Podle katolických fundamentalistů žena nemá práva, ale role

Petr Bittner

Kardinál Duka ve svém PR blogu na Aktuálně.cz de facto pokračuje v propagandě extrémního Hnutí pro život. Je nejvyšší čas zbavit české protipotratové hnutí jeho skandálního vlivu.

Duka o ženách nic neví, a jejich perspektivě ze své pozice nevěnuje vůbec žádnou pozornost. Je to ostatně základní nastavení celé hierarchie jeho církve. Argumentuje výhradně o jejich „roli“, protože výhradně skrze ni vnímá celou jejich identitu. Na snímku je Dominik Duka před ostatky svaté Ludmily. Foto FB Svatá Ludmila 1100 let

Když tzv. Hnutí pro život kritizovalo iniciativu, která chtěla distribuovat nouzovou antikoncepci Ukrajinkám znásilněným ruskými vojáky a doporučovalo místo toho „pepřáky a houkadla“, říkal jsem si, že je to dobře.

I širší veřejnost, která třeba tolik nesleduje spory mezi konzervativci a liberály o právo žen na vlastní tělo, mohla vidět, kdo se ve skutečnosti skrývá za eufemistickým označením, které si krade pojem „života“ pro svou PR kamufláž.

A obskurní spolek skutečně zpočátku čelil bezprostřední kritice nejen z řad feministických aktivistů, ale i mnoha svých vlažných podporovatelů. Řada osobností, které v minulosti podpořili kampaň spolku v dobré víře, že jde o podporu mladých nechtěně těhotných dívek, se začala od spolku veřejně distancovat (a to včetně mnohých konzervativců).

Doufejme, že tato kauza se zapsala dostatečně na to, aby příští podobná kamufláž nepřilákala další známé osobnosti a nemuseli jsme celý tento cyklus opakovat. Jednou provždy: Hnutí pro život je fundamentalistická, ultrakonzervativní organizace, která má na ženská práva názory srovnatelné s hnutím Tálibán, a v moderní evropské demokratické společnosti by neměla mít žádný vliv.

Jak ale upozorňuje religionistka Andrea Beláňová, hnutí z veřejného prostoru zdaleka nemizí. Naopak, udržuje si řadu vlivných osob, jeho prospekty chodí po statisících do českých schránek, jeho vyslanci spolupracují s vysokými politiky, pořádají debaty v prostorách Parlamentu atd.

A tak, zatímco od kauzy uplynul sotva týden, i my vidíme, že zbavit se pár zastydlých podivínů zřejmě nebude stačit. Spolky jako Hnutí pro život nebo Aliance pro rodinu mají totiž v České republice kromě nejasných zdrojů příjmu i jednoho silného a prominentního spojence. Je jím římskokatolická církev prostřednictvím svého čelního představitele — arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky.

Tento její „pastýř“, jak Duku nazval konzervativní režisér Jiří Strach, neodolal příležitosti mlčet a v pondělí odpoledne ze svého stolce publikoval na Aktuálně.cz blog, ve kterém z pozice staršího muže v celibátu radí znásilněným a proti své vůli těhotným Ukrajinkám.

×
Diskuse

Chápaní „práva“ jakožto „nároku“ [nároku na „něco“] je vnitřně rozporné - nebál bych se dokonce říci, že i bláznivé. Když se například stanete obětí dopravní nehody, zaviněné neodpovědným agresivním chováním nějakého šíleného řidiče, „právo na život“ je vám tu k ničemu - ke zmrtvýchvstání vám prostě takové „právo“ už nepomůže.

Vaše „právo na život“ je tedy v tomto případě poskytováno ostatními účastníky silničního provozu - jejich odpovědným chováním, jejich ochotou „převzít roli“ - ROLI odpovědného účastníka silničního provozu [roli člena společnosti], jehož chování nebude ohrožovat ostatní členy společnosti [roli ve společnosti takto akceptovanou - roli, na níž existuje shoda].

Agresivní individualistický koncept „práv“ jakožto pouze nároků, nároků bez přijetí ROLE člena společnosti, člena, který má nejen nárok, ale také poskytuje tato práva (například právo na život) ostatním členům společnosti, tento progresivně individualistický koncept „práv“ je vnitřně rozporný (je podobný „právu“ agresivního individualisty vybrzdit vás ze silnice do příkopu) a nemůže fungovat. Společenské role jsou dány kulturně („dohodou“ - někdy nejen nepsanou, ale i nevyslovenou) a také biologicky a ve společnosti [kultuře], která nesměřuje k zániku, jsou tyto role předmětem konsenzu [například role ženy jakožto ochránkyně a dárkyně života, role muže, který ženu v těžké situaci nenechá napospas osudu]. Je to zřejmé i v té současné válečné situaci: rolí schopných ukrajinských mužů není utíkat do bezpečí sousedních států - rolí jejich „toxické maskulinity“ [progresivistická nálepka] je bojovat proti ruskému agresorovi. Rolí ukrajinských žen zase není to, aby se oblékly do těhotenských vojenských uniforem, jejich rolí je utéct do bezpečí ostatních zemí, kde na základě kulturního konsenzu o této „roli ženy“ budou - doufejme, že stále dobře - přijímány domácím obyvatelstvem, které tomuto konsenzu o roli muže a ženy snad stále dobře rozumí, dokud tedy nebude pokrokovým nihilismem zcela zničen.

V tom výše naznačeném smyslu slov „právo“ a „role“ nemá tedy například intelektuální elita „právo“ na moc, ale má nějakou „roli“. Její „rolí“ je myslet koncepčně.

(Odmítání intelektuálních elit veřejností je právě následkem záměny jejich „role myslet“ za „právo vládnout“. Myšlení probíhá v rovnoprávném dialogu, zatímco vládnutí probíhá donucením z nadřazené pozice.)

Donucení z nadřazené pozice je pak obvykle spojené s jakýmsi předpokladem neomylnosti. Tohle spojení už má ale západní kultura historicky za sebou - osvícenství totiž vedlo jak ke strašlivým totalitám, tak i k ne jistě zcela dokonalé demokracii, ale k demokracii jakožto rovnoprávnému společenskému dialogu, nebo alespoň pokusu o něj. Považoval bych tedy za velmi smutné vracet se k prosazování „správného řešení“ silou - nedemokraticky z nadřazené pozice. Byl by to následek chybného ztotožňování intelektuální elity s elitou morální s „právem“ vládnout.

Jak „vyřešit“ energetickou chudobu

Skupina ČEZ, jejíž centrála sídlí v pražské Duhové ulici, podepsala memorandum iniciativy Pride Business Forum, v němž se zavazuje zavádět principy LGBT+.

Společnost chystá například setkání zaměstnanců se zástupci LGBT+ komunity a také školení zaměřené na odstranění předsudků.

Podpisem memoranda Pride Business Forum se Skupina ČEZ otevřeně přihlašuje k aktivní podpoře témat LGBT+ na celospolečenské úrovni.

Jedním z prvních praktických kroků k posílení různorodosti byla úprava práv registrovaných partnerů na úroveň manželských párů. Registrovaní partneři si tak mohou vzít placené či neplacené volno třeba na účast u porodu. :-):-):-)

Skupina ČEZ posílí nástroje, prostřednictvím kterých mohou zaměstnanci nevhodné chování bez obav nahlásit.

https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/v-duhove-podporuji-duhovou-diverzitu-cez-podepsal-pride-business-forum-memorandum-podporujici-komunitu-lgbt-157606

--------------------------

Jako akcionář (nikoliv prosím „reakcionář“) jsem pane Bittnere z chování progresivistických fundamentalistů ve vedení ČEZu naprosto zděšen. (Půjdou teď akcie ČEZu dolu, nebo nahoru?)

„Volno na účast u porodu“ - to je opravdu citace, nikoliv můj výmysl.

Zdá se, že v rámci dostavby pátého bloku bude v Dukovanech nakonec postavena také porodnice pro homosexuální páry. Byl by to chvályhodný krok na cestě ke spravedlivé rovnosti, který by mohl vzít vítr z plachet všem odpůrcům jaderné energie.