Zakonzervování drah je jiným způsobem jejich likvidace

Ondřej Vaculík

Hospodářským výborem Sněmovny prošel návrh na tzv. zakonzervování nevytížených drah. Pokud jej schválí i poslanci, hrozí, že dojde k likvidaci četných regionálně významných tratí. Nová podoba zákona navíc z rozhodování vylučuje samosprávy.

Co „zakonzervování“ trati znamená? Namažou se kolejnice, výhybky a semafory vazelínou, aby nerezavěly? Nikoli, nestane se nic. Jde toliko o administrativní termín pro faktické opuštění trati doprovozené jejím postupným rozkladem. Foto FB Rostislav Kolmačka

Naší pozornosti by neměl ujít návrh novely zákona č. 266/94 Sb. o drahách, který již projednal hospodářský výbor Poslanecké sněmovny. Ta totiž kromě jiného zavádí pojem „konzervace dráhy“.

Podle současného právního stavu rozdělujeme železniční trati na provozované a zrušené. Mezi „provozovanými drahami“ jsou přesto mnohé, po nichž se dávno nejezdí a které v podstatě přestávají existovat.

Patří mezi ně například úsek z Horního Slavkova do Lokte na dráze č. 149 nebo úsek z Kralovic do Mladotic na dráze č. 162, kde už i byly rozkradeny kolejnice a nádražní stavby jsou v dezolátním stavu. Provoz na nich před lety ustal kvůli špatnému technickému stavu. Jejich faktický zánik zavinil stát v zájmu tzv. rozpočtové odpovědnosti, která znamenala to, že se správce železnice přestal o státní majetek starat, opustil ho.

×