Stávka škol je reakcí na pokrytectví státní správy

Stanislav Štech

Vláda, která se prezentovala důrazem na vzdělání, si svou nekoncepční školskou politikou a rozpočtovými škrty vykoledovala nejprve stávku vysokých škol a nyní i těch mateřských, základních a středních. Vláda hazarduje s celou generací dětí.

Všechny změny ve školství jsou vedeny klíčovou logikou — ušetřit, nikoli vytvořit podmínky pro kvalitní vzdělávání. Foto FB ZŠ Slovákova Boskovice

Podstatu napětí mezi vládou na jedné straně a pedagogy a odbory na straně druhé lze vyjádřit následovně. Vláda argumentuje celkovými plánovanými výdaji na školství a prohlašuje, že nakonec nedošlo na katastrofální snižování rozpočtu jeho kapitoly, ba naopak rozpočet je malinko navýšen. Školy a odbory zase tvrdí, že o platy a peníze nejde v první řadě, protože podseknutí rozpočtové kapitoly ohrozí kvalitu vzdělávání dětí. A budou stávkovat.

Domnívám se, že současná situace ukazuje na rozpor mezi globálním pohledem — nejen vzdělávací — politiky „shora“ a konkrétní situací v jednotlivých školách. A hlavně hraje roli efekt vyvolaných a pak zklamaných očekávání, stejně jako pocit, že ti dole byli zase jednou „napáleni“.

Jako to platí i v jiných sférách, souhrnných čísel se nenajíš, řeklo by se. Proti letošku by ministerstvo mělo mít o 3,9 miliardy korun víc. Když se na počátku nadsadí snížení rozpočtu kapitoly o 33 miliard, pak přijde v prvním návrhu rozpočtu snížení jen o 11 miliard Kč, aby se pak mohlo argumentovat „navýšením“ při zamlčení míry inflace, nelze se zbavit dojmu, že jde o klasickou salámovou taktiku politiků.

×
Diskuse
MP
November 27, 2023 v 12.27
Nevím, zda je titulek dílo DR, ale je špatně

Stávka není reakce na aroganci státní správy, ale na aroganci politické reprezentace státu -- tedy vlády, potažmo parlamentu, který schválil rozpočet.

V textu Stanislav Štech mluví zcela správně o "nevypočitelnosti státní správy" -- oproti titulku. Tuto nevypočitatelnost způsobují ale jen politická rozhodnutí. Ministr školství, který aktivně prosazuje opatření, jež nutně zasáhnou do rozsahu hodin v průběhu školního roku, je buď zločinec nebo kuriozita hodná vycpání a umístění do Pedagogického muzea Jana Amose Komenského, hned vedle sbírky rákosek (jako další doklad, co ve školstvi nesmí být). On by i ministr, který by byl k takovému kroku vládou donucen a neodstoupil, zasloužil v tom muzeu alespoň pamětní desku s nápisem "Bože, jak hluboko klesl."