Porod jako měřítko demokracie
Adéla HořejšíSoud rozhodl, že rodičky mohou vyžadovat péči nemocniční porodní asistentky u domácího porodu. Toto rozhodnutí reaguje na stav, kdy v ČR není dostupná péče soukromých porodních asistentek. Je tedy dalším krokem ke skutečně svobodné společnosti.
Máme velké štěstí, že můžeme žít v době, v níž jsou demokratické principy považovány za hodnotu. Lidská práva a svobody jsou obsaženy v zákonech nejvyšší právní síly, jsou nezpochybnitelné. Tolik teorie. Skutečný obsah jim totiž můžeme dát pouze my, tedy každý jednotlivec, který je svým životem naplňuje a aktivně o ně usiluje. Jinak se součástí našeho života nikdy nestanou. Jsme raná demokracie a svobodu, respektive odpovědnost, nemáme tedy zvnitřněnou, musíme se jí učit, musíme ji hledat. Ukazuje se, že dvacet let vytváření rámce pro život založený na demokratických principech zatím k naplnění těchto principů nestačí; během této doby jsme byli schopni, byť leckdy s potížemi a přešlapy, definovat formální právní znaky demokracie. Nyní, když nastává čas abychom my i stát svým jednáním tyto formální znaky naplnili a dali jim tolik potřebných obsah, se ukazuje, že totalitní mechanismy stále přetrvávají nejenom v každém z nás, ale i v systému jako celku a že je snadné je následovat.
Tvůrci všech totalitních režimů vědí, že totalita ke své existenci potřebuje jedince vnitřně nesvobodné, takové, kteří podléhají davu, neboť nenesou vlastní odpovědnost a vítají tak dogmata, která jsou jim předkládána, a jednají pak, zdánlivě nevinní, se všemi hrůznými důsledky. To je také důvod, proč se všechny zločinné režimy soustředily na oblast porodnictví jako nástroje regulace lidské psychiky, která určuje následné bytí. Jak nacisté, tak komunisté dobře věděli, že když okamžik zrození odlidští, dítě oddělí od matky a přetnou tak základní existenční vazbu, vytvoří jedince bez bazální jistoty a svůj život tak může odevzdat jistotě náhradní, je snadno manipulovatelný. Návyky totalitních epoch přetrvávají v oblasti porodnictví dodnes, společnost je tradičně o jejich prospěchu přesvědčována na základě lživých informací a skrze manipulace se strachem.
V tomto ohledu a v této době lze vnímat rozhodnutí Městského soudu v Praze jako přelomové a ojedinělé. Soudní moc vyslala rodičkám a budoucím matkám jednoznačný signál, že stát stále hodlá dostát svým povinnostem, ke kterým se ústavními zákony zavázal, a hodlá jim umožnit svobodnou volbu místa a způsobu porodu. Stejně jednoznačně soud státu naznačil, že po letech ignorování legislativního zajištění domácí porodní péče a právního i faktického vytlačování péče porodních asistentek ze systému veřejného zdravotnictví, je zapotřebí se k této problematice postavit ústavně konformním způsobem. V názoru soudu nejde o to, aby rodičce poskytla péči v domácnosti nemocniční porodní asistentka, která k tomu často ani nemá potřebnou kvalifikaci, jde o to, aby samostatné a kvalifikované porodní asistentky mohly po právu péči poskytovat a aby zároveň rodičky dostaly péči, na niž mají nárok.
Stát této péči dlouhodobě brání, porušuje tak ústavní i komunitární právo a ve svém jednání je podporován gynekologicko-porodnickou společností. Porodníci zaštítění autoritou státu sledují své vlastní zájmy. Mluví o bezpečí dětí, myslí však prospěch svůj, udržení mocenského postavení. Mluví o nejlepší péči, myslí tím však svou péči. Používají jednoduché a srozumitelné věty, které společnosti, jež není zvyklá přemýšlet, dobře znějí a zbavují ji nutnosti dále se ptát. Proto přemýšlejme, ať se, parafrázujeme-li Karla Havlíčka Borovského, vratká bárka rozumu, houpající se mezi nebem pověr a mořem zvyků, nepotopí.
Péče porodních asistentek je pro zdravou rodičku optimální, šetrná a nejbezpečnější, jak vyplývá z rozsáhlých výzkumů našich západních sousedů. Místo lékařů je u řešení patologických stavů. Tyto závěry a praxe západních zemí jsou ignorovány, někdy dokonce popírány. Například bývalý prodavač lyží, dnes expert poslanecké sněmovny na zdravotnictví, Boris Šťastný, je toho názoru, že porodní asistentka je něco jako jeho asistentka v kanceláři, jiní vrcholní představitelé Ministerstva zdravotnictví otevřeně šíří názor, že děti patří státu. Bohužel to není tak úsměvné, jak by se na první pohled mohlo zdát, tito lidé mají moc a rozhodují o našich životech a naše životy chtějí kontrolovat. Právo je devalvováno, a to již neohrožuje jen zainteresované, ale celou společnost.
Soudkyně Městského soudu, Dagmar Stamidisová, svým odůvodněním právo narovnala, pomohla navrátit demokracii obsah. Nyní je na nás, jak s touto nadějí naložíme, a zda se jako první z posttotalitních států zařadíme po bok zemí se skutečnou svobodou.
Další nebezpečný argument je to snižování Šťastného kvalifikace - kdo z nás je opravdu plně kompetentní expert na různé věci, které se týkají našeho života? A znamená to, že na ně nemůžeme mít relevantní názor? Ostatně, právě těm doktorům se expertnost dá těžko upírat...
Argumentace výzkumy ohledně domácích porodů vázne - výzkumy prokázaly jen to, že se komplikace (nikoli ale u prvorodiček!) doma a v porodnici vyskytují se stejnou pravděpodobností. To, že stejná komplikace je doma fatální a v porodnici banální maminkám již nikdo neprezentuje. Každý zkušený (i nezkušený) lékař vám řekne, že existují během porodu situace, kdy nelze dítě zachránit, aniž by bylo okamžitě na nemocničním porodním sále. To doma nezajistíte, dopředu to nemůžete vědět a na převoz již může být pozdě. A právě k tomu potřebujeme expertní institucionální ochranu, na to si lékaře a porodnice platíme a podporujeme.
Jsem proto proti domácím porodům, které vidím jako trochu sobeckou (a hlavně "trendy") tendenci ze strany matky vůči dítěti. Naopak, podporuji maximální humanizaci a individualizaci péče v porodnicích, sem by měly humanističtí aktivisté svou energii soustřeďovat.
Mimochodem váš výrok o sobeckosti matek nemůže obstát. Některé matky si naopak myslí, že dělají pro dítě to nejlepší, co mohou udělat. Kdo je přesvědčí, že ne? A i kdyby matka chtěla svobodu hlavně kvůli sobě, proč by ji neměla mít? Není snad na prvním místě člověkem a pak teprve matkou? Opačný názor měl Konfucius, patron konzervativců.
Co se týká diskuze k tématu článku, rozrostla se mi odpověď tak, že ji upravím pro svůj sloupek, který vychází ve středu. To ovšem nebrání tomu, abychom se tady nejprve na to téma trochu pohádali. Text, pod kterým diskutujeme, sice vychází z radikálních pozic a na ty, kteří se tématem nezabývají může působit jako za hranou, přesto se s ním ztotožňuji.
Současná situace v porodnictví je totiž taková, že sama pro sebe nyní považuji porod doma za bezpečnější variantu. A to jsem dříve věřila doktorům tak, že jsem při prvním těhotenství ani nevěděla, že mám v břiše kromě dítěte také nějakou plodovou vodu. Nepovažovala jsem za nutné se informovat, měla jsem zato, že to porodníci za mě nějak vyřeší, že to přeci vědí nejlépe. Až srážka s realitou českého porodnictví mě přivedla k tomu, že jsem si o daném tématu něco přečetla a začala se informovat. V případě mých dvou porodů vznikly komplikace právě proto, že jsem rodila v porodnici. Doma by se to nestalo. Kdyby zde mohly pracovat samostatně PA (ať už v porodnicích nebo v domácnostech) zlepšila by se přirozeně i péče v porodnicích.
Srovnání s týráním a zanedbáváním péče je zajímavá, protože vyvolává otázku, co to vlastně zanedbávání péče a týrání je. Na to mají různí lidé odlišné pohledy. Osobně mi třeba nevadí, chodí-li něčí děti po bytě nahé, jsou špinavé a myjí se jen občas, zato doslova trpím, když vidím nějaké rodiče nutit své děti do jídla. (Čímž vůbec nenaznačuju, že bych ty děti rodičům odebírala, jen si myslím, že to pro ty děti není dobré.) Řada lidí by to ale třeba vnímala právě naopak.
Odvolávání se na odborníky je sice cesta možná, ale v reálu to dopadá tak, že si každý najdeme toho svého odborníka, který podepře naše stanovisko. Takže je můžeme buď vytahovat z rukávu nebo se pokusit diskutovat o věcech, které se nás bytostně týkají na základě svých vlastních znalostí a zkušeností.
To, že stát se záměrně snaží udržet nad porody kontrolu, je sice také pravda, ale nesmysl je, že by to bylo z těch důvodů, které uvádí autorka. Ať už šlo o kterýkoliv stát.
Mně připadá otázka paní Hájkové naprosto zásadní a domnívám se, že děti mají vychovávat rodiče. Pro mě svoboda jednotlivce klišé není.
A tady je kořen toho možného konfliktu rodiči a státem. Obě strany jsou přesvědčené, že pro blaho dítěte je potřeba určitým způsobem jednat, ale neshodnou se.
Myslím si, že není špatně, když se společnost (reprezentovaná v našem případě státem) o své členy stará a snaží se kodifikovat určitá pravidla. Je však špatně, když jsou ta pravidla nastavena tak, že už vlastně skoro nikomu nevyhovují, někoho nespravedlivě zvýhodňují, někomu práva zbytečně upírají. Co se týče týrání dětí, mělo by být měřítkem, zda dané chování dítě poškozuje nebo ho vystavuje vysokému riziku. I mezi lékaři je řada takových, který "blahodárnost" očkování značně relativizuje, hlavně s ohledem na jeho načasování. Očkovat čerstvě narozená miminka a velmi malé děti je skutečně obrovské riziko (zde mluvím z vlastní neblahé zkušenosti). Pokud by byla i jiná možnost, než očkování buď přijmout, nebo odmítnout, to znamená například posunout o 2, 3 nebo 5 let, podle zdravotního stavu dítěte, určitě by řada rodičů reagovala jinak a přivítala by to.
Dnes už vím, že stejně jako existují lékaři svědomití a vzdělávající se, jsou i takoví, kteří by klidně mohli vydělávat u pásu a pokud jim farmaceutické firmy nabídnou za přijatelnou odměnu cokoli, ani je nenapadne ptát se, zda je to pro děti bezpečné. Tolik k "odborníkům". A stejné je to i s těmi porody, pravda je někde mezi. V každém případě by prospělo o problému více jednat a snažit se u obou přístupů minimalizovat riziko, prostředí i systém v porodnicích zlidštit a při porodech doma být ostražitější a snažit se dopředu co nejlépe promyslet strategii při komplikacích.
A evropské právo je v tomto případě i naše právo, leda že bychom vystoupili.
Možná že k debatě by se spíš hodila otázka, jestli je porod opravdu nemoc, která vždy vyžaduje lékařskou péči.
Že má žena právo zvolit způsob porodu, je správné, nejsem si však jista, zda diskutovaný text je vzhledem ke své šroubovanosti a vyhraněnosti tím pravým ořechovým přínosem k debatě o domácích porodech.
Když se podíváte na nesmyslnou paniku kolem ptačí chřipky a očkování proti ní, které nejvíc odmítali doktoři, pak si můžete udělat obrázek o tom, jak to vypadá s jinými "léky".
Ale když někdo věří bílým šamanům, OK
Ženy mají k domácímu porodu nejrůznější důvody. Někdy to bývá alternativní životní styl. Chápu, že mnohým lidem tahle věc "leze na nervy", protože se to dřív nevyskytovalo a někdy to zachází až do absurdit, ale tohle není věc, kterou lze zakázat. To není jen móda, nad níž lze mávnout rukou, někteří tomu bezvýhradně věří. Sladit zájmy společnosti se svobodou jednotlivce může být, jak se ukazuje, někdy docela problematické.
Lékaři se taky nemohou divit, že ztrácejí důvěru u lidí. Nespolčují se třeba někteří s nich s lékárenskými giganty proti zájmu pacientů? I leccos jiného se jim dá vytknout.
Svoboda novorozence je (fatálně) omezena svobodou matky, když dojde při porodu doma ke komplikaci, kdy bez rychlé pomoci na specializovaném sále dítě zemře. Pane Škabraho, z předporodních vyšetření nelze porodní komplikace dostatečně odhadnout! Takže váš návrh bohužel by v mnoha případech nic nevyřešil. To je právě úskalí porodnictví, které si porodníci velmi dobře uvědomují a sami zažívají zkušenost nejhorší - smrt dítěte. Kdo určí hranice, kam až stát má zasahovat? Společnost, společenská dohoda, vůle, smlouva. Podobně jako v případě sociálního státu po 2. světové válce.
Svoboda bez rámce zaručeného státem a bez přihlédnutí k názoru expertů nás vede hodně daleko do středověku. Podobnost s domácím násilím byl jen příklad, kam až se můžeme dostat, když stát prostřednictvím specializovaných institucí nebude nijak omezovat svobodné rozhodování.
Myslím, že se v debatě skutečně hodně rozděluje na dobro a zlo. Často z toho lékaři vycházejí jako ti špatní, ti kteří nás chtějí omezit, porobit, vydělat atd. Běžný lékař nechce ani nemůže vydělat na nás prostřednictvím zbytečných vyšetření, jak o tom píše pan Tožička. Je omezen paušály pojišťovny a je placen podle tarifního platu a fixních příplatků. Má šestileté vysokoškolské vzdělání, čtyřleté specializační vzdělání a další roky zkušenosti s širokým spektrem případů, včetně těch nejsmutnějších. Když nám před operací vysvětlí zákrok, je nesrozumitelný. Když nám nevysvětlí nic, je to špatně.
Fanatismus a totalita "svobody" je dnes přítomna v celém porodnictví a pediatrii. Paní Srbová, tam kde zrušili povinné očkování, se začaly znovu objevovat nemoci, které jsme celá desetiletí z praxe neznali. Zajímavé, že se pod pláštíkem "svobody pro matky a rodiče" se propaguje i kojení za každou cenu, přestože jsou matky, které mají geneticky málo mateřského mléka. Tyto zkušenosti našich babiček jsou veřejně popírány a matky nuceny do kojení na úkor zdraví dítěte a psychického zdraví matky. Moje profesionální zkušenost z jedné baby-friendly porodnice. I toto se propaguje podle světových a evropských deklarací na podporu kojení.
A ještě k lékařům - kdysi patřilo k lékařským povinnostem vykonávat i osvětu. Možná to patřilo i k jejich stavovské cti. Tmářství se přece nedá čelit zákonem. Mají se snažit lidi přesvědčovat.
A ještě rafinovaněji lidskoprávní právníci, typu Candigliota. Samozřejmě dobře vědí, že jakýkoli reverz podepsaný rodičkou nemá platnost ani použitého toaletního papíru, neboť okamžikem porodu v rizikových podmínkách je novorozenec občan jako každý jiný, s veškerými nezadatelnými právy, zejména trestním zákonem vymáhaným právem na náležitou zdravotní péči poskytovanou za odpovídajících podmínek a s příslušným vybavení. A že nešťastníkovi který by v momentálním pomatení mysli na něco takového přistoupil, před soudem nepomůže ani svěcená. A sama ho tam neopomene rozcupovat, za vydatné podpory médií informujících o dalším odhaleném a po právu zlikvidovaném vrahovi v bílém plášti.
A teď babo raď, že?
Vůbec mám pocit, že si své příspěvky navzájem čteme dost nepozorně (tedy já reaguji až poté, co si příspěvek přečtu raději vícekrát, abych si byla jistá). Rozhodně nejsem pro zrušení očkování dětí úplně - jak mi nevím proč přisuzujete , já jsem jen na základě svých vlastních zkušeností požadovala citlivější a individuální přístup. Nevím, zda patříte do řad lékařů, připadá mi, že si to berete dost osobně.
Tak jako ve všech oborech, i mezi lékaři jsou na jedné straně jednotlivci talentovanější, zapálenější, snaživější a na straně druhé ..... Absolvování i náročného studia ještě není zárukou, že člověk nabyté znalosti udrží, aktualizuje a dokáže vhodně uplatnit. Při svých častých návštěvách mnoha dětských lékařů jsem se ve valné většině setkala s tou lepší polovinou. Řada z nich dokonce ve své praxi kombinuje standardní metody s metodami alternativními.
Přesto právě na základě "zákonného" povinného očkování (necitlivě bez ohledu na riziko pro novorozence nařízeného státem) řešíme a celý život už budeme řešit řadu zdravotních komplikací.
Máte pravdu, že je někdy velmi těžké vysvětlit pacientovi podstatu zákroku, ale myslím, že i zde jsou někteří lékaři úžasní a někteří ne tak docela.
Abych se vrátila k základnímu tématu této debaty: Myslím, že otázka by neměla znít tak, jak ji mnoho z diskutujících vnímá: domácí porody povolit či nepovolit , ale za jakých podmínek ano a za jakých už ne.
Napsala jste, cituji: "Dítě totiž stát potřebuje maximálně k tomu, aby jeho matce (a tím i jemu) zajistil důstojné podmínky k životu, nevydával je všanc všelijakým exekutorům, různým finančním institucím, korporacím a podobně. Pokud to stát nedokáže, k čemu potom je? "
Právě proto dítě stát potřebuje, aby mělo důstojné podmínky k životu a nevydalo se všanc, ale také všanc některým přístupům pod pláštíkem humanismu, nekritickým bojem za alternatiovní metody, mnohdy za každou cenu, které mohou snadno manipulovatelným rodičům ublížit více, než ony instituce.
Paní Srbová, možná to beru osobně, protože jako nelékař zdravotník jsem se v praxi s některými následky těchto "humanistických" trendů, o kterých mnozí jen filozofují, setkal. Opakuji to, co říká většina zkušených porodníků, že nejhorší pro ně je zkušenost úmrtí dítěte. S tou se bohudík nesetkávám a nerad bych se někdy setkal. Jsou úžasní a špatní lékaři, úžasné a špatné porodní asistentky, stejně jako úžasní a špatní novináři. O černobílém vidění ústavního a domácího porodnictví v neprospěch toho ústavního, jsem tu také psal.
U každého očkování, každého léku, u každého lékařského zákroku jsou vždy rizika komplikace. Otázkou je, zda přínosy pro zdraví populace převažují. A to je odborný problém. Do toho by neměly zasahovat ani farmaceutické lobby, ani zapálení, ovšem nevzdělaní a nezkušení aktivisté.
Otázka většiny z vás, za jakých podmínek povolit domácí porody je komplikovaná hlavně proto, že se případné komplikace vyžadující rychlý lékařský zákrok na porodním sále nedají předem ani odhadnout. Je také otázka, do jaké míry domácí porody nekriticky propagovat. Možná otázka mnohem podstatnější.
když matka říká, že dítě je její, nemyslí tím pochopitelně, že je jejím majetkem. Oko v hlavě je také naše, ačkoliv vůbec není majetkem. Drtivá většina matek určitě dítě opatruje, jako oko v hlavě. Dítě je přece původně součástí matčina těla. I po porodu spolu tvoří takový mikrosystém.
Velice souhlasím, že dítě s matkou tvoří jeden systém, před i po porodu. Není "majetkem" matky ani státu. Stát prostřednictvím svých odborných a právních institutů má zajišťovat onen minimální bezpečný rámec pro zdraví a život obou. Co například matka s laktační psychózou nebo psychózou v těhotenství, která odmítá svůj plod nebo dítě, považuje je za cizí, v pominutí mysli ji napadne dítě usmrtit. I tady platí svoboda rozhodnutí, do které stát nemá zasahovat? Co svobodná matka, která žije sama, sice duševně zdravá, ale má tendenci naletět návrhům různých léčitelů, vykladačů karet apod.? To jsou praktické příklady.
V oblasti lidského zdraví si nejde nevybrat extrémní příklady a vyhrocené situace, kdy jde o život či vážné poškození zdraví. Tím se liší od jiných rezortů, kde se řeší norma a extrémní příklady legislativa těžko zachytí. Každý lékař či jiný zdravotník má při své práci na mysli ony extrémní hraniční příklady, kterým dnes a denně chce předejít. Má to v popisu práce a při zanedbání své povinnosti a péče nese neblahé důsledky.
Bohužel jako nebezpečí při absolutně svobodné možnosti rozhodnutí matky vnímám určitou pseudohumanistickou ideologizaci oblasti zdraví. Každá matka má jiný stupeň kritického myšlení, ohrožena je zvláště, když odborné poznatky zpřístupněny nejsou, nebo jsou zkresleny. Navíc matka je v období těhotenství a po porodu mnohem zranitelnější než kdokoli jiný. Spíš než možnost rodit doma je pro mě důležitější otázka propagace domácích porodů, jak jsem tu již psal.
Jako příklad pseudohumanismu vedle propagace domácích porodů bych uvedl i ideologické prosazování porodů přirozenou cestou a odmítáním porodů císařským řezem, plošné rušení kojeneckých nebo psychiatrických ústavů, omezení nedobrovolných léčebných pobytů akutně duševně nemocných lidí, zákaz dobrovolných sterilizací u lidí trpících sexuální deviací, omezování úplného zbavení svéprávnosti atd. atd.
V obecné rovině otázka zní, jaká míra paternalismu (ze strany státu) vůči občanům je žádoucí. Odpověď nikdy nebude jednoznačná, podle mě se totiž odvíjí od ideologických východisek, na kterých se nikdy plně nesjednotíme (v tomto případě je to de facto spor mezi liberalismem a konzervatismem).
Zajímalo by mě, kdo z aktivistů a bojovníků za domácí porody, kdo z filozofů o demokracii a roli státu zažil situaci, kdy se vyskytne nečekaná komplikace u porodu a je nutná okamžitá intervence na specializovaném pracovišti. Jak se filozofování o demokracii a totalitě vypořádá s touto praktickou situací, která se běžně stává? Obávám se, že to dítě ani matku nezachrání. Nejde o okrajový a záměrně vybraný, ale typický příklad z porodnictví.
Potom chápu i případný požadavek lékařů, jak píše pan Klusáček, aby za tento společenský trend nenesli trestní zodpovědnost. Společnost má samozřejmě právo většinově se rozhodnout, jakou cestou půjde, i když to bude ve vývoji krok zpět. Lékaři však nemusí být v tomto těmi, kdo budou obětními beránky.
Ať už mě budete cejchovat jak chcete, já prostě nedokážu skousnout, že bych hnal matku do nemocnice proti její vůli. Dokud se to dítě nenarodí, měla by mít poslední slovo, je-li zajištěno, že se tak rozhodla předem, poučeně a vědomě a existuje k tomu infrastruktura.
Nevidím jediný důvod, proč by matka nemohla rozhodovat o svém porodu. Stát má chránit právo jednotlivce a poskytovat určité sociální jistototy, pro to si ho platíme, jinak vlastně není k ničemu.
A pravda odborníků ? Kolik toho už bylo napsáno jako kritika vědy jako nového náboženství, které se rozvíjí už od 19. století ? Řada lidí dnes není schopna věřit své vlastní zkušenosti, raděj hledá v časopisech radu odborníka na to, co právě prožívají. To vede samozřejmě k naprostému zblbnutí a neschopnosti být osobnostní, která si sama ručí za svůj život. Devalvace osobní zkušenosti je vidět u celé řady lidí, mnozí už vůbec nejsou schopni sami svou zkušenost reflektovat. Přitom právě zkušenost, sebepoznání, reflexe a schopnost žít svou pravdu je cesta k úplnějšímu lidství.
A co se týče šarlatánství a různých "podivných praktik" - tak věda je sama tím, kdo je vyvolává a to proto, že ačkoliv se staví jako náboženství, jako novověká strážkyně pravdy, nedává žádné odpovědi na smysl existence, na smysl osudu, naprosto neposkytuje nějaký příběhový rámec, v němž by se lidé ve svých životech mohli pohybovat. Řada odborníků jsou fachidioti, které zajímá jen jejich úzká specilizace a zcela ignorují význam svého konání ve vztahu k celku. Jak jinak by mohly být možné zbraně, atomové bomby, koncetrační tábory atd. ? Kdo je vymyslel, kdo je projektoval ? A nejde jen o tyto aplikace vědy, jde i o některé výzkumy. Opravdu má věda právo na svou "pravdu, padni komu padni", kterou se rádi vědci zašťitují, bez ohledu na důsledky toho, k čemu výzkum povede ?
Jistě - lékařská věda nám prodloužila životy. Ovšem jak je to s kvalitou života ? Jak už je pro vědu typické vítězí kvantita nad kvalitou. Pokud můžu soudit podle starší literatury, jako hlasu své doby, kterou rád čtu, tak prožívání života, vztahů, pocit naplnění a smyslu - to všechno bylo v některých dobách mnohem lepší než dnes. Nemám pocit, že bychom v tomto ohledu byli dobou nějakého velkého pokroku, spíše cítím v mnoha důležitých skutečnostech šílený regres a posun lidstva k masové blbosti, nekulturnosti a barbarství.
Můj otec zemřel sám v pokoji pouze s přístroji na které byl napojen. Důvod ? Přesto, že věděli, že umírá, nás k němu nepustili díky chřipkové epidemii. Prostě ho vnímali jen jako tělo, že i jeho duše (nebo chcete-li psychika) měla v té chvíli nějaké potřeby je vůbec nezajímalo. Zvítězil věděcko-byrokraticko-utilitaristický přístup, díky němuž měl můj otec smrt, kterou mu nikdo z nás nepřál, při vzpomínce na ni mám v sobě pořád směs vzteku a lítosti.
Neříkám, že všichni lékaři a vše v nemocnici je ideální. Ale kde to ideální je. Jde mi právě o to, zlepšit kvalitu života prostřednictvím našeho zdravotnictví, které má v tomto jistě velké rezervy. Proto prosazuji humanizaci a individuaizaci porodnic, což samozřejmě chce také více vzdělání a investic do personálu v nich. Mnohé věci byly již za 20 let učiněny, porodnice se hodně zlidštily, je zde spousta alternativ a mrak školených porodník asistentek. Propagace domácích porodů ale tohle neřeší a upíná pozornost jinam. Proč chci napřít pozornost právě do porodnic? Kvůli těm komplikacím doma fatálním, včetně těch případů, kdy těhotenství bylo "bez jediné komplikace", jak píšete, pane Štěpánku. Už jsem to zde ale mockrát psal...
Napsal jste, že "stát má chránit právo jednotlivce a poskytovat určité sociální jistototy, pro to si ho platíme, jinak vlastně není k ničemu." Přesně tak. Včetně práv a jistot těch nenarozených. Tou jistotou pro dítě není rozhodování matky, bohužel, ale stát jej může chránit před nezodpovědností matky a zajistit vyšší pravděpodobnost přežití a zachování zdraví rychlou odbornou intervencí.
Nevím, koho jsem tu "cejchoval", pane Škabraho, ale vypadá to, že "tón" pana Štěpánka vám příliš nevadí...
Matka nechť samozřejmě rozhoduje o svém porodu a ať jí specializované zdravotnické zařízení se zajištěním rychlé pomoci v případě ohrožení života a zdraví obou nabídne širokou škálu možností. Od porodů ve vodě po císařský řez. Ale právě v tom základním rámci, který nejlépe zajišťuje práva dítěte. Každá matka totiž nemá nadprůměrný intelekt, nečte zahraniční odbornou literaturu a nemyslí kriticky. Nemá dostatek "zkušenosti, sebepoznání, reflexe a schopnosti žít svou pravdu", jak píše pan Štěpánek. Zkuste si zajít na těhotenské kurzy, pokud nebudete uvažovat o porodu doma, ale naopak o epidurálu, nejste "IN" a "liberální" skupina vás bude odsuzovat. S manipulacemi se setkáte bohatě.
Zajímalo by mě, pane Škabraho, jakým způsobem je realizováno právo dítěte na život a ochranu zdraví prostřednictvím matky? A co jeho právo na ochranu před jejím neuvážlivým rozhodnutím?
Mimochodem já to vidím šířeji - na vině je celý věděcko-racionální přístup ke skutečnosti, zbožštění takzvaně objektivního rozumu, který nám vládne bez účasti citu. Dochází při něm k tomu, před čím varoval Berďajev už od dvacátých let 20. století - totiž k objektivaci. Záměně člověka jako živoucího subjektu za objekt. V nemocnici a porodnici tak jsme jen objekty - těla. Politikové nás zase přepočítavaj na čísla ve statistikách, dokonce jsou schopni vypočítavat finanční hodnotu lidského života. To je naprostá katastrofa. Problém je už v samotné vědecké metodě - ta považuje za reálné jen obecné, opakovatelné, experimentálně dokazatalné. Naopak všechno jedinečné, neopakovatelné, nedokazatelné zavrhuje jako neexistující. Přitom právě to je často v životě to nejdůležitější. A tohle prosáklo do lidí jako světonázor, jako pravda, podle níž se mnozí chovají. Jen ten kdo zapojí srdce a empatii jen schopen překročit to, co rozum ponechaný sám sobě tak rád plodí - množství zákonů, nařízení, norem atd. - překročit to ve jménu lidskosti, ve jménu jedinečného lidského života a jeho neopakovatelných aktuálních potřeb.
Věda a technika jsou velmi špatná náboženstí, a já doufám, že v této roli co nejdříve, spolu s vládou tzv. odborníků skončí.
Když mluvíte o vědecké metodě, píšete jen o té klasické, experimentální. Ale věda je přece mnohem širší. Zahrnuje metodických přístupů mnohem více, včetně těch, které by se vám jistě zdály lidštější.
My všichni v životě někdy přistupujeme k člověku jako k objektu (např. ve frontě na úřadě), stejně jako k subjektu. Ano, když na mě sestra před porodem dítěte houkla do čekárny větu: "Vy nechcete být u porodu???", přestože jsme se s manželkou dohodli, že nebudu, cítil jsem se jako hodnocený objekt. Nikoli z pozice nemocnice, ale z pozice módního trendu, který se dnes stává náboženstvím více, než samotná věda.
Pokud ženy chtějí rodit doma kvůli špatným zkušenostem z porodnice, vedle hazardu se životem dítěte to navíc systém nijak neřeší. Díky porodnicím a vědě je dnes novorozenecká úmrtnost v promilích, ne v desítkách procent. Úplné uspokojení neopakovatelných aktuálních potřeb a absolutní respekt k jedinečnosti lidského života vám, obávám se, žádné zdravotnické zařízení nikdy nezaručí.
Takový zákon se dá velmi dobře zneužít proti ženám rodícím doma. Nějaké procento dětí se narodí mrtvých, nebo postižených. Pokud se to stane doma, půjde žena k soudu, pokud se to stane v porodnoci, je všechno v pořádku ? Jaké bude to kritérium odpovědnosti ? Podle čeho se určí jestli za postižení dítěte sktutečně může porod doma ? A co ty ženy, které porodí doma, nebo třeba v autě, protože to do porodnice nestihnou včas ?
Slyšel jsem, že v tomto směru je ideální situace v Holandsku - žena rodí doma, ale před domem stojí sanitka, kdyby byly komplikace. Není taková interakce ženy a státního zdravotnictví tím nejlepším řešením místo předpojatého odmítání "novot"?