Zakonzervování drah je jiným způsobem jejich likvidace
Ondřej VaculíkHospodářským výborem Sněmovny prošel návrh na tzv. zakonzervování nevytížených drah. Pokud jej schválí i poslanci, hrozí, že dojde k likvidaci četných regionálně významných tratí. Nová podoba zákona navíc z rozhodování vylučuje samosprávy.
Naší pozornosti by neměl ujít návrh novely zákona č. 266/94 Sb. o drahách, který již projednal hospodářský výbor Poslanecké sněmovny. Ta totiž kromě jiného zavádí pojem „konzervace dráhy“.
Podle současného právního stavu rozdělujeme železniční trati na provozované a zrušené. Mezi „provozovanými drahami“ jsou přesto mnohé, po nichž se dávno nejezdí a které v podstatě přestávají existovat.
Patří mezi ně například úsek z Horního Slavkova do Lokte na dráze č. 149 nebo úsek z Kralovic do Mladotic na dráze č. 162, kde už i byly rozkradeny kolejnice a nádražní stavby jsou v dezolátním stavu. Provoz na nich před lety ustal kvůli špatnému technickému stavu. Jejich faktický zánik zavinil stát v zájmu tzv. rozpočtové odpovědnosti, která znamenala to, že se správce železnice přestal o státní majetek starat, opustil ho.