Do nového roku bez zpátečních jízdenek a jízdního řádu Českých drah
Ondřej VaculíkVytvořit jízdní řád, v němž na sebe spoje dobře navazovaly, byla vždy věda. Soukromé společnosti budou jezdit, jak samy uznají za vhodné a jakou průchodnost jim na kolejích vymezí Správa železniční dopravní cesty.
Jako každý rok také letos jsem si šel koupit na naši železniční stanici nový jízdní řád od Českých drah. Paní v pokladně mi řekla, že ho tentokrát nedostali, do pokladen menších nádraží ho možná přestali dodávat. Zastavil jsem se na nádraží v Rokycanech, kde mi ochotná pokladní vysvětlila, že letos, možná poprvé v historii československých i českých železnic, České dráhy jízdní řád pro rok 2020 vůbec nevydaly.
Vlivem přibývajících dopravců soukromých společností, například nově společnosti Arriva, se už kompletní a spolehlivý jízdní řád — se všemi spoji osobní přepravy —, za nějž nesou odpovědnost České dráhy jako jeho vydavatel, nepodařilo sestavit. Projevil jsem u pokladny lítost a vysvětlil, že vlakový jízdní řád jsme doma vždy měli už určitě od začátku šedesátých let a že já si v jízdních řádech rád čtu a srovnávám, co srovnávat lze: frekvenci dopravy, doby jízdy, provázanost přestupů atd. A podle toho hodnotím poměry.
Jízdní řád vždy obsahoval podrobnou mapu celé naší železniční sítě, i její proměnu, zavádění elektrifikace, bohužel i rušení lokálních tratí — to bylo možno porovnávat, studovat. Paní pokladní mě účastně poslouchala, a pak pravila: „Ano, správný kovboj má mít jízdní řád vždycky u sebe.“ Ačkoli často si leccos, co psávám, vymýšlím — ale vždy velice pravdivě! —, tuto větu paní pokladní skutečně vyslovila, což můj smutek poněkud zmírnilo.
Nevydání jízdního řádu v podstatě uvádí či symbolizuje rozpad centrálně organizované železniční osobní dopravy a nedílné odpovědnosti za ni. Zajímalo by mě, na čí lampárně si nyní budeme moci stěžovat, Arriva určitě žádnou mít nebude.
Že by se neoliberální duch nechal přelstít ....bych se velmi nedůvěřivě pozeptal.
A při tom ví že označení .....trh zproštěný vazeb na kontrolu společenských instancí a tudíž otevřený zájmům subjektů v prostředí globálně provázané činnosti.......by více prospělo jeho snaze pozeptat se na perspektivy Lucemburského způsobu řešení kolabující dopravy.
Faktem je, že v žádné kapitalistické zemi Západu (včetně USA) nebyl NIKDY aplikován neoliberální koncept ekonomiky definovaný v tzv. Washingtonském konsenzu (viz také https://bit.ly/302IHmo ), který s takovou pompou v 90. letech převzalo Klausovo Česko. Privatizace (většiny) veřejných služeb je prostě nesmysl, o čemž se již 30 let hořce přesvědčujeme v každodenním životě.
Sdílet
Liberalizace a privatizace železniční dopravy je thatcherovský projekt, který ve Velké Británii uskutečnil Tony Blair. Od doby, kdy „blahodárné‟ konkurenční prostředí na britských železnicích vedlo k několika vážným železničním neštěstím, se občas mluví o tom, že co bylo privatizováno, mělo by možná být vráceno, nicméně prozatím slibný nástup Jeremyho Corbyna, který opětovné zestátnění železnic sliboval, ztroskotal na úskalí brexitu — nebo možná úskalí Liberálních demokratů, kteří se v britském jednokolovém většinovém systému nedohodli s labouristy na stejné spolupráci jako Brexit Party s konzervativci — a Británii opět vládne Konzervativní strana se silným mandátem pro pokračování ve své neoliberální revoluci.
Ve Francii došlo na liberalizaci železniční dopravy loni. Jedním z argumentů vlády bylo, že tuto liberalizaci požaduje Evropská unie. Francouzští politici — stejně jako naši a další — se v tichosti v Bruselu domluvili, že budou privatizovat železnice, a pak se vrátili do svých států a začali halasně rozhlašovat, že musí liberalizovat železnici, protože nás k tomu nutí EU — ve smlouvách, které oni vyjednali a uzavřeli, ale to už si nechávají pro sebe. Francouzští železničáři proti neoliberálním reformám stávkovali a demonstrovali, ale nedočkali se ve francouzské společnosti, tehdy stále ještě silně okouzlené Macronem, dostatečné podpory, unavili se a byli poraženi, liberalizace francouzských drah právě probíhá.
Teď, poté co Macronovým postavením otřáslo hnutí Žlutých vest, stávkuje Francie a demonstruje proti penzijní reformě, železničáři jsou v této stávce nejbojovnější a zdá se, že aspoň částečných úspěchů by stávkující dosáhnout mohli, vláda svou reformu neustále předělává a skoro denně oznamuje nové úpravy, po kterých bude ta reforma už konečně zaručeně naprosto dokonalá a zcela nepochybně pro všechny přijatelná, ale že by současné stávkové a protestní hnutí dokázalo i zvrátit liberalizaci železnice, to už by byla příliš bláhová naděje.
V době, kdy už jsme dovolili našim politikům zapsat liberalizaci železniční dopravy do evropských smluv a směrnic, nelze naše železnice zachránit drobnou kritikou a dílčím vyjednáváním. Tady nepomůže nic jiného než revoluce. Není sice úplně nutné útočit na Zimní palác nebo defenestrovat konšely, v zásadě si lze vystačit s prostými nenásilnými změnami v parlamentu a vládě v rámci běžného demokratického provozu, ba možná by nemusely proběhnout ani žádné zásadní personální změny, ale nutně potřebujeme naprosto zásadní změnu politiky, radikální obrat. Musíme jasně říct, že tahle cesta je špatná, že železniční dopravu nelze provozovat jinak než jako veřejnou službu, že tato služba musí být pod veřejnou správou, že je naprosto nezbytné spravovat ji jako jednotnou celostátní síť, a že to, co potřebujeme do budoucna, není drobení této sítě a vytváření prostoru pro soukromé podnikání generující soukromé zisky, že naopak potřebujeme železniční síť veřejné služby propojit a sjednotit přes celou Evropu.
Obávám se, že zaplnit ulice hnutím za veřejné služby a veřejné statky, proti modlám soukromého podnikání, soukromého vlastnictví, konkurence a zisku, se nám jen tak nepodaří. ProAlt je mrtev a tělo jeho tlí (pár jeho pohrobků živoří na okraji společenského dění jako DiEM25), z Milionu chvilek pro demokracii se Milion chvilek pro veřejné statky jen tak nestane, a nevypadá to ani, že by se francouzské hnutí proti penzijní reformě nebo Žluté vesty vyvinuly tímto směrem.
Takže dejme sbohem železnici, přivítejme rozšiřování letišť a zamiřme s levnými letenkami za další devastací klimatu.
Zkuste někdy nakouknout do diskuse, kde se scházejí železničáři a příznivci (občas i zarytí nepřátelé) železnic. Třeba sem
https://www.k-report.net/discus/messages/28/28.html
nebo sem
https://zdopravy.cz/category/zeleznice/
Ze systémového hlediska má Honza Macháček plnou pravdu. Staří cynici k tomu obvykle dodávají, že státní organizace jako SŽDC (letos čerstvě přejmenovaná na Správu železnic) nemají jiný úkol než být převodníkem veřejných peněz do soukromých kapes za jakoukoli cenu a bez ohledu na deklarovaný předmět činnosti. A mezi insidery koluje takovýto názor na "revitalizaci" některých tratí a stanic: SŽDC (dnes Správa železnic) se důsledně řídí zásadou "není kolej - není vlak - není problém".
Důležitý je jako vždy výsledek: Státní i soukromý sektor se svorně podílejí na likvidaci železnice jako veřejné služby a na jejím vývoji směrem k britským poměrům.
https://zdopravy.cz/bude-misto-kraju-objednavat-regionalni-vlaky-stat-kremlik-chce-otevrit-diskuzi-40218/
Čest všem výjimkám jako je třeba Jihomoravský nebo Liberecký kraj, ale jiné krajské úřady buď dělají mrtvé brouky (Vysočina) nebo se na likvidaci fungující železniční dopravy rovnou aktivně podílejí (Jihočeský kraj).
Horší je pevnost neoliberální bašty a nezvratitelnost dogma pojetí trhu - privatizace čehokoliv co vyvolává dojem možnosti osobního obohacení....bych si se zastánci sociální politiky státu posteskl.
Zřejmě se děje něco, co jste nečekali.