Referendum o daru státu církvím
Jiří SilnýPřestože procedura vyhlášení referenda k otázce vydání majetku církvím na základě církevních restitucí je na dlouhé lokte, je významné, že se taková úvaha objevila a že se o možnosti referenda bude diskutovat.
V předvolebním zápalu slibuje KSČM, že bude prosazovat konání referenda k otázce vydání majetku církvím na základě zákona „o zmírnění některých majetkových křivd“ a nevylučuje to ani ČSSD, i když ta dává spíše přednost jednání s církvemi o snížení finančního plnění a přísné kontrole, zda jsou pozemky a budovy vydávány na základě nesporných nároků.
Pravděpodobní levicoví vítězové voleb zřejmě prosadí konečně zákon o referendu, na který občané čekají už od schválení české Ústavy. Pravicové strany ODS počínaje a TOP 09 konče, které mají plná ústa demokracie, dosud spolehlivě všechny návrhy na zákon o referendu v Parlamentu smetly ze stolu.
Pokud by se první referendum podle nového zákona konalo právě k otázce tzv. církevních restitucí, mělo by to jistě svou symbolickou hodnotu. Vedle snahy prosadit na českém území americkou vojenskou základnu, patří právě církevní restituce v současné podobě ke kauzám, na kterých se arogance pravicových stran pohrdajících občany ukázala nejzřetelněji.
V obou případech bylo dobře známo, že naprostá většina občanů je proti. V případě radaru veřejnost v čele s hnutím Ne základnám dokázala z kauzy udělat politikum a v době, kdy neměla pravice v této věci jistou většinu, došlo k odsunutí hlasování a všechno vyřešil nástup prezidenta Obamy, který plán zrušil.
Sám návrh na konání referenda je samozřejmě jen populismem, zvrátit restituce by už bylo možno jen protiprávně, resp. nějakým novým znárodněním.
Proč je špatný? V první řadě protože spojuje dohromady restituce a nový začátek. Peníze dostanou církve, kterým nikdo nic nezabavil (v době zabavování neexistovaly) a jiné jsou z něj vyňaty, ačkoliv jim něco zabaveno bylo. A zároveň je obhajován jako restituční (i Vámi) a počítá s majetky roku 1948.
Nevím, jestli je vyrovnání na základě chybného zákona "dar", nebo je to jen demagogie. Taktéž nevím, zda je konfiskace bez náhrady "krádež", nebo to je jen demagogie. Nicméně církve dostaly náhradu ve formě závazku vyplácet mzdy duchovních-což se dělo. V takové situaci bych o kradení opravdu nemluvil.
Chcete otevřenost? Budiž. Pokládám za skutečnou drzost, že se Katolická církev uchází o majetek nabytý za feudalismu. Systému, který aktivně pomáhala udržovat, a který byl ve svých nejhorších podobách stejný nebo dokonce horší než nejhorší podoba vlády KSČ. Na tento majetek si nemůže činit morální nárok (právní nemá kvůli retroaktivitě).
A k některým vašim drobnějším argumentům:
Myslím si, že stát by měl podporovat nejen všechny neziskovky (církevní i sekulární), dbát o údržbu historických památek (bez ohledu na vlastníka) a podporovat i církve jako takové (patří do společnosti, z důvodů historických i jiných). A na oplátku mít právo kontroly (které by vlastně měl mít tak jako tak). Odluka církví od státu je asi tak proveditelná, jako odluka firem. Vždy se budou ovlivňovat. Jde o to, jaké ty vztahy budou. Neměly by být na základě ekonomického lobbingu, jevu který nepřijatelně zvýhodňuje vlastníky.
To by bylo tak vše.
Nemyslím, že je také přesné argumentovat feudalismem - tituly nabytí majetku byly různé, někde šlo o sbírku, donaci, odkaz atd., ne náhodou některé řády argumentovaly, že třeba na charitativní zařízení udělaly sbírku, postavili budovu, tu pak komunisti sebrali, teď v ní platí nájem, a ještě jim někdo říká, že jde o "dar", ne-li "krádež" (plete se, kdo koho okradl). Těch pozemkových reforem už byla předtím celá řada, a v r. 48-49 už šlo o 100% konfiskaci zbytku, přitom nevím, o co by šlo opřít, že právě církve by neměly mít žádný majetek a lépe je takovému majetku ve státních rukou.. Buďme upřímní - vadí nám katolická církev, za všech okolností, a jsme tak na jedné lodi s komunisty, jejichž kroky hodláme i vášnivě obhajovat.
Jestliže souhlasím s restitucemi, neznamená to ještě souhlas se způsobem, jakým prováděcí zákon byl schválen. Nicméně, na vině jsou tu také levicové vlády, které restituce, jejichž provedení bylo schváleno již v r.1990, měly dotáhnout do konce. Tím se také podepsaly na zákoně o provedení restitucí, který nakonec prosadila pravice za nechutného podlézání kardinála Duky prezidentu Klausovi a celému pravicovému spektru.
Tím si katolická církev samozřejmě nemálo ublížila. Vina, že to takto dopadlo, leží však jak na pravici, tak na ČSSD.
Jinak bych stejně jako pan Potměšil zdůraznil, že žádný zákon by pro naši veřejnost, která je spojitě od roku 1918 vychovávána k nenávisti vůči katolické církvi, nebyl dobrý.
Jiří Vyleťal
Slib referenda o církevních restitucích přichází s křížkem po funuse.
Ústavní soud si pomohl konstrukcí, že tzv. finanční náhrada v sobě obsahuje jak prvek kompenzační, tak vůči ostatním církvím vyrovnávací. Jaksi neřeší, že se "vyrovnání" týká ne všech, ale jen vybraných církví, těch, které aktuálně pobírají příspěvek na duchovní, asi to z hlediska náboženské neutrality státu a rovnosti občanů před zákonem nevadí.
Těžko půjde zasáhnout do vlastnictví už nabytého majetku, leda že by EU shledala, že se jedná o neoprávněnou veřejnou podporu.
Stát může teoreticky snížit finanční příspěvek církvím, ale je otázka, jestli to nekoliduje s ochranou již nabytých práv.
Takže asi jediné, co zbývá, je apelovat na církve, aby ty peníze použily hlavně na sociální účely.
Děkuji i panu Potměšilovi. Taková upřímnost se hned tak nevidí. Přímo napsat, že nezáleží na zákoně, o kterém se diskutuje. Určitě se najde dost těch, kterým by i francouzský restituční model připadal příliš vstřícný. Ale nevím, zda tu nedochází k tomu, že by někdo podle téže logiky obhajoval výdej jakéhokoli majetku na požádání.
Ale teď trochu věcněji:
Moc nechápu, proč pan Potměšil píše "právě církvím". Konfiskace přece postihly i jiné vlastníky.
Také mi vadí ten zmatek v právních nárocích. Restituce obecně byly v mnohých zemích mnohem menší, ve Francii neproběhly vůbec. Vyvlastnění proběhla v souladu s tehdejším právním řádem. Říci, že byly protiprávní, je retroaktivní. Jediný nárok na restituce je nárok morální-a ten skutečně nemohu pociťovat vůči někomu, kdo svůj majetek nabyl před rokem 1848. Maximálně kdyby dokázal, že to dostal od lidí třetího stavu. Jinak ne. S tím, je li to církev, rodina, či firma to nemá co dělat. To je můj názor-někdo může mít jiný. Ale právě proto je to politikum.
K panu Frňkovi se snad ani není třeba se vyjadřovat. Mluvit o laskavé péči státu může vskutku jen hyena. Tohoto sousloví použil ale jen pan Franěk sám (nevyvozujte z toho prosím nikdo žádnou urážku, je to jen trochu neobratná formulace). To že byl někdo poškozen kvůli členství v nějáké organizaci, vytváří přeci závazek vůči němu, ne kvůli té organizaci.
Ještě ke starším návrhům: Neznám je. Možná byly ještě horší (ale také nebyly přijaty), možná byly lepší. Ale žádný asi nemohl být dobrý, když se nikdo neobtěžoval získat pro některý z nich širokou podporu v řadách opozice-bez toho může být závazek takovéhoto druhu legitimní jen těžko.
Také si myslím, že referendum nemá už smysl a to, jestli další jednání mezi státem a církvemi k něčemu povedou, se uvidí.
Ale způsob prosazení nároků církví a jejich rozsah a rakce církevních představitelů na jakoukoli kritiku podsatně
přispěly k polarizaci společnosti a ke snížení důvěryhodnosti církví a proto je o tom třeba dál mluvit. Třeba se dá něco napravit?
To, že církve vedly kapaň za navrácení majetku pod heslem "co bylo ukradeno, musí být vráceno" nebylo ani korektní ani důstojné. Proto je třeba připomenout, že církve, na rozdíl od jiných, určitou kompenzaci dostávaly i když to nebylo dostačující a financování představovalo nástroj kontroly. (O laskavé péči státu tady psal jen pan Fraňěk.)
To, že byly církve zejména v době stalinismu krutě pronásledovány je také fakt. Stejně byly pronásledovány statisíce lidí, kteří nikdy žádné odškodnění nedostali a stovky organizací režim vůbec nestrpěl a prostě zanikly.
Osobně jsem byl přívržencem daňových asignací, navrhovaných v devadesátých letech, s jejichž pomocí by bylo možné financovat nejen církve ale i ostatní občanské organizace. Dopadlo to jinak, církve chtěly vlastní řešení.
Jestli pomůže apelování na církve nevím. Vždyť se ve všech kostelech každou neděli nebo i častěji čte Bible - a jak zpívali V+W, tam to všechno je. Změna smýšlení a posun hodnot od mamonu ke spravedlnosti a k lásce k nepřátelům může přijít jen zevnitř. Někdy je problém i s tím pochopit, kdo jsou skuteční nepřátelé.
A možná napomůže mnohým z hlubokého studu za zdejší kulturní/civilizační zaostalost..............řekl bych.
Zvlášť poučné budou příspěvky pana Fraňka, které svým mícháním věcných připomínek s agresitivtou a denuncičními výpady dobře reprezentují církevní kruhy, kvůli kterým má tolik našich spoluobčanů k církvím odpor.