Inventura Macronových pěti let: byly o dost lepší, než se na první pohled zdá

Petr Janyška

Mediální obraz Macronova prvního období může budit dojem, že se mu nepodařilo takřka nic prosadit. Realita je ovšem jiná, například Macronovu kulturní politiku může Francii závidět každý. Co lze čekat v jeho druhém mandátu?

Na Macronova bojovného ducha bude nyní spoléhat i celá Evropská unie, jejíž hlubší integrace bude jednou z priorit jeho druhého pětiletého mandátu. Foto Francois Mori, AFP

Viděno zprávami v médiích by se mohlo zdát, že Francie byla po pět let jen zmítána sociálními nepokoji, terorismem a covidem. Při bližším pohledu se ale ukazuje, že i přes to všechno Emmanuel Macron mnoho věcí změnil a zlepšil. A že to nebyly jen kroky nahrávající bohatším vrstvám. Něco z toho by se mohlo hodit i u nás.

Deklarovaný reformátor

Když se v roce 2017 Emmanuel Macron jako meteorit k překvapení mnoha prosadil, byl vnímán jako nová čerstvá krev s tím, že společnost z gruntu zreformuje. K obrazu moderního světa — tak, jak on sám modernitě rozuměl.

Že zbourá různá omezení a zábrany a že učiní společnost rychlejší, energičtější, výkonnější, bohatší, otevřenější globalizovanému světu. Tak trochu anglosaskou, ale na francouzský způsob, s udržením silného státu a centralizované moci. Rád by se viděl v linii velkých reformátorů Francie, Napoleona a de Gaulla.

Jenže na něj nečekalo volné pole působnosti, ale naopak turbulence, které hlubokým reformám nenahrávaly. Uplynulých pět let bylo ve Francii tvrdších než mnohde jinde a Macron k nim někdy přidal i svoji neobratnost.

Žluté vesty, covid, atentáty

Nejdřív přišlo nikým neorganizované, spontánní hnutí žlutých vest, jež trvalo dlouhé měsíce a svou divokostí a různorodostí požadavků připomínalo dávné selské vzpoury, a skončilo teprve s covidem. Mezitím přišla mnohatýdenní stávka zaměstnanců v dopravě proti prezidentově snaze zrušit privilegované důchody strojvedoucích, kdy nejezdilo metro, autobusy a vlaky jen sporadicky.

Potom covid, který Francii zastihl nepřipravenou. Nedlouho před jeho vypuknutím — a před započetím Macronova mandátu — si země zlikvidovala velké zásoby roušek a ochranného materiálu, a část toho, co jí zbylo, potom ještě zpočátku humanitárně poskytla Číně.

Na vlně liberálního přístupu ke zdravotnictví si také dříve podstatně snížila počet nemocničních lůžek, což se ukázalo jako dramatické. A zpočátku zažívala pohromu v domovech pro seniory.

Trvalo dlouho, než se Francie zreorganizovala, zažila velmi přísný a dlouhý lockdown, kdy lidé skoro nesměli vyjít z domu, nakonec ale dopadla lépe než Česká republika. K dnešnímu dni statistiky hovoří ve Francii o 146 tisících zemřelých na covid a o 40 tisících u nás. Země je přitom sedmkrát lidnatější než Česká republika. Dnes se většina Francouzů domnívá, že země pandemii víceméně zvládla a že Macron má na tom svůj podíl.

A nakonec přišla válka na Ukrajině, která mimo jiné způsobila, že se z Ruska stáhlo mnoho francouzských firem a přišly o obrat. A do země přinesla inflaci, fenomén, který Francie po desetiletí téměř neznala.

Oproti svým předchůdcům nemusel Macron čelit vlně masivních islamistických atentátů, jako byl masakr v klubu Bataclan. Nicméně i tak se za jeho období zaznamenalo čtrnáct islamistických atentátů, jež si vyžádaly pětadvacet obětí, včetně podřezaného profesora Samuela Patyho. A francouzské služby údajně dalším šestatřiceti připravovaným atentátům zabránily.

Macron reagoval dost energicky. Přijal řadu opatření a zákonů proti „islamistickému separatismu“, nechal zavřít několik desítek mešit.

×
Diskuse
JP
May 7, 2022 v 10.51

Takže tedy - ve Francii všechno dobré? Má se energický reformátor Macron stát zářným příkladem pro všechny ostatní moderní státy?

Tento výčet jeho úspěchů především na obecně kulturním poli působí skutečně impozantně; ale druhá strana mince je ta, že Francie má v mezinárodním srovnání velmi vysoký státní deficit. Jestliže v roce 2018 byl tento deficit 98 % v poměru k HDP, pak v roce 2022 je tento poměr už 113 %! (Pro srovnání: v Německu je to pouhých 60 %.)

Zkrátka: tyto Macronovy - o sobě bezpochyby pokrokové - programy běží víceméně na dluh; a tento dluh bude jednou nutno splatit.

Tohle a právě tohle je - bohužel - naprosto zásadní problém všech sociálních reforem: napínají, respektive přepínají ekonomické možnosti státu, státního rozpočtu. A není k nalezení nic, čím by tento rozpor bylo možno natrvalo vyřešit.