to nemělo být téma voleb, narozdíl od sociálních témat, zdravotnictví, zahraniční politiky apod.
Taháme se tady o dmě miliardy na finančních kompenzacích ročně, ale daleko větší deficity na vzdělání, sociální soudržnosti a nekoncepční zahraniční politice ztrácíme.
"Dobrá, shodneme se tedy asi na tom, že katolík, aby si zachoval čisté svědomí, by neměl volit "socany". Ano, mnoho katolíků to taik vidí, a po diskusi s vámi jim to přestanu vymlouvat."
Ne, pane Kolaříku, v tomto se neshodneme, to je Váš omyl. A už jsem to tu psal opakovaně, že jde o Váš logický klam.
Vy jste ovšem jako kolovrátek. I kdybych to tu stokrát rozebral jako pro malé dítě, Vy znova napíšete ten samý logický nesmysl.
K čemu je taková diskuse?
Já referendum nijak neprosazuji, skutečně už je to právně nemožné, šlo o předvolební výkřik komunistů. Ale argument šel tím směrem, že naprostá většina českých občanů proti restitucím je, to snad nemůžete popřít ani vy.
A pokud jde o ten "pakatel", tak proč se ho církev nevzdá?
Vy tvrdíte:
"katolík, aby si zachoval čisté svědomí, by neměl volit "socany".
Já tvrdím:
"katolík podporující elitářství katolické církve, aby se zachoval názorově bezrozporně, by neměl volit "socany".
Jestli se domníváte, že ty 2 výroky jsou logicky shodné, tak nechápete bazální základy výrokové logiky a diskuse (jako forma přibližování se k pravdě) je s Vámi bohužel z podstaty nemožná.
A neberte to prosím zase jako projev nepřátelství, jen konstatuji realitu.
Poučte mne prosím co se skrývá u jednotlivých diskutujících pod pojmem "křesťan". Jestli se tu máme o něčem bavit, bylo by dobré si definovat základní pojmy.
Je křesťan každý a současně jen ten kdo se řídí křesťanskými principy?
Je každý katolík "křesťan", jestliže platí předešlá věta?
Proto (říká Lewis) je dobré se držet běžného významu slov. Tedy: křesťan je prostě ten, kdo byl pokřtěn a vyznává křesťanské Krédo. Tudíž: každý katolík (a i evangelík, pravoslavný) je zároveň křesťan.
Pak ještě můžeme mluvit o "praktikujících křesťanech" - to jsou ti, kteří docházejí na bohoslužby své církve.
No a potom samozřejmě můžeme (ačkoliv evangelia nás od toho odrazují) říkat, že někdo je "dobrý" a někdo zase "špatný" křesťan.
A ta nabízí setsakra zaplaťpánbu široké spektrum světonázorů jak v liberálním hávu tak i názorů ve svěrací kazajce.
V křesťanském světě je křesťanem třeba i bezbohý filosof.
Nemluvě o Heidegerovi, který se na sklonku života naučil modlit, a na dotaz zda to je konzistentní s jeho světonázory odpovídal - tam kde je modlitba, tam je blízko k božskému.
Vysvětlete mi ještě prosím co Lewis rozumí pojmem "křesťanské Krédo". To slovo je s velkým písmenem, jde tedy o "terminus technicus", který by měl mít nějakou jasnou a uchopitelnou významovou náplň.
Zajímalo by mne třeba zda lze říci, že křesťanské Krédo vyznává člověk, který ukradl milion. A zda ještě i ten, který ukradl 2 miliony.
Je to vyznání víry. Má tuším různé verze, (Apoštolské nebo Nicejsko-Cařihradské Krédo), začíná Věřím v Boha a končí Amen. Není ani o jednom, ani o dvou ukradených milionech.
Osobně jsem Bokononistou. (Kurt Vonnegut jr.: Kolíbka). Nepraktikujícím bokononistou, neboť na boko-maru se musejí bokononisté sejít dva. Jsem odpůrcem církevních restitucí, což jsem zde v diskusích již vyjádřil. A k dnešní diskusi: Je celá řada lidí, která (Sobotkovu) vedení soc.dem. vytýká, že vedlo kampaň málo konkrétní, nevýraznou, včetně chabě vyjádřeného odporu k církevním restitucím. Osobně tohle cobykdyby nemám rád. Ale nedomnívám se, že by Babišovo ANO získalo byť i jediného voliče podporou církevních restitucí. Vidím tam zcela jiné motivace voličů.
Právě tak nevidím, oč autor textu vlastně opírá své přesvědčení, že ČSSD propadla u křesťanů (a nebo že dostala kopanec od křesťanů). Já se naopak domnívám, že KDU propadla u nás Bokononistů, (kopance neuštědřujeme, nohy si šetříme k něčemu jinému). Ale nepíšu o tom traktáty, neboť náboženské vměšování do světské politiky (a naopak, viz. Bokononovo San Lorenzo) považuji za ohavnost. Podobně soudím i o zmíněném Dukově Pastýřském listě. Zda měl či neměl Sobotka poskytnout rozhovor Katolickému týdeníku, to nevím. Možná by to bylo kontraproduktivní, neboť novináři jsou novináři, a dokáží odkudkoli vytrhnout libovolná tři slova a uplést z nich bič. Už vidím ty internetové titulky sdílené po fcb: "Sobotka obrátil na pětníku, Katolickému týdeníku přiznal, že po sobotě následuje neděle..."
Vyjdu-li tedy z výše uvedené definice pojmu "křesťan", pak, domnívám se, je už samotný název článku silně manipulativní a opravdu založený jen na víře jeho autora a nikoliv vycházející alespoň v jádru z jakkoliv ověřované reality.
Logicky "křesťanské kopance" udělují "křesťané". A je přece klidně možné, že ČSSD podpořilo více "křesťanů" (dle uvedené definice) než třeba lidovce.
A potažmo je stejně tak dobře možné (netvrdím, že jisté), že větší díl "křesťanů" (dle definice) je proti pravicí prosazené formě církevních restitucí.
Tudíž se připojuji k názoru pana Štampacha, že celý článek je jen BOHAPUSTÁ spekulace.
Pokud se týká bokononismu, tak i zde mám základní nedostatky v náboženské terminologii, a to přestože jsem Kolíbku před 20 lety četl (ale bohužel většinu z toho zapomněl). Takže se tímto omlouvám křesťanům i bokononistům.
Vidím čím dále častěji otevřeně korporativistické myšlenky v mainstreamových médiích, a nyní i zde. Zaorálek by měl právem skončit, pokud by se svými výroky obouval do věřících. Nikoliv však, hovořil-li k církvi. Korporace, právnická osoba, nenabývá lidských práv. Církev je právnickou osobou. Jako taková zajisté nabývá mnohých práv, včetně majetkových, nikoliv však lidských práv. Ochraňujme lidská práva Romů, věřících, či jakýchkoliv jiných lidí, jsou-li jim upírána. Ze všech sil. Nevybavujme však lidskými právy korporace; ani komerční firmy, ani veřejné instituce, ani spolky. Tedy ani církve. Lidská práva ponechejme lidem. Již tak jsou slabší než korporace...
Jinak platí to, co řekl pan Štampach - jedná se o čistou spekulaci autora.
Jinak stále nosím v hlavě otázku na všechny razantní odpůrce restitucí - pokud by komunisti v r. 48-49 nic neznárodňovali, resp. nevyvlastňovali, požadovali by nynější odpůrci restitucí nyní (opožděné) znárodnění? A s jakými argumenty? Nemohu totiž než klást rovnítko mezi odporem k restitucím a schvalováním komunistického vyvlastnění.
Jinak stále nosím v hlavě otázku na všechny razantní odpůrce restitucí - pokud by komunisti v r. 48-49 nic neznárodňovali, resp. nevyvlastňovali, požadovali by nynější odpůrci restitucí nyní (opožděné) znárodnění? A s jakými argumenty? Nemohu totiž než klást rovnítko mezi odporem k restitucím a schvalováním komunistického vyvlastnění.
Jde z Vaší strany o nepochopení a propagandistické zmatení. Viz můj článek o panu Kalouskovi: http://www.blisty.cz/art/66010.html
cituji z něho to podstatné (ale doporučuji ho přečíst celý):
Hlavním heslem prosazení současné podoby církevních „restitucí“, které pan Kalousek tak pilně prosazoval, bylo heslo: „Co bylo ukradeno, musí být vráceno“. Zde se setkáváme jak s oslovením emocí („ukradeno“), tak s jednoduchou srozumitelnou lží („sloganem“) v podobě logického klamu: současní daňoví poplatníci, kteří se skládali na současné státní veřejné finance, z nichž se bude církvím „vracet“, samozřejmě církvím nic neukradli. Převedení těchto nemalých veřejných financí církvím je ve skutečnosti na nich stejná krádež jako sebrání majetku církvím státem v 50. letech.
Taktéž v tomto článku se k tomuto logickému klamu vyjadřuji:
http://denikreferendum.cz/clanek/12573-budeme-paka-pana-knizete
"Na dotaz zda by se ve věci plánovaných tzv. církevních restitucí neměl zohlednit i současný stav ekonomiky státu, odpověděl pan Schwarzenberg:
Když vám ukradnu hodinky a budu je vracet, tak se nemůžu vymlouvat, že mám nižší příjmy, a proto vám místo zlatých vrátím jen plastikový.
Václav Havel kdysi řekl: „Falšovatelé historie svobodu národa nezachraňují, ale ohrožují.“
V této souvislosti se totiž nabízí otázka, zda „ukradli“ církvím majetek a prostředky současní daňoví poplatníci, kteří se na nynější státní rozpočet, ze kterého budou hrazeny církevní „restituce“, skládají ze svých příjmů? Kdo jim tyto prostředky vrátí, když jim nyní budou z jejich státního rozpočtu „ukradeny“? Tedy pokud použijeme logiku a terminologii pana ministra. Jestliže subjekt A okrade subjekt B, má subjekt C povinnost subjektu B „vrátit“ co mu ukradl subjekt A? Nevzniká tím křivda subjektu C? A pokud připustíme, že ano, pak hned vyvstává otázka: lze jednu křivdu napravit druhou křivdou? Křivda tím přece nemizí, pouze se přesouvá. Je víra v odstranění křivdy jejím přesunem na jiný subjekt záležitost nestupidní?"
Pokud pak jde o to, že dnešní poplatníci mají platit za krádeže jiných - on je odpovědným stát, nikoliv konkrétní poplatníci. To by bývaly nemusely být žádné restituce, nemuselo se nic vracet Sokolu, Skautu, fyzickým osobám apod., protože my to neukradli, to přece někdo jiný, za koho neodpovídáme. Tak to ale není. Navíc užitky z toho ukradeného majetku měli a mají i nynější poplatníci, neoprávněně. Ten majetek nezmizel v r. 48-49, ten se užívá dodnes.
Pokud budou zastánci restitucí užívat těchto demagogických argumentů, pak nezbývá než jim takto rázně odpovědět. Církev svůj majetek nevytvořila, rozhodně ne sama, vytvořili jej svou dřinou nevolníci - jim ukradla církev jejich práci. A dále vznikl církevní majetek z darů panovníků, šlechty a bohatých (kteří ten svůj majetek opět vydřeli na chudých, čili "ukradli" jim ho) a tito mocní dávali velkorysé dary církvi proto, že věřili, že tím zahladí hříchy a přijdou snáz do nebe.
Církevní majetek tedy vznikl (z pohledu dnešních hodnot) naprosto amorálním způsobem - krádeží, loupeží a podvodem...
Znárodňoval byste tedy dnes? Sokola a soukromé majitele domů taky?
Ono je otázkou, kdo tu tolik lpí na majetku, zda restituent nebo ten, kdo nechce vydat ani cihlu, ani korunu - nač on to vlastně potřebuje, když mu o majetek nejde? To není moc proudhonovské.
Jestli jste křesťan, měl byste se řídit desaterem a krádeže neobhajovat. Já je také neobhajuji, ač křesťan nejsem: netřeba mi desatera, stačí elementární slušnost.
Přeloženo do češtiny : Církev, přestože káže morálku, je docela nemorální spolek a nemělo by nám to vadit.
Že prolhaní poslanci , pomocí lži ("u poslanců je to jasné") prosadili restituce ,církvi nevadí.
"Pane Kuchejdo,
to že se dva katolíci dopustí nepřesného tvrzení/omylu/lži je možné. Církev není továrna na svaté a neomylné.
U poslance je to snad jasné, ke kardinálu Vlkovi jenom upozorňuji, že je od dubna 2010 v penzi, tzn. jeho názory a vyjádření mají v současné církvi asi takovou váhu, jako nápady Václava Kaluse."
Pane Silný, nevím, jestli existuje podzemní církev, ale vím že existují skvělí a přemýšlivý kněží. Vygůglujte si Václava Umlaufa. Ovšem současná "matka církev" by tyhle děti nejraději viděla v hodně hlubokém hrobečku.
Za okolností k moci se deroucí komunistické diktatury se jednalo o snahu potlačit svobodu vyznání a postupně církev marginalizovat a zlikvidovat.
Ale pokud by vyvlastnění všech těch lesů a polností patřících církvi z dob středověku provedl zcela demokratický režim, který by nijak nepotlačoval svobodu vyznání, jen by tu svobodu každý věřící musel prostě platit ze své kapsy, pak se přiznám bez mučení, že s tím bych problém neměl a za krádež bych to nepovažoval.
Proto také z hlediska principů moderního sekulárního státu těžko vnímat církevní restituce jako akt spravedlnosti, když se zároveň jedná o návrat k dědictví feudalismu.
Krédo je terminus technicus pro vyznání víry. Křesťané jich mají celou řadu; nejdůležitější jsou Apoštolské vyznání, Nicejské vyznání a Nicejsko-konstantinopolské vyznání (viz třeba příslušná hesla na Wikipedii).
Zapomněl jsem dodat (a děkuji, že jste mě na to přivedl), že k jádru křesťanství pochopitelně patří i Desatero.
Tedy: křesťan, který ukradl milion, hrubě porušil Desatero. Můžeme říct, že je to zloděj, lump, pokrytec, špatný křesťan... (a co nás tak ještě vůbec napadne).
Ale nepřijde mi správné říkat, že to "vlastně ani křesťan není". Jak vidíte, jde mi o záležitost jazykovou, nikoliv etickou nebo teologickou.
Ctím zkrátka anglosaskou tradici zdravého rozumu a přirozeného jazyka - ke které kromě C. S. Lewise patří třeba i George Orwell, jedna z největších postav demokratické levice.
Tvrzení v bodu 3 je popis relativně pravděpodobného vývoje. Další 2 body jsou tvrzení zčásti nesrozumitelná a zčásti nedoložená. Např. bod 1 lze číst i takto: Protikatolická rétorika připravila socdem o určité množství voličů (ale to nevylučuje, že větší počet voličů ji naopak přihrála).
Ostatně, tady nejde vůbec o mě a o to, co si přeji já.
Myslím si, že je to v zájmu samotných církví, oslovovat i ateisty. Jinak se to může tak do deseti, dvaceti let podařit třeba muslimům, pokud budou o něco chytřejší. O budhismu ani nemluvě.
Ale možná vám to nevadí...