Školní psychologové: řešení, kterého se nedostává, a navíc není všespásné

Vojtěch Petrů, Fatima Rahimi

Při řešení duševních problémů mladých lidí mohou zásadně pomoci školní psychologové, kteří ale chybí na velké většině škol. Jejich nedostatek zrcadlí celkovou tristní situaci českého školství od základního stupně až po vysoké školy.

Duševních problémů žáků a studentů v posledních letech prudce přibylo. Školní psychologové v nebývalé míře řeší kyberšikanu nebo sebepoškozování. Ilustrace Šárka Motyčková, DR

Postava školního psychologa se do veřejného povědomí začíná zapisovat jako hlavní, prvotní instance, která by měla řešit problémy žáků a studentů s duševním zdravím a pomáhat předcházet jejich vzniku. Kompetence dobrého školního psychologa má dle odborníků spočívat v tom, že dítě s duševními obtížemi rozpozná, dokáže s ním zapříst rozhovor, zmapuje, co ho trápí, odkáže ho na vhodné služby, poskytne krizovou intervenci či doporučí optimální terapeutický přístup.

Dále může poskytnout učitelům návod, jak k takovému žákovi přistupovat a snižovat stres ve školním prostředí. Proto se jeho přítomnost ve školách považuje za důležitý krok k tomu, aby se krajně neuspokojivá duševní pohoda dětí a mladistvých v českých školách začala zlepšovat.

Škola úzkostí: série textů o vážné krizi duševního zdraví v českých školách

Ze všech školáků v Evropě do školy nejméně rády chodí české děti. Čtyřicet procent deváťáků vykazuje rysy střední až těžké deprese. Psychické potíže sice mají často původ v mimoškolním prostředí, ale školy je mnohdy ještě prohlubují. S duševním zdravím dětí se ve školách navíc nepracuje systematicky, psychologů a dalších specializovaných pracovníků je fatální nedostatek. Problém nemá rychlé řešení, ale stát jej navíc ještě ani nezačal systematicky řešit.

Průlomová reportážní série Deníku Referendum zpracovaná redaktory Vojtěchem Petrů a Fatimou Rahimi přináší poprvé komplexní pohled na jeden z nejzásadnějších současných problémů dospívající generace. Mluvili jsme s učiteli, s psychology, s experty z praxe a samozřejmě i se školáky. V sérii poukazujeme mimo jiné i na zásadní a dosud nikde netematizovaný problém způsobu obsazování funkce ředitelů škol. Jak je v Deníku Referendum zvykem, ukazujeme také příklady dobré praxe i cestu k možnému řešení.

V rámci série zatím vyšly následující texty:

×