Konspirace, nihilismus a reakcionářství. Nabídka katolické církve školám
Jan BierhanzlPražský arcibiskup se vyjádřil k novým rámcovým vzdělávacím programům pro předškolní a základní vzdělávání. Odmítl témata jako dějiny žen, klima a respektování potřeb planety. Navíc žádá, aby právo na základní vzdělání měly jen hodné děti.
Na konci června arcibiskup Jan Graubner připomínkoval návrhy revize rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání, který vypracoval Národní pedagogický institut. Nejvyšší představitel katolické církve má jistě právo — stejně jako další organizace, experti a učitelé — se k návrhu nového kurikula vyjádřit. Bohužel je to ale smutné čtení. Ačkoli se hlava české katolické církve nominálně hlásí ke spravedlnosti a lidské důstojnosti, jediné, co jeho přípomínky nabízejí, je obhajoba konspiračních teorií, nihilismus a reakcionářství.
„Genderová teorie“
V návrhu nového rámcového vzdělávacího programu se vedle výuky velkých dějin klade také důraz na dějiny každodennosti, menšin, mentalit a genderu, tedy zejména dějiny ženské emancipace. Nebyl by to katolický hierarcha, aby ve výuce dějepisu zaměřené například na historii ženských práv hned nespatřil nebezpečnou „genderovou teorii“, která „je mimořádně nebezpečná, neboť s cílem učinit všechny lidi domněle rovnými hodlá popřít největší možnou odlišnost, která mezi živými bytostmi existuje: pohlavní odlišnost“.
Ponecháme-li stranou pravidla myšlenkového vesmíru pisatele citátu, je ironií této kritiky „genderové teorie“, že návrh nového kurikula právě zdůrazňuje specifičnosti — a tedy odlišnosti — ženského boje za sociální a politická práva. Při výuce dějepisu nemá jít o popírání, nýbrž právě naopak ukázku toho, jaké byly rozdíly mezi společenskými rolemi mužů a žen a jak se tyto rozdíly vyvíjely v dějinách. Nelze se ubránit dojmu, že tím, kdo popírá odlišnost ženských dějin a emancipačních snah žen, není domnělá genderová teorie, ale pražský arcibiskup.
Klimatická změna
Graubner se dále vymezuje vůči tomu, aby klimatická krize tvořila jedno z průřezových témat rámcového vzdělávacího programu. Pro toto odmítnutí má dva argumenty.
Za prvé arcibiskup zpochybňuje samotný vědecký konsensus ohledně příčin klimatické krize. „Téma životního prostředí a klimatologie je natolik složité a komplexní, že je otázkou, do jaké míry je vhodné z něj činit průřezové téma, pokud skutečně renomovaní odborníci a vědci z mnoha oborů nejsou schopni najít jednoznačnou shodu na příčinách a následcích složitých a komplexních procesů změn klimatu, kdy i závěry odborného panelu IPCC nejsou vždy naprosto jednoznačné, jak samotné zprávy uvádějí.“
Za druhé odmítá odkaz na „respektování potřeb planety“ jako nepřípustnou personifikaci planety. Člověk podle Graubnera nechrání přírodu pro „personifikovanou planetu“, nýbrž pro člověka.
Takováto frontální kritika zařazení klimatické krize do průřezových témat je extrémní i na poměry katolické církve. Například papež František ve svých ekologických encyklikách naopak z vědeckého konsensu ohledně příčin klimatické změny vychází a hojně využívá metafor, kde planeta země i chudí křičí a volají po spravedlnosti západního bohatého člověka, který globální krizi do značné míry zavinil.
Pokud církev ústy českého primase odmítne i Františkovu duchovní lyriku, která personifikuje zemi a celé stvoření, aby volala po sociální spravedlnosti i udržitelnosti života na zemi, má ještě vůbec dnešnímu člověku co nabídnout? To, co mu servíruje na podnose v tomto dokumentu, totiž není nic jiného než nihilismus: tváří v tvář hrozícímu konci obyvatelného světa odmítá jak vědecká varování, tak náboženský entuziasmus.
Dezinformace a právo na vzdělání
Podobně je tomu i s kritikou potírání dezinformací. Je jistě legitimní a potřebné kriticky zkoumat způsoby, jakými stát i mainstreamová média vymezují oblast relevantních informací a dezinformací — stačí zmínit jako příklad chybějící informace či přímo dezinformace o válce proti Gaze nebo o vítězství levice ve francouzských parlamentních volbách ve vysílání veřejnoprávní televize. Je ale seriózní tuto debatu vést pomocí Dukovy konspirační teorie o „čínském viru“ uniklém z laboratoře?
Pomyslným vrcholem celého mizerného dokumentu je pak skandální návrh na omezení práva na vzdělání kvůli domněle rostoucí agresivitě dětí. „Je třeba revidovat systém, aby právo na vzdělávání bylo sice bezplatné a nárokové, avšak bylo k dispozici pouze dětem a rodičům, kteří nenarušují chod školy a vzdělávání ostatních žáků.“ Tento návrh je v přímém rozporu s Úmluvou o právech dítěte, jejíž článek 28 praví, že smluvní státy „zavádějí pro všechny děti bezplatné a povinné základní vzdělání“.
Jakkoli tedy od pražského arcibiskupa bylo možné čekat posedlost „genderovou teorií“, vyplývající z institucionalizované misogynie katolické církve, jeho dokument k revizi rámcových vzdělávacích programů na českých školách předčil očekávání v jiných oblastech: v nihilismu v otázce klimatické změny a skandálním návrhem na omezení univerzálního práva na vzdělání.
Katolická církev za posledních třicet let nabyla majetek, ale ztratila důvěru české společnosti, jíž se těšila po sametové revoluci. Cestou konspiračních teorií, nihilismu a reakcionářství relevantní hlas v české společnosti ale zpět nezíská.
Myslím, že je třeba rozlišovat.
V arcibiskupských připomínkách jsou výhrady hodné diskuse a také respektu jakožto vyjádření přesvědčení velkého množství občanů (nejen katolický věřících).
a) Stanovisko katolické církve o vztahu sexu a genderu je poměrně trvalé, jasně vyjádřená a mnohokrát kultivovaně zdůvodňované. Jakkoli se s tímto přesvědčením neztotožňuji, nemohu šmahem jakožto tmářství nebo reakcionářství odmítnout například Ratzingerovu úvahu o stvořenosti člověka, která je nezbytnou garancí svobody. Existuje ostatně silná tradice jejího paralelního sekulární vyjádření (excelentně Habermas v závěru Budoucnosti lidské přirozenosti).
b) S myšlenkou, že formulace o boji proti dezinformacím návrhu RVP je špatná a potenciálně škodlivá musím bohužel souhlasit. Jedná se o nešťastnou (jen doufám, že nezáměrnou) konfúzi (1) rozvoje kritické schopnosti dezinformace rozpoznávat (nezbytná a potřebná součást RVP) a (2) závazného rozhodování o tom, co je dezinformace, která do školy nepatří (a ani toto rozhodování do RVP).
Jak ukázala nedávná kauza učitelky hlásající bludy o ukrajinské válce, nemáme ve školství demokraticky přijatelný proces takového rozhodování vytvořený a ministerstvo na jeho vytváření s.re, místo toho cpe alibisticky plevelnou frázi do RVP.
Ta potřeba je dobře viditelná i na příkladu, který rozčílil Jana Bierhanzla. Po určitou dobu nemohl ani odborník, natož laik vyloučit únik viru z laboratoře -- diskuse probíhala intenzivně nejméně rok a pochybení Dukova stanoviska nespočívalo v tom, že by šel proti konsenzu odborné veřejnosti (ten nebyl), ale že tvrdil jedno z možných vysvětlení jako ověřenou pravdu.
A pak je tu rovina, kde není co respektovat a je opravdu smutným signálem o stavu českého katolického kléru:
Arcibiskup podepsal odporný návrh o vylučování problematických dětí ze vzdělání; návrh, který nejen popírá lidskou solidaritu a snad mohu jako nevěřící dodat: křesťanskou lásku k bližnímu, ale také prokazuje nezpůsobilost arcibiskupových pedagogických poradců, kteří by měli vědět o vyzkoušených dopadech, které zavedení této zhovadilosti opakovaně mělo. Přinejmenším by měli znát něco z masy studií o britském příkladu.