Čtyři členové Ústavního soudu považují zákon o restitucích za protiústavní
Vratislav DostálÚstavní soud v pondělí většinou jedenácti hlasů rozhodl, že církevní restituce nejsou protiústavní. Odlišné stanovisko měli pouze čtyři členové Ústavního soudu: Pavel Rychetský, Jaroslav Fenyk, Vojen Güttler a Jan Musil.
Ústavní soud v pondělí podle očekávání rozhodl, že církevní restituce prosazené a schválené koalicí ODS, TOP 09 a LiDem nejsou protiústavní. Většina pléna Ústavního soudu přitom shledala jako protiústavní pouze jediné ustanovení zákona, v němž se mezi skutečnostmi, které se považují za majetkovou křivdu, mimo jiné uvádí znárodnění nebo vyvlastněním majetku bez vyplacení spravedlivé náhrady.
Plénum Ústavního soudu dospělo k závěru, že je nezbytné v tomto ustanovení zrušit slovo „spravedlivé“, neboť v kontextu celé věci není zřejmé, jaká výše náhrady by byla považována za spravedlivou a podle jakých měřítek (zda dobových nebo současných) by se měla hodnotit, a navíc je nepřípustné, aby o tom, zda náhrada byla spravedlivá či nikoliv, rozhodovala povinná osoba. Ústavní soud podotkl, že rovněž v předchozí restituční legislativě se spojení „spravedlivá náhrada“ nevyskytovalo. V ostatních částech byl návrh zamítnut či odmítnut.
Ústavní soud především odmítl, že by byl zákon přijat v legislativní proceduře, která dle navrhovatelů byla neústavní. Ústavní soud odmítl námitky týkající se skutečnosti, že o návrhu zákona nebylo Poslaneckou sněmovnou hlasováno ihned na první schůzi následující po vrácení Senátem. Ústavní soud poznamenal, že lhůta stanovená v jednacím řádu Sněmovny nemá ani věcnou ani časovou spojitost s vlastním rozhodovacím procesem poslanců.
Odlišné stanovisko k rozhodnutí Ústavního soudu uplatnili jeho čtyři členové: Pavel Rychetský, Jaroslav Fenyk, Vojen Güttler a Jan Musil. Všechna čtyři stanoviska redakce Deníku Referendum zveřejnila. Předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský považuje za zásadní námitku skutečnost, že zákon o restitucích zcela ignoroval dosud platnou právní úpravu podle zákona o zabrání velkého majetku pozemkového z 16. dubna 1919 (zákon o první pozemkové reformě).
Podle mého názoru za tím musí být nějaká tajná dohoda.
V souvislosti s tímto postupem ÚS byly částečně zklamány naděje do erudice nových soudců jmenovaných Milošem Zemanem s výjimkou Jaroslava Fenyka. Zdá se, že prezident v církvích spatřuje natolik mocný subjekt, že patrně z taktických důvodů vyslal koncem května signál ke smíření se se stavem nastoleným restitučním zákonem a v projevu na sjezdu Rady seniorů 17.5.2013 apeloval na církve, aby získané prostředky nepromarnily a budovaly hospice (což na druhé straně může znít jako hořký sarkasmus).
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=v0xvpjsN-aI
Zemanův příklad nabádá, aby jednak instituce určené k vydávání majetku nekonaly neuváženě, ale vydávaly jen na základě doložených vlastnických poměrů, a také aby se lidé v církvích ptali svých duchovních a hodnostářů, jak hodlají s majetkem naložit a nedovolili jeho promarnění.
Například ČCE chce peníze ukládat do tzv. perzonálního fondu (na horší časy), což je při současné inflaci, která naspořené peníze znehodnocuje, poněkud pošetilé.
Takže majetek se "vrací" de facto elitním klubům. Možná opravdu budou chtít budovat hospice. Uvidíme.
A uvidíme, co přinese zítřek, i v těch ostatních věcech.
Spousta menších církví začínala jako církve obyčejných lidí a dneska je to samý intelektuál a podnikatel, nevím, jak je to možné. Že by přece jen nějaká internalizovaná etika? A pak je najednou práh pro ty obyčejné vysoký, necítí se dobře.
Co přitáhne nějakého intelektuála občas do církve? Přese všechno si myslím, že společenství, alternativní altruistické možnosti seberealizace. A v lepším případě vydrží a zůstanou, protože se v tom společenství setkají s živým Kristem Pánem, pak jsou schopni ustát lecjaká zklamání z reality církve.
Zažila jsem v minulých dnech strašně pozitivní zkušenost církevního společenství, jsem z toho ještě teď vedle. I když její součástí byla zároveň i konfrontace s těmi nejtemnějšími stránkami církve.
"Obyčejní" lidé, kteří nikdy nechodili ani do náboženství, cítí při vyslovení slov "církev" nebo "náboženství" jakýsi vnitřní stud. Nemají k nim důvěru. Alespoň tak to Z. Nešpor tvrdil, paní Kubíčková. Patrně to bude něco nepřekonatelného.